طرز تهیه صحیح روغن دنبه

طرز تهیه صحیح روغن دنبه

فهرست مطالب

طرز تهیه مناسب روغن دنبه

 

روغن دنبه یکی از روغن‌های طبیعی می باشد که از چربی گوسفند در بخش دم او تهیه می‌گردد. یکی از سفارشات طب سنتی در مورد مصرف روغن دنبه اشاره به چاره‌های مناسب تهیه روغن دنبه دارد. در زیر دو چاره تهیه مناسب روغن دنبه را ابراز نموده‌ایم.

 

چاره نخست

 

نسخه‌ای وجود دارد از رازی و بوعلی سینا که آن را تصدیق نموده‌اند و اطلاق‌اند که در صورتی که کسی خواست دنبه مصرف کند خوب تر می باشد، سه کیلو دنبه گوسفندی را با سه عدد پیاز درشت به افزوده یک لیوان سرکه یا آبلیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی؛ به دنبال یک لیوان گلاب افزوده نموده و ۱۵۰گرم پوست سیب درختی یا رنده سیب درختی یا ۱۵۰ گرم میوه “به” هم به آن افزوده گردد. ایضاً، یک قاشق چای خوری یا مربا خوری میخک یا می‌توان ۲ قاشق کاکوتی اصل به مخلوط دنبه خویش افزوده نمایید و تمام را با نیز چرخ نموده و ترکیب را روی شعله ملایم بگذارید تا رطوبت آن برود و آبی که وجود دارد حذف گردد و روغن خالص بماند و بعد آن را صافش نمایید و بگذارید در جایی منجمد گردد.

 

پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند افزوده می‌کنیم بوی نامناسب دنبه را از بین می‌برد و اصلاحش می‌کند به این معنا که آن لزوجت و غلظت آن را از بین می‌برد و مانع رسوب آن می‌گردد و در صورتی که به این شکل تهیه گردد می‌توان مصرف کرد.

 

زیادتر بخوانید :  روغن آفتابگردان – Sunflower oil

چاره دوم

 

در این چاره از تکنیکی به نام استخراج که در شیمی آلی کاربرد دارد استفاده می‌گردد. در این چاره کپسول‌های روغنی از داخل دنبه به دست آب بدون حرارت افزون خارج می‌گردد. مراحل این حاصل بدین شکل می‌باشد :

 

۱- دنبه را شسته و به قطعات کوچک (حدود ۱۰۰ گرمی) تقسیم نمایید.

۲- تکه‌های دنبه را به نمک آغشته نمایید. توجه نمایید که کل حد دنبه‌ها نمک‌دار شوند. (برای ضد عفونی کردن)

۳- دنبه‌ها را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید.

۴- دنبه‌ها را پس از خارج کردن از یخچال شسته و چرخ کنید.

۵- دنبه‌ها را داخل قابلمه ریخته و تا دو الی سه بند انگشت بالاتر از حد دنبه‌ها آب بریزید.

۶- مقداری پیاز را قطعه قطعه نموده و داخل قابلمه بریزید. (برای ضد عفونی کردن)

۷- می‌توانید برای بر طرف بوی دنبه داخل قابلمه مقداری هل، سیب، گلاب، هویچ و یا بعدی مواد غذایی معطر بریزید.

۸- قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و هر از تعدادی گاهی محتویات آن را نیز بزنید.

۹- نظاره می‌نمایید که کپسول‌های روغن درون دنبه آزاد و به حد آب می‌رسند.

۱۰- در در وقت حرارت دیدن، می‌توانید تبخیر شدن آب درون قابلمه را نظاره نمایید. هنگامی که تبخیر شدن آب قطع گردد (حدود ۷ الی ۸ ساعت) حرارت را قطع نمایید.

۱۱- تا هنگامی که روغن گرم می باشد روغن‌های جمع شده در حد را به دست یک ملاقه برداشته و از یک صافی پارچه‌ای ریزبافت (به عنوان مثال حریر) عبور دهید.

۱۲- چنانچه به طور نادرست مقداری آب وارد روغن صاف شده گردید. مدت کوتاهی را صبر نمایید تا آب به ته ظرف منتقل گردد. در ادامه روغن را به ظرف بعدی منتقل نمایید طوری که آب در ظرف ابتدایی برقرار بماند. (حضور آب در روغن موجب فساد آن می‌گردد)

۱۳- چنانچه رنگ دنبه‌های برقرار مانده در قابلمه سفید یا شیری رنگ بود می‌توانید بعد از سرد شدن دنبه‌ها مراحل ۸ الی ۱۲ را دوباره تکرار کنید. این حاصل را می توان ۲ الی ۳ بار بعدی فرجام داد. تا هنگامی که رنگ دنبه‌ها قهوه‌ای نشده می باشد. رنگ قهوه‌ای نشان تشکیل کلسترول می‌باشد.

۱۴- خوب تر می باشد روغن صاف شده را در یخچال نگهداری کنید.

 
(Visited 601,329 times, 413 visits today)

به این مقاله امتیاز دهید:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۴۶ رای، میانگین : ۳٫۸۳ از ۵)

طرز تهیه صحیح روغن دنبهLoading…
منبع : foodculture.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *