طرز تهیه توگی گوشت یا توگی به‌بو

طرز تهیه توگی گوشت یا توگی به‌بو

فهرست مطالب

طرز تهیه توگی گوشت یا توگی به‌بو


توگی نوعی شوربا یا آش می باشد که ماده اساسی تشکیل دهنده آن ارزن پوست‌کنده می‌باشد. اسم این غذا نیز از همین ماده می‌آید. در فردوس، گناباد و آبادی‌های اطراف آنان به ارزن پوست گرفته توگی می‌گویند .این خوراک از جوشاندن ارزن و یا گاوِرس پوست کنده یا خرد شده توسط می‌آید.

مواد مورد نیاز :

ارزن پوست گرفته یا توگی  به ازای هر شخص ۱ پیمانه
گوشت قرمز قرمه شده  نیم کیلو
پیاز  ۱ عدد قوی
نمک و فلفل و زردچوبه  به مقدار مورد نیاز

دستور تهیه :

گوشت را به کنار نصف پیاز و آب درون ظرفی مطلوب بریزید و روی شعله قرار دهید تا آرام بپزد و آب آن کم گردد. در تابه‌ای به جز آن نصف پیاز خرد شده را کمی تفت دهید تا طلایی گردد، بنابراین به آن نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و گوشت را که پخته می باشد به آن افزوده نمایید تا کمی تفت بخورد (گوشت را نباید در این بخش افزون تفت بدهید که خشک گردد).
ارزن پوست گرفته را سراسر پاک نمایید و بشویید. بنابراین در ظرفی جداگانه یا همان تابه‌ای که گوشت را تفت داده‌اید، ارزن و نیز اندازه حجم آن آب بریزد و روی شعله قرار دهید تا ارزن بپزد (کم پختن ارزن موجب سفت ماندن آن می‌گردد و افزون پختن موجب وا رفتن ارزن می‌گردد، می بایست مراقب مقدار پخت ارزن بمانید). در صورتی که در ظرف جداگانه‌ای ارزن را پخت کردید بعد از پخت، گوشت تفت داده را افزوده نمایید و نیز بزنید تا سراسر مخلوط گردد و قوام پیدا کند. نوش جان

موارد :

برای تهیه توگی قطعاً می بایست از ارزن پوست گرفته (مغز) بهره ببرید چون که پوست ارزن قابل هضم نیست.
برای طعم دهی خوب تر به این خوراک می‌توانید از رب یا زعفران آب‌نموده هم بهره ببرید.
در صورتی که ارزن را در همان ظرفی که گوشت را تفت داده‌اید می‌پزید، می بایست مراقب بمانید گوشت افزون نپزد و له نشود.

موارد تغذیه‌ای :

ارزن دارای خاصیت ضد نفخ، زیادکننده‌ی ادرار، تصفیه کننده‌ی خون، ضد فشار خون و نرم کننده اخلاط سینه می‌باشد. ضمناً از آن به شکل درمانی در نکاتی همچون : تب، وجود خون در ادرار، زایمان سخت، چربی خون، دل پیچه، دیابت، اسهال، دل درد، تنظیم حرارت بدن، افزون کننده اسپرم و بواسیر استفاده می‌کنند.
مورد نیاز به ذکر می باشد زیاده روی و مصرف بی‌رویه ارزن باعث ناراحتی معده و اختلال درنیروی جنسی می‌گردد. زنان باردار مجاز به مصرف ارزن نمی‌باشند، چون که باعث باز شدن عادت ماهانه و در ثمر سقط جنین می‌شود. اشخاصی که مبتلا به نقرس، اسیداوریک، اترومی، سنگ مثانه، ناراحتی معده و مثانه هستند، می بایست در مصرف ارزن احتیاط نمایند.


(Visited 7,120 times, 20 visits today)
زیادتر بخوانید :  طرز تهیه قلیه سیب و بِه صفوی

به این مقاله امتیاز دهید:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۱ رای، میانگین : ۵٫۰۰ از ۵)

طرز تهیه توگی گوشت یا توگی به‌بوLoading…
منبع : foodculture.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *