چه مواردی باعث زوال عقل می‌شود؟

چه مواردی باعث زوال عقل می‌شود؟

فهرست مطالب

چه نکاتی موجب زوال عقل می‌گردد؟

با فزونی سن یکی از برجسته‌ترین سؤالات این می باشد که چه نکاتی موجب زوال عقل می‌گردد؟ آیا فشار خون بالا ، مصرف سیگار یا سکته مغزی موجب زوال عقل می‌گردد؟ برای دریافت جواب این سؤالات با ما دنبال بمانید.

 

سن

بیماری آلزایمر متداول‌ترین شمایل زوال عقل می باشد. حدود یک‌سوم اشخاص 85 سال و بالاتر علائم این بیماری را از خویش نشان می‌دهند. ژن‌هایی که از والدین خویش دریافت می‌نمایید در سن آغاز بروز علائم سهم به‌سزایی دارد، لکن نکاتی شبیه رژیم غذایی، ورزش، سبک زندگی اجتماعی و ابتلا به بقیه بیماری‌ها هم در سن بروز علائم نقش دارند. زوال عقل قسمتی طبیعی از عملیات پیر شدن می باشد.

 

بیماری قلبی

حملهٔ قلبی و یا سکتهٔ مغزی احتمال ابتلا به زوال عقل را اکثر می‌کند. بیماری قلبی عموماًً به خاطر تجمع پلاک در عروق اطراف قلب (آترواسکلروز) خلق می‌گردد. این وضعیت، جریان خون به مغز را کم شدن داده و شما را در معرض سکتهٔ مغزی قرار می‌دهد. این حالت، مناسب اندیشه کردن و یا تداعی مطالب را دشوار می‌سازد. زیادی از نکاتی که موجب بیماری‌های قلبی می‌گردد شبیه استعمال دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و کلسترول بالا، هم می‌توانند منتهی به زوال عقل شوند.

 

دیابت

پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا اشخاص دیابتی اکثر به زوال عقل مبتلا می‌شوند، لکن می‌دانند که اشخاص دیابتی به احتمال افزون رگ‌های خونی آسیب‌دیده دارند، که می‌تواند جریان خون در مغز را کند و یا مسدود نماید، به نواحی مغز آسیب رسانده و منتهی به زوال عقل عروقی گردد. بعضی از اشخاص در صورتی که دیابت را با دارو، ورزش و رژیم غذایی سالم کنترل نمایند، شاید بتوانند روند زوال مغز را کم شدن داده و سرعت آن را کند نمایند.

 

حد کلسترول بالا

سطوح بالای کلسترول به‌ویژه در میانسالی با چاقی، فشارخون بالا و دیابت در تماس می باشد. مجموعٔ این مسائل خطر ابتلا به زوال عقل را در شما فزونی می‌دهد، لکن تا الان معین نیست که آیا کلسترول به خودی خویش این مورد را بدتر می‌کند یا خیر. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که حد کلسترول بالا در میانسالی می‌تواند خطری برای بیماری آلزایمر در اواخر سالیان زندگی باشد، لکن تماس دقیق آن معین نیست.

 

فشارخون بالا

داشتن فشارخون بالا ولو در صورتی که از لحاظ بقیه مسائل ایرادی نداشته و در سلامت بمانید، احتمال ابتلا به زوال عقل عروقی و آلزایمر را تقویت می‌کند. این مورد شایدً به این خاطر می باشد که فشارخون بالا به رگ‌های خونی مغز آسیب می‌رساند. فشارخون بالا ایضاً شاید منتهی به بقیه نکاتی گردد که زوال عقل را خلق می‌کند، که از آن عبارت می‌توان به سکتهٔ مغزی اشاره نمود. کنترل فشارخون با رژیم و ورزش و در شکل لزوم دارو، شاید از بروز این حالت پیشگیری نماید.

 

افسردگی

در صورتی که تا به اکنون به این بیماری شایع مبتلا شده‌اید، احتمال زیادتری دارد به زوال عقل هم مبتلا شوید. دانشمندان تا الان مطمئن نیستند که این یکی از علل باشد. افسردگی شاید یکی از علائم ابتدایی و یا اثرٔ علل غیر از اینی شبیه بیماری پارکینسون و هانتینگتون باشد. در صورتی که بیشتر از دو هفته حس ناراحتی و افسردگی کردید، و یا در صورتی که اندیشه می‌نمایید حالت طوری می باشد که به خویش آسیب می‌رسانید، با پزشک و یا درمانگر خویش راهنمایی کنید. درمان و دارو می‌تواند به درمان افسردگی هم یاری کند.

 

آسیب و یا ضربه به سر

آسیب و یا ضربهٔ مغزی خفیف شاید احتمال ابتلای شما به زوال عقل را در اواخر سالیان زندگی فزونی ندهد. لکن ضربه‌ها و یا افتادن‌های شدید و همیشه، ولو سال‌ها پس از وقوع نخستین مورد، احتمال ابتلا به زوال عقل را دو تا چهار مساوی فزونی می‌دهد. در صورتی که به سر شما ضربه وارد شده و از اکنون رفته‌اید، دید شما تار شده می باشد، حساسیت بیشتر از مقدار به نور و یا سرگیجه و وضعیت تهوع دارید، فوری به بیمارستان مراجعه کنید.

 

چاقی

داشتن افزوده وزن افزون در میانسالی می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. ایضاً احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را که با زوال عقل مرتبط می باشند، فزونی می‌دهد. می‌توانید برجسته تودهٔ بدنی خویش را (BMI) وارسی نموده تا ببینید در حد محدودهٔ چاقی قرار می‌گیرد یا خیر. پزشک می‌تواند به شما در کم شدن وزن هم یاری نماید. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند به شما در تحول شرایط هم یاری کند.

 

ژن

به نظر می‌رسد که ژن‌ها در برخی از اقسام زوال عقل بیشتر از اقسام به جز آن ضرورت داشته باشند. لکن زوال عقل دائم خانوادگی و موروثی نیست، و ولو داشتن ژن‌های پرخطر به معنای ابتلا به آن نیست. در صورتی که برای تعیین ابتلا به آلزایمر در آینده، به آزمایش ژنتیک اندیشه می‌نمایید، از پزشک خویش درباره جنبه‌های موافق و نا مناسب آن و رایزنیٔ ژنتیک سؤال نمایید. پزشکان عموماًً اینگونه آزمایش‌ها را توصیه نمی‌کنند.

 

سکتهٔ مغزی

متداول‌ترین نوع سکته، جریان خون را به مناطقی از مغز مسدود می‌کند. پس از آن، رگ‌های خونی آسیب‌دیده می‌توانند اندیشه کردن، مکالمه کردن، به دلیل سپردن و یا دقت را دشوار کنند (زوال عقل عروقی). نکاتی که احتمال بروز سکتهٔ مغزی را فزونی می‌دهد، شبیه فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و مصرف دخانیات، خطر ابتلا به این نوع زوال عقل را هم فزونی می‌دهد. در صورتی که علائمی شبیه افتادگی شکل، ضعف بازو، و موارد گفتاری را دیدید، سریعاً با 115 ارتباط بگیرید.

 

خواب کم یا بی‌مرغوبیت

زیادی از اشخاص هر از گاهی بدخواب می‌شوند. لکن در صورتی که این وضعیت اکثراً برای شما رخ می‌دهد، افزون در طول شب بیدار می‌شوید و یا خواب کافی ندارید، احتمال ابتلا به زوال عقل از عبارت بیماری آلزایمر در شما وجود دارد. برنامهٔ خواب منظم و هوشمند تنظیم کنید و در مقایسه با آن متعهد بمانید، از الکل، نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین‌دار و ابزار الکترونیکی مانیتور‌دار در زمانه و شب پرهیز نمایید و سعی کنید ساعات گذشته از خواب را به جنبش‌های آرامش‌قسمت اختصاص دهید.

 

مصرف دخانیات

استعمال دخانیات برای رگ‌های خونی مضر می باشد و احتمال سکتهٔ مغزی را فزونی می‌دهد، که می‌تواند منتهی به زوال عقل شده و مشکلاتی در اندیشه کردن و یا به یاد آوردن را خلق نماید. در صورتی که سیگار می‌کشید و می‌خواهید آن را ترک کنید، با پزشک و یا حرفه ای بهداشت و روان راهنمایی کنید. می‌توانید در این‌باره مطلبٔ ترک سیگار در ۱۰ قسمت را مطالعه نمایید.

 

زوال عقل با اجسام لویی

در این نوع زوال عقل، پروتئین‌هایی به نام اجسام لویی در سلول‌های مغز تشکیل و به آن آسیب می‌رساند. زوال عقل با اجسام لویی می‌تواند منتهی به مشکلاتی در حافظه و حرکت گردد. شاید شخصی با این شرایط، رویا‌هایی را تجربه نماید یا شی‌هایی را که در آنجا نیست، به‌شکل توهماتی ببیند. اگرچه درمانی برای آن وجود ندارد، لکن پزشک قادر می باشد مقداری به بهبود علائم هم یاری نماید.

 

چه شی به درمان زوال عقل هم یاری می‌کند: رژیم غذایی

درباره وضعیت برد-برد مکالمه می‌کنیم. رژیم سنتی به سبک مدیترانه‌ای که برای قلب شما زیاد سودمند می باشد، برای مغز هم سودمند می باشد. این رژیم از غلات همه ی، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، آجیل، روغن زیتون و بقیه چربی‌های سالم شبیه آووکادو (در مقدار اعتدال) دارا می باشد و مقدار گوشت قرمز در این رژیم به حداقل می‌رسد.

 

چه شی به درمان زوال عقل هم یاری می‌کند: ورزش و جنبش بدنی

کسانی که از لحاظ جسمی فعال‌اند، از لحاظ ذهنی هوشیارتر بوده و کمتر به آلزایمر و بقیه اقسام زوال عقلی مبتلا می‌شوند. در صورتی که در مراحل ابتدایی این شرایط‌اید، جنبش می‌تواند به شما هم یاری نماید تا خوب تر اندیشه نموده و شی‌ها را به دلیل بسپارید. زیاده‌روی نکنید. پیاده‌روی، رقص، باغبانی و سامان جنبش‌هایی شبیه این مسائل مطلوب می باشد. سعی نمایید اکثر روز‌های هفته حداکثر حدود 30 دقیقه یا اکثر برای این‌گونه جنبش‌ها وقت بگذارید.

 


منبع:

چه نکاتی موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا فشار خون بالا موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا سکته مغزی موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا مصرف سیگار موجب زوال عقل می‌گردد؟ / چه نکاتی موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا فشار خون بالا موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا سکته مغزی موجب زوال عقل می‌گردد؟ / آیا مصرف سیگار موجب زوال عقل می‌گردد؟

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *