برج میلاد تهران

برج میلاد، ملقب به برج تهران، یکی از شاخص‌ترین نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌رود. این سازه بلندقامت با طراحی بدیع خود، نه‌تنها نمادی قدرتمند از تحول و پیشرفت شهر تهران است، بلکه گواهی بر تلفیق هوشمندانه سنت و نوآوری در ایران معاصر نیز محسوب می‌شود.
مشاهده مطلب
اهداء خون مشکوک

اهداء خون مشکوک

اهداء خون و اچ ای وی: در این بخش قصد داریم به مساله بحث برانگیز اهداء خون بجهت پی بردن به وضعیت سلامت از لحاظ اچ‌آی‌وی بپردازیم. همانطور که میدانید، تمامی خونهای اهدایی از لحاظ برخی از عوامل بیماریزا منجمله اچ‌آی‌وی، هپاتیت بررسی میشوند. به عبارتی فرد با اهدا خون، هم به همنوعان که نیازمند […]

مشاهده مطلب
کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار

فهرست مطالب

کراوات اختراع ایرانیان برای نخستین بار

کراوات را نخستین بار ایرانی ها ایجاد کردند. نسبت به ریشه ایرانی بودن کراوات اطلاق شده می باشد که در «اوستا» دوازده مورد را احتیاج مرد جنگی دانش اند که هشتمین آن کوئرس، از ریشه کوئرت، می باشد که در بیان پهلوی به آن گریوپان می اطلاق اند و روی زره بسته می شده می باشد. در نقش رجب فارس که بنا بر نظر هرتسفلد به بابک، پدر اردشیر بابکان، مربوط می گردد، به وضوح می توان کوئرتی را دور گردن بابک دید که روی زره بسته شده می باشد. بزرگان و سرداران سپاه از این پارچه به شکل پهن و پیش سینه ای استفاده می کردند؛ مثال پهن آن در نقوش طاق بستان دیده می گردد.
نوئل مالکوم، پژوهشگر بریتانیایی، هم در کتاب خویش به نام «تاریخچه خلاصه ی بوسنی» بر این باور می باشد که برای نخستین بار و در هنگام ساسانیان عده ای از ایرانیان در مهاجرت کراوات را به اروپا بردند. آن ایرانیان پیروان مانی بودند و برای این که از دیگران خاص باشند از پارچه ای در جلوی پیراهن خویش استفاده می کردند. در دوران معاصر کروات ها کراوات را به فرانسه بردند و نام آن کراوات شد. در انگلستان به کراوات اکثر دقت کردند و از آنجا به جهان آشناسازی شد.

 

بِربری (Burberry)

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
بربری یا باربری کسب و کار کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی می باشد که در عرصه تولید و طراحی و انتشار پوشاک، وسایل آرایشی، عینک های آفتابی، وسایل جانبی، عطر و ترکیبات معطر کوشش می کند. در سال 1856 تامس بربریِ انگلیسی این برند را به جهان آشناسازی کرد. تولید های چهارخانه مشهور این برند و آن شوالیه سوار بر اسب در لوگویش، در کنار مارک های محبوبی سان فندی و گوچی، همیشه مورد دقت شیک پوشان بوده می باشد. در سال 1911 بربری لباس های اموندسن را تولید کرد؛ او نخستین شخصی بود که به قطب جنوب رسید. در سال 2002 بها این نام تجاری به 1.5 میلیارد دلار رسید.

در آن سال ها، به این معنا که از سال 1997، مدیریت این کسب و کار به عهده رزماری براوو بود. او در طول دوره مدیریت خویش در بربری هم یاری زیادی به ارتقای این نام در جهان مد کرد و سهم جلال در پیروزی کسب و کار در تسخیر بازارهای بین المللی داشت. رزماری در سال 2006 بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. برند Burberry، در نهایت سال 2010، با 473 فروش‌گاه، در 48 سرزمین جهان به فروشی مقابل 1.279  میلیارد دلار دست پیدا نموده می باشد. امروزه Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد.

• Burberry Prprsum که گران ترین برند گروه می باشد و در شوهای لباس به تماشا گذاشته می گردد؛
• Burberry London که برند لباس های رسمی گروه می باشد؛
• Burberry Brit که شناخته شده ترین برند گروه می باشد و در بین جوان ها پرطرفدار می باشد؛
• Burberry Sport که همان طور که از نامش پیداست برند لباس های غیررسمی گروه می باشد و قصد اساسی آن نوجوان هاست.

لیکن کراوات های بربری از محصول های زیاد پرطرفدارتر این کمپانی می باشند. کراوات های بربری، با ظاهر برجسته خویش، عالی ترین گزینه برای مراسم غیررسمی می باشند. در تهران در فروش‌گاه های لوکس مردانه فروشی خیابان میرداماد باید این کراوات را پیدا نمایید. ارزش های آن عموماً از سه میلیون تومان آغاز می گردد و به ده دوازده میلیون تومان نیز می رسد.

