سالاد چاق کننده

در رژیم های لاغری سالاد یک نقش کلیدی را ایفا میکند لکن گاهی اوقات با اشتباهات ریزی که مرتکب میشویم شاید سالادمان دشمن اساسی پیشرفت رژیم مان باشد.

کل ما هنگامی به پیوست گرفتن رژیم های کم شدن وزن هستیم، ذهن می کنیم که نخستین کاری که می بایست تکمیل دهیم این می باشد که سالاد بسیاری بخوریم.

سالاد خوردن به خودی خویش مورد بدی نیست و منبعی سودمند از سبزیجات سالم در نزد شما می گذارد، لکن در کمال تعجب گاهی در این بین اتفاقاتی می افتد و شما مرتکب اشتباهاتی می شوید که همین سالاد خوردن به ظاهر سالم به جای اینکه موجب گردد وزن شما کم گردد، به آسانی وزن تان را ازدیاد می دهد. در این مقاله به ده مورد از دلایلی که می گویند “چرا سالاد خوردن می تواند موجب ازدیاد وزن گردد؟” می پردازیم، لطفا تا پایان با ما دنبال بمانید.


1. با دیدن ترکیبات گوناگون و پرکالری سالاد اختیارتان را از دست می دهید

می دانم، می دانم، گاهی سالادهایی را می بینیم که ظاهر و ترکیبات آن بیشتر از هر غذای به جز آن اشتهای ما را برای خوردن تحریک می کنند. همین ترکیبات گوناگون می توانند زیاد پرکالری باشند و با خوردن میزان بسیاری از آن، بدون آنکه خودتان نیز بدانید کالری بسیاری دریافت می نمایید.

پیشنهاد ما به شما این می باشد که در صورتی که هوس خوردن ترکیبات مکزیکی دارید، از سالادهایی با ترکیبات مفیدی سان گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه بهره ببرید. برای افزودن مقداری پروتئین به این سالاد خوشمزه، لوبیای سیاه یا مرغ کبابی را افزوده نمایید.

برای چاشنی دار کردن این سالاد هم روی آن کمی پنیر موزارولای کم چرب یا تعدادی قطعه آووکادو قرار دهید و در پایان تعدادی قطره لیمو روی آن بچکانید.


2. نمی توانید به کروتان (Crouton) نه بگویید

کروتان (Crouton) یک نان برشته می باشد که از برشته کردن قطعات کوچک نان تست تهیه می‌گردد.

نیت شما از خوردن سالاد دریافت مواد مغذی و هم زمان کم کالری می باشد، در صورتی که تصمیم گرفته اید برای وعده ناهار یک سالاد کم کالری و خوشمزه میل نمایید، با افزوده کردن کروتان به آن، وجه تمایز کم کالری بودن سالاد را زیر سوال برده و مسلماً میزان کالری بسیاری به آن می افزایید.

لیبی میلز، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، می گوید: “کل مواد برشته و سرخ شده، میزان بسیاری چربی افزوده وارد بدن شما خواهند کرد.”

در صورتی که می خواهید در رستوران سالاد بخورید، سالادی را گزینش نمایید که از افزودنی های سالم سان سویای خشک برای بافت ترد سالاد گزینش نموده باشند.


3. سالادتان را با مغزها و میوه ها پر می نمایید

گزینش اقسام مغزها و میوه برای افزودن به ظرف سالاد، مسلماً یکی از کارهای سودمند در این عرصه می باشد، لکن رعایت تعادل شی ای می باشد که همیشه می بایست موردتوجه قرار گیرد.

لیبی می گوید: “میوه های خشک شده یکی از نکاتی می باشد که انسان ها دوست دارند به ظرف سالادشان افزوده کنند، لکن در صورتی که به میزان آن دقت نکنید، باید به آسانی میزان بسیاری قند به سالاد رژیمی تان بیافزایید.”

همین عنوان نسبت به آجیل هایی سان گردو یا بادام، که می تواند مصرف چربی را از مرز مطلوب خویش رد کند، هم وجود دارد.

مسلماً میزان آجیلی که می خواهید به سالاد افزوده نمایید را اندازه بگیرد و سعی نمایید آن را درست خرد نمایید تا نیز کمتر استفاده گردد و نیز در هر لقمه، بافت و طعم آن را به نیکی احساس نمایید.


4. دائم سالادهای از گذشته تهیه شده را سفارش می دهید

در صورتی که سالادی که می خواهید میل نمایید را خودتان درست نمی نمایید و بیرون از خانه می خورید، احتمال اینکه این سالادها جدید نباشند، افزون می باشد، اگر چه شاید این سالادها طعم نیکی نیز داشته باشند، لکن می توانند چربی، قند و نمک اکثر از آنچه که فرض می نمایید را مخفی کنند.

میلز می گوید: “مراقب هر سالادی که افزودنی های ترد یا سرخ شده در آن می ریزند، بمانید، ولو در صورتی که این افزودنی مرغ گریل شده باشد.”


5. فرض می نمایید سالادهای رستوران ها سراسر سالم می باشد

بعضی فرض می کنند که سالادهایی که در بیرون از خانه و در سالادبارها تهیه می گردد، سراسر سالم و بدون هیچ افزودنی مضر یا کالری افزوده می باشد، لکن این تصوری سراسر اشتباه می باشد، چرا که ما هیچ گونه اطلاعی از سالادی که در بیرون از خانه برایمان سرو می گردد نداریم و بسته به نوع پخت آنان، می توانند چربی و نمک اضافی را در خویش مخفی داشته باشند.


6. پروتئین را فراموش می نمایید

دائم به یاد داشته بمانید که هیچ سالادی بدون منبع پروتئین کل نیست و پروتئین قابل توجه ترین ماده مغذی ای می باشد که هر سالاد می بایست داشته باشد. شما باید برای افزودن پروتئین به سالاد، آن را از گذشته حاضر نمایید، به منزله ی نمونه باید چندین سینه مرغ را گریل نموده و هر بار که در طول هفته سالاد درست کردید مقداری از آن را به سالاد افزوده نمایید و پروتئین سالادتان را تکمیل نمایید. ماهی تن هم یک گزینه کم کالری و هم زمان پر از پروتئین می باشد.

در صورتی که گیاهخوار هستید، برای مهیا کردن محتوای پروتئین گیاهی سالادتان، گزینه هایی سان نخود یا عدس، که منابع مستحکم پروتئین گیاهی شمرده می شوند و ایضاً دارای فیبر می باشند، را گزینش نمایید.

ایضاً بخوانید: مناسب ترین منابع پروتئین گیاهی

7. به اندازه کافی سبزیجات خام افزوده نمی نمایید

مواد نخستین سالاد سان گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه و کلم بروکلی را تهیه نمایید و به میزان اکثر در سالادتان افزوده نمایید. مصرف آنان به خاطر کم کالری بودن، سراسر آزاد می باشد و به شما هم یاری می کنند غذای کمتری بخورید چون شما را سیر می کند.


8. سس های نادرست را گزینش می نمایید

سس های حاضر شده می توانند سالاد سالم شما را به یک بمب کالری جایگزین کنند، چون اغلبً دارای چربی، نمک و قند بسیاری می باشند. به جای استفاده از سس های مضر و پرکالری باید از چاشنی های سودمند سان روغن زیتون و سرکه یا آب لیمو بهره ببرید.


9. در مصرف پنیر زیاده روی می نمایید

استفاده از پنیر برای ریختن روی سالاد حاصل بدی نیست، چرا که پنیر منبع نیکی از کلسیم و پروتئین می باشد، لکن نوع بد آن به آسانی می تواند سالاد سالم و کم کالری شما را خراب کند.

میلز می گوید: “پنیر مقصر قوی کالری و چربی مخفی می باشد، به خصوصً در صورتی که شما آن را از بیرون تهیه نمایید.”

برای افزوده کردن پنیر به سالاد، میزان کمی پنیر پارمسان رنده شده، موزرلای کم چرب یا فتا را روی سالاد خویش بریزید، با زهم اصرار می کنم، به میزان کم!


10. به کاسه اسنک های مانند به سالاد نه نمی گویید

بیلز می گوید: “مراقب کاسه های چیپس و تنقلاتی که دلربا تزیین شده اند بمانید، چرا که پر کالری بی شماری می باشد و می تواند بدون اینکه معطوف شوید، از مرزبندی کالری شماری شما عبور کند.”

ایضاً بخوانید: طرز تهیه اقسام سالاد