راهنمای مطالعه

زمانی یک خیاط، گرافیست لباس و در ضمن خویش ما برای خرید کردن به پارچه فروشی مراجعه می‎کنیم، قطعاً خودمان می‎دانیم که به به پیوست چه جنس و رنگی می‎گردیم لیکن گاهی وقت‎ها پیش می‎آید که بین رنگ‎های نزدیک به نیز سردرگم شویم. در ضمن فراموش کنیم تکه پارچه مثال را با خویش به مغازه پارچه فروشی ببریم. طبق آن پارچه مورد نظرمان را خریداری کنیم. در صورتی که مورد نیاز باشد قطعاً همان رنگ مطلوب و نه شی ای مشابه آن را بخریم، کارمان سخت‎تر نیز می‎گردد. یا شاید لباسی را دیده باشیم که رنگ آن کارایی مناسب و آرامبخشی رویمان داشته باشد، در ذهنمان می‎دانیم پیوست چه رنگی می‎گردیم لیکن نام آن را فراموش نموده‎ایم. ژورنال بخوانید.

بدون آگاهی داشتن نام رنگ نیز فروشنده نمی‎تواند یاری چندانی به ما بکند. نام‎گذاری رنگ‎ها خیلی پیچیده و بیشتر هست قطعاً یک طیف رنگ فقط با اختلاف مقدار سایه هم نام‎های متفاوتی دارد. لیکن با کل این دشواری‎ها یکی از لازمه‎های عمل متخصصان پیاده سازی لباس، پارچه فروشان و خیاطان برای پیاده سازی مد (به انگلیسی: Fashion Design) آشنایی با راهنمای رنگ‎هاست. مورد نیاز به ذکر هست که طراح ها مد تنها حول رنگ‎ها یاد نمی‎گیرند تا در شکل لزوم نامشان را بدانند. از آنجایی که رنگ‎ها ضرورت اضافه در یک پیاده سازی پیروز دارند این داده های یاری فوق‎العاده‎ای به آنان خواهد کرد. ژورنال بخوانید.

رنگ در طراحی مد

سپس یک گرافیست، خیاط و یا فروشنده پارچه در صورتی که بتواند کل رنگ‎های مورد استفاده در پیاده سازی مد را مکرر کنار داشته باشد، خیلی در کارش جلو خواهد افتاد. حفظ کردن کل رنگ‎های در دسترس در لیست ایده نیکی هست لیکن به نظر نمی‎رسد که ممکن باشد. سپس مناسب ترین مسیر این هست که لیست کل رنگ‎ها و ترکیب‎ها را یکجا پیش خویش نگه داریم و درصورت لزوم از آن استفاده کنیم.

این نکته به ما یاری می‎کند وقت‎هایی که به یک رنگ ترکیبی به عنوان مثال ترکیب بنفش، آبی و کمی سفید احتیاج داریم با یک رجوع آسان به لیست نام آن رنگ را پیدا کنیم. لیکن آگاهی داشتن فقط یک نام نیز کافی به نظر نمی‎رسد. یک گرافیست مد، پارچه فروش و یا یک خیاط وقتی می‎تواند در عمل خویش پیروز باشد که به علم اضافه در عمل خویش دست پیدا کند. علم قدرت هست. به این معنا که خوب تر هست به جای اینکه تعدادی اسم را حفظ کنیم اطلاعاتمان حول رنگ‎ها را ازدیاد دهیم. در این مقاله سعی داریم داده های مفیدی حول بعضی رنگ‎ها در اختیارتان قرار دهیم.

طراحی مد

آشنایی با قواعد رنگ‌بندی در پیاده سازی مد

گذشته از اینکه پیگیری رنگ‎ها برویم خوب تر هست کمی حول قواعد رنگ بندی در پیاده سازی مد حرف بزنیم. آگاهی داشتن قواعد رنگ‌بندی به ما یاری می‎کند تا بتوانیم یک ترکیب جالب و مجموع پسند و هم زمان پرمعنا پیاده سازی کنیم. در دنیایی که پیاده سازی مد ضرورت اضافه یافته و اشخاص خلاق اضافه هم در عرصه عمل می‎کنند، یقینا یکی از شروط پیشرفت داشتن پیشنهاد‎های خلاقانه و مجموع پسند هست.

اگرچه شاید یک پیشنهاد عجیب و غریب نظرها را به خویش جذب کند لیکن هیچ شی به اندازه هارمونی رنگ‎ها در پیاده سازی مد موثر نخواهد بود. گذشته از اینکه داده های جزئی حول رنگ‎ها کسب نمایید خوب تر هست با چرخه رنگ باخبر شوید. این چرخه  رنگ در فهم خوب تر رنگ بندی‎ها به شما یاری خواهد کرد و درواقع می بایست آن را از قواعد اساسی ترکیب رنگ دانست. یادگیری آنان خیلی آسان‎تر از حفظ اسم‎های عجیب وغریب رنگ‎ها هست. این یادگیری به شما یاری خواهد کرد که با یاری چرخه رنگ ترکیب‎های منحصر به فردی از رنگ ابداع نمایید.

در چرخه رنگ می‎توان رنگ‎های سرد و گرم را از نیز تشخیص داد. مجموع رنگ‎های سرد یک سایه از رنگ آبی دارند و از بین آنان می‎توان به سبز، بنفش، صورتی روشن و … اشاره کرد. لیکن رنگ‎های گرم از رنگمایه قرمز، نارنجی و زرد تشکیل شده‎اند. یک مساله جذاب که عموماً طراح ها مد به آن دقت می‎کنند این هست که رنگ‎های گرم با جواهرات طلایی ترکیب فوق‎العاده‎ای می‎گردد و برخلاف آن ترکیب رنگ سرد با جواهرات نقره‎ای خیلی ترکیب جذابی هست. رنگ‎های سرد نوعی آرامش را به بیننده القا می‎کند و رنگ‎های گرم نوعی انرژی و حرارت را در بیننده به وجود می‎آورد.

رنگ در مد

ترکیب‌های رنگی شاخص

در صورتی که داده های کافی حول رنگ‎ها داشته باشیم از آنان می‎توانیم ترکیب‎های خیلی متوع و زیبایی بسازیم. در کنار این می‎توانیم مفهومی را که در فکر داریم با یاری رنگ و لباس به دیگران نشان دهیم. این ترکیب رنگ‎ها در پیاده سازی مد اساسی‎ترین کاربرد را دارد. در تداوم به بعضی رنگ‎ها، ترکیباتی که می‎توان از آنان ایجاد و مفاهیم آن خواهیم پرداخت.

رنگ آبی

رنگ آبی یکی از رنگ‎های موردعلاقه بیشتر ملت دنیا هست. به همین خاطر طراح ها مد و لباس هم روی ترکیب رنگ‎هایی که با رنگ آبی ساخته می‎گردد مانور اضافه می‎دهند. یکی از این ترکیب‌ها (periwinkle) نام دارد. این رنگ ترکیبی از آبی، ارغوانی و سفید هست و می‎توان آن را جزو مجموعه‎های آبی کمرنگ دانست. از غیر از این ترکیب‎های آن می‎توان به آبی دریایی، آبی تیره، آبی کبود، آبی سلطنتی، آبی نفتی، آبی کاربونی و آبی کبالت اشاره کرد.

رنگ سال 2020

رنگ سبز

رنگ سبز نماد دوست داشتن فضا زیست و نگرانی حول آن هست. این رنگ در کنار این نشانگر طبیعت و حس آرامش هست. این رنگ نوعی احساس شادی را هم به کنار دارد. از ترکیباتی که با رنگ سبز ساخته می‎گردد می‎توان به  سبز یشمی، سبز لیمویی، سبز زمردی، سبز فارست و سبز تیره اشاره کرد.

رنگ سبز سال

رنگ سبز-آبی

سبز آبی ترکیبی از رنگ‎های سبز و آبی هست که از خویش آن ترکیب‎های زیبای مختلفی از عبارت فیروزه‎ای، سبز آبی روشن و سبز آبی تیره می‎سازند. رنگ‎های سبز آبی و فیروزه‎ای از پرطرفدار‎ترین رنگ‎ها در بین پارچه‎ها و لباس‎‎های مجلسی زنانه هست.

رنگ سفید

رنگ سفید هم همچون رنگ‎های غیر از این ترکیب‎های متنوعی دارد که حرف زدن حول مجموع آنان امری غیرممکن هست. این رنگ را می بایست یکی از پرکاربردترین‎ها در صنعت مد دانست. رنگ سفید در زیادتر ترکیب‎هایش به آرامش، بی‎گناهی و معصومیت اشاره دارد. از ترکیبات متعدد رنگ سفید می‎توان به سفید ساحل عاجی (ترکیب زرد با سفید) سفید تخم مرغی (ترکیب قهوه‎ای با سفید) alabaster (ترکیب رنگ سفید با صورتی) و… اشاره کرد.

رنگ بژ

اگرچه رنگ بژ از ترکیب رنگ سفید با رنگ قهوه‎ای کمرنگ ساخته می‎گردد لیکن درواقع هویتی جداگانه از سفید دارد. رنگ بژ یکی از شاخص‎ترین رنگ‎ها در پیاده سازی مد ست و این نکته که طرفداران رنگ‎های گرم آن را خسته کننده می‎دانند هم شی ای از ضرورت آن در پیاده سازی مد کم نکرده هست. درواقع در اطراف ما اشخاص اضافه می باشند که طرفدار پر و پا قرص رنگ بژ می‎باشند و از آن نه فقط در لباس‎هاشان بلکه در قسمت غیر از این زندگی هم استفاده می‎کنند.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‎ای هم یکی از رنگ‎های پر کاربرد هست که می‏‎توان از آن ترکیب رنگ‎های اضافه ایجاد. جذاب هست بدانید این رنگ که نامش را از روی دانه قهوه برداشته‎اند، نشان‎دهنده پایداری هست. از ترکیب‎های رنگ قهوه‎ای می‎توان به رنگ برنز اشاره کرد. این رنگ ترکیبی از قهوه‎ و رنگ سبز هست. از غیر از این ترکیب‎های رنگ قهوه‎ای می‎توان به شکلاتی، دارچینی و کاراملی اشاره کرد. جذاب هست که نام کل این رنگ‎ها از خوراکی‎های خوشمزه و اشتها آور گرفته‎اند.

رنگ قهوه‌ای در مد

رنگ زرد

رنگ زرد یک رنگ انرژی دهنده هست. ونگوگ نقاش مشهور در یکی از نقاشی‎های مشهورش به نام گل‎های آفتابگردان این انرژی و برانگیختگی را به نیکی نشان می‎دهد. از رنگ زرد هم ترکیب‎های خیلی زیبایی ساخته می‎گردد که زرد کمرنگ و پر رنگ متداول‎ترین این ترکیب‎ها هست.

رنگ قرمز

قرمز یک رنگ مهیج هست که به معنای حقیقی واژه ضربان قلب شما را بالا می برد. رنگ قرمز نشان‎دهنده گرمی و جنبش هست و از ترکیب‎های زیبایی که با آن ساخته می‎گردد می‎توان به شرابی، آلبالویی، گوجه‎ای و… اشاره کرد. از رنگ قرمز برای وقت‎هایی استفاده می‎گردد که مورد نیاز هست انرژی و گرما را به دیگران نشان دهیم.

رنگ بنفش

رنگ بنفش و ترکیب‎های بنفش، نشان‎دهنده فضا صلح آمیز، سلطنت و عدالت می باشند. از ترکیبات این رنگ زیبا می‎توان به mauve (ترکیبی از رنگ‎های صورتی و بنفش) orchid radiant،بنفش برنزی، بنفش متمایل به قرمز و یاسی اشاره کرد.

رنگ بنفش در مد

رنگ صورتی

رنگ صورتی هم یکی از رنگ‎های پرطرفدار در پیاده سازی مد هست که ترکیب‎های مختلفی از طیف کمرنگ تا پر رنگ دارد. گلبهی، صورتی کمرنگ، صورتی پر رنگ و… قسمتی از این ترکیبات هست.

رنگ نارنجی

نارنجی هم رنگی هست که به گرم و خورشید و فضا پر انرژی مربوط هست. ترکیب‎های رنگ نارنجی عموماً به نیز نزدیک می باشند و این نکته شاید کمی شما را گیج کند. یکی از ترکیبات رنگ نارجی هلویی هست که از شی ای بین نارنجی و صورتی می‎باشد. از غیر از این ترکیب‎های ساخته شده با نارنجی می‎توان به مرجانی و آجری اشاره کرد.

لباس مجلسی نارنجی

 

رنگ سیاه و خاکستری

رنگ سیاه یکی از اساسی‎ترین رنگ‎ها در پیاده سازی مد به حساب می‎آید. درواقع بسیار سخت می‎توان کسی را پیدا کرد که یک لباس سیاه  رنگ در کمدش نداشته باشد. سپس آن را می بایست رنگ محبوبی دانست. از ترکیب‎هایی که با رنگ سیاه ساخته می‎گردد می‎توان به آبونیا (سیاه مال به قرمز) وخاکستری اشاره کرد. حول رنگ خاکستری جذاب هست بدانید که آن را با هر رنگی ترکیب نمایید مکمل آن می‎باشد و به همین علت هست که کاربرد خیلی اضافه در پیاده سازی لباس دارد.

لباس خاکستری مشکی

رنگ های پاستیلی

نوعی غیر از این از رنگ‎ها به رنگ‎های پاستیلی معروف هست. این رنگ‎ها درواقع خیلی روشن و نزدیک به رنگ‎های خنثی همچون طوسی، سفید می باشند. از مثال‎های آن می‎توان به هلویی، صورتی روشن، موزی، بنفش  روشن و… اشاره کرد. حول رنگ‎های پاستیلی می بایست به این مساله اشاره کرد که در صورتی که آنان را بارنگ متضادشان ست نمایید ترکیب خیلی جذابی به وجود می‎آورند.

مسیر کسی دیگر که برای ست کردن رنگ‎های پاستیلی وجود دارد، ترکیبشان با رنگ‎های خنثی هست. شک نکنید رنگ‎های پاستیلی کنار بژ، خاکستری،نسکافه‎ای و… خیلی زیبا می‎گردد. خنثی بودن این رنگ‎های پاستیلی موجب می‎گردد نوعی احساس آرامش را به دیگران انتقال دهند.

رنگ پاستیلی

ضرورت استفاده از رنگ‎ها در پیاده سازی مد

اصلاً استفاده از رنگ‎‎ها در پیاده سازی مد چه ضرورت دارد؟ رنگ‎ها جزو آن مجموعه چیزهایی می باشند که می بایست به احساسات ربطشان داد. هر رنگی که ما در پیاده سازی لباسمان از آن استفاده کنیم مفهوم و محتوا خاصی را القا می‎کند. دانش از رنگ‎ها می‎تواند به ما یاری کند تا با لباس پوشیدنمان آن چیزهایی را که در ذهنمان می‎گذرد به دیگران القا کنیم.

در درجه بالاتر هم از رنگ‎ها در پیاده سازی مد و لباس استفاده می‌کنند تا خواسته‎های سیاسی، اجتماعی و … را به تماشا بگذارند، سپس نمی‎توان ضرورت آنان را فقط به انتقال احساسات محدود کرد بلکه می بایست رنگ‎ها را به فرهنگ، اجتماع، تدبیر، اقتصاد و…هم مربوط دانست.

برای نشان دادن صلح از رنگ سفید استفاده می‎گردد. برای نشان دادن عزادار بودن از رنگ سیاه استفاده می‎گردد و… این نمادها به ما چنین مفهومی را می‎رساند که رنگ‎ها نوعی بیان و مسیر برقراری تماس می باشند و نباید از کنارشان سرسری گذشت.

اساسی‎ترین ضرورت استفاده از رنگ‎ها در پیاده سازی مد هم همین هست که علاوه بر زیبایی شناسی، مفهوم و محتوا مطلوب اشخاص هم از روش آنان انتقال داده گردد. جدا از معنای سمبلیک ترکیب رنگ‎ها گستره تازه و متوعی را پیش چشم طراح ها مد باز نموده‎ و به آنان این اجازه را داده هست که یاری رنگ درهای جدیدی در جهان پیاده سازی مد باز کنند.

کارایی رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی

یکی از زمینه‎هایی که رنگ لباس روی آن کارایی اضافه دارد ارتباطات اجتماعی هست. چون که ملت زیادتر از آنکه حرف‎های یکدیگر را بشنوند، به نوع و رنگ لباس نیز دقت می‎کنند  و از آن کارایی می‎گیرند. برای نمونه خویش را به موضوع مدیرعامل یک سازمان خیلی قوی فرض نمایید که قرار هست در یک نشست شاخص سازمان کند.

یقینا یکی از شاخص‎ترین کارهایی که می بایست گذشته از آغاز نشست سامان دهید گزینش لباس‎ هست. شما رنگ لباستان را طبق دستاورد‎ای که می‎خواهید در نشست بگیرید گزینش می‎نمایید چرا که رنگ‎ها هر کدام محتوا خاصی دارند و این مفاهیم کارایی اضافه روی ادراک مردم می‎گذارند.

به یک نمونه غیر از این دقت نمایید. مکرر در تصورمان دکتر‎ها لباس سفید می‎پوشند حالا فرض نمایید در بیمارستان هستید و پزشک معالجتان روپوش سیاه مخفی باشد چه حسی به شما دست خواهد داد. حالا تقریباً هشیار ضرورت رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی شده‎اید.

بعضی رنگ‎ها شاید کارایی شادی قسمتی روی دیگران بگذارد و بعضی غیر از این شاید آنان را خسته و کسل کند. به علت همین ضرورت هست که یک گرافیست مد گذشته از هر شی می بایست حول اشکال رنگ‎ها، کارایی آنان بر دیگران و مفاهیمی که دارند یاد بگیرد تا بتواند در کارش پیروز گردد و کارایی آن را زیادتر کند.

تاثیر رنگ در اجتماع

قواعد استفاده از رنگ ها در پیاده سازی لباس

اگرچه همانطور که بالاتر ذکر شد رنگ‎ها در پیاده سازی مد و لباس یکی از اساسی‎ترین چیزها می باشند لیکن دقت به این مساله واجب هست که در صورتی که از ترکیب‎ها و قواعد اشتباهی استفاده کنیم، رنگ‎ها نه فقط به ما کمکی نمی‎کنند بلکه موجب شکست ما هم می‎شوند. گزینش رنگ لباس تنها مربوط به سلیقه نیست بلکه از سلیقه شخصی بیشتر رفته و به پدیده‎ای اجتماعی بدل می‎گردد. شاید رنگی برای یک مراسم مطلوب نباشد، رنگی شما را چاق یا لاغر نشان دهد، رنگی شفافیت و درخشندگی پوستتان را بپوشاند و رنگی محتوا نامناسبی برای یک مهمانی داشته باشد.

پس در گزینش رنگ می بایست به موارد مختلفی اندیشه کرد. طبیعی هست که نمی‎توان هر رنگی را با رنگ غیر از این ترکیب کرد. شما در پیاده سازی لباس می‎توانید از اصل رنگ‎های مشابه بهره ببرید. به این معنا که رنگ‎هایی که در یک طیف قرار دارند را کنار نیز بچینید و یک هارمونی زیبا پدید آورید. در کنار این می‎توانید از اصل ترکیب رنگ‎های متضاد بهره ببرید. گذاشتن رنگ‎هایی که در برای مخالف نیز قرار دارند در یک ترکیب می‎تواند جلوه زیبایی داشته باشد.

در کنار این می‎توانید با استفاده از چرخه رنگ که در بالا از آن حرف زدیم رنگ‎های مکمل را بیابید و آنان را کنار نیز بچینید. یک اصل جذاب غیر از این هم در این راستا وجود دارد و آن چیدن رنگ‎ها طبق مفاهیم‌شان هست. در بالا کم و زیاد به مفاهیم رنگ‎ها اشاره شد. این اصل خلاقانه قطعاً دستاورد خیلی نیکی به کنار خواهد داشت.

سخن پایانی

پیاده سازی مد امروزه یکی از شاخص‎ترین صنایعی هست که به پارچه و لباس مربوط می‎گردد. به‎طوری که این صنعت در کل کشورهای دنیا نفوذ اضافه پیدا نموده و با دقت به فرهنگ‎های مختلفی که حول لباس پوشیدن و رنگ‎ها در دنیا وجود دارد، برای خوب تر فهم کردن آن به دانش و داده های اضافه احتیاج هست. حالا در آخر این مقاله حول  استفاده از رنگ‎ها در پیاده سازی مد داده های اضافه داریم و می‎دانیم این نکته تا چه اندازه‎ای می‎تواند شاخص باشد. رنگ‎ها نوعی بیان همگانی می باشند که با استفاده از آنان نه فقط می‎توان احساسات را نشان داد بلکه می‎توان یک محتوا را بدون احتیاج به سخن گفتن و فقط با استفاده از رنگ به دیگران منتقل کرد.

باس‎ها نیز یکی از نمایشی‎ترین جلوه‎های شخصیت اشخاص می باشند. با یاری شناسایی کرد رنگ‎ها در پیاده سازی لباس و مد می‎توان این قسمت از شخصیت را در مناسب ترین مبلغ به نماش گذاشت. لیکن در استفاده از رنگ‎ها برای پیاده سازی مد می بایست محتاط بود. یک گرافیست مد مورد نیاز هست اول مجموع شی را حول  رنگ‎ها، هارمونی آنان کنار نیز، تاثیری که می‎گذارند و مفاهیمی که می‎رسانند بداند تا بتواند با یاری آنان لباسی پیاده سازی کند که نه تنها زیبا و چشم نواز هست بلکه معنای خاصی را هم به مردم منتقل می‎کند.