راهنمای مطالعه

زمانی که لویی ویتون در سال ۱۸۳۷ نخستین وارد پاریس شد؛ این شهر هنوز به عنوان مرکز مد و طراحی در دنیا شناخته نمی‌شد. لویی ویتون کار خود را از این شهر آغاز کرد و در طی ۲۵ سال بزرگ‌ترین فروشگاه عرضه لوازم سفر را افتتاح کرد. به طوری که کیف‌های برند لویی ویتون هوش را از سر بیننده می‌ربودند. ویتون شیفته سفر بود. برای او سفر بدون یک کیف یا چمدان مناسب معنایی نداشت. همین انگیزه او را به خلق زیباترین و کارآمدترین کیف‌های سفر واداشت.

امروز به یک کیف لویی ویتون، گویای حقایق بسیاری درخصوص صاحب کیف است. این کیف شما را شیک، برازنده و خوش لباس جلوه می‌دهد. امروزه این برند یکی از محبوب‌ترین برندهای موجود در صنعت مد به شمار می‌رود. کم­تر کسی را پیدا می کنید که با نام و آوازه این برند آشنا نباشد. در این مقاله قصد داریم که تاریخچه کاملی از برند لویی ویتون و هر آنچه باید در رابطه با این برند بدانید را با شما در میان بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید که این برند اسطوره‌ای که نماد زندگی لوکس و اشرافی شده‌است را بیشتر بشناسید. ژورنال بخوانید.

لویی ویتون

لویی ویتون کیست؟

برند لویی ویتون فرزند یک نجار و کشاورز ساده بود. او در سال ۱۸۲۱ در بخش غربی فرانسه دیده به جهان گشود. او سخت‌کوشی را از خانواده خود به ارث برد. در ۱۶ سالگی کوله‌بار خود را بست و تک و تنها ۳۶۸ کیلومتر را طی کرد و خود را به پاریس رساند. ویتون به دنبال شروع یک زندگی کاملا متفاوت بود. زمانی که او وارد پاریس شد؛ دنیای صنعتی در اواسط مسیر خود بود و به تازگی راه‌های ارتباطی بین شهرها شکل گرفته بودند. به این ترتیب، امکان سفرهای دور و دراز برای تمام افراد جامعه مهیا شد.

همین امر ایجاد یک نیاز تازه در جامعه را به همراه داشت. اینکه وسایل سفر خود را چگونه حمل کنیم؟! لویی زمانی که به پاریس رفت؛ به عنوان شاگرد یک جعبه‌ساز موفق مشغول به‌کار شد. در این حرفه نحوه ساخت جعبه‌های مقاوم را آموخت. بسته‌بندی و تهیه جعبه‌های با دوام از جمله مشاغلی بود که در آن زمان به شدت مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما او به این شغل اکتفا نکرد و کسب و کار خود را راه‌اندازی کرد.

برند لاچکری لویی ویتون

آغاز کسب و کار لویی ویتون

در سال ۱۸۵۴ پس از سال‌ها فعالیت در حوزه ساخت وساز جعبه‌ها، ویتون به یکی از خوش‌نام‌ترین و معروف‌ترین استادکاران این حوزه تبدیل شد. در این زمان بود که او کسب وکار خود را آغاز کرد. به طوری که نخستین فروشگاه خود را در یکی از خیابان‌های پاریس افتتاح کرد. ویتون نخستین بار در همین فروشگاه خود به عنوان یک سازنده صندوق معرفی شد. سپس در سال ۱۸۵۸ اولین صندوق برند لویی ویتون را طراحی کرد. در این زمان صندوق‌ها چندان قابل اطمینان نبودند؛ چراکه آب به داخل آن­ها نفوذ می‌کرد و خرابی آن­ها را به همراه داشت. ویتون صندوق خود را ضدآب طراحی کرد و لبه‌های صندوق را به شکل منحنی ساخت. این صندوق‌ها به­سادگی بر هم قرار می‌گرفتند و کم­ترین فضای ممکن را اشغال می‌کردند.

اولین صندوق ویتون به رنگ خاکستری ساخته شد. در این زمان او خانواده خود را به شهر انییر سور سن که در شمال غربی پاریس واقع شده‌است؛ منتقل کرد. او در این شهر کارگاهی با حضور ۲۰ کارگر بنا کرد. در سال ۱۹۰۰ تعداد کارگران شاغل در این کارگاه به ۱۰۰ نفر و تا سال ۱۹۱۴ این تعداد به ۲۲۵ نفر رسید. در طی این سال‌ها خانواده ویتون، عمارت خود را ساختند. امروزه همچنان محصولات ویتون در این عمارت تولید می‌شوند. البته بخش خصوصی عمارت به یک موزه تبدیل شده‌است.

کارآفرینی لویی ویتون

نوآوری‌های لویی ویتون

ویتون با معرفی صندوق‌های خود تحولی در نحوه سفر افراد جامعه ایجاد کرد؛ اما موفقیت‌های او تنها به تولید کارگاهی جهت تولید این صندوق‌ها ختم نشد. در سال ۱۸۱۶ جورج ویتون پسر لویی، نوآوری دیگری را به برند پدر اضافه کرد. او یک قفل خارق‌العاده در صندوق‌ها در نظر گرفت و محفظه فوق‌العاده‌ای را جهت نگهداری اموال باارزش مسافران تهیه کرد. جورج در یک اقدام تبلیغاتی شگفت‌انگیز کارایی و امنیت قفل‌های چمدان را به تمام دنیا نشان داد.

خلاقیت لویی ویتون

او از هری هودینی، استاد فرار آمریکایی, دعوت کرد؛ خود را از چمدان‌های برند لویی ویتون رها کند. روزنامه‌ها این خبر را منتشر کردند؛ اگرچه هودینی هرگز برای شرکت در این نمایش حاضر نشد؛ اما توجه همه به کیفیت قفل‌های ویتون جلب شد. امروزه نیز این قفل‌ها در کیف‌های ویتون دیده می‌شوند. خوشبختی خانواده ویتون روند دیگری به خود گرفت. در سال ۱۸۹۲ مرگ لویی ویتون، تمام اعضای خانواده را سوگوار کرد. او در سن ۷۰ سالگی از دنیا رفت. سپس میراث ارزشمند او در خانواده حفظ و ارتقا داده شد.

پس از مرگ ویتون جورج تصمیم گرفت که یاد او را با درج حروف اول نام او بر محصولات ویتون گرامی بدارد. به این ترتیب، در سال ۱۸۹۶ لوگوی لویی ویتون به چمدان‌ها و محصولات این برند افزوده شد. طراحی منحصر به‌­فرد و ساده لوگوی برند توجه گابریل شنل را به خود جلب کرد. نوآوری‌های جورج به همین‌جا ختم نشد؛ به عنوان مثال او کیفی را برای یک اکتشافگر ایتالیایی طراحی کرد که از جنس روی و مس ساخته شده‌­بود. این کیف در برابر گردوخاک و رطوبت مقاومت بالایی داشت. این کیف یک تختخواب تاشو که مناسب کمپ‌های خارج از شهر بود را نیز در خود جای می­داد.

تاریخچه لویی ویتون

خانواده‌های اشرافی در این زمان برای سفرهای خود اسباب و لوازم بسیار زیادی را در نظر می‌گرفتند. جورج با در نظرگیری نیازهای آن­ها صندوق‌هایی را طراحی کرد که جهت حمل تمام لوازم مورد نیاز آن­ها مناسب بود.

برند لوکس لویی ویتون

کیف دستی‌های لویی ویتون

در سال ۱۹۲۵ کیف­‌دستی‌هایی با ظاهر هلالی شکل روی کار آمدند. این کیف‌ها نخستین کیف­دستی‌هایی بودند که جهت استفاده شخصی ساخته شدند. ویتون این کیف‌ها را منحصرا برای برند شنل تولید کرد. شنل تا سال ۱۹۳۴ به ویتون اجازه نداد که این کیف‌ها را در تعداد بالا تولید کند. پس از اعمال تغییراتی در طراحی کیف، شنل موافقت کرد که طراحی جدید با نام آلما به بازار معرفی شود. آلما در ۱۹۵۵ وارد بازار شد.

کیف دستی لویی ویتون

موفقیت فروش این کیف کوچک، ویتون را برآن داشت که نمونه‌های دیگری را نیز به تولید برساند. میزان تقاضا برای کیف‌های دستی به شدت افزایش پیدا کرد. این استقبال به حدی زیاد بود که مدل‌های طراحی­شده در طی سال­ها، همچنان از پرفروش‌ترین کیف‌های لویی ویتون هستند. در زیر تصویری از سه مدل معروف که در طی این سال‌‌ها تولید شدند را مشاهده می کنید. این مدل‌ها همچنان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کنند و بخش عمده‌ای از خط تولید لویی ویتون را به خود اختصاص داده‌اند.

برند لویی ویتون، دلیل شهرت تا تحولات

مرگ جورج انقلابی در ویتون

در سال ۱۹۳۶ جورج ویتون پسر لویی بزرگ از دنیا رفت. پسر او گاستون برند لویی ویتون مدیریت تجارت خانوادگی را برعهده گرفت. طی ۵۰ سال حضور گاستون به عنوان مدیر برند، طراحی‌های متفاوتی نیز به کیف‌های لویی اضافه شد.

کیف مجلسی لویی ویتون

او استفاده از چرم را در این کیف‌ها مجاز دانست و لوگوی برند را بر تمام کارهای تولید شده؛ منتشر کرد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید؛ نام لویی ویتون بر قسمت چرم کیف مهر شده‌است.

 افزایش ثروت لویی ویتون

با درگذشت گاستون برند لویی ویتون در سال ۱۹۷۰، داماد او هنری راکمیر، مدیریت کمپانی خانوادگی را عهده‌دار شد. او احساس کرد که دیگر زمان آن رسیده است که برند در سطح گسترده‌تری معرفی شود. از این رو خرده­فروشی‌های بسیاری در سراسر جهان آغاز به کار کردند. به طوری که تا ۱۹۸۴ برند ویتون در سراسر جهان شناخته می‌شد‌. هنری باور داشت که برند خانوادگی آن­ها توانایی رقابت با بزرگترین برندهای دنیا را دارد. هر چه باشد این برند یکی از نخستین کمپانی‌های فعال در زمینه تولید کالاهای لوکس به شمار می‌رفت.

کیف لویی ویتون

عصر طلایی لویی ویتون

حوالی سال ۱۹۹۰ برای نخستین‌بار، فردی که عضو خانواده ویتون به شمار نمی‌رفت؛ مدیریت این کمپانی را برعهده گرفت. او ایو کارسل نام داشت. در واقع در دوران مدیریت او، برند به طرز چشم­گیری رشد کرد و به همگان معرفی شد. در دوره مدیریت کارسل نوآوری‌ها و تغییرات فوق‌العاده‌ای در طراحی کیف‌ها به کار گرفته شد. کلکسیون‌های کیف لویی ویتون از سوی کارلوس به بازار معرفی شد. او در سال ۱۹۹۶ با معرفی یک طراحی جدید در ساخت کیف‌های لویی ویتون، سالروز ۱۰۰ سالگی برند را گرامی داشت. در این روز برند ویتون تعداد زیادی طراح را جهت طراحی یک کیف منحصر به‌فرد گرد هم آورد. در نتیجه این طراحی‌ها در پاریس، پایتخت مد و طراحی جهان، به نمایش گذاشته­شد. به این تربیت روح خلاقانه و نوآور برند بار دیگر احیا شد.

تغییرات اساسی عصر جدید

در سال ۱۹۹۷ برای نخستین یک مدیر خلاقیت در برند به کار گرفته شد. مارک جیکوبز این سمت را به‌عهده گرفت. در این زمان برند لویی ویتون کاملا آماده بود که کلکسیون کیف‌های دستی خود را به معرض نمایش بگذارد. در سال ۲۰۰۱ استفان اسپیروز با کمک مارک جیکوبز یک طراحی نوین را در کنار لوگوی برند به کار برد.

خرید کیف لویی ویتون

کلکسیون جدید از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی برخوردار بود. این مجموعه توجه همگان را به خود جلب کرد و موفقیت‌های بسیاری را در پی داشت. پس از موفقیت استفان در طراحی این کلکسیون لویی ویتون تغییراتی را در رویکرد خود اعمال کرد. از این زمان به ابد این برند با آغوش باز از طراحان و هنرمندان مختلف استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۳ برند با همکاری تاکاشی موراکامی یک لوگوی چند رنگ برای برند طراحی کرد. در این طراحی لوگوی استاندارد با استفاده از ۳۳ رنگ به چاپ رسید. این لوگو بر زمینه‌های سفید یا سیاه به کار برده شد. موراکامی همان کسی است که شکوفه خندان آلبالو را به لوگوی ویتون افزود.

ادامه شاهکار لویی ویتون

برند ویتون به تاخت وتاز خود در جهان ادامه می‌داد تا اینکه در سال ۲۰۰۷ برند خود را بار دیگر با یک طراحی جدید به جهان معرفی کرد. این طراحی کیف‌های ویتون را به یکی از معروف‌ترین طراحی‌های کیف دستی تبدیل کرد. این کیف درست با شکل استاندارد و با استفاده از پارچه برزنتی سابق تولید شد و جیبی را نیز در کنار خود جای داد. کیف دستی مذکور، علی‌رغم ظاهر کوچک خود وزنی معادل ۲۰۰ پوند یا ۵۰۰ کیلوگرم را تحمل می‌کرد. این طراحی تا به امروز بین پرفروش‌ترین طراحی‌های این برند مشاهده می‌شود.

خرید شاهکار لویی ویتون

آخرین تحولات این برند

در سال ۲۰۱۳ مارک جیکوبز از سمت خود کناره‌گیری کرد که برند خود را تاسیس کند. در این زمان نیکلاس اسکوایر به عنوان مدیر خلاقیت و هنر برند لویی ویتون مشغول به‌کار شد. او بلافاصله خط تولید را به دست گرفت و بر طراحی‌های موجود افزود. نیکلاس طراحی‌های کلاسیک که از دیرباز به عنوان نمادی از برند لویی ویتون شناخته می‌شد را به‌گونه‌ای متحول ساخت که برای نسل جوان نیز جذاب به‌نظر برسد. از این سال تا کنون برند لویی ویتون در خط تولید خود از طراحی‌های متفاوتی استفاده می‌کند. این طراحی‌ها در تعداد محدودی به‌فروش می‌رسند. هرساله طراحی جدید به کلکسیون کیف‌های دستی این برند افزوده می‌شود. موفقیت نیکولاس موجب راه‌اندازی بخش مردان در برند لویی ویتون شد. ویرجیل ابوروح مدیریت این بخش را برعهده گرفت. در این خط تولید اقلامی طراحی و ساخته می‌شوند که توجه مردان را درست مانند زنان به خود جلب می‌کنند.

کیف مجلسی لویی ویتون

با حضور این دو مدیر خلاق و کارآمد در برند لویی ویتون همچنان نوآوری‌ها و ابداعات فراوانی در راه خواهد بود.

 در آخر

برند یک روایت است که سفری طویل و دراز از تحولات و نوآوری‌های یک تجارت را بیان می‌کند؛ برند لویی ویتون زمانی که هنوز سخنی از مد و طراحی در میان نبود؛ ایده‌های شگفت‌انگیزی را عملی کرد. این برند طی سال‌ها نماد سلیقه و زندگی لوکس بوده‌است. با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از شروع فعالیت این برند، همچنان شاهد استقبال مردم از طراحی‌های آن هستیم. بازار همواره چشم به‌راه طراحی‌های جدید این برند است. چراکه نوآوری بخش جدا‌نشدنی لویی ویتون را تشکیل می­دهد. زیبایی و کارایی کیف‌ها و چمدان‌های این برند، یکی از مهم‌ترین دلایل توجه و استقبال مردم است. کیفیت در لویی ویتون نادیده اهمیت زیادی دارد. در واقع همین امر همواره رضایت مشتریان را در پی داشته­است و سرآغاز طراحی‌های نوین دیگری نیز بوده‌است. زمانی که فلسفه راه‌اندازی یک برند به خوبی پایه‌گذاری شده باشد؛ حتی مرگ تمام مؤسسان نیز پایان کار برند نخواهد­بود. این دقیقا سرنوشتی است که در لویی ویتون شاهد آن هستیم.