رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا

رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا

فهرست مطالب

رژیم غذایی در لحظه آلودگی هوا

 

آلودگی هوا می‌تواند عوارض و اثر جدی بر سلامت ما داشته باشد و بر مسائلی سان آسم، بیماری‌های برونشی، بیماری های پوستی، مشکل ها روحی-روانی، اشکال سرطان ها و بیماری های قلبی اثر بگذارد. بیان می گردد که سالانه حدود 7 میلیون شخص آدمیزاد در حاصل آلودگی هوا می‌میرند. سوال مطرح شده این هست که ما چطور می‌توانیم از خودمان در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم.

خبر نیکو این هست که تحقیقاتی تکمیل گرفته که ارتباطی را بین آنچه ما می‌خوریم و مساحت محافظت ما از خودمان در برابر آلودگی هوا نشان می‌دهد. پس می‌توانیم با ابداع تغییرات کوچک در رژیم غذایی‌مان در برابر آسیب از خودمان محافظت نماییم.

کلید اساسی محافظت در مقابل آلودگی هوا

کلید اساسی آنتی اکسیدان‌ها می باشند که در برابر رادیکال‌های آزاد طراحی شده و در ثمر از بدن در مقابل ذرات سمی هوای آلوده که وارد بدن ما می‌شوند، محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری می باشند که می‌توانند موجب التهاب شوند و همین التهاب موجب بروز مشکلاتی از بیماری‌ها تا پیری زودرس می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب رسانی آنان می‌شوند.

پس با اعتماد از رعایت یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می توان از بدن در برابر آلودگی هوا محافظت نمود.

در رژیم ضد آلودگی هوا چه بخوریم؟

این ویتامین یکی از قدرتمند ترین آنتی اکسیدان ها میباشد. پس در صورتی که به ادامه ی مبارزه با آلودگی هوا هستید، مصرف منابع ویتامین C را در صدر لیست خویش قرار دهید.
بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را طراحی یا ذخیره کند، پس زیاد پر اهمیت هست که در رژیم تان این ویتامین را در روز مصرف کنید. ویتامین C برای بازیافت ویتامین E و هم برای نشر کلاژن در بدن واجب هست.

منابع غذایی ویتامین C : اشکال فلفل‌ها، پرتقال، کیوی، کلم، کلم بروکلی، اشکال سبزیجات سان برگ گشنیز، آب لیمو ترش (در روز دو عدد لیمو ترش) و اشکال مرکبات

بعید به نظر می رسد که از دید ویتامین E دچار کمبود باشیم، لکن می بایست از ضرورت این ویتامین در برابر آلودگی هوا آگاه باشیم. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی هست، پس خوردن چربی‌های رژیمی با مرغوبیت، جذب کافی ویتامین E را ضمانت می‌کند. منابع روغنی ویتامین E حاوی روغن زیتون می‌باشد که خوب ترین شیوه مصرف آن به منزله ی سس سالاد میباشد و نیکوتر هست برای پخت و پز مصرف نشود، چرا که گرم کردن روغن ها در دمای بالا موجب آسیب رساندن به آنان می گردد.

منابع غذایی ویتامین E : اشکال روغن های گیاهی سان روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن سبوس برنج، تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، فندق و آووکادو میباشد. ( مراقب چربی و کالری آجیل ها و دانه ها شوید.)

ایضاً بخوانید: رژیم غذایی سالم

مطالعات نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 موجب کم شدن التهاب و دسترسی اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا می گردد و هم اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی مغز و قلب واجب هست. لکن از آنجاییکه منابع غذایی اسید چرب امگا 3 محدود می باشند، در صورتی که شما غذاهای غنی از این اسیدهای چرب را مصرف نمی‌نمایید، شاید احتیاج باشد از مکمل‌های خوراکی با مرغوبیت نیکو استفاده کنید. (خصوصاً در صورتی که گیاهخوار هستید، این مسئله پر اهمیت هست.)

منابع امگا 3 : ماهی خال مخای، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، تخم کتان، دانه چیا، آجیل و دانه های روغنی نظیر گرد و سبزیجات برگ سبز

بتاکاروتن رژیم غذایی که در میوه ها، سبزیجات قرمز و نارنجی و ایضاً سبزیجات برگ سبز وجود دارد که در بدن جایگزین به ویتامین A می گردد. ویتامین A ایضاً برای سلامت باروری، سلامت چشم و نظام ایمنی بدن پر اهمیت هست.

منابع غذایی بتاکاروتن : هویج، کلم، اسفناج، کاهو، برگ تربچه، فلفل زرد و قرمز، سیب زمینی شیرین، زردآلو و ایضاً یک دسته گیاهان و ادویه های اعلا نیز میتواند پیشنهاد گردد.
به منزله ی نمونه زردچوبه (آنتی اکسیدان قدرتمند)، زنجبیل و فلفل سیاه سودمند می باشند.

 


منبع :
منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *