مشکلات خواب در افراد مسن

مشکلات خواب در افراد مسن

فهرست مطالب

موارد خواب در اشخاص مسن

هنگام مطالعه: 3 دقیقه

1399-09-11

با تکثیر سن، خواب در اشخاص مسن دچار موارد می‌گردد، شما شاید اکثر از خواب بپرید و مقدار خواب کمتری در مقایسه با هنگام جوانی داشته بمانید. می‌توانید با تکمیل کارهایی مقداری بر این موارد غلبه نمایید.

با تکثیر سن شاید در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوید و شاید برایتان جذاب باشد که بدانید “آیا این مورد به خاطر پیری بوده و طبیعی می باشد و یا اینکه ایرادی وجود دارد؟”

مطمئن بمانید که غلت زدن و از این پهلو به آن پهلو شدن در خواب جای نگرانی ندارد. یکی از بارز‌ترین و متداول‌ترین تغییرات الگوی خواب که با تکثیر سن ساخت می‌گردد، همیشه بیدار شدن از خواب می باشد. محتمل‌ترین علت آن نوعی ناراحتی جسمی شبیه احتیاج به استفاده از دستشویی یا تبدیل محل و یا جابه‌جایی مفصل دردناک می باشد.

خوشبختانه اشخاص مسن عموماًً به همان سرعتی که اشخاص جوان‌تر می‌خوابند، می‌توانند دوباره به خواب بروند. به‌علاوه، زیادترین تغییرات الگوی خواب مرتبط به سن، از حرف مدت هنگام خوابیدن که بعداً زیاد تکثیر نمی‌یابد، گذشته از 60 سالگی اتفاق می‌افتد.

دیگر تغییرات از حرف کم خوابیدن در مجموع و خرج هنگام کمتر در چرخهٔ حرکت بلافاصله چشم (REM)، بخشٔ رویا در خواب، قسمتی از پیری طبیعی می باشد. این تغییرات می‌تواند در اشخاص سراسرً گوناگون باشند و به طور کلی اکثر از زنان، در مردان تأثیر می‌گذارند.

پیر شدن لزوماً به معنای داشتن خواب کم و نا‌آرام تا پایان عمر نیست. اگرچه شاید نتوانید ریتم خواب طبیعی و مقدار علاقه ی به آن را تبدیل دهید، ولی می‌توانید خیلی از تکنیک‌های آسان را برای محدود کردن اختلالات و بهبود مرغوبیت خواب امتحان کنید.

 

مواردی برای بهبود خواب

  • در خصوص دارو‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌نمایید با پزشک خویش راهنمایی نموده و تغییراتی را که می‌توانید در هنگام و مقدار مصرف آنان برای بهبود مرغوبیت خواب بدهید، وارسی نمایید.
  • نوشیدن مایعات را دو ساعت گذشته از خواب متوقف نمایید تا مقدار احتیاج به سرویس بهداشتی در طول شب کم شدن یابد.
  • در صورتی که شب‌زمان درد شما را بیدار نگه می‌دارد، با پزشک خویش در خصوص قابلیت مصرف داروی مسکنِ بدون نسخه گذشته از خواب راهنمایی نمایید. در صورتی که چه مصرف دارو شاید مانع بیدار شدن شما نشود، ولی خواب آسان‌تری را برای شما فراهم می‌کند.
  • بیرون خواب خویش را تا مرز قابلیت تاریک نگه دارید. این مورد در بر دارنده محدود کردن نور صفحهٔ تلویزیون و کامپیوتر و تلفن هم گام هم می‌گردد. نور ریتم طبیعی خواب را مختل می‌کند.
  • مصرف کافئین را به‌ویژه هشت ساعت گذشته از خواب محدود نمایید.
  • در ساعت‌های نزدیک به هنگام رختخواب رفتن، از مصرف الکل خودداری نمایید. الکل شاید در به‌خواب‌رفتن به شما هم یاری کند، ولی به محض از بین رفتن تالیف آن، احتمال بیدار شدن شما در شب اکثر می‌گردد.
  • برای حفظ چرخهٔ خواب باکیفیت، چرت زدن در روز را فقط به 10 تا 20 دقیقه محدود نمایید. در صورتی که هشیار شدید که چرت‌های در روز در زمان شب مانع آسان‌خوابیدن شما می‌گردد، از چرت زدن به طور تمام خودداری کنید.
  • در صورتی که در به خواب‌رفتن چالش دارید، حدود دو ساعت گذشته از خواب سعی نمایید 1 تا 2 میلی‌گرم ملاتونین (به ادامه قرص‌هایی با ترشح مداوم بمانید) مصرف کنید. دراین‌باره با پزشک خویش راهنمایی نمایید.

 

قابل توجه می باشد که هر شب هفت تا هشت ساعت خواب داشته بمانید. در صورتی که با وجود تکمیل این موارد، خواب باکیفیتی نداشتید، یا اکثر روزها خسته و یا خواب‌آلود هستید، با پزشک خویش راهنمایی کنید.

 

این نکات را امتحان نمایید:

  • حداقل دو ساعت گذشته از خواب از مصرف نوشیدنی (از حرف الکل) خودداری نمایید تا مقدار احتیاج شما برای بیدار شدن و دستشویی رفتن کم شدن یابد.
  • در صورتی که برنامهٔ در روز‌تان این قابلیت را به شما می‌دهد، در روز حدود 10 تا 20 دقیقه چرت بعد‌از‌ظهری داشته بمانید و ببینید آیا حالت مناسب تری خواهید داشت یا خیر.
  • با تکمیل حرکات کششی برای تعدادی دقیقه در صبح و شب، دردی را که شاید در خوابِ شما اختلال ساخت نماید، تسکین دهید.

 


منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *