چگونه خوش‌بین‌تر باشیم؟

چگونه خوش‌بین‌تر باشیم؟

چطور خوش‌بین‌تر باشیم؟ تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که چشم‌انداز سودمند دارند، عمر بلند‌تری دارند. ولی در صورتی که ذاتاً خوش‌بین نباشید چه؟ آیا می‌توانید نظر

مشاهده مطلب
۱۲ ترفند متخصصان پوست برای درمان آفتاب‌سوختگی

۱۲ ترفند متخصصان پوست برای درمان آفتاب‌سوختگی

فهرست مطالب

۱۲ ترفند متخصصان پوست برای درمان آفتاب‌سوختگی

هر شخص جدید‌کاری در عرصه آرایش می‌داند که آفتاب‌سوختگی مورد نیکی نیست (به این معنا که اینکه همین‌طور بیرون جلوی آفتاب دراز بکشید تا برنزه شوید هرگزً طریق نیکی نیست). می‌دانیم که SPF برای محافظت در مقابل اشعه‌های مضر خورشید زیاد حیاتی می باشد که در بدترین سناریوی ممکن، باعث خلق سرطان پوست می‌شود؛ ولی ضمناً در حالتی که با بالاترین توجه ممکن ضد آفتاب بزنیم و یا آن را تجدید کنیم، باز نیز امکان دارد نقطه‌ای از پوستمان جا بماند. همان وقتی می باشد که شما به بهبودی بلافاصله احتیاج دارید، چون که آفتاب‌زدگی زیاد آزاردهنده می باشد.


 آفتاب‌سوختگی دقیقاً چیست و چرا ما دچار آن می‌شویم؟


حرفه ای پوست دارای بورد حرفه ای از دانشگاه کمبریج اصل در ماساچوست، دکتر رانلا هیرسچ، شرح می‌دهد: آفتاب‌سوختگی واکنش التهابی لایه‌های بیرونی پوست در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش می باشد. سر خط آفتاب‌سوختگی چیست؟ سرخ تعریف: آفتاب‌سوختگی واکنش التهابی لایه‌های بیرونی پوست در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش می باشد. علائم آفتاب‌سوختگی عبارت‌اند از: قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن مکان آفتاب‌سوخته و ریزش پوست در محیط آسیب‌دیده. با اینکه اثرات ناشی از آفتاب‌سوختگی بهبود می‌یابند، ولی برخی از سلول‌ها امکان دارد در تالیف اشعه‌های ماوراءبنفش دچار جهش شوند و عرصه‌ساز خلق سرطان پوست گردند. دکتر هیرسچ تأکید می‌کند: ملانین یک رنگ‌دانه پوستی می باشد که از پوست در مقابل اشعه نور خورشید محافظت می‌کند. شیوه عملکرد آن از راه تیره شدن پوست در مقابل نور خورشید می باشد. برخی از اشخاص ملانین زیادتری در پوستشان دارند و در مقابل اشعه خورشید، پوستشان تیره‌تر یا برنزه می‌گردد، ولی بقیه اشخاص آفتاب‌سوخته می‌شوند. عملاً فرقی ندارد که پوست شما از کدام مجموعه می باشد، به‌هرحال هر دوی این علائم نشان‌دهنده آسیب ناشی از خورشید می باشند. وی شرح می‌دهد: خورشید اشعه ماورای بنفش طراحی می‌کند که در وقت تصادف با پوست، موجب تخریب سلول‌های پوستی می‌گردد. خاطر این مورد آن می باشد که اشعه ماورا بنفش ساختار dna سلول‌های پوستی را تبدیل می‌دهد و همین مورد باعث قرمز شدن پوست در تالیف آفتاب‌سوختگی می‌گردد. خوشبختانه کارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید برای کم شدن آفتاب‌سوختگی و تسریع روند درمان آن تکمیل دهید. ما با متخصصین پوست گوناگونی مکالمه کردیم تا بدانیم در وقتی که واقعاً دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، چه چیزهایی به شما یاری می‌کنند تا زودتر بهبود یابید و چگونه در آینده جلوی آفتاب‌سوخته شدن پوستتان را بگیرید.

۱. سریعاً خودتان را از در معرض اشعه آفتاب بودن دور نمایید

به محض آن که هشیار آفتاب خوردگی هر نقطه‌ای از پوستتان شدید، سریعاً خویش را از در مقابل اشعه آفتاب دور نمایید و تا وقتی که مطمئن شوید که تماماًً بهبودیافته می باشد از آفتاب دور بمانید. دکتر هیرسچ می‌گوید با اهمیت‌ترین قانون، دور ماندن از آفتاب تا وقتی می باشد که پوست شما قرمز می باشد، ملتهب می باشد و یا پوست‌اندازی می‌نمایید. دکتر هنری هشدار می‌دهد: وقتی که پوست شما در اکنون جدال با آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی می باشد، در مقابل اشعه‌های خورشید آسیب‌پذیرتر می باشد و در نتیجه می بایست از آن اکثر مراقبت نمایید.

۲. پوست را خنک نمایید

هنگامی که فردی دچار آفتاب‌سوختگی می‌گردد، ناخودآگاه علاقه ی دارد که پوستش را خنک کند. با این که کل ما این مورد را به طور ضمنی می‌دانیم، هنری تصدیق می‌کند که: خنک کردن پوست موجب کم شدن اثرات التهابی، درد، قرمزی و پوسته پوسته شدن ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌گردد؛ ولی مطمئن شوید که یخ و یا بسته یخ را مستقیماً روی پوست آسیب‌دیده قرار نمی‌دهید. در برابر، برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از سرمازدگی، کمپرس سرد را داخل یک حوله و یا پارچه ضخیم قرار دهید و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوست آسیب‌دیده قرار دهید. وی افزوده می‌کند که هر بار برای انجام مجدد کمپرس سرد می بایست یک تا دو ساعت صبر نمایید.
دوش آب سرد نیز به روند بهبودی یاری می‌کند چون که موجب شستشوی کلرین یا نمک برقرار مانده از آب‌تنی بر روی پوست می‌گردد که آن نیز به نوبه خویش آسیب‌رسان می باشد. او افزوده می‌کند: با این وجود نباید مدت بلند در حمام بمانید چون که خویش این عمل موجب خشک شدن پوست و تشدید آسیب‌های وارد شده به آن می‌شود؛ و در پایان، از شوینده‌های صابونی استوار استفاده نکنید و پوست را لایه‌برداری نکنید، چون که به نقل از دکتر هنری، این عمل موجب تشدید التهاب می‌گردد.

۳. با استفاده از شیر یا عصاره جوی دوسر حمام نمایید

یکی از این گزینه‌های بهبوددهنده آفتاب‌سوختگی را گزینش نمایید. گزینه ابتدا: جوی دوسر (که در داروخانه‌ها به اسم جوی دوسر کلوئیدی شناخته می‌گردد) دارای خواص ضدالتهابی می باشد که آن را جایگزین به یک گزینه مناسبی برای کم شدن اثرات التهابی ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌کند. این خاصیت به لطف ترکیباتی به نام اونانترامیدها خلق می‌گردد که اثرات التهابی را کنترل می‌کنند. دکتر میشل هنری، حرفه ای پوست دارای بورد حرفه ای در شهر نیویورک سیتی شرح می‌دهد: علاوه بر این، جوی دوسر کلوئیدی می‌تواند برای کم شدن اثری به نام خارش جهنمی که عموماًً تعدادی روز پس از آفتاب‌سوختگی نخستین بروز می‌کند نیز سودمند باشد. این خارش زیاد دردناک و آزاردهنده می باشد. در کنار همه ی این اثرات درمانی، حمام کردن با عصاره جوی دوسر کلوئیدی موجب مرطوب شدن پوست شما و یاری به بازسازی آن می‌گردد.

آفتاب‌سوخته شده‌اید و جوی دوسر در دسترستان نیست؟ نگران نباشید. بر مبنای توصیه دکتر هیرسچ، از مخلوط آب و شیر با نسبت‌های مقابل بهره ببرید. او می‌گوید نیازی نیست که ساعت‌ها منتظر بمانید تا این ترکیبات جذب پوست‌تان گردد. پروتئین‌ها و اسید لاکتیک در دسترس در شیر با سرعت جذب پوست آسیب‌دیده می‌شوند و به تسریع درمان آن یاری می‌کنند.

۴. ایبوبروفن بخورید

استفاده از داروهای ضدالتهابی برای کم شدن درد ناشی از آفتاب‌سوختگی سودمند می باشد. دکتر هنری می‌گوید: استفاده از یک داروی ضدالتهاب همچون ایبوبروفن (ادویل یا مرتین) و یا ناپروکسن، موجب کم شدن اثرات التهابی، درد و قرمزی مکان آفتاب‌سوخته می‌گردد. می بایست زود وارد عمل شوید. هرچه زودتر یکی از این داروها را بخورید، اثرات التهابی ناشی از آفتاب‌سوختگی پوست‌تان زودتر و اکثر کم شدن می‌یابد؛ در نتیجه مناسب ترین عمل آن می باشد که نخستین دوز دارو را سریعاً پس از آفتاب‌سوختگی بخورید. پس از آن، در صورتی که واجب بود می‌توانید در روزهای بعدی دارو را نیز بخورید، در کنار این مطمین شوید که این داروها را با معده خالی نمی‌خورید، چون که استفاده از این داروها با معده خالی باعث آسیب دست یابی به دستگاه گوارش می‌شود.

۵. پوست‌تان را از داخل به بیرون آب‌رسانی نمایید

واقعیت: پوست شما در وقت بهبودی از اثرات آفتاب‌سوختگی به آب زیاد زیادتری احتیاج دارد. دکتر هنری شرح می‌دهد: وقتی که پوست شما در اکنون مقابله با اثرات آسیب‌دیدگی ناشی از اشعه‌های ماورای بنفش نور خورشید می باشد، به آب زیادتری احتیاج دارد تا بتواند مایعاتی را جبران کند که وقتی که در مقابل نور خورشید بوده‌اید آنان را از دست داده می باشد. به محض آنکه هشیار شدید آفتاب‌سوخته شده‌اید، می بایست مقدار آب مصرفی‌تان را فزونی دهید. دکتر هیرسچ اشاره می‌کند که طریق‌های غیر از اینی نیز برای آب‌رسانی سریع به پوست وجود داردGatorade، Pedialyte و ضمناً Pedialyte popsicleها، در کنار این میوه‌ها و سبزیجات پر آب همچون خیار نیز می‌توانند به آب‌رسانی مجدد پوست یاری کنند.

۶. پوست را از بیرون نیز آب‌رسانی نمایید

پس از حمام، از یک مرطوب‌کننده ملایم بهره ببرید تا رطوبت پوستتان را حفظ کند. برای این عمل، پس از حمام کردن پوستتان را به آرامی کمی خشک نمایید و وقتی که تا الان روی آن اندکی رطوبت وجود دارد، از یک مرطوب‌کننده ملایم بهره ببرید تا رطوبت پوستتان را حفظ کند و جلوی خشکی پوست که همگام با آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی خلق می‌گردد را بگیرد. دکتر هنری می‌گوید: با اینکه امکان دارد به نظرتان عجیب باشد، ولی استفاده از کرم مرطوب‌کننده را در وقت ریزش لایه‌های آسیب‌دیده پوست‌تان نیز تداوم بدهید.

۷. از لباس‌های گشاد بهره ببرید

این مورد تماماًً واضح به نظر می‌رسد و کل ما در وقت سوختگی ناخودآگاه به ادامه لباس‌های گشاد می‌گردیم که موجب آزار اکثر پوست‌مان نشوند. دکتر هنری می‌گوید: تا مقدار قابلیت از لباس‌های نرمی بهره ببرید که هوا به آسانی از آنان می‌گذرد.

۸. از آلو ورا بهره ببرید

آفتاب‌سوختگی و آلو ورا دقیقاً همچون کره بادام‌زمینی و ژله می باشند، کل ما می‌دانیم که تناسب زیاد نیکی با هم دیگر دارند. دکتر هنری شرح می‌دهد: تالیف خنک‌کنندگی ژل نتیجه از این گیاه کاکتوسی موجب بهبودی آفتاب‌سوختگی درجه ابتدا و دوم می‌گردد و روند بهبودی آفتاب‌سوختگی‌های شدیدتر را نیز سرعت می‌بخشد. با این وجود مطمئن شوید که از آلو ورای خالص استفاده می‌نمایید. از استفاده کردن از هر سود پر الکل دوری نمایید چون که این ماده موجب از بین رفتن اثرات مرطوب‌کنندگی و التیام‌قسمت آلو ورا می‌گردد. در صورتی که شانس دسترسی سر راست به این گیاه را داشته بمانید، مناسب ترین گزینه استفاده سر راست از خویش گیاه می باشد.

۹. از مخلوط هیدروکورتیزون و آکوافر بهره ببرید

دکتر مورگان راباچ، حرفه ای پوست دارای برد حرفه ای در شهر نیویورک سیتی توصیه می‌کند که در وقت آفتاب‌سوختگی این مخلوط دارویی آسان را تهیه نمایید که داروهای آن عموماًً در کابینت داروهای هر خانه‌ای وجود دارد: کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد مخلوط شده با آکوافر باعث کم شدن اثرات التهابی پوست و خشکی ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌گردد. (دقت داشته بمانید که این داروها تنها برای پوست غول پیکر‌سالان قابل استفاده‌اند).

۱۰. از محصول ها پر پپتیدها بهره ببرید

احتمالاً هشیار شده بمانید که عموماًً روی محصول ها مراقبتی از پوست و ضد پیری اشاره می‌گردد که این سود پر پپتیدها می باشد. به نظر می‌رسد که پپتیدها برای اثرات ناشی از آفتاب‌سوختگی نیز سودمند باشند. دکتر هنری شرح می‌دهد: پپتیدها زنجیره‌های آمینواسیدی کوچکی می باشند که بلوک‌های سلولی را صورت می‌دهند، در نتیجه موجب تسریع روند بازسازی پوست آسیب دیده در تالیف آفتاب‌سوختگی می‌شوند. علاوه بر این می‌دانیم که پپتیدها می‌توانند جایگزین به dermis شوند و کلاژن سازی را فزونی دهند. دکتر راباچ به کل بیماران مراجعه‌کننده‌اش که دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند استفاده از محصول ها پر پپتیدها را توصیه می‌کند.

۱۱. پوسته‌ها را نکنید

پوست‌تان را به اکنون خودش بگذارید و هنگامی که در اکنون بهبود پیدا کردن می باشد، آن را نکنید. دکتر هنری می‌گوید: هنگامی که پوست آسیب‌دیده‌تان به بخش پوست‌اندازی می‌رسد، آن را به اکنون خودش بگذارید تا به طور طبیعی بریزد. ضمناً در صورتی که پوستتان تاول زد، باز نیز آنان را نکنید. دکتر هنری توصیه می‌کند که در صورتی که یکی از تابلوهای پوستتان به طور اتفاقی ترکید، آن را با آب خنک و یک محلول آنتی باکتریال ملایم شستشو دهید و بر روی آن یک لایه پماد پتاسیم بزنید و بعد از آن آن را با استفاده از بند یا پارچه تمیز ببندید.

۱۲. جلوی آفتاب‌سوختگی مجدد محیط آسیب‌دیده را بگیرید

مطمئن شوید که پیش از آن که دوباره جلوی آفتاب برگردید، احتیاط‌های واجب را تکمیل داده بمانید. دکتر هنری بر روی لباس‌های محافظتی در مقابل خورشید، همچون لباس‌های آستین بلند و شلوارهای پاچه بلند، به موضوع با اهمیت‌ترین وسایل محافظت در مقابل آفتاب‌سوختگی مجدداً تأکید می‌کند. برای تکمیل احتیاط‌هایتان می بایست از یک کرم ضد آفتاب استوار نیز بهره ببرید، به این معنا که کرمی با SPF ۳۰ یا بالاتر. داشته بمانید که کرم ‌ضد آفتاب‌تان را هر دو ساعت یک بار تجدید نمایید، خصوصاً در صورتی که در اکنون شنا کردن یا عرق کردن بودید.

اکثر بخوانید: مناسب ترین طریق مراقبت از سوختگی چیست؟

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *