راهنمای تصویری پیشگیری از ویروس کرونا

راهنمای تصویری پیشگیری از ویروس کرونا

فهرست مطالب

راهنمای تصویری جلوگیری از ویروس کرونا

با اعلام خبر حاکی از سرایت ویروس کرونا در روزهای این روزها، امکان دارد نگران مبتلا شدن به این ویروس شوید. ویروس کرونا، یک خانواده بالقوه خطرناک از ویروس‌ها هست که موجب ساخت شرایطی سان سرماخوردگی، بیماری مِرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و بیماری سندروم حاد تنفسی (SARS) و به جز آن بیماری‌های تنفسی از حرف تنش‌های تازه می‌گردد. در صورتی که چه ویروس کرونا می‌تواند جدی باشد، لیکن اعمال اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما در محافظت از سلامتی‌تان در جامعه، خانه و هم زمان مراقبت از یک بیمار هم یاری کند. در صورتی که گمان می‌نمایید که ویروس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.


قسمت نخست محافظت از خویش در مقابل ویروس کرونا


1. دست‌های خویش را با آب و صابون بشویید تا خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برسانید

 مناسب ترین کانال برای پیشگیری از ویروس کرونا، شستن دست‌های خویش تا مقدار امکان دارد. دستان خویش را با آب گرم مرطوب نمایید، در ادامه از صابون ملایم بهره ببرید. دست‌های خویش را به مدت 20 تا 30 ثانیه با کف صابون بپوشانید، در ادامه آن را در زیر آب گرم، تمیز بشویید.

  • مکرر دست‌های خویش را گذشته از خوردن یا نوشیدن هر موردی بشویید. با این اکنون، خوب تر هست هر لحظه که در جمع هستید یا نزدیک کسی که مبتلا به این بیماری هست نشسته‌اید، دست‌های خویش را بشویید.

شستن دست با آب و صابون

2. دستان خویش را از چشم، بینی و دهان خویش دور نگه دارید

امکان دارد با ویروس کرونای جانور روی یک میزان، سان دستگیره درب یا پیشخوان آشپزخانه در ارتباط شوید. هنگامی این اتفاق بیفتد، میکروب‌ها می‌توانند روی دستان شما برقرار بمانند، پس در صورتی که شکل خویش را با دست‌های کثیف لمس نمایید، می‌توانید به آسانی خویش را آلوده نمایید. در شکل وجود ویروس روی پوست شما، از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خویش اجتناب نمایید.

  • در صورتی که کافی هست شکل خویش را لمس نمایید، نخست دستان خویش را بشویید تا احتمال آلوده شدن شما به حداقل برسد.

پرهیز از لمس چشم، بینی و دهان

3. از کسانی که سرفه و یا عطسه می‌کنند دوری نمایید

 از آنجا که ویروس کرونا، یک عفونت تنفسی هست؛ سرفه و عطسه از علائم شایع این ویروس می باشند. علاوه بر این، سرفه و عطسه هر دو ویروس را در هوا آزاد می‌کنند، پس امکان دارد خطر ابتلا به عفونت را بیشتر شدن دهند. فاصله خویش را از کسانی که به نظر می‌رسد علائم عفونت تنفسی فوقانی را دارند، حفظ نمایید.

  • در صورتی که جایز هست از فرد بخواهید که از شما دور بماند. شما می‌توانید بگویید، “من آگاه شدم که سرفه می‌نمایید. امیدوارم به زودی حالت خوب تری پیدا نمایید، لیکن لطفا فاصله خویش را حفظ نمایید تا من نیز بیمار نشوم.”

فاصله گرفتن از افرادی که سرفه و یا عطسه می‌کنند

4. با استفاده از محصولی که ویروس‌ها را از بین می‌برد، روزمره سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند را ضد عفونی نمایید

متأسفانه، ویروس کرونا می‌تواند بر روی سطوح سان دستگیره درب، پیشخوان آشپزخانه و شیر آب برقرار بماند. برای تمیز کردن روزمره این سطوح از اسپری ضدعفونی کننده یا دستمال مرطوب کننده بهره ببرید. توجه نمایید که سطوح حدود 10 دقیقه مرطوب بماند تا به طور مؤثر ویروس را از بین ببرد. این اتفاق، خطر ابتلا به ویروس برقرار مانده بر روی سطوح که به طور بالقوه موجب ساخت عفونت می‌شوند را محدود می‌کند.

  • در خانه‌، دستگیره درب جلویی، پیشخوان آشپزخانه، پیشخوان حمام و شیر آب را ضدعفونی نمایید.
  • در مکان شغل، سطوحی را تمیز نمایید که اشخاص زیادتر آن را لمس می‌کنند سان: دستگیره درب، نرده‌های پله، میز و سطوح پیشخوان‌ها.
  • ضمناً شما می‌توانید با مخلوط کردن 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) سفید کننده با 1 گالن (3.8 لیتر) آب گرم، یک ضدعفونی کننده درست نمایید.

ضد عفونی کردن دستگیره در و شیرآب

5. زمانی که در انظار عمومی هستید، شکل خویش را با ماسک یکبار مصرف بپوشانید

 از آنجا که ویروس کرونا از روش هوا پخش می‌گردد، می‌توانید آن را تنفس نمایید. بینی و دهان خویش را با ماسک شکل یکبار مصرف بپوشانید تا خطر ابتلا به ویروس را محدود نمایید. از ماسک‌های خویش استفاده مجدد نکنید، چون این اتفاق می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بیشتر شدن دهد.

  • مکرر در شکل مواجهه با ویروس کرونا، دستان خویش را بشویید. در صورتی که ماسک خویش را برمی‌دارید و فورا شکل خویش را لمس می‌نمایید، در شکل وجود میکروب، امکان دارد بیمار شوید.
  • در صورتی که در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی و یا اختلالات ریه سان آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستید و یا در میزان بین المللی سفر می‌نمایید، یک ماسک یکبار مصرف را در هواپیما بزنید تا به شما در پیشگیری از سرایت عفونت هم یاری کند.

زدن ماسک هنگام خروج از منزل


قسمت دوم مراقبت از یک شخص بیمار


1. در در وقت مراقبت، از لوازم محافظ یکبار مصرف بهره ببرید

 دستکش یکبار مصرف، ماسک شکل و یک روپوش یکبار مصرف را گذشته از مراقبت از شخص بیمار بپوشید. هنگامی که اتاق بیمار را ترک می‌نمایید، لوازم محافظ خویش را برداشته و آن را درون یک کیسه زباله پلاستیکی بیاندازید. از لباس‌های محافظ خویش استفاده مجدد نکنید، چون امکان دارد به طور اتفاقی با ویروس حادثه نمایید.

  • ویروس کرونا در هوا پخش می‌گردد و می‌تواند به لباس شما بچسبد، پس تا جایی که می‌توانید از خویش محافظت نمایید.

پوشیدن دستکش و لباس یکبار مصرف هنگام مراقبت از بیمار

2. لوازم خانگی را با شخص آلوده به اشتراک نگذارید

 ویروس کرونا می‌تواند روی وسایلی سان فنجان، بشقاب، ظروف و حوله برقرار بماند. در صورتی که فردی مریض هست، هر یک از اعضای خانواده از لوازم جداگانه استفاده کنند. در غیر این شکل، شما امکان دارد به طور تصادفی عفونت را توسعه دهید.

  • ایمن بمانید! در در وقت شک و تردید، گذشته از اینکه از آن بهره ببرید، آنان را بشویید و یا یکی به جز آن تهیه نمایید.

استفاده از وسایل مشترک ممنوع

3. برای ضد عفونی کردن، همه ی لباس‌ها را با آب داغ بشویید

 لباس، ملافه و حوله می‌توانند ویروس کرونا را در خویش حفظ کنند، پس شاخص هست که آنان را به طور تمام بشویید. ماشین لباسشویی خویش را روی گرم‌ترین وضعیت تنظیم نمایید و میزان توصیه شده مواد شوینده را متناسب با مقدار بار ماشین لباسشویی اندازه‌گیری نمایید. در ادامه بسته به طرح لباسشویی خویش، آن را در وضعیت نرمال یا بخارشو قرار دهید.

  • خوب تر هست یک درپوش پر از سفید کننده را برای ضد عفونی کردن لباس‌هایتان، به شرطی که به پارچه‌هایتان آسیب نزند بهره ببرید.

شستن لباس‌ها با آب داغ

4. پنجره را برای تهویه اتاق باز نمایید

از آنجا که ویروس کرونا از روش هوا منتقل می‌گردد، در صورتی که یک فضای مشترک با شخص بیمار در نزد دارید، زیادتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید. تهویه اتاق امکان دارد به تمیز کردن هوا هم یاری کند که می‌تواند خطر ابتلا به ویروس را به حداقل برساند. در شکل قابلیت، پنجره را باز نمایید یا دستگاه تهویه هوا را روشن نمایید.

  • در صورتی که باران می‌بارد و یا دما به طرز ناراحت کننده‌ای سرد یا گرم هست، پنجره را باز نکنید.

باز کردنن پنجره برای تهویه هوا


قسمت سوم پیشگیری از انتقال ویروس به دست حیوانات


1. گوشت و تخم مرغ را به هدف کم شدن خطر عفونت، به طور تمام بپزید

ویروس کرونا هم می‌توانند از حیوانات به آدمیزاد منتقل شوند، پس شاخص هست که محصول های حیوانی را به طور تمام بپزید تا میکروب‌ها از بین بروند. دستورالعمل‌های مربوط به نوع تخم مرغ‌ و یا گوشت‌هایی که برای آشپزی استفاده می‌نمایید را پیوست نمایید و دمای داخلی مواد غذایی خویش را گذشته از خوردن غذا با استفاده از یک دماسنج چک نمایید. مواد غذایی خویش را با دماهای زیر بپزید:

  • مرغ و بوقلمون را می بایست در دمای 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • گوشت گاو یا گوشت خوک را تا دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • گوشت چرخ نموده را تا 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • تخم مرغ می بایست به 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برسد.

پختن کامل گوشت، مر؛ و تخم مرغ

2. ارتباط خویش را با حیوانات زنده محدود نمایید تا خطر انتقال را کم شدن دهید

 با حیواناتی که امکان دارد بیمار باشند، در ارتباط نباشید. از دست زدن به حیوانات زنده خودداری نمایید مگر اینکه شغلتان شغل با حیوانات و مراقبت از حیوانات خانگی هست. در صورتی که می بایست از حیوان بعدی غیر از حیوان خانگی خویش مراقبت نمایید، تا جایی که امکان دارد آن را لمس نکنید.

  • حیوانات مزرعه و خفاش‌ها، محتمل‌ترین منبع عفونت می باشند.

دست نزدن به مرغ و خروس

3. در شکل دست زدن به حیوانات خانگی فوراً دستان خویش را بشویید

 شما نمی‌خواهید که میکروب‌های حیوانات روی پوست شما برقرار بمانند. دستان خویش را مرطوب نموده و از صابون ملایم بهره ببرید. صابون را به مدت 30 ثانیه روی دستان خویش بگذارید تا کف کند، در ادامه آن را با آب گرم بشویید. دستان خویش را با یک حوله، تمیز و خشک نمایید.

  • در صورتی که به چندین حیوان دست می‌زنید، در شکل بیمار بودن یک حیوان دستان خویش را بشویید. به این ترتیب شما به طور تصادفی حیوانات به جز آن را آلوده نخواهید کرد.

شستن دستها پس از دست زدن به مرغ


قسمت چهارم حادثه با یک عفونت احتمالی


1. در صورتی که مشکوک به ویروس کرونا هستید به پزشک مراجعه نمایید

 در صورتی که علائم عفونت تنفسی دارید، امکان دارد ویروس کرونا داشته شوید پس به پزشک مراجعه نمایید تا در زمینه علائم‌تان با آن‌ مذاکره نمایید. پزشک امکان دارد از شما بخواهد که به آزمایشگاه مراجعه نمایید و آزمایش بدهید. ضمناً می‌تواند به شما توصیه کند که در خانه بمانید تا از انتشار عفونت پیشگیری نمایید. مراقب علائم زیر شوید:

  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • تب
  • سردرد
  •  بدن درد و خستگی
  • در صورتی که به مطب پزشک مراجعه می‌نمایید، مطمئناًً از ماسک شکل خویش بهره ببرید تا از توسعه عفونت به مبتلایان با سامانه ایمنی ضعیف پیشگیری نمایید. در زمینه هرگونه علائم تازه همانند تب یا دشوار در تنفس به پزشک خویش آگاهی دهید.

علائم ویروس کرونا: سرفه - تب - بدن درد

2. در صورتی که علائم عفونت تنفسی دارید در خانه بمانید

 گذشته از مراجعه به پزشک، در صورتی که بیمار هستید خانه را ترک نکنید. امکان دارد مسری باشد و ضمناً امکان دارد ویروس به اشخاص بعدی توسعه پیدا کند. روی استراحت تمرکز نمایید و به بدن خویش فرصت دهید تا بهبود یابد.

  • در شکل وجود، در صورتی که به پزشک مراجعه می‌نمایید مطمئناً از ماسک شکل یکبار مصرف بهره ببرید، این اتفاق موجب پیشگیری از انتشار میکروب‌ها می‌گردد.

استراحت کردن

3. در وقت عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی خویش را بپوشانید

 در شکل ابتلا به ویروس کرونا، شایدً سرفه و عطسه خواهید کرد. با پوشاندن دهان خویش با یک دستمال، از انتقال میکروب‌ها به دیگر اشخاص پیشگیری نمایید. این شغل موجب می‌گردد که میکروب‌های شما در هوا پخش نشود.

  • سعی نمایید مکرر یک جعبه دستمال کاغذی کنار خویش نگه دارید. با این اکنون، درست هست که در وقت عطسه کردن فوراً از دستمال بهره ببرید.

پوشاندن جلوی دهان و بینی با دستمال هنگام عطسه یا سرفه

زیادتر بخوانید: راه تشخیص آنفولانزا 

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *