راه های تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه

فهرست مطالب

طریق های تقویت حافظه

موارد حافظه برای کلٔ ما اتفاق می‌افتد. در صورتی که کلیدهای اتومبیل خویش را پیدا نمی‌نمایید، در یک مهمانی با شخصی باخبر می‌شوید و 5 دقیقه بعد، نام او را فراموش می‌نمایید، از فروش‌گاه خارج می‌شوید و به یاد نمی‌آورید که ماشین را کجا پارک نموده‌اید، این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب طریق های تقویت حافظه را خواهیم شمرد. هیچ شخصی حافظهٔ بی‌نقصی ندارد. ولو در صورتی که تا به حال جوان هستید، امکان دارد بعضی از وقایع را فراموش کنید.

 

چه مورد طبیعی هست؟

نکاتی که به‌تازگی یاد گرفته‌اید سان نام فردی در یک مهمانی، به‌دشواری به یاد آورده می‌شوند، چرا که تا به حال در خیال شما نفوذ نکرده و تثبیت نشده‌اند.

از طرفی فراموش کردن جایی که وسایلتان را قرار می‌دهید و یا قرار ملاقاتی که با شخصی گذاشته‌اید، شایع هست. این وقایع اکثر به علت اینکه شما در وهلهٔ نخست دقت بسیاری به این نکات نکرده‌اید، اتفاق می‌افتند. امکان دارد شما به جای تمرکز بر یادگیری نام فرد تازه در مهمانی، اکثر هشیار ریختن نوشیدنی برای خویش بمانید، یا امکان دارد به جای دقت به جایی که ماشین خویش را پارک نموده‌اید، به اندیشه فهرست خرید کردن خویش از فروش‌گاه بمانید. در کنار این وقتی‎‌که خسته و یا بیمار هستید و یا وقتی‌که استرس دارید، فراموش کردن اکثر اتفاق می‌افتد.

 

ترفندهای تند:

نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود روزبه‌روز توانایی تداعی خویش و تقویت قوهٔ حافظه فرجام دهید. امکان دارد مجبور شوید کمی زندگی خویش را سازماندهی کنید و یا دوباره سازمان دهید:

منظم بمانید

وسایلی را که اکثراً جای مشخصی ندارند یا دائم گم می‌نمایید، در یک محل قرار دهید تا در آینده احتمال مفقود شدن آنان کمتر گردد. قلابی برای کلیدها و مکانی برای نصب شارژر تلفن هم راه خویش در نظر بگیرید تا این نکات که احتمال مفقود شدن آنان افزون هست، محل‌های اختصاصی داشته باشند.

نکات را یادداشت کنید

برای اطلاع از برنامهٔ روزمرهٔ خویش، شمارهٔ تلفن‌ها و یا تاریخ تولد‌ها، آنان را روی کاغذ بنویسید. ولو در صورتی که به یادداشت‌های خویش نگاه نمی‌نمایید، نوشتن آنان می‌تواند به شما در تداعی‌شان هم یاری کند.

به تقویم خویش سر بزنید

دفتر قرار ملاقات و یا تقویمی تهیه کنید و نشست‌ها، قرارها، سفرهای خانوادگی و یا هر مورد بعدی را در آن بنویسید. پیش از خواب به برنامهٔ روز بعد خویش نگاه نمایید تا به شما هم یاری کند تا حوادث و وقایع را در خیال خویش جدید نگه دارید.

بازی‌های واژه‌ای را فرجام دهید

رمزهای عبور خویش را خلاصه شده کلماتی بگذارید که اکثر به یادتان می‌ماند و فراموش نمی‌نمایید. یک حرف و یا عبارتی را که به‌آسانی به دلیل سپرده می‌گردد گزینش نمایید. برای مثال، می‌توانید از سالی که گروه ورزشی مورد تمایلٔ خویش پیروز شد، استفاده کنید، به‌طوری‌که از خلاصه شده نام گروه خویش و سال پیروزی آن به‌شکل ترکیبی رمز عبور خلق کنید، در ثمر این عبارت انتخابی برای شما معنی دارد و در نتیجه آن را به‌آسانی به دلیل می‌آورید، ولی فهمیدن آن برای یک هکر ساده نیست.

تکرار، تکرار و تکرار

تکرار دوباره و دوبارهٔ نام شخصی که جدید ملاقات نموده‌اید تا آدرسی که می بایست به آن دسترسی پیدا نمایید، می‌تواند به شما در به دلیل سپردن و تداعی مجدد آنان هم یاری نماید.

تمرین کردن و به چالش کشیدن

کاری را فرجام دهید که برای مغزتان چالش‌برانگیز هست: یک بیان تازه یاد بگیرید، با دوستان خویش در زمینه کتاب گفتگو نمایید و یا جدول کلمات متقاطع حل نمایید.

اجتماعی شدن

کسانی‌که برای فرجام کارهای تعدادی و اجتماعی داوطلب می‌شوند یا با دوستان و خانوادهٔ خویش هم راه‌اند و گوشه‎‌نشینی را گزینش نکرده‌اند، کسانی می باشند که اکثر هوشیاراند و خیال آنان برای تداعی حاضر‌تر هست.

 

سبک زندگی و حافظه

سبک زندگی بر حافظه تأثیر می‌گذارد. برای مثال، رژیم غذایی عامل مهمی هست و نقش بسزایی دارد. در صورتی که کلسترول، فشارخون و قندخون شما زیاد‌ازحد بالا باشد، رگ‌های خونی داخل و اطراف مغز شما مسدود می‌شوند یا آسیب می‌بینند. یک مطالعه که در هاروارد فرجام شد، نشان داد کسانی که چربی اشباع زیادتری مصرف می‌کنند (چربی حاضر در گوشت و لبنیات)، در مقایسه با کسانی که کمتر این مواد غذایی را می‌خورند، در تست حافظه عملکرد بدتری دارند. در صورتی که می‌خواهید غذاهای مناسب تری گزینش کنید، رژیم مدیترانه‌ای را در نظر بگیرید. این رژیم که حاوی ماهی غنی از امگا 3، روغن زیتون سالم برای قلب و محصول ها جدیدٔ فراوان هست، با محافظت از حافظه و خیال تماس دارد.

حدس بزنید چه مورد بعدی برای حافظهٔ شما به اندازهٔ بقیه اعضای بدن سودمند هست؟ ورزش منظم. ورزش جریان خون به مغز را تقویت می‌کند. هر روز می بایست 30 دقیقه ورزش کنید. از طرفی به خواب منظم هم احتیاج دارید که به شما هم یاری می‌کند تا خاطرات خویش را درج و سری‌بندی نمایید، تا بعداً بتوانید آنان را به دلیل بیاورید و به آنان دسترسی داشته بمانید.

در صورتی که سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. در صورتی که اهل مصرف نوشیدنی‌های الکلی هستید، مصرف آن را قطع نمایید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن افزون الکل موجب افت حافظه می‌گردد.

 

حافظه و پیری

به نظر می‌رسد افت حافظه در گذر سال‌ها بدتر می‌گردد. شما از 20 سالگی به آرامی آغاز به از دست دادن سلول‌های مغزی می‌نمایید و بعضی از مواد شیمیایی مورد احتیاج این سلول‌ها هم کم شدن می‌یابند. منطقی هست که حافظهٔ شما در سن 25 سالگی در مقایسه با سن 55 یا 75 سالگی، خوب تر باشد.

تغییرات اکثرٔ حافظه دائم لوگؤ بیماری آلزایمر نیست. این تغییرات امکان دارد به علت سکته‌های مغزی، آسیب به سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی یا سخت خواب خلق شوند. ولو امکان دارد یکی از عوارض جانبی داروهایی باشد که مصرف می‌نمایید. در شکل شک، برای حل این عنوان با پزشک راهنمایی کنید.

علامت‌های خطری وجود دارد که امکان دارد نشان از ایرادی جدی‌تر باشد. در صورتی که اکثراً فراموش می‌نمایید که ماشین خویش را کجا پارک نموده‌اید و یا موارد روزمرهٔ خویش را سان اینکه کجا زندگی می‌نمایید به یاد نمی‌آورید، به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خانواده و یا دوستانتان به شما می‌گویند که شخصی را که قبلاً می‌شناختید، امروز به دلیل نمی‌آورید، سان یکی از دوستان نزدیک و یا اقوام خویش را، این عنوان را سراغ کنید.

و در صورتی که با کسی زندگی می‌نمایید که شخصیتش تحول نموده هست و یا گیج به نظر می‌رسد، سان اینکه به یاد نمی‌آورد که کجا هست و چه سالی هست، او را نزد پزشک ببرید.

 


منبع:

طریق های تقویت حافظه / طریق های تقویت حافظه

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *