چگونه می‌توان از تحریکات پوستی در زمستان جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان از تحریکات پوستی در زمستان جلوگیری کرد؟

فهرست مطالب

چطور می‌توان از تحریکات پوستی در زمستان پیشگیری کرد؟

زمستان فرا می‌رسد و پوست شما را مورد قصد قرار می‌دهد. دمای سرد و رطوبت پایین، موجب خشکی و تحریک پوست شما می‌گردد و گرمای خشک سامانه‌های گرمایشی داخلی به شما کمکی نمی‌کند. بیشتر اشخاص با رعایت بعضی از اقدامات احتیاطی می‌توانند در زمستان با اندک ترین ناراحتی روبرو شوند. در صورتی که پوست شما دردناک هست یا به شدت تحریک شده هست، امکان دارد مورد نیاز باشد به جای اقدامات احتیاطی به پزشک مراجعه نمایید.


قسمت نخست جلوگیری اصلی


1. هر تعدادی وقت یکبار از مرطوب کننده بهره ببرید

لوسیون یا کرم مرطوب کننده می‌تواند به مرطوب نگه داشتن و سلامت پوست شما هم یاری کند. محصولی را گزینش نمایید که برای پوست خشک یا پوست “ترکیبی” در نظر گرفته شده هست و در وضعیت ایده آل بدون رایحه یا حساسیت‌زا می باشند. آنان را در شکل لزوم، بیشتر از دو بار در روز بهره ببرید.

  • برای پوست‌های خیلی خشک، از کرم‌های غلیظ‌تر یا روغن نارگیل گرم بهره ببرید.
  • از محصول های بدن روی شکل خویش که پوست حساس‌تری دارد استفاده نکنید.
  • در صورتی که پوست شما از گذشته قرمز و یا تحریک شده هست، لوسیون می‌تواند از بازگشت بدن به یک ارزش برای طراحی چربی پیشگیری کند. برای پیشگیری از درد و یا ترک خوردن، پوست‌تان را مرطوب نمایید، لیکن به آن کمی هنگام بدهید تا بهبود یابد.

زدن مرطوب کننده روی پوست

2. پوست خویش را با آب گرم و صابون ملایم بشویید

صابون‌های سفت و سخت، روغن‌های محافظ پوست را از بین می‌برد. از شستن بیشتر از مقدار پوست خویش خودداری نمایید و از صابون‌های ملایم و شستشوی سبک بهره ببرید. آب داغ، منافذ را باز می‌کند تا چربی زیادتری از آن بگریزد. سپس در صورتی که می‌توانید آن را تحمل نمایید، توصیه می‌گردد که با آب گرم پوست‌تان را بشویید.

  • پوست شما خصوصاً در مقابل صابون‌ها و گرما حساس هست. شستن شکل با آب خنک گذشته از خواب، به تمیز کردن پوست شما بدون تحریک شدن هم یاری می‌کند.

شستن صورت

3. از دست‌های تحریک شده محافظت نمایید

در صورتی که دستان شما از اگزما یا صورت کسی دیگر از پوست تحریک شده رنج می‌برد، مراقبت ویژه‌ای از آنان در مقابل صابون و گرما نمایید. موقع شستن ظرف‌ها، از دستکش‌های لاستیکی بهره ببرید. گذشته از دوش گرفتن، از روغن بادام شیرین و یا یک روغن آرامش‌قسمت غیر از این برای دست‌های خویش بهره ببرید.  

  • در صورتی که دست‌های شما به طور خاصی نامناسب شده‌اند، موقع خواب دستکش 100% نخی بپوشید. می‌توانید دستکش‌هایی را که برای این موضوع پیاده سازی شده هست را از داروخانه تهیه نمایید.

اگزما روی پوست دست

4. از مرطوب کننده لب بهره ببرید

لب‌های شما علی الخصوص در هوای خشک زمستان آسیب‌پذیر هست. گذشته از بیرون رفتن یا هر هنگام که لب‌های شما حالت ترک خوردگی کرد، از مرطوب کننده لب (بالم لب) بهره ببرید. در صورتی که لب‌های شما پس از استفاده از بالم لب، دچار سوزش شد، از یک نتیجه با ترکیبات غیر از این بهره ببرید. بالم‌ها با موم زنبور عسل (Beeswax) و یا ژل پترولیوم (وازلین) برای بیشتر اشخاص به نیکی عمل می‌کند، لیکن بعضی از افزودنی‌ها همچون منتول یا الکل می‌تواند برای برخی از اشخاص خیلی خشن باشند.

  • شما می‌توانید با ذوب موم زنبور عسل و روغن نارگیل و ترکیب آنان با هم دیگر یک مرطوب کننده لب درست نمایید. در شکل علاقه ی از عصاره معطر، روغن الزامی و یا رژ لب، برای دادن بو و رنگ به مخلوط افزوده نمایید. پانزده دقیقه یا تا وقتی که جامد گردد، آن را فریز نمایید.

زدن مرطوب کننده لب

5. از خاراندن پوست خویش اجتناب نمایید

با خاراندن پوست، لایه‌های آن را می‌ریزد. هر هنگام که لایه‌ها برداشته می‌شوند یا آسیب می‌بینند، پوست دوباره خارش پیدا می‌کند و این چرخه معیوب تداوم پیدا می‌کند که هیچ موقع تماماًً درمان نمی‌گردد و پوست شما مکرر حالت خارش می‌کند. همه کوشش خویش را برای کنترل خارش اعمال دهید و به پوست خویش فرصت دهید تا بهبود یابد.

پرهیز از خاراندن پوست صورت

6. میزان اضافه آب بنوشید

 این مطلب به مرطوب نگه داشتن پوست شما هم یاری می‌کند. هر هنگام که حالت تشنگی کردید، آب بنوشید. (به طور عمومی “هشت لیوان در روز” در اصل یک احتیاج بین المللی نیست).

نوشیدن آب

7. موقع بیرون رفتن خویش را بپوشانید

روسری، کت، دستکش و کلاه بپوشید تا از خشک شدن پوست شما پیشگیری گردد.

بستن شال دور گردن

8. از ضد آفتاب بهره ببرید

اشعه ماوراء بنفش ضمناً در روزهای کم تابش زمستان و در روزهای ابری وجود دارند. گذشته از بیرون رفتن از منزل، از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر بهره ببرید.

 زدن ضد آفتاب روی بازو

9. از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید

بخاری یا گرمکن‌ها، هوا را خشک می‌کنند که به نوبه خویش پوست شما را هم خشک می‌کنند. یک دستگاه رطوبت ساز، فضا خانه شما مرطوب نگه می‌دارد.

 دستگاه رطوبت ساز - دستگاه بخور


قسمت دوم درمان‌های خانگی


1. شکل خویش را با ماسک شکل مرطوب نمایید

 دستور العمل‌های اضافه برای ماسک‌های شکل خانگی وجود دارد که روغن‌های سالم را به پوست خشک باز می‌گرداند. استفاده از این موضوع، یک بار در هفته در شکل خشک شدن پوست‌تان در زمستان می‌تواند به شما هم یاری کند.

  • از ماسک‌های دارای مواد ساینده و یا موادی با pH خشن (هر دو پایه همچون جوش شیرین و اسیدهای استوار همچون آبلیمو) خودداری نمایید. این‌ها می‌توانند به پوست تحریک شده آسیب برساند.

زدن ماسک روی پوست

2. رژیم غذایی خویش را دگرگونی دهید

 بعضی از کسانی که پوست خشک دارند به تغییرات سبک زندگی، خصوصاً عادت‌های غذایی تازه، تماماً معتقدند. این رویکردها را در نظر بگیرید و ببینید که آیا برای شما مطلوب می باشند یا خیر:

  • روغن‌های سالم را با خوردن غذاهایی با چربی‌های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی، آجیل، روغن زیتون، کتان، ساردین و آووکادو برگردانید.
  • غذاهای سرشار از ویتامینC ، همچون مرکبات و سبزیجات برگ‌دار سبز یا تیره را میل نمایید. بدن شما برای ایجاد کلاژن (یکی از اجزای اساسی پوست) به ویتامین C احتیاج دارد.
  • رژیم قلیایی یا آلکالاین را در نظر بگیرید. اگرچه ادعاهای ناب نسبت به این رژیم به دست شواهد قبول نشده هست، لیکن مخالفت با بعضی از توصیه‌های آن، همچون قطع قند فرآوری شده و گوشت قرمز امکان دارد کمی دشوار باشد.

پرهیز از مصرف شیرینی جات و نوشابه

اکثر بخوانید: هر آنچه می بایست نسبت به ضد آفتاب بدانید

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *