کووید-19 و برونشیت

کووید-19 و برونشیت

کووید-19 و برونشیت علائم کووید-19 (کرونا‌ویروس تازه) در بر دارنده تب، خستگی و سرفهٔ خشک هست. این علائم در کنار این می‌تواند در بقیه شرایط

مشاهده مطلب
فواید هندوانه برای سلامتی

فواید هندوانه برای سلامتی

فهرست مطالب

مزایا هندوانه برای سلامتی

یکی از میوه‌هایی که در فصل تابستان زیاد محبوب هست هنداونه هست. مزایا هندوانه برای سلامتی چیست؟ برای آشنایی با این خواص جادویی با ما همقدم بمانید.

 

مملو از لیکوپن

رنگ قرمز هندوانه از لیکوپن، یک آنتی‌اکسیدان، دستاورد می‌گردد. مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه شاید به موضوع قسمتی از یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سرطان و دیابت را مهار کند. هندوانه بیشتر از هر میوه و یا سبزیجاتی بقیه، ولو گوجه‌فرنگی، از این مادهٔ مغذی دارا هست. برای دریافت لیکوپن، یک برش هندوانه با رنگ قرمز روشن را گزینش نمایید. هرچه رسیده‌تر باشد، خوب تر هست. از طرفی، هندوانهٔ بدون هسته عموماًً اکثر از نوع هسته‌دار آن لیکوپن دارد.

 

مزایا خورشیدی؟

بعضی از رنگدانه‌ها به محافظت از گیاهان در مقابل آفتاب هم یاری می‌کنند. عجیب هست در صورتی که بدانید خوردن آنان هم شاید از پوست شما ولو به مقدار کم، محافظت کند. لیکوپن به وجود آمده در هندوانه احتمال آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند. لیکن این مورد قطعی نیست، در نتیجه هر روز از کرم ضدآفتاب طیف گسترده و با SPF 30 و یا بالاتر بهره ببرید.

 

قلب سالم‌تر

هندوانه سرشار از اسیدآمینه‌ای به نام سیترولین هست که شاید به حرکت خون در بدن هم یاری کند و فشار خون را کم شدن دهد. قلب شما از همه ی مزایای لیکوپن به وجود آمده در هندوانه استفاده می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه شاید خطر حملات قلبی را کم شدن دهد. اگر چه، تمام سبک زندگی شما بر سلامت قلبتان تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، یقین دستاورد نمایید که مورد های زیر را هم رعایت می‌نمایید: ورزش کردن، سیگار نکشیدن، محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع و رعایت توصیه‌های پزشک.

 

محافظت از مفاصل

هندوانه رنگدانه‌ای طبیعی به نام بتا-کریپتوکسانتین دارد که شاید از مفاصل شما در مقابل التهاب، محافظت کند. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که با گذشت وقت، احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را کمتر می‌کند.

 

مطلوب برای چشم‌ها

فقط یک برش متوسط هندوانه شامل حدود 9 تا 11 درصد ویتامین آ (A) مورد احتیاج روزمره هست. این مادهٔ مغذی یکی از مورد های با اهمیت برای حفظ سلامت چشم هست. غذا‌ها مناسب ترین کانال برای دریافت همه ی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد احتیاج بدن‌اند.

 

آبرسانی شیرین و طبیعی

هندوانهٔ آبدار شامل حدود 92 درصد آب هست، در نتیجه روشی آسان برای هم یاری به هیدراته‌ماندن و آبرسانی به بدن هست. هر سلول در بدن شما به آب احتیاج دارد. ولو مقدار کمی کم‌آبی هم شاید حس ضعف را در شما خلق کند. در صورتی که دچار کم‌آبی شوید، شاید به‌اندازه‌ای جدی گردد که احتیاج به دریافت مایعات از مسیر وارد کردن درون‌رگی (IV) داشته بمانید.

 

تسکین‌دهندهٔ پوست

ویتامین‌های ب۶، آ و ث به وجود آمده در هندوانه به پوست شما لطافت و نرمی می‌دهند. از آنجا که هندوانه سرشار از آب هست، ماسکی عالی برای شکل انگاشته می‌گردد. یک قاشق غذاخوری آب هندوانه را با همان میزان ماست یونانی مخلوط نمایید. این ترکیب را روی شکل خویش گذاشته، بگذارید به مدت 10 دقیقه بر روی پوست بماند. در ادامه شکل خویش را بشویید و خشک نمایید.

 

حس احتیاج شما به خوردن موردی شیرین را رفع می‌کند

یک فنجان بستنی حدود 300 کالری دارد. شما با خوردن همان میزان هنداونه فقط 45.6 کالری دریافت می‌نمایید و برخلاف خیلی از دسرها، فاقد چربی و سدیم هست و کلسترول کمی دارد. ضمناً، آب به وجود آمده در هندوانه به شما هم یاری می‌کند تا مدت زیادتری سیر بمانید. برای تهیهٔ دسری راحت، مقداری هندوانه را در مخلوط‌کن ریخته، مقداری آب لیمو به آن افزوده نمایید و در فریزر قرار دهید تا سفت گردد.

 

تقویت‌کنندهٔ ورزش

حد بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید‌های آمینهٔ به وجود آمده در هندوانه شاید موجب تقویت و بهبود ورزشی گردد که اعمال می‌دهید. هندوانه ضمناً سرشار از پتاسیم هست، ماده‌ای معدنی که گرفتگی عضلات را در ورزش کم شدن می‌دهد. بعد از تعریق آب هندوانه میل نمایید، با این فعالیت از درد عضلانی محتمل پیشگیری می‌نمایید، به‌شرطی که بسیار شدید ورزش نکرده بمانید.

 

تکثیر ندادن قند خون

سعی دارید حد گلوکز خون خویش را ثابت نگه دارید؟ خوش‌شانس هستید. هندوانه دارای برجسته گلیسمی (GI) هشتاد هست که این مقدار مقابل یا یک کاسه پرک ذرت هست، با این اختلاف که کربوهیدرات کمی دارد، به این معادل که مقدار گلیسمی آن (سرعت داخل شدن آن به جریان خون و مقدار ساخت گلوکز) تنها 5 هست. بدون عذاب وجدان از خوردن یک برش هندوانه خوشی ببرید.

 

هضم راحت

در صورتی که به بیماری گوارشی سان کرون و یا کولیت مبتلا هستید، فهرست نکاتی که نباید زمان بروز و عود این موارد بخورید، بلند و بلند هست. هندوانه را در فهرستی قرار دهید که می‌توانید در شرایط عود بیماری آن را مصرف نمایید. بخش نرم و گوشتی هندوانه به‌آسانی برای رودهٔ ملتهب قابل هضم هست (در صورتی که واجب هست فیبر را محدود نمایید، پوست و دانه‌های هندوانه را نخورید).

 

چه می‌گردد در صورتی که دانهٔ هندوانه را به طور تصادفی بخوریم؟

شاید در دوران کودکی به شما اطلاق شده باشد که در صورتی که دانهٔ هندوانه را قورت دهید، در شکم شما رشد می‌کند. درست نیست! به‌هرحال، معدهٔ شما نور خورشید و یا خاک ندارد و میزان اضافه اسید در آن وجود دارد. خیلی از هندوانه‌ها اخیراً بی‌دانه‌اند، لیکن در صورتی که دانهٔ هندوانه را قورت دادید، نگران نباشید. این دانه‌ها در اصل سرشار از مواد مغذی‌اند!

 

هندوانهٔ نیکو گزینش نمایید

هندوانه‌ای را گزینش نمایید که فاقد گودی، لکه، تیرگی و زدگی باشد. به‌جست و جو نقطه‌ای زرد (نه سفید) در ته هندوانه بمانید. این لکه نشان می‌دهد که هندوانه رسیده هست. هندوانهٔ آبدار و حاضر برای خوردن به‌نسبت اندازه‌اش، سنگین هست. هنگامی‌که بر روی آن می‌کوبید، می بایست صدای توخالی‌بودن بدهد.

 

نگهداری و برش ایمن هندوانه 

بخش فرنگی هندوانه را پیش از گذاشتن داخل یخچال بشویید و در ادامه آن را برش بزنید، چرا که از این مسیر چاقوی شما میکروب‌های حد هندوانه را به داخل آن منتقل نمی‌کند. با اینکه هندوانه بالافاصله بعد از برش مناسب ترین طعم را دارد، لیکن می‌توانید آن را تا 5 روز داخل یخچال نگهداری نمایید. انجماد هم گزینهٔ مناسبی برای نگهداری هندوانه هست، لیکن در این وضعیت بقیه ترد نخواهد بود. می‌توانید از هندوانهٔ منجمد در اسموتی‌ها بهره ببرید.

 

به یک برش اکتفا نکنید

یک برش هندوانهٔ جدید، مزه‌ای عالی دارد، لیکن می‌توانید کارهای زیادتری با آن اعمال دهید. تکه‌های هندوانه را که به‌شکل مکعبی برش داده‌اید، بر روی سالاد به همقدم پنیر فتای خردشده، بریزید. با گذاشتن ماست، نعناع، بادام خردشده و بری‌ها روی هندوانه، پیتزای هنداونه درست نمایید. دانه‌های هنداونه را نگه دارید. با نمک دریا و روغن زیتون تفت دهید و به‌موضوع بین‌وعده‌ای سالم و خوشمزه بهره ببرید.

 


منبع:

مزایا هندوانه برای سلامتی / مزایا هندوانه برای سلامتی

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *