غذاهای مفید برای دیابت

غذاهای مفید برای دیابت

فهرست مطالب

غذاهای سودمند برای دیابت

 

“سوپرفود” یا “غذاهای عالی” یا به عبارتی غذاهای سودمند برای دیابت ، اصطلاحی هست که به دست خیلی از سازمان‌های مواد غذایی و آشامیدنی به منزله راهی برای تبلیغ مصرف مواد غذایی‌ای که برداشت می‌گردد دارای مزایایی برای سلامتی می باشند، استفاده می‌گردد. با این اکنون، هیچ تعریف رسمی از این واژه از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا وجود ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا قوانینی را وضع می‌کند که عبارات اثر‌شده بر روی برچسب محصول ها این یقین را به مصرف‌کننده بدهد که برای پشتیبانی از این ادعا‌ها تحقیقات علمی وجود دارد. لیست مواد غذایی‌ای که در تداوم به آن اشاره می‌گردد سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر هست که برای سلامتی کلی بدن سودمند بوده و شاید به پیشگیری از بیماری نیز هم یاری نماید.

 

حبوبات

حبوبات از هر نوع، مملو از ویتامین و مواد معدنی شبیه منیزیم و پتاسیم می باشند. این مواد غذایی ایضاً منبع عالی فیبر نیز به حساب می‌آیند.

حبوبات پر کربوهیدرات می باشند، و حدود نصف فنجان حبوبات پر میزان پروتئینی به اندازه یک اونس گوشت بدون چربی اشباع‌شده هست. برای صرفه‌جویی در وقت می‌توانید از کنسرو حبوبات استفاده کنید، لکن مطمئناًً آن را آبکشی نمایید تا نمک افزودهٔ آن شسته گردد.

 

سبزیجات برگداری که به رنگ سبز تیره می باشند

اسفناج، کاهو و سبزیجات برگداری که به رنگ سبز تیره می باشند از ویتامین و مواد معدنی شبیه ویتامین A، E، C، و K، آهن، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده‌اند. این مواد غذایی کالری و کربوهیدرات کمی دارند. سعی نمایید از این سبزیجات در سالاد، سوپ و خورشت خویش استفاده کنید.

 

مرکبات

گریپ فروت، پرتقال، لیمو، و لیمو ترش یا دیگر مرکبات را در برنامهٔ غذایی خویش داشته شوید تا میزان مناسبی از فیبر، ویتامین C، فولیک اسید و پتاسیم را دریافت کنید.

 

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین از عبارت سبزیجات نشاسته‌داری هست که سرشار از ویتامین A و فیبر هست. این مادهٔ غذایی ایضاً منبع نیکی از ویتامین C و پتاسیم هست.

هوس موردی شیرین نموده‌اید؟ یک سیب‌زمینی شیرین را به جای سیب‌زمینی معمولی امتحان نمایید و بر روی آن دارچین بپاشید.

 

اقسام بری‌ها

کدام‌یک مورد تمایلٔ شما هست: بلوبری، زغال اخته، توت‌فرنگی و یا اقسام گوناگون غیر از این؟ در هر شکل مجموعٔ اقسام بری‌ها مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر می باشند. این میوه‌ها می‌توانند گزینهٔ مناسبی برای هوس شما به خوردن موردی شیرین باشند و احتیاج شما به ویتامین C، ویتامین K، منگنز، پتاسیم و فیبر را هم تأمین نمایند.

 

گوجه فرنگی

خبر نیکو این هست که قابل توجه نیست گوجه فرنگی را به شکل خام، پوره و یا سس مصرف کنید، در هر شکل مواد مغذی حیاتی آن شبیه ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم را دریافت خواهید کرد.

 

ماهی‌های دارای اسید‌های چرب امگا 3

چربی‌های امگا 3 شاید به کم شدن خطر بیماری‌های قلبی و التهاب هم یاری کند.

ماهی‌هایی که غنی از این چربی‌های سالم می باشند با نام “ماهی چرب” شناخته می‌شوند و ماهی قزل آلا در این مجموعه مشهور هست. ماهی‌های غیر از این این مجموعه حاوی شاه ماهی، ساردین و ماهی خال مخالی هست. سعی نمایید این ماهی‌ها را به شیوهٔ کباب‌پز، بخارپز، پخت در فر، گریل‌ کردن مورد استفاده قرار دهید تا از کربوهیدرات و کالری اضافی ناشی از سرخ کردن خودداری نمایید. کامل اتحادیه دیابت آمریکا در سال 2017 حول مراقبت‌های پزشکی دیابت توصیه می‌کند که مبتلایان به دیابت دو بار در هفته ماهی‌های چرب را استفاده نمایند.

 

آجیل

هر اونس آجیل می‌تواند چربی‌های اساسی سالم را به بدن شما رسانده و سیری‌دراز مدتی را برای شما ساخت نماید. علاوه بر این، مغز‌ها منیزیم و فیبر را هم تأمین می‌کنند. بعضی مغز‌ها و دانه‌ها شبیه گردو و تخم کتان منبع نیکی از اسید‌های چرب امگا 3 می باشند.

 

غلات تمام

این موردی هست که شما می‌خواهید. غلات تمام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی شبیه منیزیم، ویتامین‌های مجموعه B، کروم، آهن و فولیک اسید می باشند. آنان ایضاً منبع نیکی از فیبر می باشند. بعضی از مثال‌های غلات تمام عبارتند از: جو تمام، کینوآ، و فارو.

 

شیر و ماست

احتمالاً گوش داده شوید که شیر و ماست می‌توانند به ساختن استخوان‌ها و دندان‌های استوار هم یاری کنند. علاوه بر کلسیم، خیلی از محصول ها لبنی غنی‌شده می باشند که آنان را به منبع نیکی از ویتامین D جایگزین می‌کند. تحقیقات زیادتری حول تماس ویتامین D با سلامتی در اکنون تمام هست. شیر و ماست پر کربوهیدرات می باشند که اشخاص مبتلا به دیابت می بایست در برنامهٔ غذایی خویش قرار دهند. محصول ها لبنی‌ای استفاده کنید که از نظر چربی و قند افزوده‌شده در میزان پایین‌تری باشند.

 

مواردی برای گزینش غذا با درآمد‌ای ناب

بسته به مکانی که در آن زندگی می‌نمایید و فصلی که در آن هستید، شاید تهیهٔ بعضی مسائل بالا دشوار باشد. به ادامه گزینه‌های کم‌بها شبیه میوه و سبزیجات همان فصل و یا ماهی یخ‌زده یا کنسروی شوید. اقسام لوبیا و غلات تمام غذا‌های شخصی دیگر می باشند که در کل فصول سال با بها مطلوب در دسترس‌اند.


منبع:

غذاهای سودمند برای دیابت

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *