کرونا در بیماران دیابتی

کرونا در بیماران دیابتی

فهرست مطالب

کرونا در بیماران دیابتی

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1399-02-22

کرونا در بیماران دیابتی به چه شمایل هست؟ آیا این ویروس در بدن اشخاص مبتلا به دیابت بیماری سخت‌تری ساخت می‌کند؟ برای جواب به این سوال کنار ما بمانید:

داده های اوليهٔ توسط‌آمده از چين نشان ‌می‌دهد كه اشخاص ديابتيک يا دارای هر بیماری عرصه‌ای ديگر، بيشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری كرونا می باشند.

اين بيماری جديد هست و محققان در اکنون وارسی چگونگی نشانه ويروس كرونا بر سيستم ايمنی می باشند. اگر چه در صورتی كه اشخاص دارای دیابت به هر نوع بيماری عفونی ديگری نظير آنفلوآنزا نيز مبتلا شوند، بيماری دشواری را تجربه خواهند كرد.

ولی چرا؟

کرونا در بیماران دیابتی بیماری سخت‌تری ساخت می‌کند چون قند خون بالا توان سلول‌های ايمنی را در مبارزه با عفونت كم می‌كند. در نتیجه اشخاص با قند خون بالا به خاطر ضعف در سيستم ايمنی در معادل عفونت‌های ريوی حساس‌تر می باشند. اگر چه تا اینجای کار داده های کاملی در خصوص وجود رابطه احتمالی بين قند خون كنترل‌شده و کووید ۱۹ وجود ندارد.

 

چطور ديابتيک‌ها از خویش مراقبت كنند؟

در صورتی که ديابت نوع ١ يا ٢ داريد مورد های زير را رعايت كنيد:

  • دستانتان را پیش از حاضر‌كردن غذا و خوردن آن، زمان مراقبت از بچه‌ها و اشخاص بيمار، استفاده از توالت و حضور در مكان‌های عمومی به مدت حداقل ٢٠ ثانيه با آب و صابون بشوييد.
  • در فضاهای عمومی ماسک بزنيد. اگر چه کافی نيست از ماسک‌های N95 استفاده كنيد. زيرا اين نوع ماسک مورد نياز كادر درمان هست.
  • حداقل فاصله ١/٥ متری را رعايت كنيد. در شکل بيمار شدن خویش را در خانه قرنطینه كنيد.
  • همیشه انسولين، گلوگومتر، نوارهای تست كتون و قرص گلوگز را در خانه داشته باشيد.
  • در صورتی که از داروهای كنترل‌كنندهٔ فشار خون نظير مهارکننده آنزیم مبدل آنژيوتانسين (ACE inhibitors) و مسدودکننده گيرنده آنژيوتانسين (ARBs) استفاده می‌كنيد، آنان را باقی مطلب دهيد مگر آنكه پزشکتان نظر ديگری داشته باشد.
  • در شکل ابتلا به بیماری از داروهای تب‌بر سان استامینوفن استفاده كنيد.

در این مورد زیادتر بخوانید:

در صورتی که دیابت دارید و به بیماری کرونا دچار شدید:

بيماری كوويد ١٩ می‌تواند با تکثیر فشار خون، شرايط بی‌آبی (دهيدراتاسيون) را به وجود آورد. بنابراين به ميزان كافی آب بنوشيد و فشار خون خویش را اندازه گرفته و به پزشک آگاهی دهيد.

قند خون خویش را به طور مرتب وارسی كرده و در صورتی که بالاتر از ٢٥٠mg/dL بود ممكن هست در معرض كتواسيدوزيس باشيد. شرايطی كه بدن با سوزاندن چربی برای توليد انرژی، میزان زیاد بسیاری كتون می‌سازد كه شاید برای بدن سمی باشد. شاخص هست كه در لحظه ابتلا به كرونا مقدار كتون‌ در خون كم باشد.

 

مدیریت و بهبود احساسات خویش را در برتری قرار دهید

از آنجايی‌كه استرس موجب افزايش قند خون می‌گردد، با فرجام دادن کارهای مفرح، نفس عميق کشیدن يا مذاکره کردن با یک دوست استرس خویش را کنترل نمایید.

به ميزان كافی بخوابيد، در مقدار توان ورزش نموده و برای رابطه با دوستان يا خانواده از تكنولوژی استفاده كنيد.

و شاخص‌تر از کل اینکه امروز در برهه‌ای برجسته از زندگی‌مان قرار داریم و اوضاع دائم به همین منوال برقرار نخواهد ماند.

 

منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *