موانع اصلی لاغری و کاهش وزن

موانع اصلی لاغری و کاهش وزن

فهرست مطالب

موانع اساسی لاغری و کم شدن وزن

fit

درست هست که چاق شدن به پرخوری و یا نامناسب غذا خوردن مربوط می‌گردد لیکن می بایست بدانید علاوه بر تغذیه دست اندرکاران غیر از اینی هم می باشند که موجب افزوده وزن می‌شوند.

در صورتی که اهل زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی نیستید و می‌بینید وزنتان بالا می‌رود می بایست دست اندرکاران بقیه را وارسی نمایید. در این مطلب ۵ مثال از این دست اندرکاران چاق کننده و دشمن وزن ایده آل را به شما شناسایی می‌کنیم.

دشمن شماره‌ی یک: بی‌خوابی

نتایج تحقیق‌های زیاد نشان می‌دهد که بی‌خوابی می‌تواند موجب افزوده وزن و چاقی مفرط گردد. محققان به این ثمر رسیده‌اند کسانی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند سه معادل زیادتر از کسانی که ۸ یا ۹ ساعت می‌خوابند در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

می بایست بدانید وارسی‌های غیر از اینی هم حاکی از این هست که می بایست در روز حداقل ۶ و حداکثر ۹ ساعت خوابید. به علت اینکه خواب کمتر یا زیادتر از این ساعات می‌تواند خطر افزوده وزن و دیابت را ازدیاد دهد.

در صورتی که ادامه ی خاطر آن هستید می بایست بدانید که کمبود خواب موجب ازدیاد مقدار هورمون اشتها شده و مقدار هورمون سیری یا همان لپتین را کم شدن می‌دهد. از این گذشته با کمبود خواب مقدار هورمون‌های «چربی سوزی» سان تستوسترون و هورمون رشد هم کم شدن می‌یابد.

محققان ایضاً معتقدند کسانی که ساعات اضافه بیدار می باشند زیادتر به سوی مواد غذایی کشیده می‌شوند. نتایج تحقیق‌هایی که روی کودکان تمام شده هست هم نشان می‌دهند کودکانی که به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند زیادتر در معرض زیاد فعالی قرار می‌گیرند. برای همین برای کودکان سن دبستانی ده تا یازده ساعت و برای کودکان کوچک‌تر یازده تا سیزده ساعت خواب کافی هست تا از افزوده وزن و زیاد فعالی دور بمانند.

دشمن شماره‌ی دو: آلودگی

نتایج تحقیق‌هایی که در سال ۲۰۰۲ تمام شد نشان می‌دهد که آلودگی ناشی ازآلاینده‌های شیمیایی می‌تواند موجب چاقی و افزوده وزن گردد. ترکیبات شیمیایی که کل‌ی ما در طول روز سر و موضوع داریم می‌توانند نظم کنترل وزن بدن ما را به هم بزنند. نتایج تحقیق آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ تمام شد نشان می‌دهد ترکیباتی سان فتالات ها و بیسفنول A که در برچسب‌های غذایی به موضوع برده می‌شوند جزو ترکیباتی می باشند که خطر ابتلا به چاقی را بالا می‌برند. به عقیده‌ی محققان در زنان بارداری که در معرض این ترکیبات شیمیایی قرار دارند خطر ابتلا به چاقی نوزادان آینده هم بالا می‌رود.

ایضاً بخوانید: راهکار های غذایی کم شدن وزن

دشمن شماره‌ی ۳: نظام حرارتی و هوای مطبوع

آدم یک به وجود آمده خونگرم هست. فرقی نمی‌کند که خورشید در آسمان می‌درخشد، باران می‌بارد، باد می‌وزد یا برف می‌آید: می بایست دمای بدنش ۳۷ درجه باشد. حفظ دمای درونی بدن یک موضوع حیاتی هست. جریان خون، تنفس و هضم غذا موجب ساخت گرما شده و به حفظ دمای ثابت بدن هم یاری می‌کنند. با این اکنون هنگامی که هوا سرد هست بدن کوشش اضافه برای جبران دمای از دست رفته می‌کند. بدن ایضاً قادر هست که با گرمای بیشتر هم مقابله کند. برای این موضوع هم از تعریق هم یاری می‌گیرد.

تعریق یک پدیده‌ی سراسرً طبیعی بدن هست که به کنترل دمای بدن هم یاری می‌کند. این فرایندهای فیزیولوژیکی انرژی اضافه کافی داردکه می بایست از مسیر مواد غذایی تأمین گردد. برای همین هنگامی که هوا گرم یا سرد هست کالری اضافه برای تنظیم دمای بدن خرج می‌گردد.

لیکن دشوار اینجاست که ما در زمستان چندان حس سرما نمی‌کنیم: به علت خانه گرم هست، ماشین گرم هست و دفتر کارمان هم همچنان گرم هست. تابستان چگونه؟ آیا با وجود وسایلی سان کولر و هوای مطبوع حس گرما می‌نمایید؟ ثمر این می‌گردد که ما در طول سال کالری کمتری برای مقابله با گرما یا سرما از دست می‌دهیم. در سال ۲۰۰۶ محققان ژاپنی پژوهشی روی کودکان تمام دادند و دیدن کردند بعضی از کودکان در طول تابستان چاق‌تر می‌شوند. محققان به این ثمر رسیدند که یکی از دست اندرکاران چاقی این کودکان ظهور کولر هست که از سال ۱۹۷۰ در ژاپن مورد استفاده‌ی اضافه قرار می‌گیرد.

دشمن شماره‌ی ۴: دخانیات

اگر چه سیگار کشیدن موجب چاقی نمی‌گردد. بلکه بر نگاره. سیگار اشتها را از بین می‌برد و ایضاً متابولیسم بدن را بالا کی برد. برای همین کالری زیادتری از دست می‌رود. دشوار هنگامی بروز می‌کند که می‌خواهید سیگار را ترک نمایید. اگر چه جای تشویق و خوشحالی دارد که بتوانید از شر این استوانه‌ی مرگبار خلاص شوید. به علت در این شکل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ریه و غیره را از خویش دور می‌نمایید.

لیکن با ترک سیگار وزنتان بالا می‌رود. به علت اینکه متابولیسم بالا رفته، کم شدن می‌یابد و شما زیادتر غذا می‌خورید. برای همین هم احتمال افزوده وزنتان بالا می‌رود. خوشبختانه این افزوده وزن بعد از ترک سیگار همیشگی نیست. داشتن تغذیه‌ی مطلوب و ورزش منظم می‌تواند شما را به وزن ایده آلتان برساند.

دشمن شماره‌ی ۵: داروها

قرص‌های ضد بارداری: این داروهای هورمونی موجب ازدیاد اشتها و احتباس آب می‌شوند. قرص‌هایی که پر دوز بالای استروژن و پروژسترون می باشند هم می‌توانند مقدار توده‌ی چربی بدن را بالا ببرد.

داروهای اعصاب: داروهای ضدافسردگی، آرام‌قسمت‌ها و غیره می‌توانند موجب افزوده وزن شوند. ترکیبات این داروها اشتها را ازدیاد می‌دهند و شخص را به سوی ریزه خوار می کشانند. از این گذشته این قرص‌ها موجب ازدیاد ترشح انسولین هم می‌شوند.

داروهای مربوط به دیابت: سولفامیدهایی که برای بیماران دیابتی تجویز می‌گردد عموماًً موجب ازدیاد وزن می‌گردد. داروهای مربوط به سرطان: بعضی از داروهایی که در شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌گردد موجب افزایش وزن می‌گردد. از این‌ها گذشته بعضی از داروهایی که بیماران فشارخونی برای مقابله با سکته‌ی قلبی استفاده می‌کنند هم چاق کننده هست.

منبع : www.alamto.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *