مقدار نرمال فشارخون چقدر است؟

مقدار نرمال فشارخون چقدر است؟

فهرست مطالب

میزان نرمال فشارخون چقدر می باشد؟

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1399-06-15

فشار خون به نیرویی اطلاق می‌گردد که به دست خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اساسی حیات می باشد. فشار یک محتوا تحویل دادنی می باشد، منظور از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک می باشد. فشار خون با جریان پیدا کردن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌گردد. اصولاً فشارخون در قسمت‌های متفاوت نظام گردش خون گوناگون می باشد. معمول‌ترین راهکار اندازه‌گیری فشار خون به ‌ابزارٔ فشارسنج می باشد. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به شکل زنده با ‌حضور خانم دکتر شیرین جوان مجموعه، حرفه ای قلب و عروق، برگزار شد، ایشان به این سؤال جواب دادند که طبق دستورالعمل‌های تازه میزان نرمال فشارخون چقدر می باشد؟ ، که در این ویدیو می‌توانید آن را نظاره کنید.

 

دکتر شیرین جوان مجموعه، حرفه ای قلب و عروق در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در این خصوص تشریح دادند: در گذشته دستورالعمل‌ها در خصوص فشارخون به دست اتحادیه‌های اروپایی و آمریکا و طبق قواعد سبک زندگی خویش آنان تدوین می‌شد.

نیز‌حال حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون شخص در جهان دچار بیماری فشارخون می باشند که از این شمار فقط 300 میلیون شخص از آنان در مرز و بوم‌های حرفه ای شبیه کانادا یا امریکا زندگی می‌کنند و این تعاریف تنها با این جمعیت کم سنخیت دارد. در صورتی که این تعاریف می بایست برای مجموعٔ اشخاص با این بیماری و در هر کشوری که می باشند معادله داشته و مطلوب بوده و جامعیت داشته باشد.

این مبحث موجب شد تا گایدلاین (دستورالعمل) تازه فشارخون به نام (International Society Of Hypertension) عرضه گردد.

بر پایه گایدلاین تازه عدد‌هایی برای فشارخون گویش شده که اُپتیمال (ایده آل) می باشد و برای مرز و بوم‌هایی که دارو‌های مناسب تری دارند و می‌توانند فشارخون را کنترل کنند کاربرد دارد. در این وضعیت فشارخون می بایست زیر 120 روی 80 میلی‌متر جیوه باشد. لیکن درباره مرز و بوم‌هایی که مساحت پایین‌تری دارند، فشارخونِ نرمال تعریف شده که ماکزیمم آن 12 تا 13 و مینیمم آن 8 تا 8.5 می‌باشد.

در باقی مطلب تعریف غیر از اینی تحت موضوع فشار بالای نرمال (های نرمال) شکل گرفته که ماکزیمم آن 13 تا 14 و مینیمم آن 8.5 تا 9 میلی‌متر جیوه می‌باشد این تعریف برای کسانی که دیابت، بیماری‌های قلبی و یا نارسایی کلیوی دارند اختصاص یافته می باشد.

وی در باقی مطلب این مساله را هم گویش کرد که به طور کلی فشارخون را به 3 گرید (درجه) تقسیم نموده‌اند که در بر دارنده گرید یک با ماکزیمم 14 تا 16 و مینیمم 9 تا 10، گرید دو با ماکزیمم 16 تا 18 و مینیمم 10 تا 11 و گرید سه با ماکزیمم بالای 18 و مینیمم بالای 11 می باشد که این گروه اغلبً  احتیاج به بستری شدن دارند.

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *