تماس جنسی دائم پر اهمیت ترین عامل تأثیرگذار در کانال انتقال ویروس ایدز به حساب می آید. آمارها نشان می دهد که زیادتر کسانی که به این ویروس مبتلا شده اند در حاصل داشتن تماس جنسی غیر ایمن قربانی این ویروس خطرناک شده اند. لیکن آیا کلیه چاره های تماس جنسی از حرف واژینال، آنال و دهانی به منزله کانال های انتقال ایدز به حساب می آیند؟ در خصوص انتقال ایدز از مسیر تماس واژینال و مقعدی که هیچ شکی وجود ندارد لیکن در صورتی که شما دوست دارید درباره کانال های انتقال ایدز از مسیر تماس دهانی نیز داده های واجب کسب نمایید، پیشنهاد می کنیم تا در تداوم همقدم سرزمین ما اچ ای وی بمانید.

قصد از تماس جنسی دهانی چیست؟

نوعی از تماس جنسی که از مواجه دهان و یکی از اندام های جنسی شروع می گردد تماس دهانی نام دارد. دقت داشته بمانید که این نوع تماس به خاطر رابطه سر راست دهان با اندام های جنسی از لحاظ بهداشت سلامتی جنسی تصدیق نمی گردد لیکن با دقت به مرسوم بودن این صورت از تماس می بایست خطرات آن را در خصوص در معرض قرار گرفتن اشخاص به بیماری های مقاربتی در نظر گرفت.

انتقال ایدز از طریق دهان

ریسک انتقال ایدز از مسیر تماس دهانی چقدر می باشد؟

به شکل کلی درصد خطر انتقال ایدز از مسیر تماس دهانی ریسک خیلی کمی دارد. لیکن با این اکنون می بایست دقت داشت که احتمال انتقال از شخص مفعول HIV خوب به فاعل سالم در صورتی قابلیت پذیر می باشد که فاعل در ارتباط با ترشحات جنسی (مایع منی یا ترشحات واژن) یا خون (خون عادت ماهانه یا زخمی در محیط تناسلی یا مقعدی) باشد و مفعول به بریدگی-زخم یا جراحت یا منطقه ملتهبی در دهان یا گلوی شخص فاعل برسد.

پوشش دهان و گلو در معادل عفونتهای ویروسی (همانند HIV) خیلی مقاوم می باشد و در صورتی که شخص سالم باشد قابلیت انتقال محتمل نیست.

بعلاوه قابلیت انتقال از مفعول HIV خوب به فاعل سالم، در طی تماس جنسی دهانی، بی نهایت کم می باشد چرا که مقدار HIV جانور در بزاق دهان خیلی خیلی کم می باشد و به اندازه ای نیست که منتهی به آلودگی شخص برابر شود. فقط خطر ابتلا به ایدز و بیماری های مقاربتی در این وضعیت شاید به علت وجود زخم خونریزی دهنده یا لثه خونریزی دهنده در شخص HIV خوب باشد که خون را به مخاط دستگاه تناسلی یا مقعدی و یا زخم و جراحتی که شاید شخص سالم برابر داشته باشد، منتقل کند. (اگر چه بیماری هپاتیت c نیز دقیقا از همین چاره انتقال پیدا می کند)

آیا ایدز از طریق رابطه دهانی انتقال پیدا می کند؟

ریسک انتقال ویروس اچ ای وی در تماس دهانی از تماس واژینال و مقعدی کمتر می باشد

ریسک انتقال HIV از شخص آلوده از مسیر تماس جنسی دهانی خیلی کمتر از ریسک آن در طی Anal یا Vaginal می باشد

تعیین دقیق مقدار ریسک انتقال HIV در حاصل تماس جنسی دهانی خیلی دشوار می باشد چراکه بیشتر کسانی که تماس جنسی دارند فقط منحصر به تماس جنسی دهانی نمی گردد و فرمهای به جز آن تماس جنسی (آنال یا واژینال) را نیز در بر دارنده می گردد پس تعیین اینکه انتقال HIV از مسیر تماس جنسی دهانی بوده یا فرمهای به جز آن تماس جنسی، خیلی دشوار می باشد.

نهایتا اینکه کارکنان گوناگونی ریسک انتقال HIV از مسیر تماس جنسی دهانی را ازدیاد می دهند از حرف زخم ها و جراحات دهانی، خونریزی لثه، زخم های تناسلی، سوراخ کردن دهان (oral piercing) و حضور همزمان به جز آن بیماریهای جنسی.

انتقال ایدز از مسیر ارتباط دهانی با آلت جنسی مردانه

در ارتباط دهانی با آلت مردانه ریسک انتقال ویروس ایدز برای هر دو فرد بالاست چرا که با در نظر گرفتن وجود اچ ای وی در مایع منی و یا براق دهانی فردی که با دهانش آلت را تحریک می کند به یک مقدار می باشد.

روش های انتقال ایدز از طریق دهان

انتقال ویروس hiv از مسیر ارتباط دهانی با واژن، آلت جنسی زنانه

انتقال ویروس ایدز از مسیر ارتباط دهانی با واژن یا همان اندام جنسی زنانه نیز وجود دارد. اگر چه خیلی از اشخاص بر این عقیده می باشند که احتمال انتقال ویروس فقط در دوران قاعدگی بانوان وجود دارد در صورتیکه این قابلیت به خاطر ترشحات واژن و دخول بزاق دهانی فردی که در اکنون تحریک اندام جنسی زن می باشد هم وجود دارد.

اگر چه این مورد را در نظر داشته بمانید که تا الان هیچ منبع معتبری نتوانسته به قطع ابراز کند که کسانی فقط از مسیر تماس دهانی می توانند به ایدز مبتلا شوند چرا که با دقت به نوع های گوناگون روابط جنسی به صورت های گوناگون تشخیص ابتلای آن از مسیر دهانی و یا دیگر چاره ها موضوع چندان آسانی نیست.

آیا انتقال اچ ای وی از مسیر ارتباط دهان با مقعد هم وجود دارد؟

مقعد جزو آن مجموعه از اندام های جنسی می باشد که محلی برای قرار گرفتن نوع های میکروب ها و بیماری ها را در خویش جای داده می باشد. احتمال نفوذ ترشحات، خون آلوده ها و ضایعات در این مکان به نسبت واژن زیادتر می باشد به همین خاطر در شکل ساخت تماس دهانی و تحریک مقعد با آن، خطر انتقال بلافاصله این ویروس به شدت وجود دارد.

به جرات می توان گفت این نوع از تماس خطرناک ترین کانال می باشد که احتمال انتقال ویروس را شدیدا بالا می برد.

روش های انتقال ایدز از دهان

چگونه از خطر انتقال ایدز در تماس دهانی پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از خطر انتقال بیماری ایدز به زوجین پیشنهاد می گردد که تا مقدار قابلیت گذشته از آغاز تماس از سلامت جنسی خویش و شریک جنسی شان اعتماد واجب پیدا کنند و در شکل عدم آگاهی قطعاً با یاری کاندوم های لاتکس تماس ای ایمن و بی خطر را ساخت کنند.

ما در این مطلب داده های واجب و کافی در خصوص چاره های انتقال ویروس اچ ای وی به بدن شریک جنسی را به آگاهی شما رساندیم. اکنون در صورتی که شما در این خصوص و یا درباره درمان ایدز باز نیز پیچیدگی و یا سوالاتی دارید، قطعاًً نقطه نظرات خویش را با ما در  بین بگذارید تا کارشناسان سرزمین ما اچ ای وی بتوانند پاسخگوی سؤالات شما باشند.