طرز تهیه یتیمک بوشهری

طرز تهیه یتیمک بوشهری

طرز تهیه یتیمک بوشهری   یتیمک بوشهری یکی از غذاهای محلی استان بوشهر به تعداد می‌رود که از لحاظی می‌توان آن را یتیمچه بوشهری دانست. یتیمک

مشاهده مطلب
پیله دندان

پیله دندان

پیله دندان پیله دندان حالتی است که پالپ (مغز) دندان پس از عفونت نتواند از خود دفاع کند و در این حالت احتمال تشکیل آبسه

مشاهده مطلب
سوپ سبزيجات

سوپ سبزيجات

سوپ سبزيجات سوپ سبزیجات یکی دیگر از سوپ های خوشمزه و پرطرفدار می باشد و با مواد و دستورات آشپزی متفاوتی پخته می شود. من

مشاهده مطلب
چه کنیم که کودک مان کمتر از گوشی موبایل استفاده کند؟

چه کنیم که کودک مان کمتر از گوشی موبایل استفاده کند؟

فهرست مطالب

چه کنیم که کودک مان کمتر از گوشی موبایل استفاده کند؟

مدیریت میزان استفاده کودکان از ابزارهای دیجیتال در عصر مدرن به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز است، زیرا کودکان همواره توسط شرکت‌های فناوری هدف قرار می‌گیرند تا به استفاده از این ابزارها تشویق شوند. استفاده بیش از حد از فناوری می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی کودکان، از رشد گرفته تا تعاملات اجتماعی، تأثیر منفی بگذارد. با این همه کارشناسان استراتژی‌هایی را برای کمک به والدین ارائه می‌دهند تا به طور موثر زمان استفاده از ابزارهای دیجیتال توسط کودکان را کنترل کنند.

استفاده از ابزارهای دیجیتال در دوران کودکی

103

کریستی گودوین، متخصص بهزیستی دیجیتال، تأکید می‌کند که کودکان زیر ۱۸ ماه باید به‌کلی از نمایشگرها اجتناب کنند، زیرا مغز در حال رشد آنها به‌ویژه در برابر نمایشگرها که تحریک بیش از حد فراهم می‌کنند آسیب‌پذیر است.

از سنین دو تا پنج سالگی نیز توصیه می‌شود که مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتال بیش از یک ساعت در روز نشود.

همچنین بهتر است والدین قبل از خریدن اولین گوشی هوشمند برای کودک این ۶ سوال را از خود بپرسند.

اثرات مضر استفاده بیش از حد از صفحه نمایش دیجیتال

104

برای کودکان بالای شش سال زمان نگریستن به صفحه نمایش باید به دقت کنترل شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض ابزارهای دیجیتال می‌تواند در فعالیت‌های ضروری مانند خواب، یادگیری و بازی فیزیکی اختلال ایجاد کند.

به گفته گودوین، کودکان هفت نیاز اساسی دارند – روابط، زبان، خواب، بازی، فعالیت بدنی، تغذیه و مهارت‌های عملکرد اجرایی – و سپری کردن زمان زیاد پای صفحه نمایش می‌تواند از برآورده شدن این نیازها به اندازه مورد نیاز جلوگیری کند.

برای کودکان خردسال، که مغزشان به سرعت در حال رشد است (با ۸۵ درصد از معماری مغز که قبل از سه سالگی شکل گرفته است)، زمان بیش از حد می‌تواند اثرات مضر خاصی داشته باشد.

نقش والدین در مدیریت میزان استفاده کودک از ابزارهای دیجیتال

105

والدین نقش مهمی در الگوسازی عادات مناسب استفاده از وسایلی مانند موبایل و تبلت دارند. با دوری منظم از دستگاه‌ها، والدین می‌توانند الگوی مثبتی برای فرزندان خود به وجود بیاورند و نشان دهند که استفاده مداوم از صفحه نمایش عادی نیست.

کودکان اغلب رفتارهای والدین خود را تقلید می‌کنند، بنابراین اگر والدین زمان بیشتری را صرف مطالعه، درگیر شدن در فعالیت‌های بیرون از منزل یا شرکت در تعاملات اجتماعی کنند، فرزندانشان با احتمال بیشتری این عادات را در پی می‌گیرند.

ایجاد مرزهای روشن

106

یکی از روش‌های مؤثر برای مدیریت زمان استفاده از فناوری توسط کودکان، تعیین مرزهای واضح قبل از روشن شدن صفحه‌نمایش است.

از آنجایی که بسیاری از کودکان زیر شش سال درک دقیقی از زمان ندارند، به جای دادن محدودیت‌های مبتنی بر زمان، ارائه محدودیت‌هایی بر اساس فعالیت‌های خاص – مانند تماشای یک قسمت از یک کارتون یا تکمیل یک مأموریت در یک بازی – می‌تواند از درگیری و عصبانیت اجتناب کنید.

برای کودکان بزرگ‌تر، محدودیت‌های زمانی خاص، مانند عدم استفاده از صفحه نمایش بعد از ساعت ۸ شب، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تشویق به فعالیت در فضای باز

107

بعید است که بچه‌ها صفحه‌نمایش‌هایشان را زمین بگذارند و خودشان بیرون بروند، بنابراین مهم است که والدین برای فعالیت‌های بیرون از خانه برنامه‌ریزی کنند.

ثابت شده است که طبیعت برای سلامت روان مفید است و به آرامش مغز و کاهش استرس کمک می‌کند.

حضور منظم در فضای خارج از منزل همچنین می‌تواند فعالیت بدنی را تشویق و از ایجاد عادات ناسالم مرتبط با استفاده بیش از حد از ابزارهای دیجیتال جلوگیری کند.

استفاده مسئولانه

108

در حالی که محدود کردن زمانی که کودک پای صفحه نمایش‌های دیجیتال می‌گذراند مهم است، لازم است به فعالیت کودکان در استفاده از این ابزارها نیز توجه کنید. بین ساعت‌ها بازی کردن و استفاده از موبایل یا تبلت برای مقاصد سازنده مانند مشق شب، گپ زدن با دوستان یا مطالعه تفاوت وجود دارد.

با رشد کودک قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از محتوا نیز می‌تواند به یک نگرانی تبدیل شود. در حالی که قرار گرفتن در معرض برخی اخبار و رویدادهای جاری می‌تواند آموزشی باشد، کودکان نباید دائماً اطلاعات بالقوه ناراحت‌کننده دریافت کنند.

ایجاد روتین و زمان‌های بدون موبایل

109

برای نوجوانان، روتین مهم است. ایجاد خروجی‌های خلاقانه و برنامه‌‌های ثابت به آنها کمک می‌کند تا رشد عاطفی خود را مدیریت کنند.

یکی از قوانین ضروری این است که زمان استفاده از ابزارهای دیجیتال قبل از خواب را کاهش دهید، زیرا صفحه نمایش‌ها الگوی خواب را مختل می‌کنند.

علاوه بر این، زمان صرف غذا باید بدون این ابزارها باشد و فرصت‌هایی را برای تعامل خانوادگی و آموزش مهارت‌های اجتماعی مهم به کودکان فراهم کند.

آموزش استفاده مسئولانه از فناوری

110

فناوری بخشی جدایی‌ناپذیر زندگی مدرن است و به جای ممنوعیت کامل آن، والدین باید بر آموزش استفاده مسئولانه از آن به کودکان تمرکز کنند.

همانطور که کودکان رشد می‌کنند، باید یاد بگیرند که چگونه بین زمان استفاده از ابزارهای دیجیتال و سایر فعالیت‌ها تعادل برقرار کنند.

والدین می‌توانند از برنامه‌ها و خدماتی استفاده کنند که به مسدود کردن محتوای نامناسب یا محدود کردن زمان در وب‌سایت‌های خاص کمک می‌کند و خطرات مرتبط با استفاده بیش از حد از فناوری را کاهش می‌دهد.

منبع: روزیاتو

منبع : faradeed.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *