طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از خوشمره ترین غذاهای سنتی ما ایرانیان است. در این مقاله به شما طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی را آموزش می دهیم که می تواند طعم قورمه سبزی شما را فوق العاده کند

مشاهده مطلب
درمان های خانگی عرق سوختگی

درمان های خانگی عرق سوختگی

فهرست مطالب

درمان های خانگی عرق سوختگی

درمان عرق سوختگی در خانه و ولو بدون مراجعه به پزشک نیز قابلیت‌پذیر هست. برای اطلاع از این مطلب با ما دنبال شوید:

 

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوختگی آسیب پوستی دردناکی هست که اکثراً در هوای گرم اتفاق می‌افتد. علا‌ئم عرق سوز شدن، بثورات ریز و برآمدگی‌های خاص بر روی پوست قرمز و تحریک‌شده هست. ایضاً حالت سوزش و خارش هم امکان دارد با عرق سوز شدن دنبال باشد.

عرق سوز شدن یا بثورات قرمز در هر جایی از بدن خلق می‌گردد، اما اکثراً در بخش‌هایی که در بر دارنده چین‌خوردگی‌های پوستی هست دیده می‌گردد. مانند:

  • گردن
  • زیر بغل
  • نزدیک کشالهٔ ران

عرق سوز شدن وقتی خلق می‌گردد که در نشانه تعریق افزون منافذ عرق بسته می‌شوند. در صورتی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌نمایید، زیادتر مستعد عرق سوختگی هستید.

کودکان زیادتر مستعد عرق سوز شدن می باشند، خصوصاً هنگامی که لباس زیادتری مخفی باشند.

زیادتر اوقات عرق سوز شدن جدی نیست و اکثراً با قرار گرفتن در بیرون خنک از بین می‌رود. به هر اکنون این مساله می‌تواند زیاد آزاردهنده باشد و در صورتی که تعریق کردن تداوم یابد امکان دارد بدتر نیز بتوان.

 

تعدادی طریق درمان خانگی عرق سوز شدن:

درمان‌های خانگی بسیاری برای بهبود عرق سوزی وجود دارد. بعضی پوست شما را تسکین داده یا آن را خنک می‌کند، در صورتی که بعضی بقیه علاوه بر پیشگیری از عفونت، التهاب و خارش را هم کم شدن می‌دهند.

 

حمام با آب خنک:

عرق سوز شدن عموماًً پس از خنک شدن پوست کم شدن می‌یابد. حمام با آب خنک نیز می‌تواند یاری‌کننده باشد. شستن پوست به آرامی هم می‌تواند منافذ را باز کند. این مطلب خیلی با اهمیت هست چرا که منافذ بسته موجب عرق سوز شدن ‌می‌گردد.

اعتماد ثمر نمایید که پوست خویش را بعد از حمام به خوبی خشک می‌نمایید. پوستی که مرطوب برقرار بماند امکان دارد تحریک گردد.

 

تهویهٔ هوا:

موقع بهبود پوستتان، از تعریق افزون و هوای مرطوب دوری نمایید. تهویهٔ هوا در خشک و خنک کردن التهابات پوستی شما با اهمیت هست. مسلماًً در اتاقی با تهویهٔ مطبوع مانده یا از پنکه استفاده کنید.

 

لباس‌های سبک و خنک‌کننده:

در صورتی که پوست شما در اکنون بهبودی و تسکین هست واجب هست از لباس‌هایی که پوستتان را تحریک نموده و یا موجب تعریق زیادتر شما می‌شوند، دوری نمایید. لباس‌های خنک، سبک و گشاد می‌توانند بدون تحریک کردن، پوست را تسکین دهند.

به جست و جو پارچه‌های پلی‌استر ممتاز و بقیه پارچه‌های مرکب از مواد مصنوعی‌ای شوید که برای تناسب اندام و تلاش‌های ورزشی اجرای شده‌اند. این‌ها برای از بین بردن رطوبت مطلوب می باشند.

پارچهٔ کتان اگرچه ضدرطوبت نیست، ولی هوا به نیکی در آن حرکت می‌کند و می‌تواند برای پوشیدن مطلوب باشد.

 

کیسهٔ یخ یا پارچهٔ خنک:

کمپرس‌های سرد برای تسکین پوست تحریک‌شده عالی می باشند. پارچهٔ خیس‌شده در آب سرد یا یخ پیچیده‌شده در پارچه، می‌تواند برای کم شدن درد ناشی از عرق سوختگی مطلوب باشد.

 

جو دوسر:

جو دوسر برای کم شدن التهاب و خارش مؤثر هست. این وجه تمایز موجب می‌گردد که جو دوسر برای درمان خانگی عرق سوز شدن و خیلی از مشکل های پوستی بقیه سودمند باشد.

یک یا دو فنجان از جو دوسر را در آب ولرم بریزید و بگذارید برای 20 دقیقه خیس بخورد. مطمئن شوید که ‌آب، داغ نباشد تا پوست خویش را تحریک نکنید.

ایضاً شما می‌توانید با جو دوسر و آب خمیر درست نمایید و روی پوستتان بگذارید. یک پیمانه از جو دوسر را با یک پیمانه آب مخلوط نمایید تا به شکل خمیر دربیاید.

سعی نمایید جو دوسر کلوئیدی تهیه نمایید.

 

آنتی‌هیستامین‌ها:

هر آنتی‌هیستامینِ بدون تجویزی – چه خوراکی چه موضعی – می‌تواند عرق سوختگی را کم شدن دهد.

در صورتی که می‌خواهید به کودک خویش آنتی‌هیستامین بدهید، مسلماًً با پزشک اطفال یا داروساز راهنمایی نمایید که چه نوعی خوب تر هست.

 

چوب صندل:

تحقیقات نشان داده هست که چوب صندل ضدالتهاب و ضددرد هست. مخلوط  کردن پودر چوب صندل با کمی آب و مالیدن آن روی مکان عرق سوختگی موجب کم شدن سوزش و درد می‌گردد.

برای خلق ماده‌ای خمیرمانند، دو پیمانه پودر چوب صندل را با یک پیمانه آب مخلوط نمایید.

مسلماًً گذشته از اینکه این خمیر را روی مکان سوختگی بگذارید، یک بخش از آن را روی پوست سالم خویش تست نمایید. در صورتی که بعد از یک ساعت هیچ واکنشی نشان نداد، می‌توانید بدون هیچ ایرادی آن را روی مکان عرق سوختگی بگذارید.

 

جوش شیرین:

جوش شیرین یا سدیم بی‌کربنات می‌تواند پوست تحریک‌شده را تسکین دهد. این شی ای هست که زیادتر ما در خانه‌هایمان داریم و می‌تواند عالی ترین درمان خانگی برای عرق سوختگی و پوست خارش‌دار باشد.

سه تا پنج قاشق غذاخوری از جوش شیرین را در آب ولرم افزوده نمایید و بگذارید برای 20 دقیقه خیس بخورد.

 

آلوئه ورا:

آلوئه ورا ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده‌ای هست که می‌تواند علاوه بر پیشگیری از عفونت موجب خنک شدن پوست گردد. که این وجه تمایز برای تسکین تورم و درد یاری‌کننده هست.

برای بر طرف ناراحتی، ژل آلوئه ورا را به طور تاثیرگذار روی پوستتان که عرق سوختگی دارد، بمالید.

 

پودر تالک غیرمعطر:

پودر تالک با جذب عرق، تعریق را کم شدن می‌دهد که این مطلب موجب می‌گردد منافذ مسدود نشوند.

از پودر تالک غیرمعطر بهره ببرید نظیر معطر بودن امکان دارد پوست را تحریک کند.

کمی از پودر را روی بخش‌های مستعد عرق همچون زیر بغل، پشت زانوها و کشالهٔ ران بمالید. همه ی پوست را پوشانده و بگذارید مانند دئودورانت ضدتعریق روی پوست برقرار بماند.

 

گیاه چریش:

چریش را می‌توان در در درمان بعضی از بثورات پوستی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده هست که این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی هست. با این اکنون مطالعات انسانی در این باره محدود هست.

پودر چریش را می‌توان با آب ترکیب کرد تا مادهٔ خمیرمانندی درست گردد. این خمیر را می‌توانید روی بثورات مالیده، بگذارید تعدادی دقیقه بماند و و بعد بشویید. پودر چریش را می‌توان به حمام و وان ولرم هم افزوده کرد.

 

لوسیون کالامین:

لوسیون کالامین مزایا بسیاری برای پوست دارد که به طور اکثر به علت داشتن زینک اکسید هست.

این ماده می‌تواند در درمان عرق سوختگی و کم شدن خارش مؤثر باشد. با استفاده از پنبه یا پارچهٔ نرمی، میزان کمی از کالامین را به آرامی روی بثورات خویش بکشید. در شکل لزوم دوباره بهره ببرید.

 

نمک حمام یا نمک اِپسوم:

نمک حمام (سولفات منیزیوم) مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده هست حمام کردن در آب ولرم که داخل آن یک یا دو فنجان نمک حمام ریخته شده هست، برای کم شدن خارش سودمند هست.

در صورتی که کودکی را در حمام آب و نمک اِپسوم قرار می‌دهید مطمئن شوید که آب را قورت نمی‌دهد. آگر آب به دست کودک خورده گردد به علت اینکه نمک اِپسوم ملین هست امکان دارد موجب اسهال گردد.

 

هیدروکورتیزون:

پماد هیدروکورتیزون می‌تواند برای کم شدن عرق سوحتگی استفاده گردد. این پماد را می‌توان از هر داروخانه‌ای تهیه و روزی یک تا دو بار برای کم شدن خارش استفاده کرد.

در صورتی که چه می‌توانید این پماد را به شکل کوتاه‌مدت بر روی پوست کودک خویش بهره ببرید، اما آن را زیر پوشک به  عمل نبرید، نظیر امکان دارد پوست را تحریک کند.

 

چه مدت طول می‌کشد تا پوست بهبود یابد؟

در صورتی که هیچ عارضه‌ای خلق نشود، بثورات ناشی از عرق سوختگی می بایست در طی تعدادی روز بعد از درمان خانگی ناپدید شوند.

لحظه از بین رفتن این مساله بستگی به این دارد که در اول شدت بثورات چقدر بوده هست و آیا شما به طور مؤثر آن را درمان نموده‌اید یا خیر.

در صورتی که بثورات و التهابات بعد از تعدادی روز بدتر گردد امکان دارد واجب باشد به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

 

چه هنگامی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که چه درمان‌های خانگی مؤثرِ بسیاری برای درمان عرق سوز شدن وجود دارد، اما امکان دارد در شکل بروز عارضه احتیاج به ویزیت پزشک داشته شوید.

 

در شکل وجود علائم زیر در کودک خویش تند به پزشک مراجعه نمایید:

  • تب
  • گلو درد
  • درد عضلانی
  • اثر‌هایی مانند آنفلوانزا

در صورتی که بعد از یک هفته از آغاز درمان همچنان اثرات بثورات برقرار مانده و از بین نرفته‌اند با دکتر ارتباط بگیرید.

در صورتی که التهابات و بثورات بعد از آغاز درمانی تازه پدیدار شده‌اند و یا در صورتی که حالت می‌نمایید التهابات شما چرکی و عفونی‌اند با پزشک خویش راهنمایی نمایید.

 

علائم عفونت پوستی در بر دارنده موادر زیر می گردد:

  • چرک
  • ترشح مایع سفید یا زرد رنگ
  • ازدیاد درد
  • تورم

امکان دارد دنبال عفونت پوستی علائم شبه آنفلوانزا هم دیده گردد.

 

جلوگیری از عرق سوختگی

از آنجا که عرق سوختگی هنگامی خلق می‌گردد که بدن شما بیشتر از حد گرم شده و عرق می‌کند، می‌توانید با ماندن در بیرون خنک از عرق سوختگی جلوگیری نمایید.

 

برای پیشگیری از گرما زدگی و عرق سوختگی در روزهای گرم، اقدامات احتیاطی زیر را تکمیل دهید:

  • ماندن در بیرون‌های خنک
  • نوشیدن میزان بسیاری آب
  • نپوشیدن لباس افزون
  • پرهیز از تلاش‌های سنگین بدنی
  • دوش یا حمام آب سرد

والدین می بایست اعتماد ثمر کنند که نوزادان و کودکانشان در بیرون خنک می باشند، آب بدنشان تأمین شده و لباس مطلوب مخفی‌اند. به طور کلی محققان توصیه می‌کنند که کودکان در مقایسه با بزرگسالان فقط یک لایه لباس زیادتر بپوشند.

مطمئن شوید که پوشک کودک خویش را مرتب برابر می‌نمایید نظیر خیس بودن آن می‌تواند منتهی به عرق سوختگی گردد.

 

 

منبع:

درمان عرق سوختگی

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *