10 مورد از مشاغل جهان مد و فشن
جهان مد جهان زیبا و هیجان انگیزی هست؛ وقتی که به جهان مد وارد می شوید خارج شدن از آن سخت هست. جهان مد جهان وسیع و گسترده ایست که جوانب اضافه را در بردارد و مسلماً اشتغال در عرصه مد برای هر کسی فریبنده خواهد بود و این که اندیشه نمایید جهان مد فقط به اجرای لباس برمیگردد فکری سراسر خطا هست. در حقیقت صنعت مد دارای گوناگونی شغلی زیادیست، از برگزاری یک تصویربرداری عجیب و غریب برای اشخاص مشهور و یا کسانی که هدف طرح شدن دارند،گرفته تا مدیریت یک blog مد در کانال پخش های مد، همگی مشاغلی می باشند که در جهان مد وجود دارند و خارج از آن نیستند. در این مطلب هدف داریم شما را با تعدادی از مشاغل جهان مد باخبر کنیم .با ما همقدم شوید.
1- حرفه ای تکنولوژیک پوشاک
تکنولوژیست های پوشاک هر بخش از ساخت پوشاک، اجرای و تولید را کنترل می کنند و در اصل کنترل مرغوبیت و وارسی شغل از وظایف متخصصین تکنولوژیک پوشاک هست. متخصصین این حیطه در گزینش پارچه درست، مشغولند . آنان در کنار گرافیست ها، گرافیست ها الگو و خریداران تعامل می کنند.
2- اجرای لباس
گرافیست ها لباس یا fashion designers از اصلی ترین اشخاص جهان مد بحساب می آیند. این دسته با اجرای های خلاقانه و منحصر بفردشان، نه فقط در اجرای لباس بلکه در شاخه های گوناگون صنعت مد و فشن کوشش دارند. گرافیست ها لباس عموماً با وارسی های که روی ترندها اعمال می دهند در تلاشند تا لباس هایی را اجرای کنند که علاوه بر زیبایی، کارآمد هم باشند. اجرای لباس شاخه های مختلفی دارد شبیه: اجرای کیف و کفش، اجرای اکسسوری، اجرای لباس کودک، اجرای لباس ورزشی و … .
اجرای لباس فقط مختص به برندهای برتر نیست، اجرای لباس گاهی فقط برای یک شخص اعمال می گیرد و گاهی برای خرید و فروش انبوه اجرای اعمال می گیرد. رشته اجرای لباس در دانشکده های هنر همه ی جهان تدریس می گردد و علاقمندان به صنعت مد و اجرای لباس می توانند در این دانشکده ها مشغول تحصیل شوند.
3- مشتری خرده فروشی
مشتری خرده فروشی یا Retail Buyer مسئولیت برنامه ریزی، گزینش و خریداری مقادیر کالاهایی که در فروشگاه های خرده فروشی فروخته می گردد را برعهده دارد. ضمناً تصمیم گیری برای گزینش و خریداری محصول های بر مبنای احتیاج خریدار و احتیاج خرید و فروش، ترندهای فصلی، فروشگاه ها و اندوخته، بر عهده خریداران خرده فروشی است. این اشخاص در حقیقت اجناس حاضر را بازبینی می کنند تا مطمئن شوند که محصول های آنان رقابتی می باشند.
4- تصویرساز مد و فشن
تصویرساز مد با گرافیست مد و لباس تمایز دارد. در حقیقت نگاره ساز لباس با گرافیست لباس تعامل رو به جلویی در اجرای و به درج دست یابی لباس دارد. یک گرافیست لباس، لباس جدیدی را اجرای می کند اما تصویرسازان لباس، لباسی که قبلا اجرای شده و سلبریتی ها از آنان در ایونت و رویدادها استفاده می کنند را به سبک خودشان نگاره سازی می کنند. ضمناً تصویرسازان مد، اجرای بنرها و هرچه که به آگهی بازرگانی بر میگردد را بر عهده دارند.
5- بازاریابی و مدیریت فروش
در تجارت، شما محصولاتتان را از راه فروشگاه و یا یک انتشار کننده به اشخاص ارائه می نمایید. همچون یک معامله گر مشاغل ای، شما نه فقط محصول های خویش را می شناسید بلکه رفتار خریداران خویش را هم می شناسید. در این جا بازاریاب و رئیس فروش دقیقا حکم همان معامله گر مشاغل ای را دارد. در حقیقت کسانی که در قسمت بازاریابی و فروش کوشش دارند مسئول برنامه ریزی فروش و پروژه های مناسب تبلیغات می باشند و تعامل نزدیکی با گروه خریداری محصول های دارند. در حقیقت تصمیمات رؤسا فروش تماس رو به جلویی با سودرسانی فصلی هر فروشگاه دارد.
6- استایلیست
استایلیست یا حرفه ای مد (Fashion Stylis ) یکی از مشاغل صنعت مد و یکی از پرطرفدار ترین مشاغل های در اکنون ظهور در جهان حرفه ای در ارزش بین المللی هست. در اصل استایلیست پوشاک به کسی اطلاق می گردد که لباس و اکسسوری مطلوب را برای اشخاص معروف، طرح ها و ولو اشخاص معمولی، برای حضور در مراسم های گوناگون و ولو برای کمپین های مناسب تبلیغات، گزینش می کند. برای این شغل، یک استایلیست می بایست با ترندهای روز و نوع بدن باخبر باشد تا بتواند یک پیشنهاد عالی به خریدار دهد.
7- گرافیست پارچه
وظیفه یک گرافیست پارچه (Textile Designers) ساخت و اجرای عناصر هنری برای پارچه هست که می بایست در این بین، موارد فنی نساجی را در نظر بگیرد. این پارچه ها به شکل اکثریت در پوشاک و دکوراسیون مورد استفاده می باشند. در اصل در رشته اجرای پارچه، می بایست به ساخت نقش و نگار بر روی تاروپود پرداخته گردد به گونه ای که هنر را به منسوجات منتقل کرد. به همین علت یک گرافیست وقتی که می خواهد به اجرای پارچه مشغول گردد می بایست اقسام پارچه و خصوصیات آن از قبیل نوع نخ، نمره نخ، رنگ، الیاف و … را بداند و در طی اجرای آنان را مد نظر بگیرد. اجرای پارچه به دو قسمت تقسیم می گردد: 1- اجرای پارچه داخلی که به کف پوش ها و اثاثیه منزل مربوط می گردد 2- اجرای پارچه برای البسه.
8- روابط عمومی مد
مصاحبه ها، کنفرانس های مطبوعاتی و انتشارات مطبوعات، قسمت مهمی از مسئولیت های مشاغل ای روابط عمومی مد هست. فرد PR می بایست تماس قدرتمند با کانال پخش ها و مطبوعات داشته باشد و بتواند به همه ی سوال های آنان پاسخ دهد و مهارت ویژه ای در خصوص پاسخگویی به سوال های سخت داشته باشد.
9- نویسنده مد
نویسندگان مد (Fashion Writer) عموماً برای کانال پخش ها، مجله ها جهان مد، سایت ها و blog ها شغل می کنند و شغل آنان نوشتن در ارتباط با جنبه های گوناگون مد و سبک هاست و به عبارتی این اشخاص به وارسی و مقایسه ترندهای قدیمی با ترندهای تازه می پر دازند.
10- تصویربردار مد
تصویربرداری هنری هست که دارای ژانر و حیطه های گوناگون هست. یکی از این ژانرها تصویربرداری مد یا fashion photography هست.عکاسان مد کسانی می باشند که می بایست داده ها اضافه حول تصویربرداری، محل تصویربرداری، نور و … بدانند و در کنار آن با ترندهای روز باخبر باشند. عکاسان مد عموماً برای مجله ها، برندها، فشن بلاگر ها و در مجموع طرح ها و اشخاص معروف تصویربرداری می کنند.
منبع : برندکده
برچسب ها :استایلیستطراحی پارچهطراحی لباسعکاس مدمدلینگنویسنده مد