هایپرترمی چیست و چطور درمان می شود؟

هایپرترمی چیست و چطور درمان می شود؟

فهرست مطالب

هایپرترمی چیست و چگونه درمان می گردد؟

هایپرترمی و هایپوترمی

امکان دارد با کلمهٔ هایپوترمی باخبر بمانید. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که دمای بدن شما به طور خطرناکی پایین می‌آید. نگاره این نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. به این معنا که وقتی که دمای بدن شما خیلی بالا می‌رود و سلامتی شما را تهدید می‌کند. به این حالت هایپرترمی می‌گویند.

هایپرترمی در اصل مفهومی کلی می باشد و به بیماری‌های مختلفی اشاره می‌کند که وقتی رخ می‌دهند که نظام تنظیم دمای بدن شما نمی‌تواند گرمای خارج اطرافتان را مهار کند.

در صورتی که دمای بدن شما بالای ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد باشد، شما علائم هایپرترمی شدید را دارید و در صورتی که دمای بدن شما به ۳۵ درجهٔ سانتی‌گراد و یا پایین‌تر برسد، به موضوع هایپوترمی در نظر گرفته می‌گردد. دمای متعادل بدن ۳۷ درجهٔ سانتی‌گراد می باشد.

 

مراحل هایپرترمی

هایپرترمی در مراحل و درجات مختلفی ظاهر می‌گردد. برای نمونه گرمازدگی مورد شایعی می باشد. اما نوع ها بعدی آن امکان دارد برای شما کمتر باخبر باشد. در باقی مطلب لیستی از نوع ها مختلف هایپرترمی و بیماری‌های بعدی وابسته به گرما را شناسایی می‌کنیم.

 

تنش گرمایی (Heat stress)

در صورتی که دمای بدن شما آغاز به بالا رفتن نموده و شما نتوانید از کانال عرق کردن دما را کم نمایید، شرایط تنش گرمایی را تجربه می‌نمایید.

تنش گرمایی می‌تواند منتهی به عوارض جدی نظیر گرمازدگی و غش در تاثیر گرما گردد.

علاوه بر حس گرمای ناراحت‌کننده امکان دارد مسائل زیر را نیز تجربه نمایید:

  • گیجی
  • ضعف
  • وضعیت تهوع
  • تشنگی
  • سردرد

در صورتی که این علائم را داشتید می بایست به مکانی خنک رفته و استراحت نمایید. آب و مایعات پر الکترولیت که به ذخیرهٔ آب هم یاری می‌کنند، بنوشید.

الکترولیت‌ها موادی در بدن می باشند نظیر کلسیم، سدیم و پتاسیم که آب را در بدن شما نگه می‌دارند. آنان به تنظیم ضربان قلب، عملکرد عصب و سلامت ماهیچه‌ها هم یاری می‌کنند.

در صورتی که علائم شما بدتر شد، مسلماًً به پیوست مراقبت‌های پزشکی بمانید.

 

خستگی گرمایی (Heat fatigue)

در صورتی که ساعت‌های بلند در گرمای بیشتر قرار بگیرید، موجب ساخت ناراحتی جسمی و استرس روانی می‌گردد و امکان دارد شما دچار گرمازدگی شوید.

کسانی که به هوای خیلی گرم یا خارج کاری با دمای بالا عادت ندارند، زیادتر در معرض این نوع گرمازدگی می باشند.

علاوه بر حس گرمای آسان، تشنگی و خستگی، امکان دارد در تمرکز بر روی موضوع خویش مورد داشته بمانید. در ضمن امکان دارد تعادل و هماهنگی خویش را از دست بدهید.

در صورتی که هشیار ایرادی در سلامت جسمی و روانی خویش شدید، از خارج گرم بیرون بروید و با نوشیدن مایعات خنک شوید.

تطابق پیدا کردن تدریجی با موضوع کردن و ورزش در خارج گرم، می‌تواند به شما در پیشگیری از گرمازدگی در آینده هم یاری ‌کند.

 

غش در تاثیر گرما (سنکوپ گرمایی یا Heat syncope)

سنکوپ که به غش نیز مشهور می باشد، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون شما کم شدن پیدا نموده و جریان خون مغزی هم به طور موقت کم می‌گردد.

غش در تاثیر گرما عموماًً وقتی اتفاق می‌افتد که در معرض گرمای بیشتر قرار بگیرید. در صورتی که از داروی بتابلوکر برای کم شدن فشار خون استفاده می‌نمایید، در معرض خطر بالاتری برای غش در تاثیر گرما هستید.

غش عموماًً با  حس گیجی یا سبکی سر آغاز می‌گردد. شما امکان دارد حس نمایید که در اکنون غش هستید، لیکن در صورتی که آرام بمانید و بلافاصله خویش را خنک نمایید، امکان دارد از مورد از دست رفتن هوشیاری پیشگیری نمایید. گذاشتن پاها بالاتر از افق بدن هم به شما هم یاری می‌کند.

همانند دیگر بیماری‌های وابسته به گرما، کم‌آبی مورد اساسی می باشد، مصرف هر مایعی مورد را رفع می‌کند، لیکن آب یا نوشیدنی‌های ورزشی پر الکترولیت نیکوتر می باشند.

 

گرفتگی عضلانی در تاثیر گرما (Heat cramps)

گرفتگی گرمایی عموماًً به پیوست ورزش یا تلاش شدید در گرما اتفاق می‌افتد. این مورد اکثراً در ثمرٔ به نیز خوردن تعادل الکترولیت‌ها به وجود می‌آید و زیادتر در شکم، پا یا ماهیچه‌های بازو حس می‌گردد.

برای هم یاری به تسکین گرفتگی‌های گرمایی در محل خنک استراحت نمایید و مطمئن بمانید الکترولیت‌ها و مایعاتی را که زمان عرق کردن از دست می‌دهید، جبران نمایید.

 

ادم گرمایی (Heat edema)

ادم گرمایی وقتی اتفاق می‌افتد که به بودن در دماهای بالا عادت نداشته بمانید و به مدت بلند در گرما نشسته یا بایستید. این می‌تواند موجب ساخت ورم در دست‌ها، انتهای پاها یا زانوها گردد.

این تورم به خاطر جمع شدن مایع در اندام‌ها اتفاق می‌افتد و به احتمال بیشتر مربوط به واکنشی می باشد که با هم یاری و درگیری آلدوسترون، موجب تحریک بازجذب سدیم در خون از کانال کلیه می‌گردد.

زمانی به خارج گرم عادت می‌نمایید، عموماًً ادم گرمایی در گذر لحظه به طور خودبه‌خودی فروکش می‌کند. خنک شدن و بالا قرار دادن پاها بالاتر از افق بدن و هیدراته ماندن (با خوردن آب و الکترولیت) هم به شما هم یاری می‌کند.

 

عرق سوز شدن (راش گرمایی یا Heat rash)

گاهی تلاش بلند‌مدت در گرما، می‌تواند موجب بروز جوش‌های قرمز روی پوست گردد که عموماًً در زیر لباسی که  با عرق خیس شده می باشد، ساخت می‌شوند.

راش گرمایی اکثراً به طور خودبه‌خودی پس از برابر کردن لباس یا خنک شدن ناپدید می‌گردد.

هر تعدادی، در صورتی که بعد از ظهور جوش و بثورات پوستی، به پوست اجازهٔ خنک شدن داده نشود، احتمال عفونت وجود دارد.

 

گرمازدگی شدید (Heat exhaustion)

این یکی از جدی‌‌ترین مراحل هایپرترمی می باشد. زمانی بدن شما نتواند به هیچ مسیری خودش را خنک کند، گرمازدگی اتفاق می‌افتد،

علاوه بر تعریق بیشتر، امکان دارد علائم زیر را نیز تجربه نمایید:

  • گیجی
  • ضعف
  • تشنگی
  • مورد در هماهنگی
  • انواع در تمرکز
  • پوست سرد و مرطوب
  • نبض بلافاصله

این آخرین بخش گذشته از بروز غش گرمایی می باشد، پس با اهمیت می باشد که استراحت نموده و به محض حس موفقیتِ علائم مایعات فراوان بنوشید.

در صورتی که حس می‌نمایید که علائمتان رو به بهبودی نیست، فوراً به پیوست مراقبت‌های پزشکی بمانید.

 

چه موقع می بایست به پیوست مراقبت‌های پزشکی بمانید؟

جدی‌ترین بخشٔ هایپرترمی (بیشتر شدن دمای بدن)، غش در تاثیر گرما می باشد که می‌تواند کشنده باشد. دیگر بیماری‌های وابسته به گرما در صورتی که به طور مؤثر و سریعاً درمان نشوند، می‌توانند منتهی به غش در تاثیر گرما شوند.

غش در تاثیر گرما زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن شما به بالای ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد برسد. غش کردن عموماًً نخستین علامت می باشد.

 

علامت‌ها و لوگو‌های بعدی عبارتند از:

  • تحریک‌پذیری
  • گیجی
  • مورد در هماهنگی
  • پوست برافروخته
  • تعریق کم
  • نبض بلافاصله یا ضعیف

 

زمانی این علائم پدیدار شوند، شما می بایست:

  • به محل‌های خنک، ترجیحاً با تهویهٔ هوای مطلوب بروید.
  • آب یا نوشیدنی‌های ورزشی پر الکترولیت بنوشید.
  • دوش آب سرد بگیرید. این موضوع موجب بیشتر شدن سرعت بهبودی شما می‌گردد.
  • کیسه‌های یخ را زیر بازوها و دور کشالهٔ ران بگذارید.

در صورتی که علائم شما پس از خنک کردن و مصرف مایعات بهبود نیافت، یا در صورتی که هشیار شدید که فردی امکان دارد دچار غش در تاثیر گرما گردد، نیکوتر می باشد سریعاً با خدمت ها اورژانس محلی یا ۱۱۵ ارتباط بگیرید.

 

چه افرادی در معرض خطر بیشتر شدن دما (هایپرترمی) می باشند؟

کسانی که در خارج‌های زیاد گرم موضوع می‌کنند یا در زمان موضوع کردن در معرض گرمای بیشتر قرار می‌گیرند، در معرض خطر بیشتر شدن دما یا هایپرترمی می باشند.

کارگران ساختمان، کشاورزان و بعدی کسانی که به مدت بلند در فضای باز در گرما قرار می‌گیرند، می بایست برای پیشگیری از هایپرترمی احتیاطات و جلوگیری‌های کافی را تکمیل دهند. این مسئله ایضاً نسبت به آتش‌نشان‌ها و کسانی که در کوره‌های قوی یا در فضاهای سرپوشیده که تهویه‌های ضعیفی دارند موضوع می‌کنند هم صدق می‌کند.

بیماری‌های عرصه‌ای ممتاز هم امکان دارد شما را در معرض خطر بالاتری برای هایپرترمی قرار دهد. بعضی درمان‌های ویژه برای فشار خون و بیماری‌های قلبی نظیر داروهای مدر می‌تواند توانایی شما را برای خنک شدن از مسیر عرق کردن کم کند.

در صورتی که برای کنترل فشارخون رژیم کم ‌سدیم دارید، امکان دارد هایپرترمی در شما زودتر رخ داده و موفقیت کند.

کودکان و اشخاص میانسال هم در معرض خطر زیادتری می باشند. خیلی از کودکان در فضای باز و زیاد گرم، بدون استراحت کردن، خنک شدن و نوشیدن مایعات بازی می‌کنند. اشخاص مسن امکان دارد کمتر هشیار تغییرات دمایی شوند. پس در صورتی که دمای خارج آنان بالا رود اکثراً در همان آن و به موقع واکنش نشان نمی‌دهند. اشخاص مسنی که در خانه، بدون کولر یا تهویهٔ هوا زندگی می‌کنند هم امکان دارد در هوای بی‌آخر گرم با بیشتر شدن دما (هایپرترمی) روبه‌رو شوند.

 

چه فرقی بین بیشتر شدن دما و تب وجود دارد؟

دمای بدن شما به ابزارٔ بخشی از مغز که هیپوتالاموس نام دارد، تنظیم می‌گردد. هیپوتالاموس به طور نرمال دمای بدن شما را حدود ۳۷ درجهٔ سانتی‌گراد – با تمایز کم در روز و شب – نگه می‌دارد.

در صورتی که بدن شما عفونت ویروسی یا باکتریایی را حس کند، هیپوتالاموس ترموستات بدن شما را مجدد تنظیم می‌کند و بدن شما را گرم‌تر نموده تا میزبان نامناسبی برای عامل عفونت‌زا باشد.  در این مورد تب به موضوع بخشی از نظام دفاعی بدن اتفاق می‌افتد. زمانی عفونت ناپدید گردد، هیپوتالاموس می بایست مجدداً دمای بدن شما را به افق قبلی خودش برگرداند.

لیکن در بیشتر شدن دمای ناشی از گرمازدگی، بدن به تغییرات خارج شما جواب می‌دهد. مکانیزم طبیعی خنک کردن بدن نظیر تعریق، به‌تنهایی نمی‌تواند بر گرمای خارج شما غلبه کند، دمای بدن شما در جواب به این اتفاق بالا رفته و موجب می‌گردد برخی از علائمی را که در گذشته توضیح کردیم، تجربه نمایید.

برخی داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن می‌تواند به پایین آمدن تب هم یاری کند. هر تعدادی این داروها امکان دارد در درمان بیشتر شدن دما ( هایپرترمی) ناکارآمد باشند. تنها تغییری در خارج‌، هیدراته شدن و اقدامات خنک‌کنندهٔ بیرونی (نظیر آب خنک یا تکه‌های یخ روی پوست) می‌توانند بیشتر شدن دما را به وضعیت گذشته برگردانند.

 

چگونه از بیشتر شدن دما (هایپرترمی) پیشگیری کنیم؟

نخستین گام در پیشگیری از بیشتر شدن دما، اطلاع از خطرات موضوع کردن یا بازی کردن در خارج زیاد گرم می باشد.

اقدامات زیر را زمان قرار گرفتن در گرما به موضوع ببرید:

  • برای خنک شدن، در سایه یا خارج دارای تهویهٔ هوا استراحت نمایید. در صورتی که نیازی به ماندن در فضای بیرون ندارید، در فضای سرپوشیده بمانید.
  • زمانی در گرما تلاش دارید، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار، آب یا نوشیدنی‌هایی که حاوی الکترولیت می باشند بهره ببرید.
  • زمانی در فضای باز با دمای بالا هستید، لباس‌های سبک و رنگ روشن بپوشید.
  • در صورتی که خانهٔ شما تهویهٔ مناسبی ندارد، در طول مدت گرمازدگی، لحظه خویش را در فروش‌گاه‌ها، کتابخانه‌ها یا محل‌های عمومی غیر از اینی که تهویهٔ مناسبی دارند، بگذرانید.

 

منبع:

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *