شیر مادر

شیر مادر

شیر مادر تصمیم‌گیری درباره تغذیه با شیر مادر برای نوزادان موضوعی شخصی می باشد، لیکن شاید عقاید و نظراتی از دوستان و اطرافیان برای دریافت

مشاهده مطلب
تغذیه و دیالیز

تغذیه و دیالیز

تغذیه و دیالیز تغذیه و دیالیز تماس مهمی با یک بقیه دارند؛ در صورتی که شما بیمار دیالیزی هستید، شاید پزشکان به شما توصیه کنند

مشاهده مطلب
علائم کووید-۱۹ چیست؟

علائم کووید-۱۹ چیست؟

فهرست مطالب

علائم کووید-۱۹ چیست؟

از آنجا که ما به طور مداوم حول کروناویروس و کووید-19 اکثر می‌آموزیم، این اتفاق می‌تواند در کسب داده ها تازه و به‌روز در این مورد ها یاری کند. به منزله ی نمونه، علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز به چه صورت هست؟ از دست دادن احساس بویایی در چه هنگامی اتفاق می‌افتد؟ لحظه آغاز علائم کرونا تعدادی روز بعد از آلودگی هست؟

 

کرونا‌ویروس چیست؟

کرونا‌ویروس‌ها یکی از علل شایع سرماخوردگی و دیگر عفونت‌های تنفسی فوقانی می باشند.

 

کووید-19 چیست؟

کووید-19 نام اختصاری بیماری کرونا‌ویروس 2019 هست که نام رسمی آن به دست سازمان بهداشت بین المللی به بیماری‌ای که ناشی از نوع جدید معرفی‌شدهٔ این ویروس هست، داده شده هست.

 

تعدادی شخص به کووید-19 مبتلا شده‌اند؟

این عدد سریعاً در اکنون تبدیل هست.

این بیماری آنچنان سریعاً در خیلی از سرزمین‌های دنیا در اکنون فراگیری هست که سازمان بهداشت بین المللی آن را به منزله ی بیماری مجموع‌گیر ابراز نموده هست. (اصطلاحی که نشان می‌دهد این بیماری جمعیت، منطقه، سرزمین یا قاره‌های وسیعی را آلوده کرده هست.)

 

آیا بزرگسالان زیر 65 سال که سلامت می باشند، می بایست نگران کووید-19 باشند؟

بله. در صورتی که چه خطر ابتلا به نوع شدید و یا مرگ ناشی از کووید-19 با بیشتر شدن سن به طور مداوم بیشتر شدن می‌یابد، قابلیت ابتلای اشخاص جوان به نوع شدید و احتیاج به بیمارستان هم در این سری از اشخاص وجود دارد. و بعضی از بیماری‌های برجسته عرصه‌ای شاید خطر ابتلا به کووید-19 از نوع شدید را برای اشخاص در هر سنی بیشتر شدن دهد.

اشخاص در هر سنی می‌بایست اقدامات پیشگیرانهٔ بهداشتی از عبارت شست‌وشوی همیشه دست، حفظ فاصلهٔ اجتماعی و زدن ماسک را در لحظه خروج از منزل و حضور در بین عموم انسان ها برای محافظت از خویش و کم شدن احتمال انتشار عفونت به دیگران رعایت نمایند.

 

علائم کووید-19 چیست؟

بعضی از اشخاص آلوده به این ویروس هیچ علائمی ندارند. زمانی که ویروس موجب ابداع علائم می‌گردد، مورد ها رایج آن حاوی تب، بدن درد، سرفهٔ خشک، خستگی، لرز، سردرد، گلودرد، کم شدن اشتها و از بین رفتن احساس بویایی هست. در بعضی اشخاص، کووید-19 موجب علائم شدیدتری سان تب بالا، سرفهٔ شدید و تنگی نفس می‌گردد که اغلبً نشان‌دهندهٔ ذات‌الریه هست.

اشخاص مبتلا به کووید-19 ایضاً می‌توانند علائم عصبی، علائم گوارشی و یا هر دوی این مورد ها را تجربه کنند. این مورد ها شاید با یا بدون علائم تنفسی بروز نمایند.

به منزله ی نمونه، کووید-19 در بعضی از اشخاص بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. از علائم عصبی ویژه‌ای که در اشخاص مبتلا به کووید-19 دیده می‌گردد می‌توان به از بین رفتن احساس بویایی، عدم توانایی در حالت طعم، ضعف عضلات، سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی و گنگی سر، تشنج و سکتهٔ مغزی اشاره کرد.

به‌ علاوه، بعضی از اشخاص دارای علائم گوارشی سان از بین رفتن اشتها، وضعیت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم یا ناراحتی هم گام با کووید-19 می باشند. این علائم شاید گذشته از علائم بقیه سان تب، بدن درد و سرفه آغاز گردد. ویروس ابداع‌کنندهٔ کووید-19 در مدفوع هم دیدن شده هست که ضرورت شست‌وشوی دست را بعد از هر بار مراجعه به توالت و ضدعفونی و شستن همیشه سرویس بهداشتی را نشان می‌دهد.

 

آیا علائم کووید-19 پس از تعدادی روز بیماری، می‌تواند سریعاً بدتر گردد؟

علائم متداول کووید-19 حاوی تب، سرفهٔ خشک، خستگی، از دست دادن اشتها، از بین رفتن احساس بویایی و بدن درد هست. در بعضی اشخاص، کووید-19 موجب علائم شدیدتری سان تب بالا، سرفهٔ شدید و تنگی نفس می‌گردد که اغلبً نشان‌دهندهٔ ذات‌الریه هست.

شاید فردی حدود یک هفته علائم خفیف داشته باشد، در نتیجه این علائم سریعاً بدتر شوند. پزشک را در جریان این عنوان قرار دهید که آیا علائم شما سریعاً در طی مدت هنگامی کوتاه بدتر شده هست یا خیر. به‌علاوه، در صورتی که هر یک از علائم اضطراری زیر را تجربه کردید، فوری به پزشک مراجعه نمایید: دشوار در تنفس، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، سردرگمی و یا گیجی یا عدم توانایی در حرکت، و کبودی لب و یا شکل.

 

طوفان سایتوکین چیست و چه ارتباطی با کووید-19 دارد؟

طوفان سایتوکین یک واکنش بیشتر از مرز در سامانه ایمنی بدن هست. در بعضی از مبتلایان به کووید-19، سامانه ایمنی بدن پیغام‌رسانِ ایمنی موسوم به سیتوکین‌ها را در لحظه تهدید ویروس‌ها و یا هنگامی‌که بقیه ویروس تهدیدی به حساب نمی‌آید، ارسال می‌کند.

زمانی‌که این اتفاق می‌افتد، سامانه ایمنی بدن به بافت‌های بدن خویش حمله نموده و به طور بالقوه آسیب قابل توجهی را ابداع می‌کند. طوفان سایتوکین یک واکنش التهابی اغراق‌آمیز را ابداع می‌کند که شاید به کبد، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و ریه آسیب رسانده و تشکیل لخته‌های خون را در بدن بیشتر شدن دهند. در آخر، طوفان سایتوکین شاید در مقایسه با خویش ویروس کرونا آسیب زیادتری به بدن ابداع نماید.

یک آزمایش خون آسان می‌تواند به تعیین اینکه آیا شخص مبتلا به کووید-19 شاید دچار طوفان سایتوکین گردد یا نه، یاری کند. وارسی‌ها در سرزمین‌های متفاوت دنیا در اکنون تکمیل هست تا معین گردد آیا دارو‌هایی که برای درمان طوفان سایتوکین در کسانی که مبتلا به کووید-19 نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در اشخاص مبتلا به کووید-19 نیز مؤثر باشد یا خیر.

 

یکی از علائم کووید-19 تنگی نفس هست. معنی آن چیست؟

تنگی نفس به حالت غیرمنتظرهٔ عدم توانایی در نفس کشیدن و یا نبود اکسیژن اشاره دارد. لیکن چه موقع می بایست نگران تنگی نفس بمانید؟ مثال‌های اضافه از تنگی نفس موقتی وجود دارد که در آن زمان های جای نگرانی نیست. به منزله ی نمونه، هنگامی‌که حالت اضطراب اضافه دارید، در این وضعیت حالت نفس تنگی دارید که هنگامی‌که آرام می‌شوید، این حالت از بین می‌رود.

با این اکنون، در صورتی که معطوف شدید که هر لحظه در اکنون ورزش کردن، سخت نفس می‌کشید، و در هوای آزاد تنفس برای شما دشوار هست، می بایست به پزشک مراجعه کنید. اگر چه این مورد فقط در لحظه سرایت کووید-19 ضرورت ندارد و در مجموعٔ دوران‌ها وجود چنین ایرادی، احتیاج به سراغ دارد.

در علاوه بر، به یاد داشته بمانید که در صورتی که تنگی نفس فقط علامت شما هست، بدون سرفه یا تب، شی ای غیر از کووید-19 دشوار احتمالی هست.

 

آیا کووید-19 موجب سکته مغزی می‌گردد؟ ابداع لخته‌های خون در دیگر بخش‌های بدن چگونه؟

سکته مغزی در وقت قطع جریان خون مغز عموماًً به دست لختهٔ خون اتفاق می‌افتد. این روز هاً، اعلام‌هایی حول شمار زیادتری از بیماران جوان که در بیمارستان بستری شده‌اند و به دلیل سکته‌های مغزی در اکنون مرگ می باشند، منتشر شده هست. این سکته‌ها در بیمارانی رخ می‌دهد که از لحاظ کرونا‌ویروس مناسب می باشند، لیکن هیچ فاکتور خطری برای سکته مغزی ندارند. آنان عموماًً علائم کووید-19 را ندارند و فقط علائم خفیفی را نشان می‌دهند. نوع سکته مغزی که در این بیماران رخ می‌دهد، به طور معمول در بیماران زیاد مسن اتفاق می‌افتد.

سکته‌های مغزی مربوط به کووید-19 به علت بیشتر شدن مقدار تشکیل لخته در پهنا بدن اتفاق می‌افتد، که می‌تواند به هر عضو، نه تنها مغز آسیب برساند. لختهٔ خون در ریه‌ها، آمبولی ریوی نامیده می‌گردد و می‌تواند موجب تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا مرگ گردد. لختهٔ خون در قلب یا در نزدیکی قلب می‌تواند موجب حملهٔ قلبی گردد، و لختهٔ خون در کلیه‎ها می‌تواند موجب آسیب به کلیه و در آخر احتیاج به تکمیل دیالیز گردد.

ما تا حالا نمی‌دانیم که آیا کرونا‌ویروس خویش لختهٔ خون را ابداع می‌کند، یا اینکه ثمر‌ای از واکنش بیشتر از مرز ایمنی بدن به ویروس هست.

 

آیا کووید-19 می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد؟

به نظر می‌رسد کووید-19 بر عملکرد مغز در بعضی اشخاص تأثیر می‌گذارد. علائم عصبی ویژه‌ای که در اشخاص مبتلا به کووید-19 دیده می‌گردد حاوی از بین رفتن احساس بویایی و چشایی، ضعف عضلات، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی و گنگی، تشنج و سکتهٔ مغزی هست.

در یک مطالعه که بر روی 214 بیمار مبتلا به کووید-19 متوسط و شدید در شهر ووهان چین تکمیل شده هست، معین شد که حدود یک‌سوم از بیماران یک یا تعدادی علامت عصبی داشتند. این علائم در اشخاص با بیماری شدیدتر، شایع‌تر بوده هست.

علائم عصبی هم در بیماران کووید-19 در ایالات متحده و در تماماً دنیا دیدن شده هست. بعضی اشخاص با علائم عصبی دارای تست کووید-19 مناسب بودند لیکن هیچ‌گونه علائم تنفسی سان سرفه یا دشوار در تنفس نداشتند، و بعضی بقیه از مبتلایان هم علائم عصبی و تنفسی را توأمان داشتند.

کارشناسان نمی‌دانند که کرونا‌ویروس چطور می‌تواند موجب علائم عصبی گردد. آنان شاید به دلیل عفونت و یا دلیل غیرمستقیمی سان التهاب یا تبدیل پهنا اکسیژن و دی اکسید کربن ناشی از ویروس باشند.

سازمان بهداشت بین المللی، عدم توانایی در حرکت و یا سرگیجه و گنگی سر را نیز به علائم اضطراری افزوده کرده هست که در شکل دیدن، می‌باست فوری به پزشک مراجعه نمود.

 

آیا از دست دادن احساس بویایی از علائم کووید-19 هست؟ در صورتی که احساس بویایی خویش را از دست بدهم، چه می بایست بکنم؟

شواهد اضافه نشان می‌دهد که از دست دادن احساس بویایی که از لحاظ پزشکی به منزله ی ” آنوسمی ” شناخته می‌گردد، شاید اثر‌ای از کووید-19 باشد. این مورد تعجب‌آور نیست، چرا که عفونت‌های ویروسی عامل اساسی از بین رفتن احساس بویایی هست و کووید-19 بیماری ویروسی هست. با این وجود، از بین رفتن احساس بویایی شاید به پزشکان در معرفی کسانی که به ویروس کووید-19 آلوده شده‌اند لیکن علائم شخصی دیگر ندارند، یاری کند که در این‌شکل از آلوده کردن ناخواستهٔ اشخاص بقیه پیشگیری گردد.

در بیانیه‌ای که به دست تیمی از متخصصان گوش، حلق و بینی  انگلستان اثر شده هست، اعلام شده هست که در آلمان از هر سه موردِ تائیدشدهٔ کووید-19 دو شخص احساس بویایی خویش را از دست داده‌اند. در کره جنوبی، 30% از اشخاص دارای علائم خفیف که تست کووید-19 آنان مناسب بوده هست، آنوسمی را به منزله ی علامت اساسی خویش اعلام داده‌اند.

در تاریخ 22 مارس، آکادمی گوش، حلق و بینی آمریکا – جراحی سر و گردن، توصیه نمود تا آنوسمی به لیست علائم کووید-19 که برای غربالگری اشخاص سوی آزمایش و قرنطینگی احتمالی استفاده می‌گردد، افزوده گردد.

علاوه بر کووید-19، از دست دادن احساس بویایی می‌تواند ناشی از آلرژی و ویروس‌های بقیه از عبارت رینوویروس‌هایی باشد که موجب سرماخوردگی می‌شوند. سپس آنوسمی به تنهایی به معنای داشتن کووید-19 نیست. مطالعاتی برای دریافت پاسخ‌های قطعی‌تر حول چگونگی آنوسمی شایع در مبتلایان به کووید-19 تکمیل شده هست، حول اینکه در چه هنگامی از ابتلای شخص به کووید-19 ابتلا به عفونت بویایی و از دست دادن احساس بویایی رخ می‌دهد، و اینکه چگونه می‌توان از دست دادن احساس بویایی ناشی از کووید-19 را با از بین رفتن این احساس در ثمرٔ آلرژی و ویروس‌های بقیه تشخیص داد.

تا هنگامی‌که اکثر بدانیم در صورتی که حالت می‌نمایید احساس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، فوری به پزشک مراجعه نمایید و برای معین شدن دلیل، آزمایش داده و خویش را قرنطینه کنید.

 

چه مدت طول می‌کشد تا فردی که در معرض ویروس قرار گرفته هست، آغاز به نشان دادن علائم نماید؟

تحقیقات منتشرشدهٔ این روزها نشان می‌دهد که به طور متوسط مدت لحظه قرارگرفتن در معرض آلودگی تا بروز علائم حدود پنج تا شش روز هست. با این اکنون، مطالعات نشان داده هست که علائم شاید از سه تا 13 روز بعد از در معرض آلودگی قرار گرفتن ظاهر شوند. این یافته‌ها‌ توصیهٔ سازمان بهداشت بین المللی مبنی بر خویش‌قرنطینگی و کنترل علائم برای مدت 14 روز پس از در معرض آلودگی قرار‌گرفتن را تقویت می‌کند.

 

کرونا‌ویروس چطور انتقال می‌یابد؟

فرض می‌گردد که کروناویروس به طور اکثراً از فردی به شخص بقیه انتقال می‌یابد. این انتقال می‌تواند بین کسانی که با هم دیگر رابطه نزدیک دارند، اتفاق بیفتد. قطراتی که در در وقت سرفه و یا عطسهٔ شخص آلوده طراحی می‌گردد، شاید در دهان یا بینی کسانی که در نزدیکی او قرار دارند، فرود آمده و یا از روش استنساق وارد ریه‌ها گردد.

شخص آلوده به کروناویروس، ضمناً شخص بدون علائم، شاید در وقت مذاکره یا نفس کشیدن از روش ذرات معلق در هوا ویروس را منتشر کند. این ذرات معلق ویروسی عفونی می باشند که می‌توانند تا سه ساعت در هوا شناور یا پراکنده شوند. شخص شخصی دیگر که در این هوا تنفس می‌کند، می‌تواند از این روش به کروناویروس آلوده گردد. به همین علت هست که اشخاص می‌بایست در لحظه حضور در جمع و یا بیرون‌های بسته، دهان و بینی خویش را بپوشانند.

کرونا‌ویروس ایضاً می‌تواند از ارتباط با سطوح یا اشیاء آلوده انتقال یابد. به منزله ی نمونه، شخص می‌تواند با لمس یک پهنا یا شی آلوده به ویروس و در نتیجه لمس دهان، بینی و یا شایدً چشم خویش ( بدون شستن دست‌ها) به کووید-19 مبتلا گردد.

ویروس شاید در بزاق، مایع منی و مدفوع وجود داشته باشد. لیکن اینکه آیا در ترشحات واژن نیز جانور باشد، تا حالا معین نیست. بوسه می‌تواند ویروس را منتقل کند. در اکنون حاضر انتقال ویروس از روش مدفوع و یا طی مقاربت واژینال یا مقعدی یا ارتباطٔ جنسی دهانی، زیاد بعید هست.

 

برای مطالعه بخش دوم این مطلب اینجا کلیک نمایید.

منبع:

علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹ چیست؟ نشانه کرونا روی مغز  از دست دادن احساس بویایی   لحظه آغاز علائم کرونا علائم کووید-۱۹

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *