افراد مبتلا به نقرس، وزنشان را با این 3 روش کاهش دهند

افراد مبتلا به نقرس، وزنشان را با این 3 روش کاهش دهند

فهرست مطالب

اشخاص مبتلا به نقرس، وزنشان را با این 3 چاره کم شدن دهند

نقرس بیماری می باشد که از ارزش بالای اسید اوریک در بدن شما ناشی می‌گردد. اسید اوریک می‌تواند منتهی به سازندهای بلوری اوره شوند که در مفاصل و دیگر بافت‌های شما رسوب می‌کنند و منتهی به نقرس می‌شوند. در صورتی که شما امیدوار به کم شدن وزن در مواجه با نقرس هستید، می بایست رژیم غذایی خویش را دگرگونی دهید. رژیم غذایی خویش را آغاز نمایید، در ادامه ورزش نمایید و در زمینه مصرف داروهای نقرس با پزشک خویش گفتگو نمایید. 


داشتن رژیم غذایی سالم


1. از مصرف غذاهای سرشار از پورین (Purine) خودداری نمایید

پورین‌ها مواد طبیعی می باشند که حدوداً در همه غذاها یافت می‌شوند. با این اکنون، فقط شمار کمی از غذاها وجود دارند که شامل غلظت بالایی از پورین می باشند. پورین ارزش اسید اوریک شما را ازدیاد می‌دهد که می‌تواند منتهی به ابتلا به نقرس یا بدتر شدن نقرس ‌گردد. در کنار این منتهی به بلورهای اوره گردد. غذاهایی که می بایست از آن اجتناب نمایید در بر دارنده مورد ها زیر می باشد:

  • آنچوی، ساردین‌ها و محصول ها حیوانی سان: جگر، مغزها و لوزالمعده (sweetbreads).  
  • در کنار این می بایست از غذاهایی سان مارچوبه، ماهی کپور، گل کلم، خرچنگ، ​​قارچ، صدف، گوشت خرگوش، اسفناج، ماهی قزل آلا و گوشت گوساله خودداری نمایید.

پرهیز از مصرف ماهی و قارچ

2. رژیم غذایی کم قند را حفظ نمایید

وقتی که میزان شکر را کم می‌نمایید، امکان دارد معطوف شوید که وزن کم نموده‌اید. فروکتوز، که نوعی قند می باشد اسید اوریک را هم ازدیاد می‌دهد. سپس خوب تر می باشد در شکل داشتن نقرس از غذاهای دارای فروکتوز خودداری نمایید.

  • از محصول ها فروکتوز سان: شربت ذرت و نوشابه خودداری نمایید.

مصرف نوشابه و شربت ذرت ممنوع

3. مصرف کربوهیدرات‌ها را متعادل نمایید

 هر دو کربوهیدرات نیکو سان: غلات تمام و کربوهیدرات نامناسب سان: غذاهایی با چربی اشباع شده وجود دارند. سعی نمایید کربوهیدرات‌های تصفیه شده را جدا نموده و روی کربوهیدرات‌های پیچیده متوجه شوید.

  • کربوهیدرات‌های پیچیده در بر دارنده: غلات سبوس‌دار ، نان گندم و غلات می باشد.

غلات سبوس‌دار- نان گندم و غلات

4. میزان چربی که مصرف می‌نمایید را کم شدن دهید

 چربی اشباع شده موجب کم شدن توانایی بدن در از بین بردن اسید اوریک می‌گردد. رژیم‌های غذایی پرچرب در کنار این می‌توانند خطر چاقی و احتمال ابتلا به حمله نقرس را ازدیاد دهند. سپس در صورتی که می‌خواهید وزن خویش را کم شدن دهید، دقت خویش را به مقدار چربی که هر روز مصرف می‌نمایید متمرکز نمایید.

  • برای کم شدن بعضی از چربی‌های رژیم غذایی خویش به جست و جو محصول ها لبنی کم چرب بروید.
  • به ادامه پروتئین‌های بدون چربی (lean proteins) که میزان کمی چربی یا فاقد محتوای چربی می باشند بروید.  
  • موقع پخت و پز از روغن زیتون که یک چربی اشباع نشده (یک چربی نیکو) می باشد به جای کره یا مارگارین بهره ببرید.

استفاده از روغن زیتون در غذا

5. هیدراته بمانید

وقتی که به اندازه کافی آب می‌نوشید، خطر ابتلا به کریستال‌های اوره در اطراف مفاصل خویش را کم شدن می‌دهید. میزان آبی که می‌نوشید به وزن و سبک زندگی شما بستگی دارد. سعی نمایید در طول روز آب بنوشید.

  • به طور کلی، سعی نمایید حدود دو لیتر آب بنوشید. در صورتی که افزون ورزش می‌نمایید، امکان دارد بخواهید در روز مقدار مصرف خویش را ازدیاد دهید و در روز نوشیدن حدود 3 لیتر (0.8 گالن آمریكا) را در نظر بگیرید.

نوشیدن آب

6. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب نمایید

 الکل می‌تواند روند از بین بردن اسید اوریک از بدن شما را مختل کند. الکل در کنار این کالری بسیاری دارد، سپس نوشیدن بیشتر از مقدار آن موجب ازدیاد وزن می‌گردد.

  • در کنار این آبجو و الکل شامل پورین زیادتری می باشد. توصیه می‌گردد که از مصرف آن خودداری نمایید.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی


کوشش بدنی خویش را ازدیاد دهید 


1. سعی نمایید به طور منظم ورزش نمایید

برای کم شدن وزن، می بایست سعی نمایید پنج روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش نمایید. با تمرین‌های سبک‌تر آغاز نمایید و به جهت روال ورزشی شدیدتری بروید. با این وجود در شکل داشتن نقرس، ایده‌ی زیاد نیکی می باشد که گذشته از آغاز یک رژیم ورزشی تازه با پزشک خویش گفتگو نمایید.

  • با تمرینات سبک سان: پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری آهسته یا باغبانی آغاز نمایید.
  • به منزله ی نمونه: می‌توانید طریق رفتن را به منزله ی قسمتی از رژیم ورزشی خویش آغاز نمایید. موقع آغاز، به آهستگی و در مسافت کوتاه گام بزنید. هرچه استوار‌تر می‌شوید، این شغل را سریعتر و برای مسافت‌های دراز‌تر تکمیل دهید.

ورزش کردن در روز به مدت 30 دقیقه

2. تمرینات قلبی عروقی را امتحان نمایید

وقتی که آغاز به ورزش کردن مداوم کردید، آغاز نمایید بعضی از تمرینات سخت قلبی عروقی را تکمیل دهید. تمرینات قلبی، موجب ازدیاد توانایی بدن در استفاده از اکسیژن می‌گردد و این به کم شدن متابولیسم اسید اوریک و کم شدن وزن یاری می‌کند.

  • کوشش‌هایی سان:آهسته دویدن، دوچرخه سواری، شنا، پیاده‌روی، اسکیت و رقصیدن را امتحان نمایید.

ورزش اسکیت

3. در شکل حمله‌ی نقرس استراحت نمایید

 در برخی اوقات، کوشش‌های بدنی می‌تواند به حمله نقرس منتهی گردد. در صورتی که دچار بیماری نقرس هستید می بایست:

  • دراز بکشید و پا یا بازوی آسیب دیده خویش را بلند نمایید.
  • در صورتی که بالا رفته می باشد، مفصل را کمی خم نمایید.
  • از مفصل محافظت نمایید و بیشتر از مقدار آن را حرکت ندهید.

خوابیدن


به ادامه یاری پزشکی شوید


1. برای یاری به مقابله با نقرس و کم شدن وزن، مصرف داروها را درنظر بگیرید

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، شما در کنار این می‌توانید مصرف داروها را در نظر بگیرید. با مصرف داروها می‌توانید علاوه بر تکمیل برنامه رژیم غذایی و ورزش، شانس ابتلا به حمله‌ی نقرس را کم شدن دهید.

  • گزینه‌های دارویی در مراحل زیر شرح داده می‌گردد.

مصرف قرص

2. با پزشک خویش در زمینه کلشی سین (Colchicine) گفتگو نمایید

در شکل تجربه حمله حاد، این دارو را می‌توان مصرف کرد. کلشی سین با گلبول‌های سفید خون مداخله می‌کند که واکنش التهابی ناشی از کریستال‌های اوره را خلق می‌کنند. وقتی که این شغل را تکمیل دهند، علائم حمله نقرس شما به تدریج کم شدن می‌یابد.

  • دوز Standard به طور کلی 0.5 تا 1.2 میلی‌گرم، در ادامه 0.5 تا 0.6 میلی‌گرم هر یک تا دو ساعت یا 1 تا 1.2 میلی‌گرم هر 2 ساعت تا هنگام تسکین می باشد.

مکمل

3. مصرف آلوپورینول (Allopurinol) را در نظر بگیرید

این دارو که به آن پورینول ، Zyloprim یا Lopurin هم اطلاق می‌گردد، می‌تواند برای پیشگیری از آرتریت نقرس استفاده گردد. این شغل با یاری به بدن شما برای پیشگیری از طراحی اسید اوریک تکمیل می‌گردد.

  • این دارو می‌تواند‌ به شکل خوراکی مصرف گردد. دوز طبیعی عموماًً 100 میلی‌گرم در روز می باشد. بسته به مقدار طراحی اسید اوریک بدن، امکان دارد دوز شما در فواصل هفتگی ازدیاد یابد.

خوردن قرص

4. در زمینه مصرف پروبنیسید (Probenecid) با پزشک خویش راهنمایی نمایید

 این دارو که به آن Benuryl  یا Probalan هم اطلاق می‌گردد، به پیشگیری از عود ورم مفاصل نقرس یاری می‌کند. این شغل را با متوقف کردن جذب اسید اوریک تکمیل می‌دهد و به کلیه‌های شما یاری می‌کند تا از اسید خلاص شوند.

  • به طور کلی دوز دارو 250 میلی‌گرم که می بایست دو بار در روز به مدت 1 هفته مصرف گردد. در صورتی که بدن شما اسید اوریک بسیاری طراحی می‌کند، خوب تر می باشد دو بار در روز به مقدار 500 میلی‌گرم ازدیاد یابد.

کپسول پروبنیسید

اکثر بخوانید: ترفندهای زیرکانه برای کم شدن وزن در خانه

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *