اختلال عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی زنان مقاربت دردناک به علت مشکل های مختلفی از عبارت آندومتریوز، تودهٔ لگن، کیست تخمدان، واژینیت، عدم تحریک‌پذیری کافی واژن و …

مشاهده مطلب
شایع ترین دلایل یبوست

شایع ترین دلایل یبوست

فهرست مطالب

شایع ترین دلایل یبوست

۸ مورد از شایع‌ترین دلایل یبوست

شایع ترین دلایل یبوست

حداقل موردی که درباره یبوست می‌توان گفت این هست که احساس زیاد ناراحت‌کننده‌ای هست. می‌دانید درباره چه موردی حرف می‌زنم، دل‌پیچه، درد و کل آن زمانی که در دستشویی منتظرید تا اتفاقی بیفتد. مجموع ما گاه و بیگاه با این چالش مواجه شده‌ایم و برای برخی این یک چالش دائمی هست. بر پایه تحقیقات تمام شده در کلینیک مایو، یبوست یک چالش زیاد شایع هست و به این شکل تعریف می‌گردد که در صورتی که شمار بارهای دفع مدفوع در فردی کمتر از سه بار در هفته باشد آن شخص به یبوست دچار هست. برای برخی از اشخاص این شرایط مزمن هست، به این معنا که برای چندین هفته یا چندین ماه با چالش یبوست روبرو می باشند. با آن که به نظر می‌رسد یبوست بدون علت و هر از گاهی رخ می‌دهد، ولی به نظر نی رسد بروز این چالش در زنان با دلایل مختلفی تماس دارد. برای آن که به شما هم یاری کنیم تا اکثر با دلایل و طریق‌حل‌های این چالش باخبر شوید، ما به پیگیری سه حرفه ای تغذیه شغل‌ای رفته‌ایم تا در این عرصه ما را مشاوره کنند. دقت داشته بمانید که این دلایل برای مجموع یکسان نیستند و در صورتی که چالش یبوستتان با رعایت کردن این نکات رفع نشد، می بایست برای حل چالش از یک حرفه ای رایزنی بگیرید.

باقی مطلب مقاله را جست و جوی نمایید تا با شایع‌ترین دلایل بروز یبوست باخبر شوید‌.

1- مصرف ناکافی فیبر

جارامیلو می‌گوید یکی از شایع‌ترین دلایل بروز چالش یبوست، مصرف نکردن فیبر به میزان کافی هست، که با در نظر گرفتن این که فیبر در گوارش سالم و روان چه نقش مؤثری ایفا می‌کند، این علت منطقی هست. برای آن که مطمئن شوید که به مقدار کافی و مطلوب فیبر مصرف می‌نمایید، یقین دستاورد نمایید که روزمره ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف می‌نمایید. جارامیلو اشاره می‌کند: خیلی از آمریکایی‌ها بسیاری کمتر از این مقدار فیبر مصرف می‌کنند. پاپانوس پیشنهاد می‌کند که ترکیبی از فیبرهای محلول و فیبرهای غیر محلول را مصرف کنیم. فیبرهای محلول در آب حل می‌شوند و هم یاری می‌کنند که پهنا کلسترول و قند خون پایین بیاید. این فیلم‌ها در اقسام جو، لوبیا، حبوبات و مغزهای آجیلی وجود دارند. از سمت سایر، فیبرهای غیر محلول در آب حل نمی‌شوند و موجب می‌شوند که گوارش خوب تر و روان‌تر تمام گردد. این نوع فیبر در اقسام خوراکی‌های گیاهی، هویج، غلات تمام و لوبیا‌ها وجود دارد.

2- مصرف کم آب

یکی سایر از دلایل شایع بروز یبوست، مصرف کم آب هست. خصوصاً در صورتی که مصرف فیبرتان را ازدیاد داده بمانید ولی به ازدیاد مصرف آب توجهی نکرده بمانید. جارامیلو می‌گوید: در صورتی که بدون افزودن بر مقدار آب مصرفی، مصرف فیبرتان را ازدیاد دهید، این عمل نه فقط موجب روانی گوارش شما نمی‌گردد، بلکه خویش این فیبر اضافی به یکی از دلایل بروز یبوست جایگزین می‌گردد. عموماًً اطلاق می‌گردد که هر شخص می بایست روزمره ۸ لیوان آب مقابل با ۶۴ گزینش بنوشد؛ ولی پاپانوس پیشنهاد می‌کند که به ازای هر پوند از وزن بدن، ‏روزمره نیم اونس آب بنوشید. برای نمونه در صورتی که وزن فردی ۱۴۰ باشد می بایست روزمره ۷۰ آب بنوشد. این میزان برای فردی با تلاش معمولی مطلوب هست و در صورتی که شما فردی با تلاش افزون بمانید، می بایست آب زیادتری نیز بنوشید. پاپانوس می‌گوید: در صورتی که شما شخص فعالی هستید پیشنهاد می‌کنم به ازاء هر یک ساعت تلاش شدید، بیست اونس به مقدار آب مصرفی روزمره‌تان افزوده نمایید.

3- کالری مصرفی کم

در صورتی که به علت رژیم غذایی و یا روزه گرفتن مقدار کالری ورودی بدنتان کم گردد امکان دارد دچار یبوست شوید. این دستور به طور غیرمستقیم با کم بودن مصرف فیبر و یا کم بودن مصرف آب تماس دارد.

4- کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن غده تیروئید بعضی از هورمون‌های مورد احتیاج بدن را طراحی نکرده یا به مقدار زیاد کمتر از وضعیت معمولی طراحی می‌کند. بعضی از علائم کم‌کاری تیروئید عبارتند از یبوست، سرگیجه، ازدیاد وزن، حالت لرز و خشکی پوست. این علائم در هر شخص در مقایسه با شخص سایر فرق دارد. کورداف برای ما شرح داد که هنگامی که عملکرد غده تیروئید کم شدن می‌یابد، هورمون‌های تیروئیدی که بر روی دستگاه گوارشی نتیجه ی رو به رو دارند هم کم شدن می‌یابند و این دستور موجب می‌گردد که غذا‌ها به شمایل نامناسبی گوارش شده و همین دستور می‌تواند از دلایل بروز یبوست باشد. برای بهبود عملکرد غده تیروئید از درمان دارویی استفاده می‌گردد.

5- پهنا بالای استروژن

بالا بودن پهنا استروژن بدن هم یکی سایر از دلایل یبوست هست و علت آن این هست که پهنا بالای استروژن، آزادسازی صفرا از کبد به درون روده را مهار نموده و آن را کم شدن می‌دهد. پاپانوس شرح می‌دهد: در صورتی که با چالش پهنا بالای استروژن مواجه هستید، می بایست با استفاده از درمان‌های متداول پهنا هورمونی بدنتان را متعادل نمایید تا علاوه بر بقیه جنبه‌ها، گوارشتان نیز تنظیم گردد. به جز یبوست، بقیه علائم پهنا بالای استروژن عبارتند از احتباس آب و تورم، سفتی و گرفتگی سینه، پریودهای شدید و دراز، و چالش در کم کردن وزن.

6- کم‌تحرکی

آیا می‌دانستید که کم‌تحرکی یکی از شایع‌ترین علل بروز یبوست می‌باشد؟ خصوصاً، آن که در سال گذشته، اکثر ما به علت بروز پاندمی کرونا و انجام قرنطینه‌ها، مدت وقت زیادتری را در خانه سپری نموده‌ایم و فرصت و موقعیت کمتری برای ورزش کردن داشته‌ایم. کورداف می‌گوید: داشتن تلاش بدنی موجب ازدیاد حرکات روده می‌گردد که همین دستور یبوست را از بین می‌برد. خویش توضیحاتش افزوده می‌کند که در صورتی که در طول گوارش، غذا‌ها زیاد آرام از رودها بگذرند ویرگول شایدً آب زیادتری از آنان جذب می‌گردد و در حاصل مدفوع خشک‌تر شده و احتمال بروز یبوست ازدیاد می‌یابد. برای امتحان کردن نتیجه ی تحرک بدنی بر روی یبوست، بعد از هر وعده غذایی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی نمایید و حاصل آن را بر روی چالش یبوستتان ببینید!

7- استرس

کورداف می‌گوید: استرس بر روی عملکرد طبیعی سامانه گوارشی نتیجه ی گذاشته و آن را مختل می‌کند و با کم کردن تحرک روده، موجب بروز یبوست می‌گردد. برای پایین آوردن مقدار استرس و در حاصل هم یاری به حل چالش یبوستتان می‌توانید مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا، مراقبه یا هر تلاش آرام‌قسمت شخصی دیگر که دوست دارید را تمام بدهید.

8- رشد بیشتر از مرز باکتری‌های روده کوچک (SIBO)

SIBO به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن شمار باکتری‌های جانور در روده کوچک به طوری غیرعادی ازدیاد پیدا کند. علائم این چالش عبارتند از یبوست، قار و قور کردن شکم، دل درد، حالت سوزش سر دل، از دست دادن اشتها، وضعیت تهوع، اسهال و حالت پر بودن ناخوشایند شکم بعد از غذا خوردن. پاپانوس می‌گوید بعضی از دلایل بروز این چالش عبارتند از مصرف دراز مدت برخی از مواد مخدر، جراحی شکم، و پهنا بالای استروژن بدن. با آن که شایع‌ترین خاطر بروز SIBO عمل جراحی در محیط شکم هست، ولی از آنجایی که فقط عامل به وجود آمدن این چالش عمل جراحی نیست، در صورتی که تعدادی مورد از علائم فوق را دارید، خوب تر هست برای وارسی اکثر به پزشکتان مراجعه نمایید. علاوه بر نکاتی که در بالا به آنان اشاره شد، بروز چالش یبوست می‌تواند خاطر‌های جانبی شخصی دیگر نیز داشته باشد، از عبارت مصرف مکمل‌های پر سدیم یا آهن، پهنا پایین پتاسیم بدن، سندروم روده تحریک‌پذیر، مصرف بیشتر از مرز لبنیات و یا ضمناً رفتن به مسافرت؛ ولی خبر نیکو این هست که به محض آن که معطوف شوید چه موردی عامل بروز چالش یبوست در شما بوده هست، رفع کردن آن عمل زیاد راحت‌ای می‌گردد. با این اکنون در صورتی که راهکارهای پیشنهاد شده را امتحان کردید و چالش یبوستتان همچنان آزاردهنده بود، خوب تر هست با پزشکتان راهنمایی نمایید تا در مواجهه با این چالش به شما هم یاری کند.

مسلماً بخوانید : 14 سایه چشم پاپ
منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *