علائم گوارشی بیماری کووید 19

علائم گوارشی بیماری کووید 19

فهرست مطالب

علائم گوارشی بیماری کووید 19

وقتی‌ که اکثر اشخاص به بیماری کووید ۱۹ اندیشه می‌کنند، اکثراً علائمی همچون سرفه خشک و تب بالا را برداشت می‌کنند. این در حالی می باشد که تحقیقات تازه نشان می‌دهد که اقلیت نکات تنها با علائم گوارشی ظاهر می‌شوند. در پژوهش این روزها در حدود یک‌چهارم از بیماران علائم گوارشی بیماری کووید 19 همچون اسهال و دیگر علائم گوارشی را بروز دادند، این علائم در نکات خفیف کووید ۱۹ دیده می‌شد، و این بیماران دیرتر از بیمارانی که دارای علائم تنفسی بودند، به ادامه ی دریافت خدمت های درمانی رفته‌اند.

عدم تشخیص زودهنگام این بیماران، به طور غالب شاید منتهی به توسعه ناخواسته این بیماری در بیماران سرپاییِ مبتلا به بیماری خفیف گردد که بیماریشان تشخیص داده نشده و از توانایی خویش برای آلوده کردن دیگران آگاه نیستند.

داده‌های جانور در این مطالعه وجود و مشخصه‌های این زیرگروه با اهمیت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نشان می‌دهد که می‌بایست در مطالعات وسیع‌تر بین المللی قبول شوند.

در این مورد اکثر بخوانید:

 

علائم گوناگون کووید-۱۹

در اکنون حاضر فقط در اکنون دانش از طیف متنوعی از علائمِ بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستیم. حال می‌دانیم که علائم گوارشی هم شاید علائم ابتدایی بیماری کووید ۱۹ باشد (ضمناً بدون سرفه، تب یا ایراد در تنفس). خبر درست این می باشد که اکثر بیمارانی که دارای علائم گوارشی‌اند، عموماًً به گونه خفیف بیماری کووید ۱۹ مبتلا می باشند.

در مطالعه تازه، گروه پژوهش داده‌های ۲۰۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف را ردیابی و وارسی کرد. به طور تقریبی یک چهارم، به این معنا که شمار ۴۸ شخص از آنان، تنها علائم گوارشی داشتند، ۶۹ شخص علائم گوارشی و تنفسی را با نیز نشان دادند و ۸۹ شخص تنها علائم تنفسی داشتند.

این مطالعه نشان داد که همه ۶۷ بیمار مبتلا به علائم گوارشی، اسهال داشته و از این شمار، با تقریبً در یک شخص از هر پنج شخص اسهال نخستین لوگو ابتلای آنان بوده می باشد.

اسهال حدود یک تا ۱۴ روز به طول انجامیده و به طور میانگین مدت لحظه بیشتر از پنج روز و حدود چهار بار دفع در روز اعلام شده می باشد.

محققان دریافتند که حدود یک‌‌سوم بیماران مبتلا به علائم گوارشی، تب ندارند.

 

سیر بیماری کووید-۱۹

بیماران مبتلا به علائم گوارشی در مقایسه با بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به ادامه ی مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده می باشد.

مطالعات تازه نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به علائم گوارشی مدت لحظه آغاز علائم تا بهبود تمام از ویروس، بلند‌تر بوده و احتمال دارد که ویروس در مدفوع این بیماران در مقایسه با بیماران دارای علائم تنفسی به مقدار زیادتری دیده گردد (۷۳ درصد در برابر ۱۴ درصد). این بیماران در مقایسه با بیماران دارای علائم تنفسی مدت لحظه بلند‌تری بیمار بودند.

گروه پژوهش چینی بر این مورد پافشاری دارد که بیماری‌های زیادی در ارزش جامعه وجود دارد که موجب ابداع علائم گوارشی می‌شوند و اکثر نکات ابتلا به اسهال، تهوع، استفراغ و کم‌اشتهایی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ نیستند.

با این وجود، پزشکان می‌بایست بدانند که این علائم ابتدایی تازه و حاد گوارشی در بیمار مشکوک به کروناویروس حداقل می بایست موجب سرعت بخشیدن در رسیدگی به این بیماری و بیماران گردد، در نتیجه علائم گوارشی بیماری کووید 19 می بایست مدنظر درمانگران باشد.

این پژوهش خیلی حیاتی می باشد برای اینکه نشان می‌دهد ۸۰ یا بیشتر از ۸۰ درصد از بیماران به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند. در نتیجه تشخیص مشخصه‌های اصلی این بیماری خیلی واجب می باشد، چرا که می‌تواند احتیاج به خودقرنطینگی را ابداع نماید.

 

در شکل بروز علائم گوارشی کرونا چه می بایست کرد:

در صورتی که اسهال، وضعیت تهوع و یا استفراغ دارید به این معنی نیست که به کووید 19 مبتلا شده‌اید. لکن عاقلانه می باشد که در طول کل‌گیری ویروس کرونا در مقایسه با علائم خویش هشیارتر شوید. خصوصاً در صورتی که به دلیل مشکل های عرصه‌ای اکثر در معرض خطر هستید.

  • در خانه بمانید. اکثر کسانی که تست کرونایشان موافق شده، به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند و بدون احتیاج به درمان بهبود می‌یابند. از بیرون رفتن مگر در نکات واجب همچون مراجعه به پزشک و ویزیت‌های با اهمیت خودداری نمایید.
  • دستشویی و تخت اعلا به خویش را داشته شوید. در حالی که با اشخاص به جز آن زندگی می‌نمایید، برای پیشگیری از انتقال بیماری از راه مدفوع خوب تر می باشد در شکل قابلیت از دستشویی جداگانه بهره ببرید.
  • دستان خویش را بشویید. شستن دستانتان با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه مناسب ترین طریق می باشد. خصوصاً بعد از استفاده از توالت، پاک کردن بینی، عطسه و سرفه و گذشته از غذا خوردن و آشپزی. طریق بعدی استفاده از محلول شست و شوی دست با حداقل ۶۰ درصد الکل می باشد.
  •  سطوح را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی نمایید. که این حاوی توالت فرنگی، سنگ دستشویی، دکمه و یا دستگیرهٔ سیفون، دستگیرهٔ در دستشویی، تلفن، پیشخوان و دیگر سطوحی که اکثراً با آنان در ارتباط هستید، می‌گردد.
  • مايعات زياد بنوشيد. در صورتی که اسهال و یا استفراغ دارید، تبدیل کردن مایعات از دست‌رفته با اهمیت می باشد. تهیه او آر اس (ORS) از داروخانه و مصرف آن مناسب ترین کانال‌حل می باشد چون دارای نمک و شکر می باشد که بدن در نشانه اسهال از دست می‌دهد. یا می‌توانید آب‌میوه‌های آبدار یا نوشیدنی‌های ملایم را به کنار کراکر شور و آبگوشت جرعه‌جرعه و کم‌کم میل نمایید.
  • رژیم ملایمی داشته شوید. غذاهایی همچون موز، برنج سفید، سس سیب و نان تست را که می‌توانند به کم شدن علاقه ی شما به دفع و تأمین کربوهیدرات‌های مورد احتیاج بدن شما هم یاری کنند، امتحان نمایید. ایضاً می‌توانید جو دوسر، سیب‌زمینی آب‌پز یا پخته‌شده و مرغ پخته‌شدهٔ بدون پوست را امتحان نمایید.

 

چه وقتی با پزشک در ارتباط باشیم؟

در صورتی که مشکل های معدهٔ شما به دلیل مشکل های گوارشی و یا مسمومیت غذایی باشد، به طور معمول می بایست تا ۴۸ ساعت خوب تر شوید. در غیر این شکل با پزشک خویش ارتباط بگیرید. شاید این علائم به دلیل عفونت باکتریایی جدی‌تر و یا علائم ابتداییٔ کووید ۱۹ باشند.

ایضاً در شکل داشتن شرایط زیر فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • دهیدراسیون و از دست دادن شدید آب بدن. لوگو‌ها حاوی ادرار تیره، ضعف شدید، دهان و بیان خشک و سرگیجه می باشد.
  • اسهال خونی و یا سیاه، و یا درد شدید شکم
  • در صورتی که تب، سرفه و یا حس تنگی نفس دارید.

 

در این مورد مصاحبه‌ای با خانم دکتر حق ازلی حرفه ای گوارش مرکز محب مهر اتجام شد که می‌توانید از این اتصال مطالعه نمایید.

– این مطلب در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۹ به‌روزرسانی شده ‌می باشد.

 

 


منبع:

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *