بایدها و نبایدهای خواب کودک

بایدها و نبایدهای خواب کودک

فهرست مطالب

بایدها و نبایدهای خواب کودک

یکی از سوال های اصلی جدید مادران این می باشد که لحظه خواب کودک چه وقتی می باشد؟ خواب طبیعی نوزاد چقدر می باشد؟ نوزاد جدید متولد شده‌ٔ شما شاید حدود ۱۶ ساعت در روز بخوابد. مادران می بایست با راه خواباندن نوزاد مانوس باشند و از مجموع پر اهمیت‌تر علل سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را به نیکی بدانند تا از این اتفاق دردناک پیشگیری کنند.

 

به جست و جوی لوگو‌های خواب‌آلود بودن کودک بمانید.

در صورتی که کودک شما خمیازه بکشد شایدً تشخیص می‌دهید که لحظه خوابش فرا رسیده می باشد. لیکن سرنخ‌های شخصی دیگر سان مالیدن چشم‌ها، گریه کردن و نق‌نق کردن هم می‌توانند لوگو‌هایی از خواب‌آلودگی در نوزاد شما باشند.

کودکانی که بیشتر از اندازه خسته می باشند سخت‌تر به خواب می‌روند، پس به جست و جوی این لوگو‌ها بمانید.

کودکان قوی‌تر هم شاید رفتارهایی نظیر تلو تلو خوردن، چسبیدن به شما و یا زیاد‌فعالی را نشان دهند.

 

کودک خویش را در اکنون خواب در صندلی ماشین رها نکنید.

در صورتی که کودکتان در صندلی ماشین خوابش ببرد چه؟ چرت زدن کوتاه ایرادی ندارد، لیکن نگذارید که کودکتان همه ی طول شب را در آنجا بخوابد.

امن‌ترین و مطمئن‌ترین وضعیت خواب این می باشد که کودک را به پشت، روی کمر و بر روی تشک محکم تختش بگذارید. این می‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کم شدن دهد.

 

این را بدانید که کودکان بیشتر می‌خوابند.

احتمالاً در ابندا این‌طور به نظر نرسد، لیکن نوزاد جدید متولد شده‌ٔ شما شاید حدود ۱۶ ساعت در روز بخوابد و تنها برای جابجایی پوشک و غذا خوردن بیدار گردد.

با ازدیاد سن کودکان، احتیاج آنان به خوابیدن در روز کم شدن یافته و در ازای خواب شبشان زیادتر می‌گردد.

تا ۶ ماهگی بعضی از کودکان می بایست بتوانند در طول شب خوابیده و در کنار این دو یا سه چرت در روز نیز داشته باشند. لیکن در صورتی که این‌طور نیست نگران نباشبد چرا که هر کودکی مختلف می باشد.

 

به چرت زدن‌های کودک در وقت حرکت وابسته نباشید.

احتمالاً خواباندن کودک در وقت رانندگی، مسافرت، رفت و آمد برای تکمیل وظایف و زمان حرکت وسوسه‌انگیز باشد، و این هر تعدادی وقت یک‌بار اشکالی ندارد. لیکن این چرت زدن‌های دائمی در زمان حرکت شاید استراحت و خواب مورد احتیاج کودک را تأمین نکند.

در صورتی که او همیشه خسته به نظر می‌رسد و برنامهٔ شما هم فشرده می باشد، به ذهن کم شدن کارها و یا برنامه‌ریزی مجدد بمانید. یا می‌توانید از پرستار بچه یا دوست خویش بخواهید که به شما یاری کنند تا کودکتان خواب در روزٔ همه، عمیق و منظمی داشته باشد.

 

بین غذا دادن و خواباندن کودک وقفه بیندازید.

به خواب رفتن کودکان بعد از غذا خوردن طبیعی می باشد. در کنار این خواباندن کودکان در در وقت خوردن شیر مادر یا شیر خشک شیوهٔ نیکی برای حالت نزدیکی به کودک می باشد. هرچند شاید به مرور لحظه جایگزین به فقط مسیر خواباندن کودک گردد. کودکان می بایست یاد بگیرند که خودشان و به تنهایی به خواب بروند.

سعی نمایید بین شیر دادن و خواباندن کودک در ضمن برای تعدادی دقیقه فاصله بیندازید. در این بین داستانی خوانده و یا پوشک کودک را ازای نمایید.

 

مدت لحظه چرت‌های در روزٔ کودک را بلند‌تر نمایید.

آیا سن کودک شما زیادتر از ۶ ماه می باشد و تا حالا نیز در طور روز شمار اضافه چرت‌ ۲۰ دقیقه‌ای دارد؟ او را تشویق نمایید که برای مدت بلند‌تری بخوابد. سعی نمایید که کودک خویش را بیدار نگه دارید. برای این مقصود مدت لحظه بین هر چرت در روز را یه مرور بلند‌تر نمایید.

در این شکل شاید کودک شما خواب در روزٔ بلند‌تر (به طور ایده‌آل یک تا دو ساعت در هر چرت) و خواب شبانهٔ عمیق‌تر و خوب تری داشته باشد.

 

روتین و برنامهٔ منظمی داشته باشد.

برنامهٔ خواب منظم داشته و تا مرز قابلیت به آن پایبند بمانید.

برای یاری به خواب نیکوتر کودکتان کارهای زیر را تکمیل دهید:

  • برای چرت‌های در روز و خواب او ساعت مشخصی را داشته بمانید.
  • از چرت زدن او در اواخر بعدازظهر پیشگیری نمایید. در صورتی که کودک شما برای خوابیدن در شب سخت دارد، در روز زودتر او را بخوابانید و پیش از لحظه خوابِ شبانه او را بیدار نمایید.
  • برای چرت‌های در روز و خوابِ شب از گهواره و یا تخت برجسته کودک بهره ببرید. در این شکل کودک شما هر وقت در این محل‌ها قرار بگیرد به خواب ذهن می‌کند.

 

عجله نکنید.

عطسه، سکسکه، ناله کردن، آه کشیدن و در ضمن صدای جیغ کوتاه سر و صداهای شایع کودکان در در وقت خواب می باشد. شایدً نیازی نیست که عجله نمایید. در ضمن سر و صدا و گریهٔ بچه هم شاید به این معنی باشد که کودک در اکنون آرام شدن می باشد.

پیش از وارسی او کمی صبر نمایید، مگر اینکه ذهن می‌نمایید او ناامن، ناراحت و یا گرسنه می باشد.

 

وقتی که کودکتان بیدار می باشد او را زمین بگذارید.

بعد از تعدادی هفته، وقتی که کودک را روی زمین یا تخت قرار می‌دهید نیازی نیست که او تماماًً خواب به نظر برسد. خواب‌آلود بودن کافی می باشد. با این فعالیت به او یاد می‌دهید که چطور بدون بغل کردن، تکان دادن و یا غذا دادن، خودش به تنهایی به خواب رود. این در کنار این به او یاد می‌دهد که در صورتی که در طول شب بیدار شد، بدون احتیاج به کسی و به تنهایی دوباره بخوابد.

 

به امنیت کودک ذهن نمایید.

در صورتی که کودکتان روی کاناپه، تخت خوابتان، تشک آبی یا روی زمین خوابش برد او را جابه‌جا نمایید. این محل‌ها برای خوابیدن کودک امن نیستند.

برای پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کودکتان را مکرر به پشت روی کمر بخوابانید.

پتو، بالش، عروسک، ضربه‌گیر و یا هر مورد نرم شخصی دیگر را از روی تخت یا گهوارهٔ کودک بردارید.

در وقت خوابیدن، نوزادان را در کنار کودکان غیر از این و یا حیوانات خانگی قرار ندهید.

 

منبع:

لحظه خواب کودک / لحظه خواب نوزاد / خواب طبیعی نوزاد / خواباندن نوزاد / خواب طبیعی نوزاد / خواباندن نوزاد / خواباندن نوزاد

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *