اگر انگیزه برای ورزش کردن ندارید، این ۸ راهکار را بخوانید

اگر انگیزه برای ورزش کردن ندارید، این 8 راهکار را بخوانید

فهرست مطالب

در صورتی که انگیزه برای ورزش کردن ندارید، این 8 راهکار را بخوانید

در صورتی که تا به اکنون برایتان اتفاق افتاده هست که یک برنامه ورزشی را آغاز نموده باشد که برای تعدادی هفته نیکو پیش رفته باشد لکن تعدادی هفته بعد به آرامی سامان دادن آن را پشت گوش انداخته و در آخر آن را به شکل جامع کنار گذاشته بمانید، می بایست بدانید که فقط نیستید. در اصل، زمانی که گفتگو از ورزش کردن می‌گردد، این مورد یکی از تجربه‌های مشترک خیلی از افراد هست. بخشی از آن به این علت هست که نگهداشتن انگیزه برای ورزش کردن می‌تواند سخت باشد، مخصوصاً در صورتی که عادتی تازه برای شما باشد. بیشتر انسان ها مجموع روزها برای سامان دادن ورزش بی‌انگیزه می باشند سپس آنان به اراده خویش و مانترا تکیه می‌کنند تا در روزهایی که آنان احساس ورزش کردن ندارند، آنان را به جهت آن راهنمایی کند. مورد اینجاست که دستاورد این رویکرد می‌تواند معکوس باشد. بنا بر اطلاق‌های متخصصان، اختلاف زیاد جلال بین انگیزه و اراده وجود دارد و باانگیزه ماندن برای سامان ورزش آنگونه که شما اندیشه می‌نمایید، غیرقابل دسترسی نیست. 


اختلاف بین انگیزه و اراده از لحاظ متخصصان


انگیزه مهم؛ اراداه اختیاری

بروک نیکول اسمیت، مربی خیال و محقق سابق روانشناسی دانست، معرفی می‌دهد اختلاف اساسی بین این دو این هست که انگیزه فقط محرکی برای سامان کاری در وقت اکنون هست، این در حالی هست اراده به معنای گرفتن مزیت‌هایی در آینده هست. اسمیت می‌گوید تمرکز کردن روی مزایای بلند مدت و در آینده شاید برای برخی موثر باشد لکن این مسئله ایضاً می‌تواند موجب متنفر شدن شما از ورزش گردد که در صورتی که به جست و جو ساخت عادتی همیشگی و پایدار برای خودتان هستید، نمی‌تواند هیچ کمکی به شما کند. از طرف سایر، انگیزه فقط درباره گرفتن مزیت همین حالا و همینجاست، مزیت‌هایی که رسیدن فوری به آنان زیادتر قابلیت پذیر هست و احساس پاداش گرفتن را به شما می‌دهند. اسمیت توصیه می‌کند برای به حداکثر رساندن انگیزه خویش، به این علت ورزش نمایید که حالت نیکی دارد، اعصاب شما را آرام و به شما هم یاری می‌کند تا بخوابید نه به علت دست یابی به هدفی در آینده که دست پیدا کردن و لمس کردن آن سخت هست.

ما خودمان انگیزه‌هایمان را می‌سازیم

ملانی شمویس، مربی کم شدن وزن و مددکار اجتماعی معتبر، می‌گوید: «خیلی از انسان ها بر این باورند که انگیزه به طور تصادفی شبیه نور رعد و برق به وجود می‌آید و به دشواری می‌توان به طور منظم انگیزه برای خویش به وجود بیاوریم. حقیقت این هست که انگیزه در اصل یک حالت هست و همه حالات احساسی ما به دست افکارمان ساخت می‌شوند.» خبر نیکو این هست که از آنجایی که شما می‌توانید انگیزه را با افکارتان به وجود بیاورید، بسیاری زیادتر از آن موردی که اندیشه می‌کند، تحت کنترل شماست. یکی از ناموفق‌ترین کانال‌ها برای ساخت انگیزه در خودتان، پیروی از توصیه‌هایی هست که شایدً قبلاً آنان را شنیدید. کریستینا پیرپائولی پارکر، فوق دکترا روانشناسی بالینی در دانشگاه آلاباما بیرمنگام، می‌گوید: « شما می‌توانید با ساخت و رسیدن به هدف های اعلا، قابل اندازه گیری، قابل رسیدن، اصل بینانه و به موقع در خویش انگیزه فعال پرورش دهید.» شایدً این توصیه را به شکل آزار دهنده‌ای دائم و مجموع جا شنیدید لکن در صورتی که واقعاً به نیکی به آن اندیشه نمایید می‌بینید که منطقی و باورپذیر هست. پارکر معرفی می‌دهد: «جمع کردن پیروزی‌های ورزشی نخستین و کوچک به مرور وقت به شما هم یاری می‌کند تا احساس خودکارآمدی (یا بودجه دادن به خودتان) را در خویش پرورش دهید که به آن برای تنظیم و رسیدن سایر هدف های سلامتی احتیاج دارید. به معنای سایر، شما یک مورد نظر برای متناسب شدن اندام خویش در نظر می‌گیرید، به آن می‌رسید، حالت نیکی پیدا می‌نمایید، مورد نظر بعدی تعیین می‌نمایید، به آن می‌رسید و ضمناً حسی نیکوتر خواهید داشت.»


8 کانال برای حفظ انگیزه ورزش کردن


1. درباره دلیل سامان ورزش با خودتان روراست بمانید

اسمیت می‌گوید: «برای نمونه، در صورتی که شما به خودتان می‌گوید که فعال ماندن به شما هم یاری می‌کند تا بدنی سالم‌تر داشته بمانید لکن در اعماق وجودتان امیدوارید که وزن کم نمایید، باانگیزه ماندن برای شما زیاد سخت خواهد بود.» برای فهمیدن علت صحیح اینکه چرا می‌خواهید به شکل روزمره ورزش سامان دهید، چرایی آن تعدادی بار از خودتان بپرسید. برای نمونه، در صورتی که علت شما داشتن بدنی سالم هست، چرا می‌خواهید بدنی سالم داشته بمانید؟ «بدن سالم» برای شما به چه معنی هست؟ به پرسیدن این چراها باقی مطلب بدهید. اسمیت اشاره می‌کند: «می‌دانید شما زمانی علت صحیح ورزش کردن خویش را پیدا کردید که وقت اندیشه کردن به آن کمی احساساتی شوید و دقیقاً همان علت هست که انگیزه ورزش کردن شماست. به علت صحیح خویش اندیشه نموده و خویش را در احساسات ناشی از غرق نمایید.»

2. موفقیت خویش را جست و جو نمایید

آلیسا تاکر، مربی اساسی و ماهر فیتنس، می‌گوید: «برخی از انسان ها واقعاً با اعداد و اندازه‌ها انگیزه می‌گیرند.» او هیچ موقع در نظر گرفتن وزن را به منزله ی روشی برای جست و جو کردن موفقیت توصیه نمی‌کند لکن او دستگاه نمایشگر ضربان قلب را به آن مجموعه از خریداران خویش توصیه می‌کند که دوست دارند پیگیر اعداد و ارقام باشند. تاکر افزوده می‌کند: « دقت داشته بمانید که بعضی از تمرینات در مقایسه با سایر تمرینات زیادتر موجب فزونی ضربان قلب شما می‌گردد و هیچ موقع نتایج خویش را با دیگران مقایسه نکنید چون که ضربان قلب هر فرد گوناگون از بعدی هست.»

3. میتینگ‌های هفته پیشروی خویش را تنظیم نمایید

لورن ویکرز، مربی و ورزشکار به نام، پیشنهاد می‌کند: «روزهای یکشنبه، میتینگ‌های با قیمت ورزش خویش را روی تقویم علامت بزنید و وقت آن را پر شده در نظر بگیرید تا سر و کله هیچ شی بعدی برای گرفتن آن روز و ساعت پیدا نشود.» در نظر گرفتن جای مشخصی در تقویم برای سامان ورزش به شما هم یاری می‌کنند تا زیادتر از مضطرب بودن درباره وقت سامان، به آسانی درباره آن هیجان زده بمانید. ویکرز ایضاً پیشنهاد می‌کند که در صورتی که قابلیت تحول آن وجود دارد، ورزش خویش را صبح سامان دهید چون که این وقت بندی به شما هم یاری می‌کند تا لیست کارهای روزمره شما دچار مورد نشود.

4. در روزهای پرمشغله هر هنگامی که می‌توانید، ورزش‌های کوتاه سامان دهید

برخی روزها زندگی سر کانال ما قرار می‌گیرد و همینطور به قرار گرفتن سر کانال ما یک روز پس از روز سایر باقی مطلب می‌دهد. به قصد فعال نگهداشتن بدن خویش، ورزش‌های کوتاه سامان دهید. کریستینا جِنینگز، مربی اجرایی ماهر، پیشنهاد می‌دهد: «ضمناً در صورتی که وقت بسیاری اضافه ندارید، می‌توانید حاصل خویش را با ورزش‌های کوتاه آغاز نمایید به عنوان مثالً زمانی که منتظر دم آمدن قهوه خویش هستید، 20 تا اسکات بزنید، بین خالی کردن لباس‌های از ماشین لباسشویی 10 تا شنا بزنید و پیش از رفتن به تخت خواب 30 ثانیه پلانک بزنید.»

5. ورزش مورد تمایل خویش را گزینش نمایید

«خوب ترین تمرین در اصل همان تمرینی هست که شما آن را سامان می‌دهید. برای ورزش و تمرین‌هایی برنامه‌ریزی نمایید که می‌توانید مشتاقانه منتظر آنان بمانید. این اشتیاق شما را برای پیروزی حاضر می‌کند و به شما قابلیت می‌دهد تا در واقعیت از روند حاصل کیف ببرید. ایضاً، در صورتی که اینقدر از ورزش کردن بدتان می‌آید که می‌خواهید همه روز را با ترس آن بگذرانید، می بایست بدانید که استرس با کسی شوخی ندارد. استرس در اصل خیلی از مزایا ورزش منظم را برای سلامتی تضعیف می‌کند. سعی نمایید ورزش و تمرین کردن سرگرم کننده باشد تا به شما حالت نیکی بدهد.»

6. در صورتی که احساس سامان دادن تمرینات را به شکل جامع ندارید، نصف آن را سامان دهید

کنا جانسون، مربی نایک و یکی از بنیانگذاران سونا فیتنس، می‌گوید: «من نیز آدمیزاد هستم سپس بسیاری از اوقات روزهایی است که حوصله ورزش کردن ندارم. در صورتی که کسی به شما موردی غیر از این بگوید، مطمئن بمانید که دروغ می‌گوید. خیلی از انسان ها اندیشه می‌کنند ورزشی که کمتر از یک ساعت طول بکشد، قیمت سامان دادن ندارد لکن این حرف ضمناً ذره‌ای نیز به واقعیت نزدیک نیست.» او افزود: «من دوست دارم این شرایط را با ماشینی مقایسه كنم که بنزین آن در اکنون همه شدن هست. در صورتی که آن ماشین هر ثانیه به خالی شدن باک خویش نزدیک باشد، احمقانه هست که کمی بنزین در آن نریزید، درست هست؟ ضمناً در صورتی که تنها 30 تومن بنزین در آن بریزید، باز نیز قسمتی از کارهایی که می بایست سامان دهید را به سامان رساندید. به همین ترتیب، در صورتی که حالت ورزش کردن نداشته باشم، یک روز بلند پیشرو دارم که نمی‌خواهم همه تمرین 50 دقیقه‌ای خویش را در آن سامان دهم، پس سامان 25 دقیقه از آن تا الان نیز از هیچ شی نیکوتر هست.»

7. به این اندیشه نمایید که بعد از روزش چه احساسی خواهید داشت

تاکر می‌گوید: «در روزهایی که من به مخاطب‌هایم آموزش نمی‌دهم و تا الان نیز می‌خواهم تمرین کنم، به صدای بدنم گوش می‌دهم و به نیازهایی که برای آن الویت دارد، عزت می‌گذارم. من می‌دانم زمانی که بدنم را حرکت می‌دهم حالت خوب تری خواهم داشت سپس هر روز آن را در برتری قرار می‌دهم. برخی روزها من انرژی مورد نیاز برای تمرینات هیت را ندارم و سعی می‌کنم با سامان یوگا یا پیاده‌روی، گام زدن یا دوچرخه سواری سبک به خودم این حالت نیکو را بدهم که اگرچه تمرینات سخت و شدید را سامان نمی‌دهم، لکن باز نیز بدنم را فعال نگهداشتم.»

8. با شخصی درباره هدف های ورزشی خویش گفتگو نمایید

امیلی سروانت، مربی شخصی در باشگاهی مشهور، معرفی می‌دهد: «در بین قرار دادن هدف های ورزشی خویش با افرادی که دوستشان دارید به شما کانال‌ای با قیمت از حمایت برای روزهای خالی از انگیزه هدیه می‌دهد. تحقیقی نشان می‌دهد که دادن بیان موفقیت‌ به دوستان یا تعدادی حمایت‌گر هم به شما هم یاری خواهد کرد تا در دست یابی به هدف های خویش پیروز‌تر بمانید. « این به اشتراک گذاری می‌تواند در کالبد بیان تمرین، شمار گام‌ها یا رژیم غذایی روزمره خویش با یک “پارتنر مسئولیت پذیر” یا یک دوست باشد که به منزله ی راهی عالی برای باقی مطلب دادن به مسیرتان در نظر گرفته می‌گردد.»

زیادتر بخوانید: 7 غذایی که خوردنشان پیش از ورزش، بهتان انرژی می‌دهد

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *