مواد غذایی مفید برای سلامت مغز

مغز مرکز بدن هست. این بخش از بدن همه ی حرکات و در آخر همه زندگی شما را کنترل می کند. علاوه بر این مغز مسئولیت نگهداری همه ی خاطرات شما را بر عهده دارد و در توانایی شما برای تمرکز کردن نقش بسزایی دارد.

در زندگی روزمره توانایی تمرکز خیلی شاخص و سخت هست. تمرکز زیادتر، سود وری را به حداکثر خواهد رساند، نتایج مناسب تری از کارها شاهد خواهیم بود و به حفظ خیال شما در طول روز هم هم یاری می کند.

حافظه هم به همان اندازه شاخص هست و به شما این قابلیت را می‌ دهد که حقایق، چهره‌ ها، نام ‌ها و چیزهای بعدی را به علت داشته بمانید که مرغوبیت زندگی شما را بهبود می ‌بخشد.

در صورتی که حافظه نیکی ندارید یا نمی توانید به نیکی تمرکز نمایید، شاید از سلامت نیکو مغز هم دارا نیستید.

این اتفاق شما را در معرض ابتلا به اختلالات عصبی مربوط به سن قرار می دهد و به همین علت هست که واجب هست که مطمئن شوید تمام کارهایی که برای داشتن یک مغز سالم و استوار موردنیاز هست را پایان می دهید.

حالا این سوال مطرح می گردد که چه کارهایی برای دست یابی به این قصد می بایست پایان دهیم؟

باور نمایید یا نه، میزان بسیاری از این کارها و دست اندرکاران به رژیم غذایی تان مربوط می گردد.

در صورتی که درست غذا بخورید، مغزتان از شما قدردانی خواهد کرد.


  1. زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین جزء فعال زردچوبه، قادر هست از مانع بین خون و مغز عبور کند و به این معنی هست که مزایا موافق آن می ‌تواند وارد مغز گردد و به سلول‌ های آن هم یاری کند.

کورکومین دارای صفت‌ های بی ‌شماری از حرف خواص آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی هست که نشان می ‌دهد می ‌تواند حافظه، تمرکز و عملکرد کلی مغز را فزونی دهد، همچون:

الف) آلزایمر

مطالعات نشان می دهند که زردچوبه می تواند حافظه بیماران آلزایمری را به طور کلی بهبود بخشد، و اعتقاد بر این هست که جزء فعال این ادویه سودمند می تواند پلاک های آمیلوئیدی که عمدتا مسئول خلق این بیماری می باشند، را پاک کنند.

ب) رشد سلولی

كوركومين موجب تقويت دست اندرکاران نوروئيدي در مغز مي گردد و اساسا به منزله ی هورمون رشد شناخته مي گردد. کورکومین می تواند رشد فوری سلولی را فزونی دهد.

ج) وضعیت

کورکومین می تواند ساخت هورمون حس نیکو که به فزونی تفکر موافق هم یاری می ‌کند، را فزونی دهد. دوپامین و سروتونین اضافی که به کمک کورکومین ساخت می شوند، بعضی علائم افسردگی را به طور پیروزی آمیز بر طرف می کنند.

ضمناً بخوانید: خوراکی های فزونی تمرکز و تقویت مغز

  1. شکلات تلخ

فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان بر پایه گیاه می باشند و در پودر کاکائو و شکلات تلخ خیلی فراوانند. فلانوئیدهایی که شما از شکلات تلخ دریافت می نمایید در اصل در مغزتان جمع می ‌شوند، به همین علت هست که برای عملکردهای شناختی خیلی سودمند می باشند.

تحقیقات گسترده نشان می‌ دهند که فلانوئیدهای شکلات قادر به فزونی توانایی یادگیری و حافظه می باشند.

ضمناً زیادتر مطالعات ثابت نموده ‌اند که فلانوئیدها می‌ توانند از زوال ذهنی که با فزونی سن دنبال هست پیشگیری کنند و شاخص تر از تمام، شکلات صفت‌ های تقویت روحیه دارد که برای افرادی که به کمی تقویت روحیه احتیاج دارند عالی هست.


  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک چربی سالم هست که برای استفاده سراسر ایمن هست، چرا که این یک روغن گیاهی هست. این بدان معنی هست که این روغن شامل شی ای به اسید لوریک هست که به فزونی کلسترول نیکو یا HDL هم یاری می کند.

مهمتر از تمام، روغن نارگیل قادر به تقویت توانایی مغز هست.

مطالعات نشان داده ‌اند که روغن نارگیل می ‌تواند به بهبود قسمت ‌های مرتبط با سمت گیری مغز و هم مهارت ‌های بیان هم یاری کند.

ایمن هست که بگوییم در صورتی که روغن نارگیل بر روی کسانی که دچار اختلالات دژنراتیو شده اند عمل کند، شاید اثرات نیکی بر روی دیگرانی که به ادامه ی تمرکز و حافظه در زندگی روزمره می باشند، دارد.

تنها مطمئن شوید که مصرف خویش را در مقدار تعادل نگه می دارید!

ضمناً بخوانید: عالی ترین ورزش برای تقویت مغز چیست؟

  1. ماهی چرب

ماهی چرب یکی از عالی ترین غذاها برای مغز هست و برای این ادعا علت خیلی نیکی نیز دارد.

در حالیکه 60٪ مغز بشر از چربی تشکیل شده هست، حدودا 50٪ از آن، نوع ها مختلفی از چربی امگا 3 هست که در این ماهی به وفور یافت می گردد.

مغز از چربی‌ های امگا ۳ استفاده می ‌کند تا به خلق سلول ‌های عصبی و سلول ‌های مغزی هم یاری کند. علاوه بر آن، این چربی ‌ها برای پیشگیری از زوال شناختی و بیماری‌ های مرتبط با آن هم واجب می باشند.

امگا 3 خیلی کم می تواند باعث اختلالات خلقی گردد، به همین علت ماهی چرب به همان اندازه که برای هدف های سایر شاخص هست، برای تفکر موافق هم ضرورت دارد.

تحقیقات ضمناً نشان می ‌دهند که خوردن ماهی چرب به فزونی ماده خاکستری مغز هم یاری می‌ کند و موجب خلق مهارت‌ های تصمیم‌ گیری نیکوتر و ضمناً تقویت حافظه عاطفی می ‌گردد.


  1. تخم مرغ

تخم ‌مرغ پر از مواد مغذی حیاتی، ویتامین و سایر اجزایی هست که به سالم ماندن مغز هم یاری می کنند.

از حرف این اجزا می توان به مورد ها زیر اشاره کرد:

الف) کولین:

این مواد مغذی در ساخت استیل کولین که نوعی انتقال‌ دهنده عصبی هست، حیاتی می باشند. کولین مسئولیت فزونی تفکر موافق و ضمناً هم یاری به بهبود حافظه کلی و توانایی شناختی را بر عهده دارد.

شوربختانه زیادی از بشر برای تبلیغ این جزء حیاتی به اندازه کافی تخم مرغ نمی خورند. زرده تخم مرغ به طور همه با کولین پر شده هست.

در نتیجه از مصرف تخم مرغ به اندازه کافی در رژیم غذایی تان مطمئن شوید.

ب) فولات:

این ویتامین B برای سلامت کلی مغز واجب هست. تحقیقات نشان می ‌دهند که آن ‌هایی که اسید فولیک به اندازه کافی مصرف نمی‌ کنند، قابلیت ابتلا به زوال عقل با فزونی سن در آنان زیادتر هست.

در اصل، بیماران مبتلا به کم شدن شناختی می توانند روند این بیماری را با مصرف مکمل اسید فولیک آهسته یا متوقف کنند.

ج) ویتامین B12:

با وجود یک ویتامین B سایر، این ماده مغذی به حفظ مساحت منطقی و متعادل قند در مغز هم یاری می ‌کند.

ضمناً با هم یاری به سنتز مواد شیمیایی در مغز، به پردازش و عملکرد کلی نیکوتر منجر می گردد.


  1. رزماری

ما اکثراً از رزماری برای افزودن طعم به غذایمان استفاده می کنیم. رزماری بارهای خاصی دارد که موجب شده در طول سال ها به هدف هدف های دارویی مورداستفاده قرار گیرد.

یکی از ترکیبات فعال اساسی این گیاه اسید کارسونیک هست که در اصل یک آنتی ‌اکسیدان هست.

همانطور که می‌ دانیم، آنتی ‌اکسیدان‌ ها با رادیکال‌ های آزاد مبارزه می ‌کنند. در همین اکنون، کارنوزول، جز بعدی که در رزماری یافت می ‌گردد، هم همین عمل را پایان می ‌دهد. این دو جزء به اتفاق نیز، می ‌توانند میزان اکسیداسیونی که در سلول‌ های چربی اتفاق می‌ افتد را کم شدن دهند.

با دقت به این واقعیت که مغز از چربی بسیاری تشکیل شده هست، این برای حافظه بی‌ آخر سودمند هست. اجزای رزماری به محافظت از مغز در مساوی اکسیداسیون که می ‌تواند منتهی به تحول ناموافق و موجب زوال مغزی گردد، هم یاری می ‌کنند.

ضمناً بخوانید: سیب زمینی با رزماری سرخ شده

  1. بلوبری های تقویت مغز

بلوبری ها یک جزء اساسی از غذاهای مغزی می باشند و با صفت ‌های محافظ فوق ‌العاده‌ برای روند پیری مغز، که آن را از آسیب محافظت می‌ کنند شناخته شده می باشند.

اگر چه تمام مورد تنها به زغال اخته ختم نمی گردد! بعضی سایر از توت های غنی شده دارای آنتوسیانین می باشند که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی گیاهی می باشند. آن‌ ها از التهاب و استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌ کنند و در حاصل خطر بیماری ‌های دژنراتیو مغز را کم شدن می ‌دهند.

تحقیقات ضمناً نشان داده هست که آنتی اکسیدان های حاضر در زغال اخته به طور اعلا می توانند اثرات خیلی مثبتی بر روی ارتباطات سلولی درون مغز داشته باشند. شاید زغال اخته می تواند شدت از دست رفتن حافظه کوتاه مدت را کم شدن دهد و حافظه کلی را هم بهبود بخشد.


  1. آجیل

با دقت به مطالعات زیاد، آجیل‌ ها قادر به فزونی سلامت قلب می باشند. شما امکان دارد اندیشه نمایید که این ربطی به سلامت مغز ندارد لکن به طور معمول یک بدن سالم مساوی با یک خیال سالم هست و در این مورد، این مطمئناً درست هست.

تحقیقات نشان می‌ دهند که مصرف منظم آجیل می تواند عقیده شخص را در عرصه سلامت مغز بهبود بخشد و از خطر اختلالات عصبی پیشگیری کند. علاوه بر این در صورتی که آجیل به مدت تعدادی سال جزئی از رژیم غذایی شخص باشد، می‌ تواند به شدت حافظه شخص را تیز کند.

مسلماً می پرسید چرا این اتفاق می ‌افتد؟ متخصصین بر این باورند که این به علت ترکیبی از مواد مغذی حاضر در آجیل هست که حاوی چربی ‌های نیکو، ویتامین E و آنتی ‌اکسیدان ‌ها می باشند.

وجود این ترکیبات با نیز، به ایجاد مغز هم یاری می‌ کنند در صورتی که از کم شدن ذهنی ناشی از رادیکال ‌های آزاد پیشگیری می ‌کنند.

اکنون در قسمت منظمی از رژیم غذایی تان آجیل را بگنجانید و درآینده از مزایای بی همتا آن سود مند شوید.

گردو به علت محتوای امگا ۳ عالی ترین گزینه شما برای مصرف آجیل هست، لکن حدودا تمام نوع ها آجیل نتایج نیکی را عرضه می ‌دهد.


  1. کلم بروکلی تقویت مغز

کلم بروکلی به منزله ی یک سبزیجات سبز، میزان بسیاری آنتی ‌اکسیدان‌ و مواد مغذی ضد التهاب را در بین اجزایش دارد که به آن اجازه می‌ دهند تا با رادیکال ‌های آزاد مبارزه نموده و از آسیب به مغز پیشگیری کند.

از تمام شاخص تر اینکه، کلم بروکلی یک تن ویتامین K دارد! تنها یک فنجان از آن دارای بیشتر از 100٪ از میزان توصیه شده برای مصرف در روز هست!

ویتامین K محلول در چربی هست، به این معنی که برای مغز مطلوب هست.

ضمناً در شمایل گیری چربی شناخته شده به منزله ی اسفنگولیپید که در مقادیر انبوه در همه ی سلول های مغز شما وجود دارد، هم استفاده می گردد.

به همین علت هست که بروکلی چنین کارایی مثبتی بر روی حافظه دارد و به اشخاص مسن ‌تر قابلیت تداعی و تمرکز زیادتر را می‌ دهد.

ضمناً بخوانید: مسیر های تقویت مغز و فزونی قدرت خیال

  1. روغن زیتون فوق بکر

این نوع روغن در رژیم‌ های غذایی مدیترانه ‌ای خیلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ بشر در کشورهایی که این نوع غذا را مصرف می ‌کنند عموماً اختلالات مغزی کمتری را تجربه می‌ کنند و مشکل ها کمتری با شرایط سلامتی مرتبط با سن دارند.

روغن زیتون اضافی فوق بکر -و به طور کلی روغن زیتون- سرشار از خواص ضد التهابی می باشند. نیز چنین منبع جلال از چربی‌ های تک اشباعی هست که قطعاً عالی ترین نوع چربی برای افزوده شدن به رژیم غذایی شما می باشند.

هویت ضد التهابی این روغن آن را مساوی با داروهای التهابی قرار می دهد!

پلی فنول های حاضر در روغن زیتون، آنتی اکسیدان هایی می باشند که برای تقویت حافظه شناخته شده اند و به مهارت های یادگیری هم یاری می کنند تا به شدت تیز برقرار بمانند، مخصوصاً وقتی که سن شما در اکنون فزونی هست.

نیز چنین آن‌ ها می توانند عملکرد کلی مغز و توانایی شناختی را هم بهبود بخشند.


سخن پایانی

سلامت مغز نه فقط برای تمرکز و حافظه، بلکه برای سلامت جسمانی، طول عمر و شادی هم حیاتی هست.

بعد از تمام این ها، مغز مرکز بدن هست، و هر حرکت و عملیات بدن را کنترل می ‌کند. در صورتی که مغز نتواند نیکو عمل کند، نه فقط تمرکز و حافظه، بلکه سلامتی تان را نیز از دست خواهید داد.

در نتیجه، توانایی دارید با مصرف این ۱۰ غذایی که حافظه و تمرکز شما را تقویت می کنند، از مغز خویش محافظت نمایید. این غذاهای سالم را به رژیم غذایی تان افزوده نمایید و از مزایای بلند ‌مدت آن‌ ها خوشی ببرید!