آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

فهرست مطالب

آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را فزونی می‌دهد؟

استفادهٔ شخصی از رنگ مو خیلی متداول هست و به‌شکل تخمینی حدود 50% زنان و 10% مردان بالای 40 سال موهای خویش را رنگ می‌کنند. با این اکنون، با وجود دستورالعمل‌های فاصلهٔ اجتماعی در کل‌گیری کووید ۱۹، خیلی از اشخاص به آرایشگاه نمی‌روند. همان‌طور که موها رشد می‌کنند و رنگ ریشهٔ آنان نمایان می‌گردد، این سؤال قابل توجه پیش می‌آید که آیا رنگ کردن مو خطر سرطان را فزونی می‌دهد؟

 

چندین دهه پژوهش، نتایجی متناقض

رنگ‌های مو به سه نوع اکثر تقسیم می‌شوند:

  • اکسیداتیو (دائمی)
  • سر راست (نیمه دائمی یا موقت)
  • طبیعی

زیادتر رنگ‌های مویی که در ایالات متحده و اروپا استفاده می‌گردد، چه رنگ‌هایی که در سالن‌ها استفاده می‌گردد و یا رنگ‌هایی که اشخاص خودشان در منزل استفاده می‌کنند، رنگ‌های دائمی‌اند. آنان برای خلق رنگدانه‌ای که روی ساقهٔ مو رسوب نماید، تحت واکنش‌های شیمیایی قرار می‌گیرند که شاید زیادترین خطر ابتلا به سرطان را داشته باشد.

اشخاص در حاصل ارتباط سر راست پوست یا استنشاق بخار در طی عملیات رنگ‌ کردن مو، در معرض مواد شیمیایی حاضر در رنگ مو قرار می‌گیرند. مواجههٔ با رنگ مو به دلیل کسب و کار، همچون آرایشگرها، به موضوع نکات احتمالی سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌گردد. با این اکنون، تا حالا معین نیست که آیا استفادهٔ شخصی از رنگ موهای دائمی خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان را فزونی می‌دهد.

خیلی از مطالعات ارتباطٔ بین استفادهٔ شخصی از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان را وارسی نموده‌اند. یافته‌های متناقض ناشی از نکاتی از عبارت: مطالعات ناقص به خاطر جمعیت کوچک تحت مطالعه، هنگام سراغ کوتاه، طبقه‌بندی ناکافی قرار گرفتن در معرض (شخصی یا شغلی) یا نوع رنگ مو (دائمی در معادل غیردائمی) و تخمین ناقص کارکنان خطر مختص سرطان، هست.

 

نتایج مطالعات گذشته نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد که رنگ موی دائمی خطر سرطان را فزونی دهد

در مطالعهٔ گذشته محققان دانشکدهٔ پزشکی هاروارد استفادهٔ شخصی از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از سرطان را تحلیل کردند. محققان این مطالعه، داده‌های نظرسنجی از شمار 117200 زن، درج‌شده در مطالعهٔ بهداشت پرستاران را که بیشتر از 36 سال از سال 1976 جمع‌آوری شده بود، مورد تجزیه و بررسی قرار دادند. آنان تقسیم‌بندی خویش را بر مبنای سن، نژاد، برجسته تودهٔ بدنی، حالت استعمال دخانیات، مصرف الکل، رنگ موی طبیعی، رنگ موی دائمی (مقایسه بین کسانی که مکرر استفاده می‌کنند و افرادی که هیچ وقت استفاده نکرده‌اند، سنی که نخستین بار استفاده کردند، مدت هنگام استفاده، دفعات استفاده) و کارکنان خطر در مدل های مختلف خاصی از سرطان، سامان داده‌اند.

در مقایسه با افرادی که هیچ وقت از رنگ موی دائمی استفاده نکرده بودند، کمپانی‌کنندگانی که از رنگ موهای دائمی استفاده نموده‌اند، به‌طور کلی خطر بالاتری برای سرطان یا مرگ ناشی از سرطان ندارند.

در بین سرطان‌های برگزیده، در مصرف‌کنندگان دائمی در مقایسه با افرادی‌که مصرف‌کننده نیستند، خطر کمی برای کارسینوم سلول بازال (شایع‌ترین نوع سرطان پوست) وجود دارد. به نظر می‌رسد خطر ابتلا به بعضی سرطان‌های پستان و تخمدان با استفادهٔ دراز‌مدت از رنگ‌های دائمی فزونی یابد. به نظر می‌رسد در زنان با موهای طبیعی تیره خطر ابتلا به لنفوم هوچکین فزونی یافته و نظاره شده هست که زنان با موهای طبیعی روشن زیادتر در معرض سرطان سلول پایه باشند.

محققان در بیان یافته‌های خویش محتاط بودند و حاصل گرفتند که برای فهم نیکوتر، تحقیقات زیادتری احتیاج هست. افزون بر این، می بایست در نظر داشته باشیم که تماس، علیت را اثبات نمی‌کند.

 

مطالعه با تولید درست نیز محدودیت‌هایی داشت

این پژوهش، یک مطالعهٔ برتر و درست‌تولید‌شده با نرخ جواب بالا از طرف کمپانی‌کنندگان بود. تجزیه و بررسی داده‌های دقیق به محققان اجازه داد تا مقدار خطر ابتلا به سرطان را به خاطر استفادهٔ شخصی از رنگ مو به جای بقیه کارکنان خطر احتمالی، به مقدار قابل توجهی دریابند.

این مطالعه ایضاً دارای محدودیت‌های گوناگونی بود. نخست، کمپانی‌کنندگان پرستاران زنی بودند که زیادتر نژاد اروپایی داشتند، به این معادل که یافته‌ها لزوماً برای مردان یا بقیه دسته‌های نژادی یا قومی قابل تعمیم نیستند. و اینکه، این مطالعه نمی‌تواند فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان را در نظر بگیرد (برای مثال، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و بقیه مواد شیمیایی فضایی). داده ها مربوط به بقیه محصول های مو به جز رنگ مو جمع‌آوری نشده هست و شاید اشخاص به غلط استفاده از رنگ موهای دائمی را بیان نموده باشند ولی در حقیقت از رنگ‌های نیمه‌دائمی یا طبیعی استفاده نموده باشند. بدون داده‌هایی نسبت به رنگ اصلی استفاده‌شده، محققان برداشت را بر این داشته‌اند که رنگ مو با سایه‌های طبیعی مو تماس دارد. این برداشت شاید قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اصلی را غلط محاسبه نماید، به عنوان مثالً نسبت به کاربرانی با موهای تیره که در حاصل سلب رنگدانهٔ طبیعی تیره‌تر، در معرض مواد شیمیایی اضافی قرار گرفته‌اند.

 

رنگ کردن یا رنگ نکردن؟

وقتی‌که محدودیت‌های کل‌گیری برداشته گردد، شاید نسبت به رنگ کردن موهای خویش تجدید نظر نمایید. موارد قابل توجه در این مطالعه عبارت‌اند از:

  • استفادهٔ شخصی از رنگ موی دائمی خطر ابتلا به زیادتر سرطان‌ها یا مرگ ناشی از سرطان را فزونی نمی‌دهد. این مورد یقین‌قسمت هست، ولی باقی مطلبٔ مراقبت بر ایمنی کافی هست.
  • برای مطالعهٔ عرصه‌های نژادی و قومی جذاب، رنگ‌های برگزیده (روشن در معادل تیره)، زیرگروه‌های سرطان و نوع و مقدار ارتباط (شخصی در معادل شغلی)، تحقیقات زیادتری کافی هست.
  • اگرچه این مطالعه تماس احتمالی بین استفاده از رنگ موی دائمی و فزونی خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را نشان می‌دهد، ولی شواهد تازه کافی برای تحول توصیه‌های مربوط به استفادهٔ شخصی از رنگ موی دائمی، وجود ندارد. تا هنگام معین شدن داده ها زیادتر، موقع تصمیم‌گیری نسبت به استفاده از رنگ موهای دائمی، سوابق شخصی و خانوادگی خویش را در نظر بگیرید. در شکل تردید، برای هدایت زیادتر با پزشک راهنمایی کنید.

 


منبع:

 

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *