در مد و فشن سالیان ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ چه گذشت؟
در این مطلب میخواهیم یک نگاه کلی به تغییرات و اتفاقات چشم گیر مد و فشن بین سالیان ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بیاندازیم. در این سال اتفاقات جالبی در اجرای لباس افتاده می باشد که میتوان از این دهه با نام «انقلاب در صنعت مد و فشن» یاد کرد. چرا که در این دهه نتورکهای اجتماعی و اینترنت با قدرت زیادتری در زندگی اشخاص حضور داشته و اگر چه خودشناسی و عزت به خویش هم بیاثر نبوده می باشد.
اگرچه به نظر میرسد حضور اشخاص معروف در این دهه پررنگ بوده، ولی برندهای مطرح جهان کمتر از سالیان گذشته از طرحهایی با اندام باریک و چهرههای زیبا یا جراحی پلاستیک شده استفادهمند شدند و به چهرههای حقیقی و اندامهای بدون جراحی زیبایی دقت زیادتری داشتهاند. از این رو دقت عموم و تمایلمندان به مد و فشن به این تغییرات جذب شده می باشد.
استقبال زیادتر لباسهای کژوال و غیررسمی
در این ده سال گذشته، لباسهای رسمی رخت بستند و لباسهای کژوال در صنعت مد و فشن پرطرفدارتر شدند. اجرای و ایده این طرح لباسها از لباس ورزشی، لباس یوگا و لباسهای ساده و آزاد بود. در اصل لباسهای اتو کشیده و مجلسی که قائده خاصی در پیشنهاد و رنگ و ضمناً وقت پوشیدن داشتند، کمرنگتر شدند.
طیف رنگ و طرح لباسهای کژوال آنچنان در این ده سال گسترده شد که در این بین حضور مد و فشن دهههای گذشته هم به چشم میخورد. خیلی از خانمها و آقایان در دانشگاه، مهمانیهای دوستانه، قرارهای نیمهرسمی و به شکل روزمره، استایل ساده و کژوال را به استایل رسمی اولویت دادند که این مسئله نشان میدهد، هرچه لباس سادهتر باشد، به خویش حقیقی (درون) نزدیکتر میشویم.
خیلی از اشخاص معروف هم سنت پوشیدن لباس رسمی را در فرش قرمزهای رسمی و نیمهرسمی شکستند و با لباس غیررسمی و کژوال وارد شدند که میتوان به پوشیدن کفش ورزشی با پیراهن مجلسی زنانه یا ضمناً کت و شلوار رسمی اشاره کرد. اگرچه در اول این مبحث دقت خیلی از عموم را به خویش جذب کرد و حواشی خیلی به کنار داشت، ولی با مرور وقت استایل کژوال در مراسمهای رسمی به موضوعی معمولی جایگزین شد.
رنگ، یکی از موارد پراهمیتی می باشد که مجموعه لباس و استایل رسمی را از لباسهای کژوال خاص میکند. در سالیان گذشته، زیادتر لباسهای رسمی با رنگهایی شبیه مشکی، سفید، سرمهای و قهوهای اجرای و وارد داد و ستد میشدند. ولی لباسهای غیررسمی این فرصت را ساخت کردند که هر کس با دقت به سلیقه و علایق شخصی، رنگ لباس را گزینش کند. از این رو در این ده سال گذشته رنگهای شبرنگ، روشن، پاستلی و چشم گیر، تبدیل رنگهای خنثی و تیره شد.
به نظر می رسد همچنان لباسهای ساده و غیررسمی در ده سال آینده از استقبال زیادتری دارا باشد، چرا که با دقت فروخته لباسها در داد و ستد و علاقه ی اشخاص به خریداری لباسهای ساده، کانال اجرای مد و فشن به سوی استال کژوال پیش میرود.
اثر و نفوذ جدید عروسهای سلطنتی در مد و فشن
با وجود انیمیشنهای قدیمی دیزنی و قصهی سیندرلا با پیراهن درخشان و خیره کنند، فرض بیشتر ملت از لباسهای شاهزادهها و عروسهای سلطنتی، یک لباس پر از زرق و برق و فاخر می باشد. ولی با وارد شدن کیت میدلتون و مگان مارکل به خانواده سلطنتی، این فکر و تصورات از فکر خیلی دور شد و ضمناً کسب و کار دیزنی هم در سالیان گذشته از نشان دادن دختران در لباسهای فاخر و شاهزادههای سوار بر اسب که مجموع مشکل های را از بین میبرد، امتناع نموده می باشد.
در سال ۲۰۱۱ کیت میدلتون که دختری آسان از بین ملت بود، به خانواده سلطنتی وارد شد. لباس عروس خیلی آسان او دقت عموم را به خویش جذب کرد و تا سالها یکی از الگوهای اساسی لباس عروس در جهان به تعداد میرفت و خیلی از خانمهای جوان به تبعیت از کیت میدلتون از راحتی لباس عروس او الگو میگرفتند.
خیلی از گرافیست ها و منتقدان استایل او را به پرنسس دایانا نسبت میدهند. در اصل استایل کیت میدلتون اثر بسزایی در آسانتر شدن لباسهای رسمی داشته می باشد. از این رو کمتر زرق و برق لباسهای رسمی در مراسمهای خانواده سلطنتی انگستان نظاره میگردد.
در سال ۲۰۱۶ مگان مارکل با عبور از سنت و خط قرمزهای خانواده سلطنتی و حواشی که به کنار داشت، یکی از الگوهای تازه مد و فشن در جهان شد. طرح لباسهای مگان مارکل با کیت میدلتون مختلف می باشد، ولی همچنان راحتی در لباسهای مجلسی او نظاره میگردد.
خیلی از برندهای مطرح جهان شبیه زارا (Zara) و بربری (Burberry)، لباسهای آسان این دو عروس سلطنتی انگستان را اجرای میکنند. از این رو در ده سال گذشته تغییرات آشکاری در اجرای لباس مجلسی با رسمی نظاره میگردد.
وارد شدن استایل خیابانی (Street Style) به صنعت مد و فشن
یکی از اتفاقات پر اهمیت در صنعت مد و فشن، وارد شدن استایل خیابانی یا Street Style می باشد. به بیان آسان، استایل خیابانی به مد و تِرِند فصل یا سال ارتباطی ندارد و در اصل از احساسات درونی سرچشمه میگیرد.
درواقع میتوان گفت استایل خیابانی یک نوع هنر در صورتگیری استایل می باشد که میتواند از فرهنگهای متفاوتی بهوجود بیاید. یکی از وجه تمایزهای استایل خیابانی، سرعت بالا در تبدیل و درگرگونی می باشد و وضعیت ثابتی ندارد. از این رو نمیتوان استایل خیابانی را به راحتی و وجه تمایزهای منحصربهشخص تعریف کرد.
میلان، ژاپن، لندن، پاریس و نیویورک از زادگاههای اساسی استایل خیابانی شمرده میشوند که خیلی از تمایلمندان به مد و فشن، علاوه بر هفتهها مد، در استایل روزمره خویش از استایل خیابانی در این شهرها استفادهمند میشوند.
به نظر میرسد با رشد و حضور پررنگ اینترنت و فضای غیر فیزیکی در زندگی، فشن بلاگرها در blog، صفحه اینستاگرام و شبکات غیر فیزیکی غیر از این، از پایهگذاران اساسی استایل خیابانی شمرده میشوند. چرا که کسانی که در حیطه فشن و استایل مشغول به حاصل می باشند، از ترکیب لباس رسمی و اسپرت یا ترکیب لباس سنتی و غیرمتعارف ترس و هراسی ندارند.
پیروی از مد و فشن دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی
در خیلی از اجرایهای حرفه ای، الهام از اجرایهای دهههای گذشته سراسر آشکار می باشد. ولی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ خیلی از اجرایها از دهه ۹۰، ۸۰ و ضمناً ۷۰ میلادی الهام گرفته شده می باشد.
در صورتی که بخواهیم نگاه کوتاهی به مد و فشن دهههای گذشته بیاندازیم، اثر آن را در این دهه گذشته به وضوح نظاره میکنیم. برای نمونه در دهه ۹۰ میلادی کت زنانه از ترندهای اساسی استایل خانمها بود که در این دو یا سه سال گذشته خیلی از برندها از این طرح لباس پرطرفدار استفادهمند شدند و فروش نیکی هم به کنار داشتند.
شلوار مام استایل یکی غیر از این از ترندهای پر اهمیت دهه ۹۰ میلادی بود که در این دههی گذشته هم از طرح محبور شلوار زنانه و مردانه شمرده میشد. پیراهن چهارخانه مردانه در استایل دانشجویی مورد استفاده قرار میگرفت که این طرح پیراهن مردانه همچنان طرفداران خیلی دارد.
در این دهه گذشته لباس و شلوار جین یکی از لباسهای ثابت و جدانشدنی از کمد لباس خانمها و آقایان در کل سنین می باشد که در دهه ۹۰ هم از استقبال خیلی در بین جوان ها دارا بود.
در دهه ۸۰ میلادی حضور مجموعههای موزیک راک پررنگتر از سالیان گذشته شد. از این رو میتوان مد و فشن دهه ۸۰ میلادی با وجود لباسهای رنگی، سویشرت و کاپشن مردانه و زنانه، موهای بلند فر، آستین پفدار و پیراهن کوبایی مردانه و لباسهای سنت شکن را به مجموعههای موزیک راک و اشخاص معروف نوظهور در هالیوود ربط داد.
با نگاهی گذرا به مد و فشن دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میتوان گفت خیلی از گرافیست ها مد و فشن برندهای معتبر جهان از دهه ۸۰ میلادی و لباسهای رنگی و سنتشکن الهام گرفتهاند. چرا که کاپشن و سویشرت و پلیور مردانه و زنانه رنگی با استقبال نیکی روبهرو شد.
با حضور پررنگ گروهای هیپی، مد و فشن دهه ۷۰ میلادی در باقی مطلب دهه ۶۰ صورت گرفت. پیراهن گلدار زنانه و استایل هیپی و بوهو، یکی از ترندهای اساسی دهه ۷۰ بود که در مد سالیان ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به وضوح نظاره میشد.
استقبال زیادتر کفش ورزشی
کفش ورزشی در دهه گذشته از استقبال خیلی در بین خانمها و آقایان جوان دارا بود. ولی مساله پر اهمیت وجود طیف گستردهای از طرحهای کفش ورزشی بوده می باشد. در این سالها کفش کتانی قوی با ظاهری نامتعارف، نگیندار و رنگی عرضه شد که با طرح کفش ورزشی آسان مختلف بود. در این شکل کفش کتانی نه فقط در باشگاه و ورزشگاه، بلکه در مهمانی، قرارهای دوستانه و نیمه رسمی و… مورد استفاده قرار میگیرد.
از غیر از این تحولاتی که در صنعت مد و فشن ساخت شد، ترکیب کفش ورزشی و لباسهای رسمی و مجلسی بود. برای نمونه خیلی از خانمها پالتو مجلسی و آقایان کت و شلوار را با کفش کتانی ترکیب میکنند. در اول این استایل نامتعارف به نظر میرسید، ولی به مرور وقت معمولی و پذیرفته شد.
عزت به سایز، نژاد، ظاهر و سن
یکی از پراهمیتترین اتفاق در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، تبدیل الگوی و مانکنها برای برندها بود. از این رو نمیتوان اثر نتورکها غیر فیزیکی را در این دگرگونی انکار کرد. اگرچه اشخاص معروف خیلی با وجود جراحیهای زیبایی در چهره و اندام خویش همچنان الگو و طرح خیلی از جوان ها قرار گرفتهاند، ولی خیلی غیر از این با چهره بدون آرایش و اندامی که غیر از این شباهتی با استانداردهای گذشته ندارد، در نتورکهای اجتماعی ظاهر شدند و اثر خیلی در صنعت مد و فشن گذاشتند.
برند فِنتی یکی از پر اهمیتترین برندهایی بود که در تعدادی سال گذشته با سنتشکنی در الگوی ظاهری طرحهای لاغر اندام ظاهر شد که حواشی خیلی به کنار داشت. طرحهای توپُر یا طرحهای حقیقی از بین ملت معمولی گزینش شدند و شعار «خودت را همانگونه که هستی دوست بدار» را در بین عموم رواج دادند.
در کنار این برند گوچی در این تعدادی سال گذشته غیر از این از چهرههای جراحی شده یا اصطلاحاً عروسکی استفاده نمیکند و از بین اشخاص معمولی با چهرههای آسان که ضمناً از درست قدیمی زیبایی هم دارا نیستند، هم استفادهمند میگردد.
این دگرگونی قوی یک انقلاب در صنعت مد و فشن شمرده میگردد که با مد و فشن دهههای گذشته خیلی مختلف می باشد. از این رو اشخاص ترغیب میشوند که الگوی ظاهری و استایلشان، خودشان باشند.
منبع : بانی مد
برچسب ها :استایلتازه های مدتحولات فشنتحولات مدترندمد و فشن