راهنمای ناباروری

راهنمای ناباروری

راهنمای ناباروری ناباروری یا نازایی به معنای عدم توانایی در بارداری بعد از یک سال کوشش (یا شش ماه کوشش در صورتی‌ که خانم 35

مشاهده مطلب
طرز تهیه ماهی شکم پر

طرز تهیه ماهی شکم پر

فهرست مطالب

طرز تهیه ماهی شکم پر

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

اگر به دنبال تنوع در درست کردن غذای دریایی می گردید، ماهی شکم پر و هم چنین میخواهید یک ماهی مجلسی برای مهمانی هایتان درست کنید که طعم خیلی خوبی هم داشته باشد پیشنهاد ما به شما این است با ما همراه باشید.

مواد لازم:

ماهی قزل آلا بزرگ: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۱ حبه
گردو خردشده: ۲ عدد
سبزی معطر (گشنیز،شوید،جعفری و کمی شنبلیله): ۲ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه: ۱ عدد
رب انار: ۱ ق غذاخوری
نمک، فلفل، ادویه ماهی: به میزان لازم

دستور تهیه:

۱. برای تهیه ماهی شکم پر شمالی ابتدا ماهی قزل آلای تازه را خوب شسته و بسته به سلیقه خود، سر و دم آن را جداکنید یا اینکه ماهی را به صورت کامل با سر و دم طبخ کنید. طبخ ماهی به صورت درسته مجلسی‌تر است.

۲. شکم ماهی یعنی قسمت سفیدرنگ را به‌صورت طولی از زیر گردن تا قسمت دم ماهی شکاف دهید و آن را خوب بشویید تا کاملا تمیز شود.

۳. بعد از قسمت شکم، ماهی را داخل صافی بگذارید تا آب آن خارج شود.

۴. حالا مواد مرینیت یا مواد لازم برای مزه‌دار کردن ماهی را آماده کنید و ماهی را برای چند ساعت داخل مواد قرار دهید تا مزه‌دار شود.

۵. برای تهیه مواد مرینیت یک پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به آن کمی آبلیمو، نمک، فلفل، آویشن، تخم‌گشنیز و زردچوبه اضافه کنید و مواد را خوب باهم مخلوط کنید.

۶. حالا ماهی را داخل این مواد بخوابانید و با دست، ماهی را با این مواد به خوبی ماساژ دهید.

۷. در فاصله‌ای که ماهی طعم‌دار می‌شود به سراغ آماده‌کردن مواد داخل شکم ماهی بروید.

۸. برای مواد داخل شکم ماهی پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید.

۹. سپس سبزی معطر را به آن‌ها اضافه کنید.

۱۰. حالا گردو خردشده و رب انار و ادویه‌جات را نیز اضافه کرده و مواد را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند.

۱۱. کف ظرف رو با کره چرب کنید و انواع سبزیجات دل‌خواه مثل سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای، قارچ، پیاز و هویج حلقه‌شده را کف طرف بچینید.

۱۲. بعد از چند ساعت، ماهی را از داخل مواد مرینیت خارج کرده و پوست آن را تمیز کنید.

۱۳. داخل شکم ماهی را با مواد میانی آماده‌شده پرکنید.

۱۴. حالا دو طرف شکم ماهی را یا با خلال دندان یا با نخ و سوزن خیلی تمیز بهم وصل کنید.

۱۵. ماهی را روی سبزیجات حلقه‌شده داخل ظرف قرار دهید، به‌صورتی‌که ماهی با کف ظرف تماسی نداشته باشد.

۱۶. یک استکان آب کف ظرف بریزید.

۱۷. می‌توانید مواد مرینت ماهی که آبلیمو دارد را نیز کف ظرف بریزید.

۱۸. روی ظرف را با فویل بپوشانید و ظرف را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید.

۱۹. بعد از ۴۵ دقیقه که از پخت ماهی گذشت، فویل را از روی ظرف بردارید و یک ربع بدون فویل بگذارید ماهی پخته شود.

۲۰. حالا روی ماهی را با زعفران برس بکشید و ۱۰ دقیقه گریل را روشن کنید تا رنگ روی ماهی طلایی شود.

۲۱. ماهی شکم پر شمالی شما آماده است. می‌توانید این ماهی خوشمزه و خوش عطر را در کنار سبزی پلو یا چلو ساده سرو کنید

نکات مهم برای پخت ماهی شکم پر:

۱. برای طبخ این غذا هر ماهی‌ای را می‌توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر، صبور و سفید جز بهترین‌ها هستند. البته ماهی‌های نازک را نیز می‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.

۲. برای هرچه خوش‌طعم‌تر شدن مواد غذایی داخل شکم ماهی کمی آن‌ها را تفت دهید و بعد استفاده کنید.

۳. اگر می‌خواهید این غذا را به سبک جنوبی تهیه کنید، نباید ادویه کاری را از قلم بیندازید اما برای طبخ آن به سبک شمالی، باید از ادویه‌هایی نظیر زردچوبه و زعفران استفاده کرد.

۴. برخی افراد دور ماهی کاغذ آلومینیومی می‌پیچند یا کف سینی فر را با این کاغذ می‌پوشانند اما بهتر است کف سینی را با سبزی‌هایی نظیر هویج، کرفس و پیاز بپوشانید. به این ترتیب هم بوی غذا در فضای خانه پخش نمی‌شود، هم ماهی به کف سینی نمی‌چسبد.
بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود .

۵. ابتدا سینی محتوی ماهی را در طبقه پایین فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنید تا علاوه بر پختن، روی ماهی نیز برشته شود.

۶. شما می‌توانید ماهی‌های پولک درشتی مانند ماهی سفید را به صورت نعل اسب در سینی فر خم کنید و به صورت ایستاده در آن قرار دهید و روی پوست ماهی را به مخلوط آب‌لیمو زعفران آغشته کنید. به این روش پوست ماهی پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.

۷. این غذا را می‌توانید در ماهیتابه نیز تهیه کنید البته به این شرط که ماهی نیم‌پز باشد و محتویات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حین سرخ کردن نیز نباید در تابه را گذاشت زیرا در این صورت ماهی له می‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.

۸. بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.

۹. نوشیدنی‌ای که همراه این غذا به شما پیشنهاد می‌کنم، شربت آب‌لیموی تازه است. از خوردن این غذا با آب‌میوه‌های مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهیزید زیرا طعم مناسبی را ایجاد نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *