کلاژن چیست؟ منبع کلاژن کجاست؟

کلاژن چیست؟ منبع کلاژن کجاست؟

فهرست مطالب

کلاژن چیست؟ منبع کلاژن کجاست؟

بارها نام کلاژن را گوش داده‌ایم لکن سؤال اصلی این هست که کلاژن چیست؟ منبع آن کجاست؟ کلاژن پروتئینی هست که بدن شما به‌طور طبیعی طراحی می‌کند.

 

کلاژن پروتئینی هست که بدن شما به‌طور طبیعی طراحی می‌کند. با تقریبً یک‌سوم پروتئین به وجود آمده در بدن را تشکیل می‌دهد و برای داشتن مفاصلی سالم واجب هست. این پروتئین پوست را به‌وضعیت ارتجاعی نگه می‌دارد و به کم شدن چین‌وچروک آن یاری می‌کند. به همین خاطر، مکمل‌های کلاژن پرطرفدار‌اند چرا که پوست را جوان‌تر می‌کنند، لکن آیا دانش از مصرف این مکمل‌ها حمایت می‌کند؟ و آیا بدن شما به آن احتیاج دارد؟

 

آنچه کلاژن برای بدن شما تمام می‌دهد

واژهٔ کلاژن از واژهٔ یونانی “kólla” گرفته شده هست که به معنای چسب هست. فیبرهای قدرتمند کلاژن سان چسب شغل می‌کنند تا عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، اندام‌ها و پوست را کنار نیز نگه دارند.

 

اشکال کلاژن

16 نوع گوناگون از این پروتئین شاخص در بدن وجود دارد. لکن زیادتر اشکال آن، نوع 1، 2 و 3 هست که هر کدام کاربرد و وظایف متفاوتی دارند. نوع یک موجب خلق پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها می‌گردد. نوع 2 به خلق غضروف، بافت انعطاف‌پذیر بین استخوان‌ها، گوش و بینی و نوع 3 به خلق عضلات و رگ‌های خونی یاری می‌کند.

 

کلاژن با ازدیاد سن

هرچه پیرتر می‌شوید، بدن کلاژن کمتری طراحی می‌کند. نمی‌توانید مقدار دقیق کلاژن به وجود آمده را محاسبه کنید، لکن در در وقت کم شدن این پروتئین امکان دارد علائمی سان درد مفصل یا سفتی تاندون یا رباط‌ها بروز نماید. عضلات امکان دارد ضعیف شوند و ایضاً امکان دارد پوست شما وضعیت کاغذی و چروک داشته باشد. مصرف مکمل‌های کلاژن امکان دارد به کم شدن این علائم یاری نماید. با پزشک خویش حول مناسب ترین چاره برای خلق و حفظ کلاژن راهنمایی کنید.

 

چه موردی به مقدار ارزش کلاژن آسیب می‌رساند؟

به جز هنگام، سه خاطر اساسی بعدی که ارزش کلاژن را کم شدن می‌دهند، نور خورشید، سیگار کشیدن و قند هست. قرار گرفتن بیشتر در معرض نور فرابنفش موجب از بین رفتن الیاف کلاژن و در ثمر منتهی به آفتاب‌سوختگی و خلق چین‌وچروک می‌گردد. خیلی از مواد شیمیایی به وجود آمده در دود سیگار به کلاژن آسیب می‌رساند و موجب افتادگی و چروک پوست می‌گردد. شکر موجب پیوند الیاف و گره خوردن آنان شده، در ثمر موجب می‌گردد پوست به مرور هنگام از امکان ارتجاعی کمتری دارا باشد.

 

کلاژن درمانی چه کاری می‌تواند تمام دهد؟

در بعضی از چاره‌های جراحی پلاستیک سان وارد کردن لب یا درمان جای زخم، از وارد کردن کلاژن برای برجستگی پوست و پر شدن شکل استفاده می‌کنند. این وارد کردن‌ها بدن شما را به طراحی کلاژن زیادتر سوق می‌دهد. برای حفظ تأثیر وارد کردن کلاژن، شایدً احتیاج هست بعد از تعدادی ماه تا یک سال، این وارد کردن را دوباره تمام دهید. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌ها خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده، خشکی آن را کم شدن و تراکم کلاژن را در در وقت مصرف ازدیاد می‌دهند. آنان ایضاً درد مفاصل را کم شدن می‌دهند و در ثمر به فعال بودن زیادتر یاری می‌نمایند.

 

آنچه کلاژن نمی‌تواند تمام دهد

هیچ مدرکی دال بر این مورد که کلاژن بیماری‌های پوستی سان اگزما یا درماتیک آتوپیک را درمان کند، وجود ندارد. در حالی‌که وارد کردن کلاژن به درمان زخم‌های آکنه یاری می‌کند، لکن هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های کلاژن می‌توانند آکنه را متوقف و یا درمان نمایند، و هیچ مطالعه‌ای نشان نمی‌دهد که وارد کردن کلاژن به کم شدن وزن یاری می‌کند.

 

آیا کرم‌های کلاژن مؤثراند؟

کرم‌های پوستی با کلاژن مصنوعی امکان دارد راهی مؤثر برای تقویت این پروتئین در بدن نباشند. آنان مانع محافظتی بر روی پوست خلق می‌کنند و این مانع، موجب توقفِ از دست دادن آب می‌گردد، لکن مقدار آب را در پوست ازدیاد نمی‌دهند. خوب تر هست از پوست در مقابل آفتاب محافظت کنید، به‌ویژه در سالیان نخستینٔ زندگی که امکان دارد پوست حساسیت زیادتری داشته باشد.

 

غذاهایی که ارزش کلاژن را ازدیاد می‌دهند

با خوردن غذاهای سالم به بدن در کرد کلاژن زیادتر یاری می‌نمایید. برای خلق کلاژن، بدن اسیدهای آمینه‌ای به نام گلیسین و پرولین را جمع می‌کند. این اسیدها در موادغذایی پر‌پروتئین سان مرغ، ماهی، گوشت گاو، تخم‌مرغ، لبنیات و لوبیا یافت می‌گردد. دیگر مواد مغذی سان ویتامین سی (C)، روی و مس هم در این اتفاق نقش دارند. ویتامین سی را می‌توانید از مصرف مرکبات، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار دریافت کنید. برای دریافت روی و مس می‌توانید آجیل، غلات سبوس‌دار و لوبیا مصرف نمایید.

 

آب استخوان قلم و کلاژن

بعضی از منابع درست از پروتئین‌هایی که به کرد کلاژن یاری می‌کنند، غذاهایی سان گوشت قرمز، مرغ و آب استخوان قلم می باشند. برای تهیهٔ آب قلم، قلم را به مدت 1 تا 2 روز در آب بجوشانید. با این شغل مقداری از پروتئین کلاژن به وجود آمده در قلم از آن خارج می‌گردد و در آب می‌جوشد. بدن این پروتئین را به شکل رو به رو از راه پوست و یا مفصل جذب نمی‌کند، بلکه آن را به اسیدهای آمینه که به کرد بافت یاری می‌کنند، تجزیه می‌کند. می‌توانید آب قلم را خریداری کنید و یا خویش آن را تهیه نمایید.

 

آیا به مکمل‌های کلاژن احتیاج دارید؟

در صورتی که رژیم متعادلی داشته بمانید، بدن شما کلاژن کافی مورد احتیاج بدن را طراحی می‌کند. زیادتر مطالعات حول مکمل‌های کلاژن کوچک‌اند. برای فهم تأثیرات آنان بر سلامتی، به مطالعات گسترده‌تری احتیاج هست. لکن در صورتی که می‌خواهید مصرف مکمل را امتحان کنید، به‌طور تمام این مکمل‌ها ایمن‌اند و عوارض جانبی ندارند. آنان عموماًً به شکل پودری تهیه می‌شوند که می‌توانید آن را با نوشیدنی و یا سس‌ها ترکیب کنید.

 

آیا مکمل‌های کلاژن تأییدشده‌اند؟

سازمان غذا و دارو بر روی مکمل‌های کلاژن نظارتی ندارد، سپس کسب و کار‌های تولیدکننده مجبور نیستند مؤثر بودن و یا بی‌خطر بودن آنان را اثبات نمایند. در هنگام خرید کردن این مکمل‌ها، برچسب ترکیبات آن را وارسی کنید و به ادامه کلمات کلیدی سان: پیتیدهای کلاژن (collagen peptides) یا کلاژن هیدرولیزشده (collagen hydrolysate, hydrolyzed collagen) بمانید.

 


منبع:

کلاژن چیست؟ منبع کلاژن کجاست؟ / کلاژن چیست؟ منبع کلاژن کجاست؟

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *