رمضان

روزه گرفتن برای زیاد ها این سوال را پیش می آورد که آیا روزه گرفتن برای بدن مضر نیست؟ پاسخ این سوال حتماًً خیر هست و می بایست بدانید تحقیقات ثابت نموده هست که روزه گرفتن برای بدین زیاد سودمند هست ، در این مطلب وارسی خواهیم کرد که در بدن روزه داران چه اتفاقی می افتد ؟


مزایا روزه برای دفع مسمویت

پرهیز از خوردن و نوشیدن موجب می گردد که بدن به وضعیت استراحت رفته و انرژی ای که عموماً خرج هضم غذا می نموده، حال برای پاکسازی، از بین بردن سموم، درمان زخم های کهنه و ساختن سلولهای تازه خرج کند. در این وضعیت، بدن برای رساندن مواد مورد نیاز به سلولها مجبور به استفاده از انرژی ذخیره شده در گلیکوژن می شود.

از آن به قصد که اکثر چربی ذخیره شده، شکسته شده هست، بدن از مواد شیمیایی و سمومی که به کمک مصرف مواد غذایی جذب بدن شده اند، پاک می گردد. بدین شکل سم زدایی طبیعی در روده برتر، کلیه ها، ریه، غدد لنفاوی و پوست رخ می دهد.

در کنار این بخوانید: طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی

مزایای روزه گرفتن برای گوارش

وقتی که در طول روز انرژی ثابتی دریافت نمی کنیم، بدن از انرژی ذخیره شده گلیکوژن در کبد استفاده می کند.

استفاده از گلیکوژن کبد موجب می گردد پهنا قند خون پایین آمده و حالت ضعف، بی حالی و رخوت بر آدمیزاد چیره گردد. لکن  در همین اکنون دستگاه گوارش مشغول پاکسازی خویش هست و هضم  نیکوتر و جذب مواد مغذی حاصل آن خواهد بود. پوشش داخلی معده و روده ها هم برای ترمیم غدد و ماهیچه ها و پاک سازی مواد زائد موضوع می کنند.

کلیه های روزه داران در روزهای نخست، نمک و آب زیادتری از دست می دهند  که موجب تکثیر ادرار و پایین آمدن فشار خون می گردد. در کنار این تکثیر ترشح هورمون های ضد پیری و کم شدن دمای بدن بدلیل کم شدن سرعت سوخت و ساز، از بقیه فرآیندهای ابداع شده در موقع روزه گرفتن هست.


عوارض جانبی روزه گرفتن

علاوه بر مزایا و فرآیندهای سودمند ابداع شده در بدن، عواملی همچون بوی نامناسب دهان و بدن، بروز سخت در تنفس، سردرد، بی رمقی و کند شدن بدن را می توان از عوارض جانبی روزه برشمرد.

هفته نخست رمضان می تواند زیاد دشوار باشد، لکن روند روزه گیری از هفته دوم آسانتر شده و پاکسازی جامع بدن از مواد مضر و ناخواسته شکل می پذیرد. اکنون با شناختن تاثیرات خوب و عوارض جانبی روزه، توانایی دارید بدن خویش را برای پاکسازی و کارایی نیکوتر یاری دهید.