نکات خرید کاناپه راحتی

نکات خرید کاناپه راحتی

موارد خریداری کاناپه آسانی موارد خریداری کاناپه آسانی مکرر برای نشستن و تماشای تلویزیون بیرونی دنج و ساده احتیاج داریم که در کمال آرامش و

مشاهده مطلب
‌آیا پشه‌ها باعث انتقال کروناویروس می‌شوند؟

‌آیا پشه‌ها باعث انتقال کروناویروس می‌شوند؟

فهرست مطالب

‌آیا پشه‌ها موجب انتقال کروناویروس می‌شوند؟

ویروس کرونا که تاکنون میلیون‌ها شخص به آن آلوده شده‌ و اشخاص بسیاری جان خویش را از دست داده‌اند باعث نگرانی بشر شده هست، یکی از سؤالات مهمی که خیال اشخاص را به خویش درگیر نموده این هست که ‌آیا پشه‌ها موجب انتقال کروناویروس می‌شوند؟ برای آگاهی از جواب این سؤال همقدم ما شوید:

به طور حدوداً قطعی می‌توان گفت خیر.

با وجودی که پشه‌ها خون ما را مکیده و قادرند دست اندرکاران بیماری‌زای بسیاری را انتقال دهند، سرنگ‌های در اکنون پرواز نیستند و امکان انتقال هر ویروسی را ندارند.

با دقت به همه مدارکی که تاکنون در دسترس داریم، ویروس کرونای تازه (SARS-CoV-2) از مسیر پشه‌ها انتقال نمی‌یابد.

پشه‌های ماده برای یاری به رشد تخم‌های خویش به خون نیاز دارند. این بدان معنی هست که آنان بسیاری اوقات خون حیوانات و بشر‌های گوناگون را بلعیده و با هر نیش زدن توانایی انتقال و گستردگی ویروس‌ها را دارند.

دست اندرکاران بیماری‌زایی که پشه‌ها با مکیدن خون آنان را گستردگی می‌دهند هر ساله موجب صدها میلیون بیماری شدید و مرگ و میر هزاران شخص می‌شوند. ولی اینطور نیست که مجموعٔ ویروس‌ها از مسیر پشه‌ها منتقل شوند.

پشه‌ها قادر نیستند که ویروس HIV را منتقل کنند. چرا که مقدار ویروس در خون ما خیلی پایین هست.

حول ویروس اِبولا (بیماری شخصی دیگر که به دست پشه‌ها منتقل نمی‌گردد) حالت مهم‌تر هست. ولو زمانی که دانشمندان ویروس را به پشه‌ها وارد کردن کردند، پشه‌ها آلوده نشدند. دانشمندان در تحقیقی، ده‌ها هزار حشره را در لحظه سرایت ابولا جمع‌آوری کردند ولی هیچ ویروسی پیدا نکردند.

در این مورد اکثر بخوانید:

چرا تنها برخی از ویروس‌ها نه مجموع‌شان؟

پشه‌ها همقدم با مکیدن خون تیمی از دست اندرکاران بیماری‌زا را هم می‌مکند و این لزوماً به معنای آلوده شدن پشه‌ها نیست.

برای اینکه پشه‌ها ناقل بیماری باشند نخست می بایست به آن مبتلا شوند و برای اینکه این اتفاق بیفتد دست اندرکاران بیماری‌زا می بایست از موانعی عبور کنند.

خونِ آلودهٔ مکیده شده به دست پشه نخست با رودهٔ پشه روبه‌رو می‌گردد. دست اندرکاران بیماری‌زا نخست می بایست از غشای روده فرار نموده و وارد جریان خون شوند. در آنجا برای گستردگی عفونت می بایست با نظام دفاعی پشه بجنگند. بعد از آن می بایست با غدهٔ بزاقی پشه مقابله کنند و فقط بعد از این قسمت هست که می‌توانند امیدوار باشند که از مسیر پشه به بقیه میزبان‌ها هم منتقل شوند.

برای برخی از دست اندرکاران بیماری‌زا سان پلاسمودیوم که عامل مالاریا هست، این روشی برای زنده ماندن هست. این دست اندرکاران بیماری‌زا برای منتقل شدن تماماًً به پشه‌ها وابسته‌اند ولی برای دست یابی به هدفشان در بدن پشه دچار تبدیل و تحولاتی شدند.

این شاید برای برخی از ویروس‌ها که خودشان را با این فرآیند سازگار نموده‌اند راحت باشد ولی بقیه ویروس‌ها در روده نابود شده و یا اینکه دفع می‌شوند.

با این وجود ویروس SARS-CoV-2 به علت همه مزایای ژنتیکی ذاتی‌اش، هیچ ارتباطی با پشه‌ها ندارد.

این ویروس در اصل در خفاش‌ها بوده و شایدً در کانال خویش به جهت بشر‌ها از میزبان‌های شخصی دیگر نیز عبور نموده هست. اما در صورتی که می‌توانست خویش را با پشه‌ها سازگار کند، مانند این بود که دوبار پشت سر نیز برندهٔ قرعه‌کشی ژنتیکی شده بود.

هر تعدادی، محققان این احتمال را تجزیه و آنالیز نموده و هیچ مدرکی برای حمایت از این ایده که ویروس کرونا از مسیر پشه‌ها انتقال می‌یابد پیدا نکردند.

سازمان بهداشت بین المللی (WHO) در جواب به این سوال که ‌آیا پشه‌ها موجب انتقال کروناویروس می‌شوند؟ گزارش نموده هست که کروناویروس تازه از مسیر نیش پشه منتقل نمی‌گردد. تا این آن هیچ‌گونه داده ها و شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس به دست پشه‌ها وجود ندارد.

کروناویروس تازه ویروسی تنفسی هست که در درجه نخست از مسیر قطرات خارج شده از دهان و بینی شخص مبتلا موقع سرفه و عطسه‌کردن منتقل می‌گردد. این ویروس شاید از مسیر سطوح آلوده هم منتقل گردد ولی در اکنون حاضر جایی برای نگرانی در ارتباط با خون وجود ندارد.

مرکز کنترل و جلوگیری بیماری (CDC) در جواب به این سؤال اطلاق هست: در اکنون حاضر هیچ اطلاعاتی که نشان دهد کروناویروس تازه یا کروناویروس‌های مشابه قبلی به دست پشه‌ها یا کنه‌ها منتقل می‌شوند در دسترس نیست. اساسی‌ترین شیوه انتقال کووید ۱۹ از شخصی به فرد سایر هست.

به گویش راحت‌تر شانس پشه‌ها برای انتقال کووید ۱۹ صفر هست. هر تعدادی کروناویروس در خون اشخاص مبتلا دیده شده هست ولی هیچ شواهدی مبنی بر انتقال آن به دست پشه‌ها وجود ندارد.

اگر چه این که ویروس در آینده این توانایی را پیدا کند تماماًً غیرممکن نیست ولی در این بازهٔ وقتی خیلی بعید هست. قسمتی از علت غیرمحتمل بودن این اتفاق این هست که متأسفانه ویروس در اکنون حاضر به اندازهٔ کافی در اکنون منتقل شدن هست و نیازی به انتقال به دست پشه‌ها ندارد.

هر تعدادی تا حالا دلایل نیکو زیادی برای اجتناب از نیش پشه‌ها وجود دارد.

 

منبع

 

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *