راهنمای مطالعه

استایل وینتیج (Vintage Style) در اصل به نوعی سبک نوستالژی اطلاق می‌گردد که ظهور آن به سالیان 1900 تا 1980 میلادی برمیگردد؛ به این معنا که هنگام جنگ بین المللی دوم که فشارها و محدودیت‌های حاضر موجب شد بشر از لباس‌های قدیمی و دست دوم استفاده کنند. به این شکل که لباس‌هاس آسیب‌دیده را ترمیم و مجدد آنان را استفاده می‌کردند. بعضی موقع های پیش می‌آمد که لباس به شدت کهنه میشد و آنان مجبور بودند از پارچه‌های سایر برای ترمیم آن استفاده کنند.

لیکن به حال این استایل سایر معنای گذشته را ندارد. بعضی اشخاص تا حالا نیز برداشت می‌کنند که سبک وینتیج به معنی پوشیدن لباس‌های قدیمی و کهنه می باشد چنانچه سراسر در غلط می باشند، این سبک از نظر نوع و طرح لباس، قدیمی به نظر می‌رسد نه از نظر مرغوبیت آن، لباس‌های سبک وینتیج را می‌توان از روی جزئیات آن تشخیص داد، سان تور در لبه آستین، مارک یا مدل ممتاز، نوع پارچه و …..

استایل وینتیج دخترانه

مساله برجسته برای وینتیج این می باشد که؛ فقط یک بخش از لباس را می بایست بر مبنای دهه‌های گذشته گزینش نمایید و  قسمت سایر آن می بایست حرفه ای گزینش گردد!

امروزه طراح های زیادی، در پیاده سازی لباس‌های خویش از جزئیات استایل وینتیج استفاده می‌کنند، استفاده از تور در لبه‌ی آستین‌ها، آستین‌های پفی، دامن‌های پیلیسه دار و …
نیکوتر می باشد از استایل وینتیج به تنهایی استفاده نکنید، بلکه لباس‌های این سبک را در کنار بقیه سبک‌ها بهره ببرید، ترکیب استایل وینتیج و حرفه ای می‌تواند یک ترکیب بی مانند باشد. ژورنال بخوانید

لباس‌های وینتیج با لباس‌های دست‌دوم چه فرقی دارد؟

مساله‌ای که وجود دارد این می باشد که شاید لباس‌های وینتیج دست دوم باشند لیکن کل لباس‌های دست دوم نمی‌توانند وینتیج باشند. این حرف راحت‌ترین و اگر چه خوب ترین طریق برای گویش تمایز بین این دو طرح می باشد.

لباس‌های قدیمی را دور نریزیم!

بعضی از لباس‌ها می باشند که هیچگاه از مد نمی‌افتند و تا جایی که بشود آنان را سالم نگه داشت قابل استفاده می باشند. از طرفی بعضی سایر از لباس‌ها می باشند که بعد از مدتها سراسر سالم برقرار میمانند لیکن به علت اینکه به نوعی از مد افتاده‌اند سایر برای ما جذابیت گذشته را ندارد. نیکوتر می باشد این لباس‌ها دوور نریزید! از آنجایی که ترندها عموماً هر 20 سال یکبار تکرار می‌گردد می‌توانید آنان را نگه دارید و با دور ریختن آنان به بیرون زیست نیز آسیب وارد نکنید.

استایل وینتیج مردانه

وجه تمایز‌های سبک وینتیج

خرید لباس وینتیج

  • استفاده از رنگ‌های گرم (کرم، زرد، قرمز، نارنجی، …) در این سبک و استایل زیاد متداول می باشد چرا که این رنگ‌ها احساس نوستالژی را یاداوری می‌کند.
  • در استایل وینتیج نوجوانان اکثر از دستمال سر، هدبند و کلاه استفاده می‌کنند.
  • شمار لایه‌های لباس در این سبک زیاد افزون می باشد، به همین علت اکثر از پارچه های ظریف و بافت‌های ریز استفاده می‌کنند.
  • کیف و کفش‌های این استایل اکثر کفش‌های پاشنه بلند و پاپیون دار و کیف‌های کوچک و دستی می باشند. این استایل برای آقایان اکثر با کفش‌های پاشنه تخت و دورنگ سفید مشکی معادل پیدا می‌کند.
  • لباس‌های گل گلی، خال‌خالی، و پارچه‌های مدل‌دار و ریزنقش، گزینش‌های مناسبی برای استایل وینتیج می باشد.

وینتیج مردانه

  • استفاده از رنگ سیاه و سفید در این سبک زیاد مرسوم می باشد. برای نمونه: کت و شلوار مشکی به دنبال یک پیراهن سفید برای آقایان و پیراهن مشکی به دنبال یک کیف دستی سفید کوچک برای خانم‌ها.
  • یکی از متداول‌ترین استایل‌ها در این سبک استفاده از لباس کوتاه، تا زیر زانو می باشد. اکثر خانم‌های جوان پیراهن‌های کوتاه را با جوراب‌شلواری‌های رنگی استفاده می‌کردند.
  • لباس‌ها و دامن‌های چین‌دار و پلیسه از سایر وجه تمایز‌های این سبک می باشد، که اگر چه امروزه نیز زیاد مورد دقت قرار گرفته و از این طرح لباس‌های پلیسه در زمینه مد و پیاده سازی حرفه ای نیز استفاده می‌کنند.
  • دامن‌های کلوش و چین‌دار با قد متوسط، راسته و بلند از وجه تمایز‌های استایل وینتیج می باشد.
  • استفاده از کیف و کفش چرم نیز در این استایل زیاد مرسوم می باشد.
  • به ندرت در لباس‌های سبک وینتیج می‌توانید ببینید که از پارچه‌های راحت استفاده شده باشد. عموماً بیشتر پارچه‌هایی که در این سبک استفاده می‌گردد مدل‌دار می باشند.
  • بلوز و شومیزهای یقه دار سبک وینتیج عموماً دارای مدل‌های تقریباً شلوغ می باشند.
  • زیورآلات طلا در این سبک به هیچ موضوع جایی ندارند و استفاده نمی‌گردد، در سبک وینتیج از زیورآلات نقره، مروارید، دستبندهای پهن و گوشواره‌های مشهور استفاده می‌کردند.
  • استفاده از طرح‌موهای کوتاه، چتری و بافته شده از طرح‌های متداول در استایل وینتیج می باشد.
  • آرایش شکل در استایل وینتیج زیاد ملیح و با رنگ‌های گرم بوده می باشد.

استایل وینتیج در دوره‌های متفاوت

  • دهه 1900
    در این دوره؛ اکثر استفاده از پیراهن‌های بلند و یقه‌دار، کمرباریک به دنبال یک کمربند پهن، دامن‌های توری و چین‌دار مرسوم بوده می باشد.

استایل وینتیج در ایران

  • دهه 1910
    در این دهه؛ استایل وینتیج با کت‌های بلند و جذب برای خانم‌ها و بوت‌های بلند و بند دار شناخته میشده می باشد.
  • دهه 1920
    در دهه 1920 هنرهای منجوق‌دوزی، جواهردوزی زیاد متداول شده بود و روی لباس‌ بیشتر خانم‌ها نیز استفاده میشد از این رو استایل وینتیج با این سبک لباس‌ها شناخته میشد.

جواهر روی لباس

  • دهه 1930
    در این دهه؛ استفاده از کلاه زیاد متداول شد، خانم‌ها کلاه‌های آفتاب‌گیر مشهور می‌گذاشتند و لباس‌های زمستانی‌شان دارای یقه‌های خزدار بود.
  • دهه 1940
    در این دوره؛ از شلوارهای تنگ و شلوارهایی که به نام طرح سیگاری مشهور بود زیاد استفاده میشد، بافت‌های زمستانی ظریف و کشی و لباس‌هایی با یقه‌های بلند نیز زیاد پراستفاده بود.
  • دهه 1950
    در دهه 50؛ پیراهن‌های جذب و زنانه مد شده بود که اگر چه به شدت بدن‌نما نیز بودند، جنس این لباس‌ها عموماً از پارچه‌های استرج بود و از لحاظ بلندی تا سر زانوها را می‌پوشاند. کت‌های چرم و دامن‌های پشمی نیز از استایل‌ها محبوب این دوره بوده می باشد.
  • دهه 1960
    این دهه در مقایسه با دهه‌های گذشته به روزتر بوده می باشد، استفاده از شلوارهای جین گشاد، تیشرت‌های مدل‌دار وشلوغ از وجه تمایز‌های سبک وینتیج در این دوره می باشد.

لباس وینتیج

  • دهه 1970
    در این 1970 از کت و شلورهای ست، شلوارهای جین با تیشرت‌های جذب استفاده میشده می باشد.
  • دهه1980
    در این دهه؛ لباس‌های اپل‌دار، بالاتنه‌های توری، استفاده از رنگ‌های نئون و شبرنگ زیاد متداول شده بود.

خریداری لباس و پارچه استایل وینتیج

خرید لباس وینتیج

یقینا کل ما در مقابل این استایل کمی گارد داریم که به نوع فرهنگ و لباس پوشیدنمان برمی‌شود لیکن نیکوتر می باشد گارد محکم و بیهوده را برداریم و یک بار آنان را امتحان کنیم!
فروش‌گاه‌های زیادی برای خریداری این طرح لباس‌ها وجود دارد. لیکن در صورتی که تمایل‌مند بمانید می‌توانید با خریداری پارچه استایل موردعلاقه‌ خودتان را برای سبک وینتیج داشته بمانید.