چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

فهرست مطالب

چهار پایتخت اساسی برگذار کننده هفته مد

هفته مد یکی از رویدادهای صنعت مد هست که این قابلیت را به خریداران ، مدیا ها، سِلِبریتی ها، طرح های مشهور جهان، فشن بلاگرها و… می دهد تا از آخرین کالکشن گرافیست ها در طول سال با خبر شوند. این کالکشن ها فصل بعد وارد خرید و فروش می شوند. هفته مد همانطور که از اسمش پیداست به مدت یک هفته در پایتخت های اساسیِ مد در جهان نظیر نیویورک، لندن، میلان و پاریس برگزار می گردد. فشن شو ها به ترتیب ازنیویورک آغاز و بعد در لندن و ایتالیا باقی مطلب می یابد و در آخر در پاریس به نهایت می رسد. حضور در مراسم فقط با استفاده از دعوت پیشین قابلیت پذیر هست.

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

در کنار هفته های اساسی مد، شاهد هفته های مدِ بعدی با اسامی مختلف سان هفته مدِ میامی و ریو سامِر (مختص لباس شنا است)، هفته مد اسلامیِ اندونزی ، فستیوال لباسِ بنگلُر (شهری در مرز و بوم هند)، هفته مد لباس عروسِ پرتلند ( در آمریکا)، هفته مدِ اجرای اِکو ( اجرای سازگار با طبیعت) هستیم. و در کنار این در شهرهای بعدی جهان سان توکیو، برلین، شانگهای، سیدنی، مادرید و … برگزار می گردد.

هفته های مد دوبار در سال در مراکز اساسی مد دنیا برگزار می شوند تا خریداران به طور جامع مدهای آن فصل را ببینند و گزینش کنند. و مجموع ی کاتالوگ های مد در جهان نظیر “ووگ” این برنامه را پوشش می دهند و کالکشن های هر پخش را به آسانی میتوان در وب سایت ووگ دید. هفته های مد در جهان نیز لباس بانوان را در بر دارنده می گردد و نیز مردان. هفته مد زنان یک هفته پس از هفته مد مردان برگزار می گردد.

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

برای کاکشن پاییز- زمستانِ بانوان در ماه فوریه تا مارچ در نیویورک آغاز و در سپتامبر و اوایل ماه اکتبر با کالکشن بهار-تابستان در پاریس به نهایت می رسد. و برای مردان با کالکشن پاییز-زمستان درماه ژانویه درلندن آغاز و در اوایل ماه جولای با کالکشن بهار-تابستان در نیویورک خاتمه می یابد. در کنار این بعضی از گرافیست ها سری بین فصلی خویش را بین هفته های مد اساسی، عرضه می دهند که از کالکشن های اساسی به صرفه تر است. وقت مشخصی برای کالکشن های بین فصلی وجود ندارد. عموماً 3 ماه بعد از کالکشن اساسی پخش داده می شوند. به نظرِ گرافیست ها، مصرف کنندگان خوب تر با کالکشن های بین فصلی رابطه باقی می کنند.

تاریخچه

ایده هفته مد برای نخستین بار از پاریس آغاز شد. عده ای از تجار فرانسوی آغاز به استخدام زنان فرانسوی سمت پوشیدنِ لباس های گرافیست ها و یا خیاطان برگزیده فرانسوی  کردند و در محل های عمومی، مسیری که از خیابان ها به جهت سالن پخش اجرای شده بود رژه بروند. این رژه ها به تدریج جایگزین به یک برنامه اجتماعی شد. اگرچه تا سده بیستم، پاریس تسلط خویش را بر مد دنیا حفظ کرد، لکن سری ای از پایتخت های تازه مد مثل نیویورک، لندن و میلان مقام آن را به چالش کشیدند.

چهار پایتخت شاخص مد در دنیا

نیویورک

 

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

در سال ۱۹۰۳ فروشگاهی در شهر نیویورک به نام برادران اِریک ( Eric brothers ) نخستین پخش مد در نیویورک را عرضه داد که مخاطبان آن بانوان طبقه متوسط بودند. در سال ۱۹۱۰ زیادی از فروش‌گاه هایِ عالی نیویورکی به این موضوع ترغیب شدند. بعد از باخبر شدن نیویورکی ها از فشن شو های پاریسی، به تقلید از آنان برای انتشار محصول های و بهبود فروش‌گاه های خویش آغاز به پخش محصول های خویش کردند.

در سال ۱۹۲۰، هفته های مد در همه مرز و بوم به دست خرده فروشان برگزار شد که برای جذب مخاطبان زیادتر اکثراً در رستوران ها در وقت ناهار یا عصرانه، فشن شو ها به پخش در می آمدند.

در سال ۱۹۴۳ در میانه ی جنگ بین المللی دوم، مشکل هاِ سفر به  فرانسه برای بازدید از کالکشن گرافیست ها فرانسوی در فشن شوها و در کنار این تصویب دیزاین مطلوبیت اقتصادی از جهت وزارت بازرگانی بریتانیا در خلال جنگ بین المللی دوم به مقصود سامان قسمتی اداره اجرای، طراحی، تعیین ارزش و کمیت پوشاک دلایلی بر تسلط نیویورک بر جهان مد بود و جایگزین به یکی از قطب های اساسی در جهان مد شد. بنا بر دیزاین مطلوبیت اقتصادی گرافیست ها می بایست از پارچه هایی با متراژ کم، دکمه های کمتر و جیب های کوچکتر و … در اجرای های خویش استفاده میکردند. گرافیست ها نیویورکی از این فرصت استفاده نموده و در برابر لباس های شیک و پر زرق و برقِ پاریسی، لباس های آسان وغیر رسمی تری را اجرای کردند که مورد دقت همگان قرار گرفت. اِلینور لَمبرت ( Elinor Lambert) مطبوعات‌نگار معروف مد و فشن، در همان وقت با ترتیب دادن هفته‌ای به نام هفته خبر و با دعوت از مطبوعات‌نگاران و خبرنگاران در جهان مد، سعی کرد گرافیست ها نیویورکی و آمریکایی که تا آن وقت نادیده گرفته شده بودند را به همگان نشان دهد. اگر چه در این مراسم بازدیدکنندگان اجازه حضور نداشتند و می بایست به شوروم هر گرافیست به شکل مجزا سر می‌زدند. از نگاه همه نشریات مطرح این برنامه زیاد مطرح بود، چرا که نشریات معتبری به علت  “ووگ ” ( Vogue) که تا پیش از این تنها به اجرای‌ها و گرافیست ها پاریسی ضرورت می‌دادند، تا مرز بسیاری در نظر خویش تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجله ها معتبر مسیر یافت. این فشن شوها در محل های مختلفی نظیر هتل و چادرهای عالی برگزار می شدند. لکن در سال ۱۹۹۴،  به مکان اساسی و رسمی خویش در پارک برایانت منتقل شد.

لندن

 

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

هفته مد لندن، نخستین بار در سال ۱۹۸۴ به همت شورای مد بریتانیا برای آژانس فراگیری لندن با تعامل سازمان حرفه ی، نوآوری و مهارت انگلستان، از سازمان‌های وابسته به قسمت وزارتی دولت پادشاهی بریتانیا مسیر‌اندازی شد. سالانه دو بار در ماه‌های فوریه و سپتامبر در لندن هفته مد برگزار می‌گردد. لندن که طی دوران گذشته به باعث دوزندگی خویش در پهنا مناسب ترین های دنیا زبانزد بود، به علت اجرای های جسورانه ی طراحانش مورد دقت جوان ها قرار گرفت و در نهایت قرن به کانون هیجان و تجربه مشهور شد.

میلان

 

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا هست و یک موسسه غیردولتی شمرده می گردد، که وظیفه مجموعه‌بندی، تعامل و توسعه مد ایتالیا و همین‌طور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد. در سال ۱۹۵۸، میلان با سود مندی از زیر بنای تجاری پیچیده ی صنعت نساجی ایتالیا به موضوع پایتخت مد رونق یافت. در هفته مد لندن کالکشنِ ready-to-wear  از ضرورت خاصی دارا هست. در هر فصل بیشتر از ۴۰ گرافیست در این فشن شو، کالکشن های خویش را عرضه می دهند.

پاریس

 

چهار پایتخت اصلی برگذار کننده هفته مد

از پیشگامان هفته مد، شهر پاریس هست که از سال ۱۷۰۰ گرافیست ها در هفته مد پاریس کالکشن های خویش را (نه به شمایل هفته مدِ امروزی) عرضه می دادند. ترسیم و بازنماییِ ساختارِ صنعت مد پاریس مدیون چارلز فردریک ورث است. در سال ۱۸۰۰ برای نخستین بار، چارلز فردریک ورث با فشن شوی خویش به نام اوت کوتور (haute couture) به معنای دوزندگی فاخر، تغییرات چشمگیری در هفته مد پاریس رقم زد. چارلز فردریک ورث بیشتر از هر کسی، در سمت حمایت و حفظ بها و آوازه ی پاریس، به موضوع مرکز بین المللی مد، جنبش و خدمت نموده هست. هفته مد پاریس با حمایت فدراسیونِ مد فرانسه  دو بار در سال برگزار می گردد . هر سال مطرح‌ترین گرافیست ها، برندها و فعالان حیطه پوشاک و مد در آن حضور دارند.

منبع:بپوشیم

اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتس نرم افزاراین مقاله را برای دوستان خویش ایمیل نمایید

نظر بدهید لغو جواب

منبع : cafemod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *