چگونه پوستی بی‌عیب و ‌نقص داشته باشیم؟

چگونه پوستی بی‌عیب و ‌نقص داشته باشیم؟

فهرست مطالب

چطور پوستی بی‌ایراد و ‌نقص داشته باشیم؟

پوست، نتیجه اضافه در زیبایی شخص دارد و داشتن یک پوست صاف، بیانگر ذهنی شاداب و جوان هست. زیادی از اشخاص فرض می‌کنند برای داشتن پوستی صاف می بایست بها‌های اضافه را بپردازند، در حالی که می‌توان با یک روتین و مراقبت در روز و داشتن یک رژیم مناسب، پوستی شفاف، درخشان و سالم داشت.


قسمت نخست پوست‌تان را تمیز نمایید


1. معین نمایید چه نوع پوستی دارید

آگاهی داشتن و دانش از نوع پوست‌تان، به شما هم یاری می‌کند تا راه‌ی مراقبت از آن را بدانید و مشکل های پوستی‌تان را رفع نمایید. پوست هر شخص مختلف هست. به طور کلی پوست، به 3 گروه‌ی چرب، خشک و معمولی طبقه‌بندی می‌گردد. برای تشخیص نوع پوست‌تان، نخست آن را با یک پاک کننده‌ بشویید، پس از گذشت 1 ساعت با توجه به پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه‌تان نگاه نمایید. در صورتی که در پوست‌تان حالت کشیدگی و خشکی می‌نمایید نوع پوست‌تان خشک هست. در صورتی که پوست‌تان در نواحی اطلاق شده براق باشد به این معنا که شما پوستی چرب دارید و در صورتی که تنها نواحی بینی، چانه و پیشانی‌تان کمتر براق باشد، شما پوست معمولی دارید.

  • نوع پوست با گذشت هنگام دگرگونی می‌کند. در صورتی که زمان استفاده از محصول های درمانی برای پوست‌، التهاب و تحریک پذیری را نظاره کردید مکن هست به این خاطر باشد که نوع پوست‌تان دگرگونی نموده هست.

2. برای خلاص شدن از آکنه، یک طریق درمانی پیدا نمایید

آکنه وقتی که منافذ پوست با گرد و غبار، آلودگی، چربی و سلول‌های مرده پر می‌گردد و آنان را متورم می‌کند به وجود می‌آید. در داروخانه‌ها و فروش‌گاه‌های ابزار آرایشی – بهداشتی دارو و یا کرم‌هایی برای بر طرف آکنه وجود دارد که به شما هم یاری می‌کند تا آنان را رفع نمایید. خوب تر هست دستورالعمل‌های مربوط به هر دارو را به توجه بخوانید و از مصرف بیشتر از اندازه‌ی آن خودداری نمایید.

  • جوش سر سیاه به این معناست که منافذ پوست شما باز هست در صورتی که جوش سر سفید یک لایه‌ی نازک از پوست‌تان بسته شده هست که موجب دگرگونی رنگ در پوست‌تان می‌گردد. مراقبت از جوش‌های سر سیاه و سر سفید سراسر یکسان هست و احتیاج به درمان‌های مختلفی ندارند.
  • آکنه، اکثر در شکل ظاهر می‌شود اما در بخش‌های بعدی بدن هم مانند: گردن، قفسه‌ی سینه، پشت، شانه‌ها و بازوها ساخت می‌گردد.
  • بعضی از محصول های مربوط به بر طرف آکنه، امکان دارد موجب تحریک پوست‌تان گردد. در حالی که این اتفاق رخ داد خوب تر هست استفاده از آن دارو را متوقف نمایید و به پیگیری یک درمان بعدی بروید که کمتر پوست‌تان دچار التهاب گردد.
  • در صورتی که داروهایی که مصرف می‌نمایید پس از 2 الی 4 هفته دستاورد‌قسمت نبود می بایست به یک پزشک حرفه ای مراجعه نمایید.

3. صورتتان را بشویید

با آب ولرم شکل‌تان را بشویید. خوب تر هست از آب سرد برای شستن پوست‌تان استفاده نکنید، چون منافذ پوست را می‌بندد. توصیه می‌گردد از آب ولرم بهره ببرید، چرا که مناسب ترین و موثرترین گزینه برای پوست‌تان هست که حالت طراوت و شادابی را به شما منتقل می‌کند.

  • پوست خویش را اسکراب نکنید، چرا که موجب تحریک آکنه می‌گردد.
  • شکل‌تان را در روز دو بار بشویید(صبح زمان بیدار شدن و شب زمان خوابیدن). در کنار این می بایست شکل خویش را پس از تعریق (مانند ورزش کردن، پوشیدن کلاه ایمنی) همه بشویید.
  • در صورتی که از محصولاتی مانند تونر، مرطوب کننده یا داروهای ضد آکنه استفاده می‌نمایید، دستورالعمل‌های مربوط به هر کدام را وارسی نمایید تا ببینید چه موقع خوب تر هست پوست‌تان را بشویید.

4. از تونر بهره ببرید

تونر، یک لوسیون شفاف کننده هست که به پاک کردن چربی اضافی روی پوست و کم شدن اندازه‌ی منافذ پوستی، به شما هم یاری می‌کند. مقداری از تونر را روی یک پنبه بریزید و به همه بخش‌های شکل‌تان بزنید. گزینش یک تونر مطلوب به نوع و رنگ پوست‌تان بستگی دارد.

  • در صورتی که پوست حساسی دارید از یک تونر بدون الکل بهره ببرید. در کنار این در صورتی که زمان استفاده از تونر پوست‌تان تحریک شد و یا سوزش پیدا کرد توصیه می‌گردد استفاده از آن را متوقف نمایید.

5. از مرطوب کننده بهره ببرید

مرطوب کننده‌ها، از خشکی پوست پیشگیری و آن را درمان می‌کنند. مقداری از آن را روی پوست‌تان بزنید و آن را پخش نمایید. مرطوب کننده‌های اضافه وجود دارند که می بایست با دقت به نوع پوست‌تان، آن را خریداری نمایید.


قسمت دوم پوست خویش را بی‌ایراد و نقص نگه دارید


1. پوست‌تان را به طور منظم لایه برداری نمایید

بسته به نوع پوست‌تان، راهکار‌های مختلفی برای لایه برداری وجود دارد. لایه برداری، سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و به ترمیم پوست هم یاری شایانی می‌کند. سلول‌های مرده، منافذ پوست را می‌بندند که موجب بروز آکنه می‌گردد.

  • درست همانند وقتی که پوست‌تان را به آرامی می‌شویید، لایه برداری نیز می بایست به آرامی تکمیل گردد. پس از آن، از یک مرطوب کننده بهره ببرید. در غیر اینصورت پوست شما خشک می‌گردد.

2. غذای سالم بخورید

شما می بایست میوه و سبزیجات اضافه را مصرف نمایید. سعی نمایید از میوه و سبزیجات جدید بهره ببرید، چون دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می باشند که موجب حفظ سلامت پوست می‌شوند. آجیل، غلات سبوس‌دار و ماهی هم پر مواد مغذی برای سلامت پوست می باشند.

  • از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، شیرینی‌ و لبنیات چرب پرهیز نمایید.

3. در روز آب افزون بنوشید

آب برای سلامت پوست زیاد سودمند هست اما مقدار مورد احتیاج آن در اشخاص مختلف هست. آب مورد احتیاج بدن‌ به عواملی مانند مقدار تلاش بدنی‌، جایی که در آن زندگی می‌نمایید و حالت سلامتی‌تان بستگی دارد، لذا نمی‌توان گفت یک فرمول ثابتی وجود دارد و می بایست اشخاص به یک نسبت آب بنوشند. به عنوان مثال کسانی که در مناطقی با آب و هوای گرم زندگی می‌کنند در مقایسه با کسانی که در مناطقی با آب و هوای سردتری زندگی می‌کنند به آب زیادتری احتیاج دارند.

  • در کنار این می‌توانید از میوه و سبزیجاتی که پر آب فراوانی می باشند مانند خیار، هندوانه، کاهو و کرفس بهره ببرید.

4. از لمس کردن شکل‌تان اجتناب نمایید

دستان شما کثیف هست و لمس شکل‌تان موجب می‌گردد همه آلودگی‌ها و باکتری‌ها به شکل‌تان منتقل و پوست‌تان چرب گردد، در دستاورد آکنه روی پوست‌تان ظاهر می‌گردد.   

  • ناخن‌هایتان را کوتاه نمایید، چون در زیر ناخن‌ها میکروب وجود دارد و زمان خاراندن پوست موجب می‌گردد میکروب‌ها به پوست‌تان منتقل گردد. ناخن‌های کوتاه‌تر فضای کمتری را برای به دام انداختن میکروب‌ها خواهند داشت.

5. مراقب محصول های آرایشی بمانید

کافی نیست که استفاده از ابزار آرایشی را متوقف نمایید. خوب تر هست وقتی که می‌خواهید از ابزار آرایشی بهره ببرید آن را به آرامی روی پوست‌تان بزنید. آرایش غلیظ، منافذ پوست‌تان را مسدود می‌کند و موجب می گردد آکنه‌های زیادتری روی پوست‌تان ساخت گردد. پیش از خواب مطمئناً آرایش‌تان را پاک نمایید.

  • از محصول های آرایشی که بر پایه‌ی آب می باشند بهره ببرید، چون ساده‌تر پاک می‌شوند و منافذ پوست‌تان را در مقایسه با ابزار آرایشی بر پایه روغن کمتر مسدود می‌کنند.

اکثر بخوانید: راهنمای همه لایه‌برداری پوست با شکر 

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *