روابط روان شناسی رنگ و لباس

روابط روان شناسی رنگ و لباس

فهرست مطالب

روابط روان شناسی رنگ و لباس

روان شناسی رنگ لباس

بی‌ شک رنگ علاوه بر این که در خویش فرد نتیجه می گذارد، می تواند در روابط او با دیگران هم موثر بوده و واکنش های متفاوتی را در مخاطبان باعث گردد. گزینش رنگ مطلوب لباس در ارتباطات بین فردی ضرورت زیادی داشته‌ و ابزار ای برای برقراری ارتباطات غیر کلامی شمرده می گردد. رنگ به موضوع عاملی اثرگذار و نیرومند در تحریک احساسات و حالات روحی اشخاص، همیشه مورد دقت گرافیست های و رؤسا کمپانی های قوی مد بوده می باشد. آنان با گزینش رنگ، طبق مطالعات روان شناختی، کوشش دارند تا هر چه زیاد تر خریداران خویش را تحت نتیجه قرار دهند. بر مبنای نظر زیادی از روان شناسان “عالی ترین رنگ برای لباس” رنگی می باشد که احساس نیکی در آدمیزاد ساخت کند. از این رو “مد” فقط به موضوع یک گزینش مشترک بین اشخاص جامعه، مطرح بوده و دائم پیروی از “مد” و “مدگرایی” جوابگوی نیازهای آدمیزاد نیست. از آن جایی که رنگ ها موجب برانگیختن احساسات متفاوتی در آدمیزاد می گردد، واجب می باشد که ما رنگ پوشش خویش را نه بر مبنای مد، بلکه بر مبنا موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم، تعیین کنیم. در نتیجه آشنایی با روان شناسی رنگ ها به ما یاری می کند تا با گزینش رنگ مطلوب برای هر لحظه و موقعیتی، احساسات درست را بروز دهیم.

در سری بندی رنگ ها سه مجموعه قابل تشخیص می باشد:

– سری ی ابتدا رنگ های گرم مانند قرمز ،صورتی، نارنجی ، زرد.

– سری ی دوم رنگ های سرد مانند آبی، بنفش، سبز آبی، سبز.

– سری ی سوم رنگ های خنثی مانند سیاه، سفید، خاکستری.

روابط روان شناسی رنگ و لباس

لباس با رنگ های گرم

قرمز رنگی پر انرژی می باشد که باعث تکثیر ضربان قلب و گردش خون و مایع مغزی نخاع و اعصاب شده و مقدار انرژی بدن را بالا می برد. این رنگ به طور نمادین با زندگی، شور، شوق و عشق در تماس بوده و اکثراً برای مناسبت های عاشقانه مورد استفاده قرار می گیرد. اشخاص با پوشیدن لباس به رنگ قرمز به دست دیگران جالب تر دیده می شوند. لباس های قرمز همچون رنگ های زرد و سبز که در سری رنگ های گرم قرار دارند، باعث جذب دقت زیاد تر می شوند. استفاده از لباس با رنگ های گرم سن اشخاص را کم تر نشان داده و در آنان نشاط و شادابی زیاد تری ساخت می ‌کند. اگر چه خیلی با اهمیت می باشد که این رنگ به اعتدال استفاده گردد چون کاربرد بیشتر از مقدار رنگ قرمز می تواند تحریک کننده باشد و موجب پرخاشگری گردد.

قهوه ای رنگی گرم می باشد که از ترکیب رنگ های مختلفی به وجود می آید. قهوه ای ثمر ادغام رنگ قرمز و سبز هست و شور زندگی رنگ قرمز در نیز شکسته شده و ملایم ‌تر می شود. این رنگ احساسات متفاوتی شبیه حالت گرما، آسایش و امنیت و احساس غم و انزوا را در آدمیزاد ساخت می کند. گاهی قهوه‌ ای متمایل به قرمز نشان گر وجود شهوت و هوس رانی می باشد. رنگ قهوه ای، به گونه ‌ای یک رنگ پذیرنده یا غیرفعال و حسی می باشد. استفاده از لباس به رنگ قهوه ای اطمینان به نفس را در شخص بالا می برد.

صورتی رنگی خیلی متناقض می باشد. معنای آن تا مقدار بسیاری بستگی به فرهنگ جامعه ای دارد که در آن ارائه می گردد. در غرب، صورتی رنگی زنانه بوده و عموماًً پوشاک و محصول ها زنانه و دخترانه به رنگ صورتی عرضه می شود. اکنون آن که در فرهنگ ژاپن، رنگ صورتی با صفات مردانه در تماس می باشد. همچون قرمز، صورتی رنگ عشق می باشد. لیکن رنگ قرمز نشان دهنده شور و شوق بیشتر در عشق و رنگ صورتی نوع ملایمی از عشق را طبق صمیمیت و توجه اندیشمندانه نشان می دهد. لباس به رنگ صورتی، احساس آرامش، نشاط و نوعی شادی کودکانه به آدمیزاد می بخشد.

نارنجی ترکیب دو رنگ زرد و قرمز می باشد که خصوصیت های هر دو رنگ را دارا هست. این رنگ اثر ی گرمی، خوشحالی، راضی بودن و بر طرف کننده غم، اندوه و ناامیدی می باشد. نارنجی رنگی خیلی اجتماعی می باشد که موجب تکثیر احساس رقابت و شجاعت و تکثیر تماس با دیگران می گردد. لباس با رنگ نارنجی به پوشنده ی آن نشاط و سرزندگی داده و به تکثیر اطمینان به نفس او یاری می کند.

زرد درخشان ترین رنگ طیف نوری، مفاهیمی شبیه شادی و نشاط و خوش بینی را در بر می گیرد. ایضاً این رنگ اثر‌ ی فراگیری طلبی بلامانع و تسکین علت می باشد. زرد، روند تفکر را تسریع نموده و خلاقیت را در اشخاص بالا می برد. زرد طلایی، نشان دهنده کنجکاوی می باشد. این رنگ سبک تر و از غلظت کمتری در مقایسه با رنگ قرمز دارا می باشد؛ لیکن درخشندگی بیشتر از مقدار آن باعث خستگی می ‌گردد. زرد لیمویی به معنای احتیاج به نظم در زندگی و لباس به رنگ زرد لیمویی توانایی و استمرار جست و جو نیت و ساخت ایده های تازه را تکثیر می دهد.

روابط روان شناسی رنگ و لباس

لباس با رنگ های سرد

سبز رنگ تعادل، توازن و اتحاد و نمادی از تجدید و رشد می باشد. در رنگ درمانی از رنگ سبز برای پاک سازی روح و خیال استفاده می گردد. این رنگ رفع کننده ی اضطراب و فشارهای عصبی بوده و به آدمیزاد در توسط آوردن مجدد تعادل عاطفی و آرامش درونی یاری می کند. سبز آبی نمایانگر عزم راسخ، پایداری، غرور و بلند پروازی و با اهمیت تر از تمام مقاومت در مساوی تغییرات می باشد. این رنگ بیانگر این می باشد که اشخاص در عقاید خویش راسخ بوده و قادرند بر بیرون خویش تأثیرگذار باشند. لباس های سبز آرامش قسمت بوده و موجب می گردد آدمیزاد نزدیکی زیاد تری با طبیعت حالت نموده و به دیگران انرژی مناسب بدهد.

آبی رنگ دریا، آسمان و صلح و آرامش می باشد. آبی موجب کم شدن سرعت ضربان قلب و تنفس شده؛ از این رو می تواند یک رنگ مطلوب برای مدیتیشن و تمدد اعصاب باشد. آبی با هوش در تماس بوده و موجب بهبود تفکر و تمرکز افکار می شود؛ در نتیجه رنگی مطلوب برای مطالعه و عمل می باشد. لباس آبی هم همچون سبز آرامش قسمت می باشد و پوشیدن آن، شخص را رویایی نموده و اطمینان به نفس را بالا می برد. زنان عموماًً در مقایسه با مردانی که لباس آبی می پوشند حالت آسانی و اطمینان زیادتری می کنند. کت و شلوار مردانه آبی سیر اثر ی جدیت و پیشرفت و لباس های رسمی و کاری سبز تیره و آبی تیره نشان دهنده ی قدرت و جلال می باشد.

روابط روان شناسی رنگ و لباس

بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی می باشد که با حفظ خصوصیت ‌های هر دو رنگ، تعادلی بین آنان باقی می کند. بنفش رنگی رازگونه می باشد که اثر ی روحانیت، شرف نفس و وقار و بصیرت و خویش برتری هست. لباس بنفش موجب رویایی شدن و فکر پردازی و تقویت احساسات می شود. بنفش روشن دائم جزء یکی از رنگ های پرطرفدار سلطنتی بوده می باشد. تاریخ، عالی ترین لباس های درباری را با رنگ بنفش به نگاره کشیده می باشد. از جهت بعدی، بنفش تیره که به نام رنگ ارغوانی مشهور می باشد، بیانگر احساساتی شبیه غم و اندوه و ناامیدی هست.

لباس با رنگ های خنثی

سفید که خالص ترین و همه ی ترین رنگ می باشد، مفاهیمی شبیه خلوص، بی گناهی، صداقت و کمال را در بر می گیرد. پیراهن سفید راحتی، آبرو و رسمیت را یادآور می شود. در مراسم ازدواج، استفاده از رنگ سفید، نشان دهنده ی خلوص و صداقت همسر آینده می باشد. استفاده از این رنگ دارای تأثیرات روحی شبیه آسانی و آرامش و امید بوده؛ لیکن کاربرد بیشتر از مقدار از آن می تواند احساسات نا مناسب شبیه پوچی و انزوا را در آدمیزاد ساخت کند.

سیاه سیاه رنگی می باشد که دارای معانی مختلف مناسب و نا مناسب هست. این رنگ را اثر ی ترس و تهدید و یا غم و اندوه و رنگی مرموز در تماس با ناشناخته ها، قدرت، زیبایی، مرگ، شر و رمز و راز می دانند. سیاه رنگ مربوط به اطلاع نهان می باشد که در زیادی از محافل سحر و جادو به عمل می رود. این خاصیت مخفی کاری در لباس های سیاه سراسرً مشهود می باشد، چراکه در عین زیبایی و بزرگی، موجب لاغر تر نشان دادن اندام می گردد. شخص با پوشیدن لباس سیاه حالت قدرت نموده و خویش را جدا از دیگران می پندارد. از سیاه به موضوع یک رنگ خیلی رسمی، زیبا و معتبر برای لباس در مراسم تشریفات استفاده می کنند.

روابط روان شناسی رنگ و لباس

خاکستری رنگی می باشد خنثی، بی طرف و هم زمان قطعی که عقل، آینده گرایی، حیا، غم و اندوه را فراخوانی می کند. به این رنگ مفاهیم مختلفی را بسته به درجه تیره و روشنی آن نسبت می دهند. زمانی که رنگ خاکستری به تیرگی می زند، فوق العاده مرموز شده و برعکس خاکستری روشن با تداعی بعضی فلزات (نقره) برگزیده و پویا به نظر می آید. از دید روان شناسی، خاکستری رنگی می باشد که از یک سو حالت خویشتن داری و سرد مزاجی را القا نموده و کسل کننده و سرد می باشد و از جهت بعدی نفیس و رسمی به نظر می رسد. این رنگ با بلوغ و تعهد در تماس بوده؛ از این رو لباس رنگ خاکستری عموماًً مورد تمایل اشخاص مسن و آینده نگر هست.

 

منبع : نیکودل

اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در واتس نرم افزاراین مقاله را برای دوستان خویش ایمیل نمایید

نظر بدهید لغو جواب

منبع : cafemod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *