از علت تا درمان بی‌حسی پا اینجاست

از علت تا درمان بی‌حسی پا اینجاست

فهرست مطالب

از دلیل تا درمان بی‌حسی پا اینجاست

حس بی‌حسی در پاها و کف پا عموماًً آزاردهنده هست و موجب می‌گردد که کارایی کمتری داشته شوید لیکن این احساس اکثراً علامت یک ایراد خطرناک نیست. در صورتی که برای مدت دراز در یک وضعیت بدون تبدیل بنشینید یا بایستید، شایدً پس از مدتی حس می‌نمایید که یک یا هر دو پایتان بی‌احساس شده هست. در چنین نکاتی عموماًً حس بی‌حسی پا در شما نگرانی ابداع نمی‌کند و کافی هست موقعیت بدنی‌تان را کمی تبدیل دهید تا ظرف تعدادی دقیقه احساس پاهایتان به وضعیت طبیعی برگردد. با این وجود در صورتی که نتوانستید علت بی‌حسی پاهایتان را پیدا نمایید و یا حس بی‌حسی پایتان برای مدتی بیشتر از یک ساعت برقرار ماند، نیکوتر هست با پزشکتان ارتباط بگیرید تا شما را در پیدا کردن دلیل حقیقی بی‌حسی پایتان و شیوه درمان آن هدایت کند.


طریق نخست: درمان‌های خانگی را امتحان نمایید


۱. از پروسه حذف کردن بهره ببرید تا علت بی‌حسی پایتان را پیدا نمایید

 حس بی‌حسی در پاها می‌تواند دلایل بالقوه متنوعی داشته باشد. هر چقدر بتوانید دلایل زیادتری را حذف نمایید، احتمال آن که علت حقیقی را پیدا نمایید و آن را به تصدیق درمان نمایید اکثر می‌گردد.

  • برای نمونه در صورتی که در موقعیتی نشسته‌اید که پاهایتان را روی نیز انداخته، احتمالاً جابجا کردن و یا کشیدن پاهایتان به شما یاری کند که احساس را به پاهایتان برگردانید. از سمت به جز آن در صورتی که روی پایتان نشسته‌اید، امکان دارد بلند شدن و تعدادی گام حرکت کردن به شما در رفع کردن ایراد یاری کند.
  • در صورتی که یک ایراد کمر مزمن داشته شوید و یا به تازگی به کمرتان صدمه وارد شده باشد، این مطلب می‌تواند موجب ابداع بی‌حسی در یک یا هر دو پایتان گردد.
  • ترفند: پایتان برای پیدا کردن جای نیش حشرات وارسی نمایید، خصوصاً در صورتی که به تازگی خارج از خانه بوده‌اید. جای نیش برخی از حشرات می‌تواند به طور موقت موجب ابداع بی‌حسی گردد.

انداختن پا روی هم هنگام نشستن

۲. پایتان را ماساژ دهید تا جریان خون آن اکثر گردد

بخش‌های بی‌احساس شده پایتان را به آرامی و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. در برخی مورد های، وارد کردن فشار اکثر و یا نیشگون گرفتن بخش‌های بی‌احساس شده نیز به تکثیر گردش خون این بخش‌ها یاری می‌کند.

  • توجه داشته شوید که در موقع ماساژ فشار دستان بیشتر از مقدار نباشد. از آنجایی که بخش‌های بی‌احساس شده پایتان نمی‌توانند به شما اخطار بدهند که چه هنگام فشار دستتان اضافه شده هست، امکان دارد با وارد کردن فشار بیشتر از مقدار به بافت پایتان آسیب برسانید.

ماساژ پا

۳. لباس‌های گشاد‌تر و کمتر محدودکننده بپوشید

در برخی مورد های پوشیدن لباس‌های تنگ موجب می‌گردد که گردش خون در پای شما مختل شده و پایتان بی‌احساس گردد. به طور مشابه، پوشیدن کفش تنگ نیز می‌تواند یکی از علل بی‌حسی کف پا باشد.

  • در صورتی که جوراب یا جوراب ساق بلند می‌پوشید، کش آن را چک نمایید که بیشتر از مقدار محکم نباشد. در صورتی که جای کش جورابتان روی پوست ساق پایتان افتاده باشد، می‌تواند موجب گردد که گردش خون در پایتان مختل شده و خون کافی به قوزک و کف پایتان نرسد.

پوشیدن لباس راحتی و گشاد

۴. حالت بدنی‌تان را زود به زود تبدیل دهید

 در صورتی که برای مدت دراز در یک موقعیت ثابت بدنی بدون حرکت شوید، امکان دارد پاهایتان بی‌احساس شوند، خصوصاً در صورتی که در آن موقعیت بدنی پاهایتان نیز شده باشد یا زیر بدنتان قرار گرفته باشد. تکان خوردن و تبدیل دادن موقعیت بدنی‌تان موجب می‌گردد که گردش خون در پاهایتان نیکوتر گردد.

  • معمولاًً نیکوتر از گذشته از آنکه پاهایتان بی‌احساس شوند موقعیت بدنی‌تان را تبدیل دهید. به این ترتیب به جز آن احساس خوب تری دارید و به جز آن مورد نیاز نیست که درد و گزگز کردن تا هنگام بیدار شدن پاهایتان را تحمل نمایید.

نشستن - ایستادن

۵. در صورتی که دچار کمبود ویتامین هستید و از قرص‌های مکمل ویتامینی بهره ببرید

 کمبود ویتامین یکی از دست اندرکاران شایع بروز بی‌حسی در دست‌ها، بازوها و پاها هست. کمبود ویتامین‌های ب کمپلکس می‌تواند منتهی به بی‌حسی شده و یا در مورد های حادتر، موجب بروز بیماری موسوم به آتاکسیا گردد. کمبود پتاسیم، سدیم و منیزیم نیز می‌تواند موجب ابداع بی‌حسی گردد.

  • به طور معمول شخص دچار کمبود ویتامین‌های ب-کمپلکس نمی‌گردد، مگر آن که برای یک بازه وقتی دراز دریافتی این خانواده ویتامین را نداشته باشد، سان اشخاص گیاهخوار یا وگان.
  • در صورتی که در اکنون حاضر به طور در روز از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده نمی‌نمایید، می‌توانید بدون در نظر گرفتن هیچ گونه عرصه قبلی، آغاز به مصرف مولتی ویتامین نمایید تا ببینید آیا نشانه مثبتی بر روی ایراد شما دارد یا نه؛ لیکن در صورتی که در اکنون حاضر مکمل یا داروی خاصی مصرف می‌نمایید، نیکوتر هست پیش از آغاز مصرف مکمل‌های مولتی ویتامینی با پزشکتان راهنمایی نمایید.
  • در صورتی که در اکنون حاضر از مکمل‌های مولتی ویتامینی استفاده می‌نمایید، بعید هست که عامل ابداع ایراد بی‌حسی شما ربطی به کمبود ویتامین داشته باشد. با این وجود می‌توانید از دکترتان بخواهید که میزان ویتامین‌های حاضر در خونتان را اندازه بگیرد تا تماماًً مطمئن شوید.

خوردن قرص


طریق ۲ : استفاده از یاری‌های پزشکی


۱. در صورتی که حس می‌نمایید مشکلتان جدی هست، با اورژانس محلی‌تان ارتباط بگیرید

 بی‌حسی در پاها در اکثراً مورد های دلایل راحت‌ای دارد که نگران‌کننده نیستند؛ لیکن در برخی مورد های، بی‌حسی شدید پا می‌تواند علامت یک ایراد حدی باشد که به رسیدگی سریع پزشکی احتیاج دارد؛ سان سکته. در صورتی که آگاه شدید که نیز‌هنگام با بی‌حسی در پاهایتان، یک یا تعدادی مورد از علائم زیر را هم دارید، سریعاً با اورژانس ارتباط بگیرید:

  • ضعف یا ناتوانی در حرکت
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • از دست دادن ناگهانی کنترل بر روی مثانه و روده‌ها
  • گیجی یا کم شدن پیدا کردن هوشیاری
  • لکنت بیان، ایراد در تکلم یا تاری دید

تماس با اورژانس در صورت بروز سردرد

۲. در صورتی که نمی‌توانید دلیل بروز بی‌حسی در پاهایتان را پیدا نمایید، مطمئناًً با پزشکتان راهنمایی نمایید

 در صورتی که همه تلاشتان را برای پیدا کردن دلیل وقوع بی‌حسی در پاهایتان و درمان کردن آن در خانه فرجام داده‌اید، لیکن با این وجود ایراد شما کماکان پابرجاست، مطمئناًً با پزشکتان در این مورد راهنمایی نمایید. به دکترتان مجموع شی را در خصوص مشکلتان بگویید، به عنوان مثالً اینکه این ایراد از کجا آغاز شده هست، چقدر طول کشیده هست و در طول این مدت چه کارهایی برای درمان آن فرجام داده‌اید و پاسخ نگرفته‌اید. به این ترتیب دکترتان نیکوتر می‌تواند منشأ بروز بی‌حسی را تشخیص دهد و با درمان آن، علائم این ایراد نیز رفع خواهند شد.

  • برخی از نکاتی که شایدً دکتر شما چک می‌کند عبارتند از دیابت، تونل کارپال و تحت فشار بودن اعصاب در پشت و کمر.
  • با پزشکتان مجموع شی را حول بیماری‌ها، صدمات و یا مشکلاتی که این روز هاً با آنان روبرو شده‌اید در بین بگذارید و شیوه درمان هر یک را به او بگویید. ایضاً دکتر شما می بایست حول داروها، ویتامین‌ها، مکمل‌ها و داروهای گیاهی که مصرف می‌نمایید آگاهی داشته باشد. در برخی مورد های، بی‌حسی می‌تواند یکی از اثرات جانبی استفاده از داروها یا داروهای گیاهی باشد.
  • امکان دارد دکترتان حول سابقه پزشکی شخصی شما و یا سابقه پزشکی خانواده‌تان سوال‌هایی بپرسد تا بتواند ریسک بروز سکته را تخمین بزند.

صحبت کردن با پزشک

۳. یک آزمایش خون بدهید تا میزان ویتامین‌ها و مواد سمی خونتان معین گردد

 بر حسب علائم بالینی و سابقه پزشکی‌تان، امکان دارد دکتر شما دستور فرجام آزمایش خون بدهد. این آزمایش معین می‌کند که عامل بی‌حسی شما کمبود ویتامین، وجود مواد سمی در خون و یا مسمومیت با فلزات سنگین هست یا نه. بر پایه نتایج این آزمایش‌ها، پزشکتان به شما دستور مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین و یا داروهای سم‌زدا خواهد داد.

  • این آزمایشات ایضاً به دکتر شما یاری می‌کنند تا بتواند تشخیص دهد که آیا تیروئید و کبدتان عملکرد مناسبی دارند یا نه. اختلال در عملکرد هر یک از این ارگان‌ها نیز می‌تواند یکی از دست اندرکاران بروز بی‌حسی در پاها باشد.
  • در صورتی که تشخیص دکترتان کمبود ویتامین باشد، برای شما مکمل شامل آن ویتامین برجسته را تجویز می‌کند. با مصرف این مکمل‌ها ظرف مدت زیاد کوتاهی، علائم شما کم شدن پیدا نموده و بی‌حسی پایتان بهبود می‌یابد.
  • ترفند: در صورتی که دکترتان به سکته یا سکته ناقص مشکوک شده باشد شایدً دستور یکی از مدل های مختلف طریق‌های نگاره‌برداری را خواهد داد. از پزشکتان بپرسید که به چه نکاتی مشکوک هست و حول اثرات هر یک از آن مورد های بر سلامتی بلندمدتتان پژوهش نمایید.

آزمایش خون

۴. تست عصب بدهید تا از سلامتی اعصاب پایتان یقین دستاورد نمایید

 برای فرجام تست عصب، الکترودهایی به بخش‌های متفاوت پای شما وصل می‌شوند. در زمان فرجام تست، دکتر تک به تک این الکترودها را فعال می‌کند و با استفاده از آن اعصاب پای شما را تحریک می‌کند و واکنش عضلانی مربوط به آن را نظاره می‌کند. با آن که فرجام این تست امکان دارد موجب ناراحتی شما گردد، لیکن عموماًً پس از اتمام آن درد و حس ناراحت بودن از بین می‌رود.

  • تست عصب عموماًً یکی از آخرین گزینه‌هایی هست که در صورتی که دکترتان نتواند هیچ علت بعدی برای بی‌حسی پای شما پیدا کند، به پیگیری آن می‌رود.
  • نتایج غیرطبیعی تست عصب نشان‌دهنده آن هست که اعصاب پای شما آسیب دیده و یا از بین رفته‌اند و همین مطلب علت بی‌حسی پای شما هست. این آسیب‌های عصبی می‌تواند دستاورد ثانویه بیماری‌های بعدی سان ‏دیابت یا ms باشد.
  • در صورتی که اعصاب پایتان آسیب دیده باشند، دکتر به جست و جوی پیدا کردن دلیل آن می‌شود. با از بین رفتن عامل آسیب‌رسان به اعصاب پایتان، بی‌حسی کم کم از بین خواهد رفت و یا کمتر خواهد شد. برای نمونه در صورتی که دکتر تشخیص بدهد که اعصاب پای شما به علت قند خون بالا آسیب دیده‌اند، پایین آوردن قند خونتان موجب می‌گردد که بی‌حسی پایتان نیز از بین برود.

تست عصب

۵. برای از بین بردن علائم بیماری‌تان، از داروها بهره ببرید

 بر پایه تشخیص دکترتان در تماس با عامل عرصه ابداع بی‌حسی در پای شما، او برایتان داروهایی تجویز می‌کند تا نیز دلیل عرصه‌ای را درمان کند و نیز علائم بی‌حسی از بین بروند. این داروها بر پایه علائم بیماری شما، تاریخچه سلامت کلی و سبک زندگی معمولی‌تان تجویز می‌شوند.

  • برای نمونه در صورتی که پزشکتان تشخیص بدهد که ایراد عرصه‌ای شما بیماری عروق پا هست، امکان دارد دارو‌هایی در تماس با کنترل کلسترول خون، فشارخون و یا قند خون تجویز کند.
  • در برخی مورد های داروهای ضدافسردگی و استروئید‌های کورتونی می‌توانند در طولانی در درمان مشکل های عصبی موثر باشند.

خوردن قرص


طریق ۳: پیشگیری از بی‌حسی


۱. افزوده وزن دارید رژیم بگیرید ورزش نمایید تا وزن کم نمایید

 در صورتی که ضریب توده بدنی (BMI) بدن شما بالاتر از ۳۰ باشد، از دید پزشکی دارای افزوده وزن هستید. داشتن افزوده وزن موجب مختل شدن نظام گردش خون شده و در برخی مورد های موجب ابداع بی‌حسی می‌شود. علاوه بر آن در صورتی که به بیماری دیابت دچار شوید، داشتن افزوده وزن ریسک آسیب رساندن دیابت به دستگاه عصبی شما را اکثر می‌کند که یکی از نتایج آن، بی‌حسی در پاها هست.

  • دکتر شما می‌تواند یاری کند که یک رژیم غذایی مطلوب و تمرینات متعادلی در پیش بگیرید تا وزنتان به وزن نرمال برگردد. علاوه بر آن شایدً به مشورت یک حرفه ای تغذیه موبایل درست و یک مربی خصوصی برای تمرینات مکمل نیز احتیاج داشته شوید.
  • در مجموع، برنامه‌ریزی نمایید که هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش نمایید و یک رژیم غذایی شامل مقادیر اضافه میوه‌جات و سبزیجات داشته شوید.
  • در صورتی که در پاهایتان حس در صورتی که با ایراد بی‌حسی پا روبرو هستید ورزش‌های پیاده‌روی، دوچرخه ثابت و شنا را امتحان نمایید تا پاهایتان فعال شوند. هر چقدر پاهایتان کوشش زیادتری داشته باشد، شمار دفعات بی‌حسی آنان کمتر می‌گردد.

ورزش - رژیم غذایی

۲‌. در صورتی که سیگار می‌کشید برنامه‌ای برای ترک آن پیاده سازی نمایید

 سیگار کشیدن موجب باریک شدن و سخت شدن دیواره عروق می‌گردد که جریان خون در پاها را کم شدن داده و از علل ابداع بی‌حسی در پاها محسوب می‌رود. سیگار کشیدن بر روی نظام عصبی نیز نشانه مخربی دارد. در صورتی که سیگار می‌کشید به دکترتان بگویید که هدف دارید آن را ترک نمایید. پزشک به شما یاری می‌کند که یک برنامه‌ریزی درست داشته شوید تا پیش از ترک سیگار به طور همه ی، اول مقدار مصرفتان را با یک شیب ملایم کم شدن دهید.

  • عموماًً استفاده از یک تبدیل شامل نیکوتین به شما یاری می‌کند که روند ترک پیروزی‌آمیزی داشته شوید، به عنوان مثالً برچسب یا آدامس شامل نیکوتین. استفاده از این تبدیل‌ها به بدن یاری می‌کند که شوک ترک نیکوتین را ساده‌تر تحمل کند.
  • می‌توانید یک وقت گذرانی تازه پیدا نمایید که دستانتان را مشغول کند تا هوس سیگار کشیدن کمتر به سرتان بزند.

داشتن برنامه برای ترک سیگار

۳. یک روتین منظم برای ورزش کردن داشته شوید

 ورزش منظم به شما یاری می‌کند تا علاوه بر یک گردش خون علاوه بر داشتن گردش خون اکثر، بدن سالم‌تری داشته شوید. ضمناً در صورتی که افزوده وزن نیز نداشته شوید باز نیز ورزش منظم به شما یاری می‌کند که سلامت کلی خوب تری داشته شوید.

  • فرجام حرکات ورزشی به داشتن گردش خون نیکوتر یاری می‌کند. خصوصاً در صورتی که ایراد بی‌حسی پای شما به علت کم بودن گردش خون باشد، فرجام حرکاتی که ضربان قلب را تکثیر می‌دهند به رفع شدن این ایراد یاری خواهند کرد.
  • کوشش جسمی را به قسمتی از زندگی روزمره‌تان جایگزین نمایید. برای نمونه می‌توانید به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها رفت و آمد نمایید و یا ماشینتان را کمی دورتر از مقصد تا نمایید و سایر کانال را پیاده بروید.

برنامه ورزشی

۴. برای بهبود گردش خونتان از درمان‌های تبدیل بهره ببرید

 درمان‌های جایگزینی که نظام گردش خون را بهبود می‌بخشند می‌توانند ایراد بی‌حسی پای شما را کمتر کنند، سان طب سوزنی و ماساژ درمانی. با دکترتان راهنمایی نمایید تا درمان‌های تبدیل مطلوب را به شما توصیه کند.

  • می‌توانید از یک حرفه ای مشورت بگیرید تا علائم بیماری‌تان را به طور همه ی برای او شرح دهید و درمان تبدیل پیشنهادی را بشنوید. در این مشورت می‌توانید در خصوص شمار جلسات مورد احتیاج و بها آنان هم سوال بپرسید.
  • به یاد داشته شوید که نقشه‌های بیمه عمومی عموماًً درمان‌های تبدیل را پوشش نمی‌دهند، پس در صورتی که تصمیم داشته شوید از این درمان‌ها بهره ببرید، به احتمال بیشتر مجبور می‌شوید بها آن را شخصاً پرداخت نمایید.

طب سوزنی برای درمان بی حسی پا

اکثر بخوانید: انحراف شست پا را به طریق طبیعی درمان نمایید

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *