سوالات متداول درباره هتل های آنتالیا

 ما در این مطلب قرار است درباره تعدادی از مهم‌ترین سؤالات شما درباره هتل‌های شهر آنتالیا پاسخ دهیم.جواب این سؤالات می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین هتل کمک کند. اگر به‌زودی قصد سفر به این شهر زیبا و رؤیایی را دارید؛ مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مشاهده مطلب
چطوری حالت تهوع ناشی از مصرف دارو را برطرف کنیم؟

چطوری حالت تهوع ناشی از مصرف دارو را برطرف کنیم؟

فهرست مطالب

چطوری وضعیت تهوع ناشی از مصرف دارو را رفع کنیم؟

به نقل از کارشناسان وضعیت تهوع ناشی از خرج دارو یکی از متداول‌ترین عارضه جانبی هست که بیماران آن را اعلام می‌دهند. خیلی از داروها می‌توانند باعث وضعیت تهوع و موارد گوارشی شوند ولی آنتی بیوتیک، ضد افسردگی، داروهای شیمی درمانی و داروهای ضد التهاب زیادتر از غیر از این داروها چنین عوارضی دارند. در صورتی که وضعیت تهوع شما شدید هست یا به نظر می‌رسد که باعث کم شدن وزن یا بی‌آب شما شده هست، می بایست در اسرع وقت با عرضه دهنده خدمت های بهداشتی یا پزشک خویش مکالمه نمایید. در غیر این شکل، مطالعات اعمال شده تغییرات کوچک در رژیم غذایی یا لحظه خوردن داروها به شما پیشنهاد می‌کنند که می‌توانند به شما در داشتن احساسی نیکوتر هم یاری کند.


درمان وضعیت تهوع در خانه


1. داروها را بعد از غذا خوردن مصرف نمایید

فقط در صورتی یک دارو را با معده خالی مصرف نمایید که تجویز دکتر باشد (این مورد را دقیق با دکتر خویش چک نمایید)، در غیر این شکل داروها را می بایست با غذا، ترجیحاً سریعاً بعد از همه ی کردن وعده غذایی مصرف نمایید. غذا می‌تواند ترکیباتی که موجب وضعیت تهوع می‌شوند را جذب یا رقیق کند، مخصوصاً در صورتی که در اکنون استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا ولو مولتی‌ ویتامین هستید.

  • شکم خودتان را با غذای بیشتر بسیار پر نکنید، اینکار می‌تواند حالت وضعیت تهوع را بدتر کند. به جای اینکار، در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید.
  • وعده‌ها غذایی را حدف نکنید. به شکل منظم غذا بخورید ولو در صورتی که بین وعده‌ای همچون تکه‌ای نان یا میوه یا تعدادی بیسکویت نمکی باشد.
  • خوردن وعده غذایی سبک تعدادی ساعت پیش از شیمی درمانی ایضاً به مبارزه با وضعیت تهوع هم یاری می‌کند.

خوردن دارو پس از غذا

2. از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده خودداری نمایید

در کنار خوردن وعده‌های غذایی کوچک چندین مقام در طول روز، ایضاً نیکوتر هست که از خوردن غذاهایی که چرب و سرخ شده یا به طور استثناء شیرین می باشند، زمان مصرف دارو خودداری نمایید چون همه ی این غذاها می‌توانند خطر بروز وضعیت تهوع یا استفراغ را ازدیاد دهند. غذاهای ملایم و بدون ادویه بخورید که به شکل طبیعی حاضر شدند و سرشار از پروئین می باشند، همچون ساندویج بوقلمون بدون سس مایونز.

  • خودداری کردن از پخت غذاهایی همچون غذاهای چرب، سیر و پیاز که بویی نامطبوع در خانه از خویش به جای می‌گذارند هم ایده نیکی هست.
  • درست کردن و مصرف اسموتی با میوه‌های جدید را پیش از مصرف داروها را هم در نظر داشته بمانید. به آن مقداری سبزیجات سمت گرفتن فیبر، پودر پروتئین و ماست راحت سمت از بین بردن ترکیبات اسیدی افزوده نمایید.
  • بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند می بایست پیش از درمان وعده‌های غذایی ملایم و بدون ادویه را پخته و منجمد کنند تا در شکل حالت ناخوشی از پختن غذا خودداری کنند.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده ممنوع

3. بین وعده‌ها غذایی خویش مایعات بیشتر بنوشید

نوشیدن مایعات بیشتر بین وعده‌های غذایی ایضاً می‌تواند در تسکین حالت وضعیت تهوع ناشی از مصرف دارو به شما هم یاری کند. سعی نمایید نوشیدنی‌های سرد بنوشید، همچون آب تصفیه شده، آبمیوه شیرین نشده، دمنوش یا آب زنجبیل که کربناسیون خویش را از دست داده‌اند. آنان را جرعه جرعه نوشیده و یک دفعه سر نکشید چون هوای بیشتر در معده موجب نفخ کردن می‌گردد.

  • از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری نمایید، این نوشیدنی‌ها بیشتر از مقدار اسیدی می باشند و شاید حالت ناراحتی در معده شما خلق کنند.
  • نیکوتر هست به جای نوشیدن مقداری بسیاری مایعات در دفعات کم، آنان را در طول روز در مقادیر کم بنوشید.
  • با وعده‌ها غذایی خویش بیشتر مایعات ننوشید چون آنزیم‌های دستگاه گوارش رقیق شده و معده شما می‌تواند بیشتر از مقدار پر بتوان.

آب زیاد بنوشید

4. استراحت نمایید ولی طاق باز نخوابید

استراحت بعد از خوردن وعده غذایی کوچک و خوردن داروها می‌تواند به آرام گرفتن معده هم یاری نموده، شما را ریلکس کند و وضعیت تهوع را تسکین ‌دهد. مساله کلیدی اینجاست که حداقل به مدت 30 دقیقه یا زیادتر بعد از غذا خوردن کوشش شدید نداشته بمانید ولی در اکنون استراحت هم نباید دراز بکشید. اینکار سوءهاضمه و سوزش سر دل را بیشتر نموده که شاید منتهی به وضعیت تهوع گردد.

  • به جای دراز کشیدن روی کاناپه، روی صندلی ساده نشسته و کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا نمایید.
  • برای مسیر رفتن آرام و آهسته در مکان زندگی خویش از خانه بیرون رفته و در صورتی که هوا پاکیزه هست، خویش را در معرض کمی هوای جدید قرار دهید.

خوابیدن

5. بسیار دارو مصرف نکنید

مصرف دارو بیشتر زیادتر از مقدار توصیه شده دلیلی متداول برای حالت وضعیت تهوع و بالا آوردن هست، پس برچسب روی دارو را با با توجه خوانده و دستورالعمل پزشک خویش را به شکل دقیق جست و جوی نمایید. بعضی اشخاص اندیشه می‌کنند که در صورتی که میزانی کمی دارو تاثیرگذار هست پس با زیادتر خوردن دارو تاثیرگذاری آن می بایست زیادتر گردد ولی این نظریه در خصوص داروها هیچوقت درست نیست.

  • مصرف دارو زیادتر از مقدار توصیه شده می‌تواند سمی باشد و عموماًً موجب خلق وضعیت تهوع و بالا آوردن می‌گردد چون بدن شما سعی می‌کند از جذب سم پیشگیری کند.
  • در صورتی که ناگهان وزن بسیاری از دست دادید، با پزشک خویش راهنمایی نمایید چون او می‌تواند با کم کردن مقدار دارو از بروز عوارض جانبی آن همچون وضعیت تهوع پیشگیری کند.
  • زیاده‌روی در بیشتر از مقدار مصرف کردن دارو می‌تواند موجب خلق علائم اوردوز شده که شاید در بر دارنده از دست دادن هوشیاری و خطر بالقوه مرگ باشد و علائم وضعیت تهوع و بالا آوردن عموماًً در این دیده نمی‌گردد.

مصرف داروی زیاد ممنوع

6. بعضی داروها پیش از رفتن به تخت خواب مصرف نمایید

سمت کوشش برای پیشگیری از حالت وضعیت تهوع ناشی از سرگیجه، لحظه مصرف دارو گاهی مورد مهمی برای در نظر گرفتن هست. برای نمونه مصرف داروهای ضد افسردگی به نام اِس اِس آر آی (SSRI) زمان خواب مانع از فعال شدن آن بخشی از مغز شما می‌گردد که مسئول خلق وضعیت تهوع در تالیف هر گونه سرگیجه هست چون شما خواب هستید.

  • این طریق می‌تواند اساساً برای مصرف کل داروها مورد استفاده قرار بگیرد، هرچند غذا خوردن پیش از رفتن به تخت خواب می‌تواند شما را در معرض خطر سوءهاضمه و سوزش سر دل قرار دهد. به همین علت، تقریباًً یک ساعت پیش از رفتن به تخت خواب بین وعده‌ای کوچک خورده در ادامه دارو خویش درست پیش از خواب مصرف نمایید.
  • در صورتی که شما داروها را برای تسکین درد مصرف می‌نمایید، شایدً تکسین درد را زمان بیداری و در طول روز تجربه خواهید کرد.

مصرف دارو قبل از خواب

7. مصرف داروهای گیاهی را در نظر داشته بمانید

تعدادی داروهای گیاهی (بر پایه گیاه) وجود دارد که در مقابله با وضعیت تهوع سودمند می باشند ولی می بایست زمان مصرف آنان بسیار مراقب بمانید تا با داروهای مصرفی شما تداخل ناموافق نداشته باشد. زنجبیل یکی از شناخته‌ شده ‌ترین داروهای گیاهی برای درمان وضعیت تهوع هست چون می‌تواند معده ناراحت (خواص ضد التهابی دارد) را آرام کند ولی با زیادتر داروها تداخل ندارد. زنجبیل مخصوصاً برای بیمار‌انی که شیمی درمانی می‌گردد، سودمند هست.

  • شما می‌توانید ترشی زنجبیل (چیزهایی که عموماًً در سوشی وجود دارند) خورده یا قرص و کپسول آن را مصرف نمایید. نوشیدنی‌های درست شده با زنجبیل اصلی هم می‌توانند سودمند باشند.
  • نعناع فلفلی داروی سنتی کسی دیگر هست که برای درمان وضعیت تهوع، سوءهاضمه و معده ناراحت استفاده می‌گردد. نیز برگ‌های نعناع فلفلی (در چایی) و نیز روغن نعناع فلفلی (قرار دادن آن زیر بیان) می‌تواند برای مقابله با وضعیت تهوع ناشی از مصرف دارو استفاده گردد.
  • چای برگ‌های تمشک قرمز درمانی سنتی هست که برای مقابله با وضعیت تهوع صبحگاهی استفاده می‌گردد ولی می‌تواند برای غیر از این اقسام وضعیت تهوع هم سودمند باشد. برای گرفتن مناسب ترین حاصل مطمئناًً می بایست برگ‌های آن را حداقل به مدت 15 دقیقه در آب داغ قرار دهید.

نوشیدن چای زنجبیل


قسمت دوم هم یاری پزشکی برای درمان وضعیت تهوع


1. با دکتر خویش سمت تبدیل دارو مکالمه نمایید

در صورتی که علت وضعیت تهوع شما داروهایتان هست، با پزشک خویش در خصوص شدت و دفعات آن مکالمه نمایید. علاوه بر تبدیل لحظه دارو و مقدار آن، احتمالاً بتواند فرمولاسیون دارو شما را تبدیل داده یا آن را با دارو غیر از این دارای خواص مشابه ازای کند. بدون راهنمایی با دکتر خودتان در داروها تبدیل خلق نکنید.

  • تبدیل دادن دارو از قرص به شربت شاید به طور چشمگیری در درمان وضعیت تهوع مخصوصاً برای افرادی موثر باشد که زمان مصرف قرص یا کپسول عُق می‌زنند.
  • در برخی مسائل، تبدیل طراحی کننده دارو یا مارک آن می‌تواند به علت استفاده از رنگ‌های متفاوت، روکش‌ها و شیرین کننده‌های مورد استفاده در قرص‌ها، تمایز خلق کند.
  • مزه دارو می‌تواند تبدیل ابهت خلق کند. بعضی اشخاص طعم‌های شیرین و برخی غیر از این داروهای تلخ یا بدون طعم را اولویت می‌دهند.

صحبت کردن با پزشک درباره مصرف دارو

2. از پزشک خویش آنتاگونیست‌های دوپامین بخواهید

در صورتی که تبدیل دوز، فرمول‌ها و مارک‌های دارو وضعیت تهوع شما را زمان مصرف داروی تجویز شده تسکین نمی‌دهد، پزشک شاید داروی ضد تهوع به شما بدهد. به منزله نمونه، آگونیست‌های دوپامین مخصوصاً برای پیشگیری از وضعیت تهوع ناشی از مسکن های قدرتمند (مواد افیونی) موثر می باشند ولی ایضاً می‌توانند برای تهوع ناشی از بیشتر داروهای غیر از این هم سودمند باشند.

  • آنتاگونیست‌های دوپامین نتیجه دوپامین را در آن بخش مغز که در مدولا و مسئول وضعیت تهوع و استفراغ هست به حداقل می‌رساند.
  • در صورتی که در اکنون مصرف داروهایی همچون آنتی بیوتیک‌ها یا ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به شکل موقت هستید، آنتاگونیست‌های دوپامین گزینش نیکی برای کم کردن وضعیت تهوع می باشند.
  • مصرف آنتاگونیست‌های دوپامین برای مدت بلند (یا مصرف بیشتر از مقدار آن) در اصل می‌تواند موجب خلق وضعیت تهوع، از دست دادن اشتها و بالا آوردن گردد.

مصرف قرص آنتاگونیست‌ دوپامین - قرص فنرگان

3. آنتاگونیست‌های سروتونین را برای نتایج بلند مدت امتحان نمایید

مصرف داروهای آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین (اندانسترون، گرانیسترون) شاید برای جلوگیری بلند مدت از وضعیت تهوع ناشی از استفاده دارو سودمند باشد. به طور کلی، آنتاگونیست‌های سروتونین بدون خطر می باشند و در مقایسه با آگونیست‌های دوپامین عوارض جانبی کمتری دارند، ولی گران‌تر می باشند، در نتیجه استفاده از آنان اکثراً به علت بها آنان برای بیمار محدود می‌گردد.

  • آنتاگونیست‌های انتخابی سروتونین از کوشش سروتونین در روده کوچک، عصب واگ و منطقه تحریک کننده گیرنده شیمیایی در معده پیشگیری می‌کنند. در حاصل، مرکز خلق استفراغ در مدولار تحریک نمی‌گردد.
  • به علت انسداد منشع سروتونین، این داروها گزینه اساسی برای اقسام دلایل تهوع می باشند.
  • اندانسترون (زولفان و زولپنز) یکی از داروهای ضد تهوعی هست که عموماًً تجویز می‌گردد.

قرص اندانسترون - قرص گرانیسترون


موارد


  • علاوه بر میزان کمی غذا، می‌توانید داروی خویش را با یک قاشق غذاخوری داروی آنتی اسید سمت هم یاری به خلق پوشش برای معده بخورید.
  • وضعیت تهوع یک عارضه جانبی شایع مربوط به دارو هست که دلایل بسیاری دارد.
  • در صورتی که حالت وضعیت تهوع و نفخ دارید، مطمئناًً مطمئن شوید که حرکات روده شما منظم باشد.
  • وضعیت تهوع نتیجه قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی بیمار دارد.
  • داروی ضد تهوع کسی دیگر که شاید برای بعضی از اشخاص تاثیرگذار باشد در بر دارنده داروهای آنتی هیستامین و ضد افسردگی هست.
  • حالت وضعیت تهوع پس از مصرف دارو عموماًً یک واکنش آلرژیک نیست که با تورم لب، دهان و گلو و ایضاً بثورات پوستی معین می‌گردد.

هشدار


در شکل داشتن هر کدام از علائم زیر در اسرع وقت با پزشک خویش ارتباط بگیرید: وضعیت تهوع بیشتر از 24 ساعت، بالا آوردن بیشتر از چهار ساعت، وجود خون در استفراغ یا تب بالا به هم گام وضعیت تهوع یا استفراغ.


جواب به سوال های پر تکرار در این عرصه


1. زمان وضعیت تهوع می بایست چه موردی بخورم یا بنوشم؟

شما می بایست موردی سبک خورده و هیچ وقت غذاهای سرخ شده و چرب نخورید. مناسب ترین گزینش برای شمال غذای خشک یا بیسکویت‌های نمکی با مقداری آب هست.

2. هر شب پیش از خواب، وضعیت تهوع دارم و ولو نمی‌توانم چیزهایی سبکی نیز بخورم چه پیشنهادی می‌نمایید؟

در صورتی که این اتفاق به شکل منظم برای شما می‌افتد، خودتان را مجبور به خوردن غذاهای کم و ملایم همچون بیسکویت‌های بدون شکر نمایید. شما به هیچ مبلغ نباید روی شکم خالی دارو مصرف نمایید. موزیک آرامش قسمتی را پخش نمایید و سعی نمایید بعضی روغن‌های اصلی را که برای آرامش مطلوب می باشند در هوا پخش نموده و یا برای آرامش اعصاب خویش از آنان بهره ببرید.

3. چه مدت پس از کنار قرار دادن شیمی درمانی وضعیت تهوع برقرار می‌ماند؟

وضعیت تهوع ظرف 24 ساعت ابتدا از بین می‌رود. بدترین مورد آن استفراغ شدید هست که اکثراً حدود 5 یا 6 ساعت پس از شیمی درمانی اتفاق می‌افتد. وضعیت تهوع و استفراغ با تاخیر بیشتر از 24 ساعت پس از شیمی درمانی و تا 5 الا 7 روز پس از درمان آغاز می‌گردد.

زیادتر بخوانید: استفاده از گیاهان دارویی برای درمان های متفاوت

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *