نگاهی به تاریخچه اوت کوتور پاریس
یکی از اصلی ترین اتفاقات این روزها جهان مد برگزاری هفته مد اوت کوتور پاریس بوده هست. لیکن پیش از پرداختن به گروههای عرضهشده در این برنامه، می بایست گفت تمایز اساسی این برنامه با سایر هفته های مد چیست و هرگز اوت کوتور به چه معناست.
اوت کوتور Haute Couture عبارتی فرانسوی هست، “اوت” به معنای فوق العاده، شیک و “کوتور” دوخت شغلای لباس مفهوم میگردد. آنچه اوت کوتور را از بقیه تولید ها صنعت مد برجسته میکند مرغوبیت بیمانند دوخت، استفاده از هنرهای قدمتدار و تزئیناتیست که کاملاً با دست دوخته میشوند. در اوت کوتور مجموع مورد در بالاترین حد کیفی و شغلای اجرا میگردد و برای هر مخاطب بر مبنای اندازههای شخصی و در همه ی مراحل به شکل دستدوزهر لباس حاضر میگردد و با یک یا دوبار پرو لباس قابل عرضه به مخاطب هست. به همین خاطر به اوت کوتور دوخت سفارشی نیز میگویند. مساله پر اهمیت سایر درباره پیاده سازی کالکشنهای اوت کوتور این هست که این گروهها می بایست استانداردهایی را داشته باشند تا در هفته اوت کوتور پاریس به نشان دادن درآیند. از همین رو سندیکایی برای مد اوت کوتور در پاریس وجود دارد که گرافیست ها در شکل داشتن شرایط واجب، عضو آن میشوند و کل کالکشنها پیش از هر هفته مد زیر نظر اعضای این سندیکا وارسی میشوند. هفته مد اوت کوتور پاریس هر سال دوبار در ماههای ژانویه و جولای برگزار میشود.
لیکن بپردازیم به هفته مد اوت کوتور 2018 که اوایل ماه جاری برگزار شده و گروههای عرضه شده نیز خیلی دیدنی و جالب بودند. اصلی ترین مبحث کالکشنهای این برنامه ظرافت، زیبایی و پرداختن به جزئیات و ریزه کاریهایی هست که در جهان اکنون کمتر به آن دقت میگردد، به همین علت اکثراً گروهها حاوی لباسهایی شیک و باوقار با تزئینات و جزئیاتی شبیه پر، پلیسه و چین بودند و خبر خوش برای خانمهای شیک پوش و خواستار آسانی اینکه در اکثر گروهها کفشهایی با پاشنه متوسط دیده شدند و اگر چه اثر مد دهه 80 نیز به نیکی در بعضی برندها نمایان بود. در تداوم این مقاله نگاهی به بعضی از گروههای هفته اوت کوتور پاریس خواهیم انداخت.
آرمانی به منزله ی یک برند کلاسیک در این هفته مد سعی داشت تا به جوانترها نشان دهد که اوت کوتور اصلی چیست.
کارل لاگرفلد در گروهای از برند شنل خوب ترین عکس از دختر شیک فرانسوی را عرضه داد و ظرافتهای زنانه و زیباییهای دلبرانه پاریسی به نیکی در این گروه دیده میشد.
از طرفی کالکشن دیورسعی نموده بود تا نمایانگر رویایی برای آینده باشد، همیشه راحت و درعین اکنون زیبا، سیلوئتهای ابتدایی، جزئیاتی نظیر پلیسه و طرح موهای طبیعی در کنار پالت خنثی این گروه به نیکی توهم پردازیهای این برند کلاسیک و مستحکم را برای نشان دادن صورت جدیدی از کوتور اعلام میکرد.
حول گروه ولنتینو جزئیاتی همچون طرح مو در پیشرفت کلی استایل لباسها بی اثر نبود و طرح موی متفاوتی که با الهام از استایلی به نام بیگ هر برگرفته از دهه 1960، برای طرحها استفاده شده بود بر جذابیت نشان دادن گروه ولنتینو افزود. این گروه به شدت نمایشی بود و در ترکیب با فضا و آهنگ تصویری دراماتیک از کالکشن به وجود آورد و خویش آقای ولنتینو از این گروه با هیجان زیاد بسیاری استقبال کرد.
گروه ژیوانشی حاوی تزئیناتی شبیه پر، پولک و جواهرات حجیم بود. رنگهای اساسی پالت این گروه سیاه و سفید بودند و پولکهای دوخته شده بر لباسها چنان درخششی به آنان میداد که در ضمن در لباسهایی با سیلوئت مردانه نیز این درخشندگی دیده میشد.
کالکشن ژان پل گوتیه بر آزادیهای فردی پافشاری نموده بود و مسائلی شبیه محدودیتهای لباس زنان، ایضاً میتوان استفاده از سیگار به منزله ی اکسسوری را نوع بعدی از ابراز معنا و مورد نظر گرافیست دانست.
گروه مزون مارگیلا که به دست جان گالیانو پیاده سازی شده بود با ایده وارونه پوشیدن لباسها خصوصاً وقتی که عجله داریم و شاید لایهها را جا به جا بپوشیم، صورت گرفته بود. در بین حجم ها، لایه ها و برش های متفاوت جان گالیانو سعی نموده بود هسته و درون لباسها را آشکار کند و این درواقع به دیدن درون آدمها و تمایز با ظاهر آنان اشاره میکرد. علاوه بر این از پارچههای ضخیم و فوم به جای پارچههای پر زرق و برق و لوکس استفاده نموده و برای بعضی از طرحها آیفون و آی پد را به منزله ی اکسسوری به مچ پاها بسته بود تا بگوید ما به زمانه فناوری متعلق نیستیم و به وابستگی آدم اکنون به جهان دیجیتال طعنه زده و از عبارت بومیان نئودیجیتالی استفاده نموده بود.
از گرافیست ها جوان نیز دیزاین های آیریس ون هرپن خلاق نظیر مکرر شاهکارهای هنری بودند. لباسهای او عموماً با فناوری پرینت سهبعدی و با مواد قابل بازیافت ساخته میشوند. در این گروه گرافیست از پر پرندگان و الگوی موج صوتی و ارتعاش پرواز پرنده الهام گرفته بود. لباسها نیز از پلاستیک پوشیدنی و قابل بازیافت و با استفاده از برش لیزری ساخته شده بودند.
در صورتی که تا اینجای کار السا اسکیاپارلی را به نیکی نمیشناسید، با دیدن آخرین گروه این برند در هفته اوت کوتور پاریس به نیکی با این گرافیست سوررئال مانوس خواهید شد. اسکیاپارلی هنرمند و گرافیست لباس سوررئالیست ایتالیایی که با سالوادور دالی تعامل میکرد حالا منبع الهام گرافیست ها برند خویش قرارگرفته و در این گروه کل لباسها با الهام از صفتهای مخصوص این گرافیست، علایق، سبک وی و پیاده سازیهایش ایجاد شدهاند. کلاهها و ماسکهای حیوانی، عکس چاپ شده اسکیاپارلی بر روی لباس، رنگها و سیلوئتها به نیکی نمایانگر این کانسپت می باشند. اغلب اسکیاپارلی را به علت پیاده سازی کلاههای عجیب خصوصاً کلاهی با دیزاین کفش میشناسند و اگر چه استفاده از نقاشیها و جزئیات عجیب و جذابی روی لباسها قسمت برگزیده بعدی از حاصل او بوده هست.
منبع:بپوشیم
برچسب ها :اوت کوتور پاریسمد اوت کوتور پاریسنگاهی به تاریخچه اوت کوتور پاریسهفته مدهفته مد پاریس