بریونی(Brioni)

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
بریونی یک خانه مد ایتالیایی می باشد که در سال 1945 تاسیس شد. نازارنو فانتیکولی و شریک تجاری اش، گاتانو ساوینی، نخستین فروش‌گاه لباس خویش را به هم یاری خانواده باربرینی، در نهایت جنگ بین المللی دوم در رم راه اندازی کردند. این کمپانی نام خویش را از مقابل ایتالیایی نام جزایر بریجان (The Brijuni Island)، به این معنا که جزایر بریونی، گرفته می باشد. بریونی نخستین تماشا مد مردانه تاریخ را در سال 1952 و در قصر پیتی در فلورانس برگزار کرد. این تماشا سری بریونی را به مشتریانی از تمام دنیا شناساند.
در سال 1954 بریونی تماشا مدی را در نیویورک سیتی برگزار کرد و به جست و جو آن تماشا های غیر از اینی را در هشت شهر متفاوت آمریکا ترتیب داد و در همان سال فروش‌گاه هایی را در دو سمت اقیانوس اطلس راه اندازی کرد. در دهه 1950، هنرمندان مطرحی به علت کلارک گیبل و کری گرانت، با داخل شدن به استودیو فیلمسازی سینسیتا در رم، خریدن طرح های بریونی را آغاز  کردند؛ جان گاتی، غول مافیایی نیویورک، به خاطر داشتن یک گروه تمام از کت و شلوارها و کراوات های سفارشی بریونی به «ارباب شیک پوش» مشهور شد. در سال 1990 آمبرتو آنجلونی به منزله ی مدیرعامل این کمپانی گزینش شد. تاسیس خط طراحی پوشاک زنان و راه اندازی فروش‌گاه هایی در مناطقی مانند سنت پترزبورگ و مومبای و باکو از تدابیر راهبردی او بود.

علاوه بر آن، او ترتیبی داد که از سال 1995 از کت و شلوارهای بریونی در فیلم های جیمز باند استفاده گردد؛ لباس رسمی پیرس برازنان و دانیل کریگ در این گروه فیلم ها از عبارت تولید های این کسب و کار می باشد. کت و شلوار و کراوات های این برند را، از همان اول، فقط قشر مرفه خاصی خریداری می کرد که درواقع همان اشراف زادگان ثروتمند اروپایی بودند. بریونی جنس کراوات های خویش را از بین بیشتر از پنج هزار پارچه متفاوت که وجود دارد گزینش می کند. یک کراوات، در بخش ابتدایی، حدود پنج هزار دلار قیمت دارد. حدود 25 تا 30 ساعت هنگام می برد که یک کراوات حاضر گردد. اکثراً کراوات های سفارشی این برند تا ده هزار دلار ارزش دارند.

هرمس(Hermes)

 کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
تیری هرمس، در سال 1837، تجارت خانوادگی خویش را به منزله ی فروشنده لوازم سوارکاری در محله گرند بولوار پاریس کانال اندازی کرد. او می توانست زین اسب را به طوری استثنایی کوک کند و به همین خاطر، جامعه اشرافی آن موقع از او استقبال کرد و هرمس معروف شد. فروش‌گاه او در خدمت نجیب زادگان اروپایی بود و عالی ترین افسار و دهنه های اسب را برای کالسکه ها می ایجاد و عرضه می کرد. خریداران هرمس پاریسی های اساسِ مدِ روز و اشراف زادگان اروپایی سان ناپلئون سوم و ملکه اش، اوژنی، بودند. در اواخر سال 1897، چارلز امیل هرمس، فرزند و قائم مرتبه تیری، خط طراحی هرمس را گسترده شدن داد.
این خط حاوی طراحی زین اسب بود و در پی آن هرمس فروش‌گاه جدیدی را نزدیک کاخ الیزه راه اندازی کرد. با دوخت کراوات های ابریشمی در سال 1946 و طراحی عطر در سال 1949، عالی ترین سالیان این برند رقم خورد. رابرت دوماس هرمس رهبری هرمس را در دست گرفت. او از روش ازدواج به این خاندان متصل شده بود، لیکن از نام خاندان هرمس مصرف می برد. در این دوره، رابرت چهره برجسته در آشناسازی کراوات های هرمس می باشد؛ مرغوب ترین کراوات های دنیا که طراحی آنان زیاد پرهزینه می باشد. امروزه کراوات های هرمس 10 درصد فروش سالانه این برند می باشد. هرمس سالانه بیشتر از دو میلیون کراوات می فروشد. ارزش کراوات های این برند در معامله سرزمین ما از سه میلیون تومان آغاز می گردد.
منبع:ماهنامه آینده روشن

اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتس اپلیکیشناین مقاله را برای دوستان خویش ایمیل نمایید

نظر بدهید لغو جواب

منبع : cafemod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *