در پیاده سازی مد رنگ چه اهمیتی دارد
زمانی یک خیاط، گرافیست لباس و در ضمن خویش ما برای خرید کردن به پارچه فروشی مراجعه میکنیم، قطعاً خودمان میدانیم که به به پیوست چه جنس و رنگی میگردیم لیکن گاهی وقتها پیش میآید که بین رنگهای نزدیک به نیز سردرگم شویم. در ضمن فراموش کنیم تکه پارچه مثال را با خویش به مغازه پارچه فروشی ببریم. طبق آن پارچه مورد نظرمان را خریداری کنیم. در صورتی که مورد نیاز باشد قطعاً همان رنگ مطلوب و نه شی ای مشابه آن را بخریم، کارمان سختتر نیز میگردد. یا شاید لباسی را دیده باشیم که رنگ آن کارایی مناسب و آرامبخشی رویمان داشته باشد، در ذهنمان میدانیم پیوست چه رنگی میگردیم لیکن نام آن را فراموش نمودهایم. ژورنال بخوانید.
بدون آگاهی داشتن نام رنگ نیز فروشنده نمیتواند یاری چندانی به ما بکند. نامگذاری رنگها خیلی پیچیده و بیشتر هست قطعاً یک طیف رنگ فقط با اختلاف مقدار سایه هم نامهای متفاوتی دارد. لیکن با کل این دشواریها یکی از لازمههای عمل متخصصان پیاده سازی لباس، پارچه فروشان و خیاطان برای پیاده سازی مد (به انگلیسی: Fashion Design) آشنایی با راهنمای رنگهاست. مورد نیاز به ذکر هست که طراح ها مد تنها حول رنگها یاد نمیگیرند تا در شکل لزوم نامشان را بدانند. از آنجایی که رنگها ضرورت اضافه در یک پیاده سازی پیروز دارند این داده های یاری فوقالعادهای به آنان خواهد کرد. ژورنال بخوانید.
سپس یک گرافیست، خیاط و یا فروشنده پارچه در صورتی که بتواند کل رنگهای مورد استفاده در پیاده سازی مد را مکرر کنار داشته باشد، خیلی در کارش جلو خواهد افتاد. حفظ کردن کل رنگهای در دسترس در لیست ایده نیکی هست لیکن به نظر نمیرسد که ممکن باشد. سپس مناسب ترین مسیر این هست که لیست کل رنگها و ترکیبها را یکجا پیش خویش نگه داریم و درصورت لزوم از آن استفاده کنیم.
این نکته به ما یاری میکند وقتهایی که به یک رنگ ترکیبی به عنوان مثال ترکیب بنفش، آبی و کمی سفید احتیاج داریم با یک رجوع آسان به لیست نام آن رنگ را پیدا کنیم. لیکن آگاهی داشتن فقط یک نام نیز کافی به نظر نمیرسد. یک گرافیست مد، پارچه فروش و یا یک خیاط وقتی میتواند در عمل خویش پیروز باشد که به علم اضافه در عمل خویش دست پیدا کند. علم قدرت هست. به این معنا که خوب تر هست به جای اینکه تعدادی اسم را حفظ کنیم اطلاعاتمان حول رنگها را ازدیاد دهیم. در این مقاله سعی داریم داده های مفیدی حول بعضی رنگها در اختیارتان قرار دهیم.
آشنایی با قواعد رنگبندی در پیاده سازی مد
گذشته از اینکه پیگیری رنگها برویم خوب تر هست کمی حول قواعد رنگ بندی در پیاده سازی مد حرف بزنیم. آگاهی داشتن قواعد رنگبندی به ما یاری میکند تا بتوانیم یک ترکیب جالب و مجموع پسند و هم زمان پرمعنا پیاده سازی کنیم. در دنیایی که پیاده سازی مد ضرورت اضافه یافته و اشخاص خلاق اضافه هم در عرصه عمل میکنند، یقینا یکی از شروط پیشرفت داشتن پیشنهادهای خلاقانه و مجموع پسند هست.
اگرچه شاید یک پیشنهاد عجیب و غریب نظرها را به خویش جذب کند لیکن هیچ شی به اندازه هارمونی رنگها در پیاده سازی مد موثر نخواهد بود. گذشته از اینکه داده های جزئی حول رنگها کسب نمایید خوب تر هست با چرخه رنگ باخبر شوید. این چرخه رنگ در فهم خوب تر رنگ بندیها به شما یاری خواهد کرد و درواقع می بایست آن را از قواعد اساسی ترکیب رنگ دانست. یادگیری آنان خیلی آسانتر از حفظ اسمهای عجیب وغریب رنگها هست. این یادگیری به شما یاری خواهد کرد که با یاری چرخه رنگ ترکیبهای منحصر به فردی از رنگ ابداع نمایید.
در چرخه رنگ میتوان رنگهای سرد و گرم را از نیز تشخیص داد. مجموع رنگهای سرد یک سایه از رنگ آبی دارند و از بین آنان میتوان به سبز، بنفش، صورتی روشن و … اشاره کرد. لیکن رنگهای گرم از رنگمایه قرمز، نارنجی و زرد تشکیل شدهاند. یک مساله جذاب که عموماً طراح ها مد به آن دقت میکنند این هست که رنگهای گرم با جواهرات طلایی ترکیب فوقالعادهای میگردد و برخلاف آن ترکیب رنگ سرد با جواهرات نقرهای خیلی ترکیب جذابی هست. رنگهای سرد نوعی آرامش را به بیننده القا میکند و رنگهای گرم نوعی انرژی و حرارت را در بیننده به وجود میآورد.
ترکیبهای رنگی شاخص
در صورتی که داده های کافی حول رنگها داشته باشیم از آنان میتوانیم ترکیبهای خیلی متوع و زیبایی بسازیم. در کنار این میتوانیم مفهومی را که در فکر داریم با یاری رنگ و لباس به دیگران نشان دهیم. این ترکیب رنگها در پیاده سازی مد اساسیترین کاربرد را دارد. در تداوم به بعضی رنگها، ترکیباتی که میتوان از آنان ایجاد و مفاهیم آن خواهیم پرداخت.
رنگ آبی
رنگ آبی یکی از رنگهای موردعلاقه بیشتر ملت دنیا هست. به همین خاطر طراح ها مد و لباس هم روی ترکیب رنگهایی که با رنگ آبی ساخته میگردد مانور اضافه میدهند. یکی از این ترکیبها (periwinkle) نام دارد. این رنگ ترکیبی از آبی، ارغوانی و سفید هست و میتوان آن را جزو مجموعههای آبی کمرنگ دانست. از غیر از این ترکیبهای آن میتوان به آبی دریایی، آبی تیره، آبی کبود، آبی سلطنتی، آبی نفتی، آبی کاربونی و آبی کبالت اشاره کرد.
رنگ سبز
رنگ سبز نماد دوست داشتن فضا زیست و نگرانی حول آن هست. این رنگ در کنار این نشانگر طبیعت و حس آرامش هست. این رنگ نوعی احساس شادی را هم به کنار دارد. از ترکیباتی که با رنگ سبز ساخته میگردد میتوان به سبز یشمی، سبز لیمویی، سبز زمردی، سبز فارست و سبز تیره اشاره کرد.
رنگ سبز-آبی
سبز آبی ترکیبی از رنگهای سبز و آبی هست که از خویش آن ترکیبهای زیبای مختلفی از عبارت فیروزهای، سبز آبی روشن و سبز آبی تیره میسازند. رنگهای سبز آبی و فیروزهای از پرطرفدارترین رنگها در بین پارچهها و لباسهای مجلسی زنانه هست.
رنگ سفید
رنگ سفید هم همچون رنگهای غیر از این ترکیبهای متنوعی دارد که حرف زدن حول مجموع آنان امری غیرممکن هست. این رنگ را می بایست یکی از پرکاربردترینها در صنعت مد دانست. رنگ سفید در زیادتر ترکیبهایش به آرامش، بیگناهی و معصومیت اشاره دارد. از ترکیبات متعدد رنگ سفید میتوان به سفید ساحل عاجی (ترکیب زرد با سفید) سفید تخم مرغی (ترکیب قهوهای با سفید) alabaster (ترکیب رنگ سفید با صورتی) و… اشاره کرد.
رنگ بژ
اگرچه رنگ بژ از ترکیب رنگ سفید با رنگ قهوهای کمرنگ ساخته میگردد لیکن درواقع هویتی جداگانه از سفید دارد. رنگ بژ یکی از شاخصترین رنگها در پیاده سازی مد ست و این نکته که طرفداران رنگهای گرم آن را خسته کننده میدانند هم شی ای از ضرورت آن در پیاده سازی مد کم نکرده هست. درواقع در اطراف ما اشخاص اضافه می باشند که طرفدار پر و پا قرص رنگ بژ میباشند و از آن نه فقط در لباسهاشان بلکه در قسمت غیر از این زندگی هم استفاده میکنند.
رنگ قهوهای
رنگ قهوهای هم یکی از رنگهای پر کاربرد هست که میتوان از آن ترکیب رنگهای اضافه ایجاد. جذاب هست بدانید این رنگ که نامش را از روی دانه قهوه برداشتهاند، نشاندهنده پایداری هست. از ترکیبهای رنگ قهوهای میتوان به رنگ برنز اشاره کرد. این رنگ ترکیبی از قهوه و رنگ سبز هست. از غیر از این ترکیبهای رنگ قهوهای میتوان به شکلاتی، دارچینی و کاراملی اشاره کرد. جذاب هست که نام کل این رنگها از خوراکیهای خوشمزه و اشتها آور گرفتهاند.
رنگ زرد
رنگ زرد یک رنگ انرژی دهنده هست. ونگوگ نقاش مشهور در یکی از نقاشیهای مشهورش به نام گلهای آفتابگردان این انرژی و برانگیختگی را به نیکی نشان میدهد. از رنگ زرد هم ترکیبهای خیلی زیبایی ساخته میگردد که زرد کمرنگ و پر رنگ متداولترین این ترکیبها هست.
رنگ قرمز
قرمز یک رنگ مهیج هست که به معنای حقیقی واژه ضربان قلب شما را بالا می برد. رنگ قرمز نشاندهنده گرمی و جنبش هست و از ترکیبهای زیبایی که با آن ساخته میگردد میتوان به شرابی، آلبالویی، گوجهای و… اشاره کرد. از رنگ قرمز برای وقتهایی استفاده میگردد که مورد نیاز هست انرژی و گرما را به دیگران نشان دهیم.
رنگ بنفش
رنگ بنفش و ترکیبهای بنفش، نشاندهنده فضا صلح آمیز، سلطنت و عدالت می باشند. از ترکیبات این رنگ زیبا میتوان به mauve (ترکیبی از رنگهای صورتی و بنفش) orchid radiant،بنفش برنزی، بنفش متمایل به قرمز و یاسی اشاره کرد.
رنگ صورتی
رنگ صورتی هم یکی از رنگهای پرطرفدار در پیاده سازی مد هست که ترکیبهای مختلفی از طیف کمرنگ تا پر رنگ دارد. گلبهی، صورتی کمرنگ، صورتی پر رنگ و… قسمتی از این ترکیبات هست.
رنگ نارنجی
نارنجی هم رنگی هست که به گرم و خورشید و فضا پر انرژی مربوط هست. ترکیبهای رنگ نارنجی عموماً به نیز نزدیک می باشند و این نکته شاید کمی شما را گیج کند. یکی از ترکیبات رنگ نارجی هلویی هست که از شی ای بین نارنجی و صورتی میباشد. از غیر از این ترکیبهای ساخته شده با نارنجی میتوان به مرجانی و آجری اشاره کرد.
رنگ سیاه و خاکستری
رنگ سیاه یکی از اساسیترین رنگها در پیاده سازی مد به حساب میآید. درواقع بسیار سخت میتوان کسی را پیدا کرد که یک لباس سیاه رنگ در کمدش نداشته باشد. سپس آن را می بایست رنگ محبوبی دانست. از ترکیبهایی که با رنگ سیاه ساخته میگردد میتوان به آبونیا (سیاه مال به قرمز) وخاکستری اشاره کرد. حول رنگ خاکستری جذاب هست بدانید که آن را با هر رنگی ترکیب نمایید مکمل آن میباشد و به همین علت هست که کاربرد خیلی اضافه در پیاده سازی لباس دارد.
رنگ های پاستیلی
نوعی غیر از این از رنگها به رنگهای پاستیلی معروف هست. این رنگها درواقع خیلی روشن و نزدیک به رنگهای خنثی همچون طوسی، سفید می باشند. از مثالهای آن میتوان به هلویی، صورتی روشن، موزی، بنفش روشن و… اشاره کرد. حول رنگهای پاستیلی می بایست به این مساله اشاره کرد که در صورتی که آنان را بارنگ متضادشان ست نمایید ترکیب خیلی جذابی به وجود میآورند.
مسیر کسی دیگر که برای ست کردن رنگهای پاستیلی وجود دارد، ترکیبشان با رنگهای خنثی هست. شک نکنید رنگهای پاستیلی کنار بژ، خاکستری،نسکافهای و… خیلی زیبا میگردد. خنثی بودن این رنگهای پاستیلی موجب میگردد نوعی احساس آرامش را به دیگران انتقال دهند.
ضرورت استفاده از رنگها در پیاده سازی مد
اصلاً استفاده از رنگها در پیاده سازی مد چه ضرورت دارد؟ رنگها جزو آن مجموعه چیزهایی می باشند که می بایست به احساسات ربطشان داد. هر رنگی که ما در پیاده سازی لباسمان از آن استفاده کنیم مفهوم و محتوا خاصی را القا میکند. دانش از رنگها میتواند به ما یاری کند تا با لباس پوشیدنمان آن چیزهایی را که در ذهنمان میگذرد به دیگران القا کنیم.
در درجه بالاتر هم از رنگها در پیاده سازی مد و لباس استفاده میکنند تا خواستههای سیاسی، اجتماعی و … را به تماشا بگذارند، سپس نمیتوان ضرورت آنان را فقط به انتقال احساسات محدود کرد بلکه می بایست رنگها را به فرهنگ، اجتماع، تدبیر، اقتصاد و…هم مربوط دانست.
برای نشان دادن صلح از رنگ سفید استفاده میگردد. برای نشان دادن عزادار بودن از رنگ سیاه استفاده میگردد و… این نمادها به ما چنین مفهومی را میرساند که رنگها نوعی بیان و مسیر برقراری تماس می باشند و نباید از کنارشان سرسری گذشت.
اساسیترین ضرورت استفاده از رنگها در پیاده سازی مد هم همین هست که علاوه بر زیبایی شناسی، مفهوم و محتوا مطلوب اشخاص هم از روش آنان انتقال داده گردد. جدا از معنای سمبلیک ترکیب رنگها گستره تازه و متوعی را پیش چشم طراح ها مد باز نموده و به آنان این اجازه را داده هست که یاری رنگ درهای جدیدی در جهان پیاده سازی مد باز کنند.
کارایی رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی
یکی از زمینههایی که رنگ لباس روی آن کارایی اضافه دارد ارتباطات اجتماعی هست. چون که ملت زیادتر از آنکه حرفهای یکدیگر را بشنوند، به نوع و رنگ لباس نیز دقت میکنند و از آن کارایی میگیرند. برای نمونه خویش را به موضوع مدیرعامل یک سازمان خیلی قوی فرض نمایید که قرار هست در یک نشست شاخص سازمان کند.
یقینا یکی از شاخصترین کارهایی که می بایست گذشته از آغاز نشست سامان دهید گزینش لباس هست. شما رنگ لباستان را طبق دستاوردای که میخواهید در نشست بگیرید گزینش مینمایید چرا که رنگها هر کدام محتوا خاصی دارند و این مفاهیم کارایی اضافه روی ادراک مردم میگذارند.
به یک نمونه غیر از این دقت نمایید. مکرر در تصورمان دکترها لباس سفید میپوشند حالا فرض نمایید در بیمارستان هستید و پزشک معالجتان روپوش سیاه مخفی باشد چه حسی به شما دست خواهد داد. حالا تقریباً هشیار ضرورت رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی شدهاید.
بعضی رنگها شاید کارایی شادی قسمتی روی دیگران بگذارد و بعضی غیر از این شاید آنان را خسته و کسل کند. به علت همین ضرورت هست که یک گرافیست مد گذشته از هر شی می بایست حول اشکال رنگها، کارایی آنان بر دیگران و مفاهیمی که دارند یاد بگیرد تا بتواند در کارش پیروز گردد و کارایی آن را زیادتر کند.
قواعد استفاده از رنگ ها در پیاده سازی لباس
اگرچه همانطور که بالاتر ذکر شد رنگها در پیاده سازی مد و لباس یکی از اساسیترین چیزها می باشند لیکن دقت به این مساله واجب هست که در صورتی که از ترکیبها و قواعد اشتباهی استفاده کنیم، رنگها نه فقط به ما کمکی نمیکنند بلکه موجب شکست ما هم میشوند. گزینش رنگ لباس تنها مربوط به سلیقه نیست بلکه از سلیقه شخصی بیشتر رفته و به پدیدهای اجتماعی بدل میگردد. شاید رنگی برای یک مراسم مطلوب نباشد، رنگی شما را چاق یا لاغر نشان دهد، رنگی شفافیت و درخشندگی پوستتان را بپوشاند و رنگی محتوا نامناسبی برای یک مهمانی داشته باشد.
پس در گزینش رنگ می بایست به موارد مختلفی اندیشه کرد. طبیعی هست که نمیتوان هر رنگی را با رنگ غیر از این ترکیب کرد. شما در پیاده سازی لباس میتوانید از اصل رنگهای مشابه بهره ببرید. به این معنا که رنگهایی که در یک طیف قرار دارند را کنار نیز بچینید و یک هارمونی زیبا پدید آورید. در کنار این میتوانید از اصل ترکیب رنگهای متضاد بهره ببرید. گذاشتن رنگهایی که در برای مخالف نیز قرار دارند در یک ترکیب میتواند جلوه زیبایی داشته باشد.
در کنار این میتوانید با استفاده از چرخه رنگ که در بالا از آن حرف زدیم رنگهای مکمل را بیابید و آنان را کنار نیز بچینید. یک اصل جذاب غیر از این هم در این راستا وجود دارد و آن چیدن رنگها طبق مفاهیمشان هست. در بالا کم و زیاد به مفاهیم رنگها اشاره شد. این اصل خلاقانه قطعاً دستاورد خیلی نیکی به کنار خواهد داشت.
سخن پایانی
پیاده سازی مد امروزه یکی از شاخصترین صنایعی هست که به پارچه و لباس مربوط میگردد. بهطوری که این صنعت در کل کشورهای دنیا نفوذ اضافه پیدا نموده و با دقت به فرهنگهای مختلفی که حول لباس پوشیدن و رنگها در دنیا وجود دارد، برای خوب تر فهم کردن آن به دانش و داده های اضافه احتیاج هست. حالا در آخر این مقاله حول استفاده از رنگها در پیاده سازی مد داده های اضافه داریم و میدانیم این نکته تا چه اندازهای میتواند شاخص باشد. رنگها نوعی بیان همگانی می باشند که با استفاده از آنان نه فقط میتوان احساسات را نشان داد بلکه میتوان یک محتوا را بدون احتیاج به سخن گفتن و فقط با استفاده از رنگ به دیگران منتقل کرد.
باسها نیز یکی از نمایشیترین جلوههای شخصیت اشخاص می باشند. با یاری شناسایی کرد رنگها در پیاده سازی لباس و مد میتوان این قسمت از شخصیت را در مناسب ترین مبلغ به نماش گذاشت. لیکن در استفاده از رنگها برای پیاده سازی مد می بایست محتاط بود. یک گرافیست مد مورد نیاز هست اول مجموع شی را حول رنگها، هارمونی آنان کنار نیز، تاثیری که میگذارند و مفاهیمی که میرسانند بداند تا بتواند با یاری آنان لباسی پیاده سازی کند که نه تنها زیبا و چشم نواز هست بلکه معنای خاصی را هم به مردم منتقل میکند.