دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد

فهرست مطالب

دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد چیست؟

دندان درآوردن نوزاد وقتی می باشد که دندان‌های کودک شما از خط لثه بیرون می‌زند.

 

نوزادان چه لحظه دندان درآوردن را آغاز می‌کنند؟

اکثر نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی دندان درمی‌آورند ولی بعضی از آنان بسیاری دیرتر آغاز می‌کنند. در صورتی که دندان‌های کودک شما دیرتر درآید، جای نگرانی نیست. این فرآیند می‌تواند برای هر نوزاد مختلف باشد.

 

علائم و اثر‌های دندان درآوردن

علائم برای هر نوزاد یکسان نیست، ولی امکان دارد در بر دارنده مورد ها زیر باشد:

  • لثه‌های متورم و حساس
  • گریه و ناآرامی
  • بالا رفتن دمای بدن به میزان کم (کمتر از 38.3 درجهٔ سانتی‌گراد)
  • بردن اشیا به دهان برای خارش لثه
  • آبریزش دهان که می‌تواند گاهی جوش‌های ریزی را در شکل ساخت نماید
  • سرفه کردن
  • مالش گونه و یا گوش‌ها
  • بردن دست به داخل دهان
  • تحول در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن

 

دندان درآوردن می‌تواند دردناک باشد، ولی عموماًً نوزادان را بیمار نمی‌کند. در صورتی که کودک شما اسهال، استفراغ، بثورات روی بدن، تب بالاتر یا سرفه و احتقان دارد، با پزشک کودکان راهنمایی کنید. این مورد ها علائم طبیعی دندان درآوردن نیستند.

در شکل خونریزی لثهٔ کودک و یا دیدنٔ چرک و یا تورم در شکل او، به پزشک حرفه ای اطفال مراجعه کنید.

 

ترتیب دندان درآوردن

لحظه و چگونگی دندان درآوردن برای هر نوزادی مختلف می باشد و امکان دارد بر مبنای سابقهٔ خانوادگی باشد. ولی اکثر اوقات، دو دندان جلویی تحتانی نخست در می‌آیند و به جست و جوی آن؛ دو دندان بالایی مخالف و دو دندان در دو طرف آنان می‌رویند. بنابراین دو تا دندان در دو طرف دندان‌های جلویی پایین درآمده و بنابراین نخستین دندان‌های آسیاب ظاهر می‌شوند. بعد از آن نوبت دندان‌های جلوی نخستین دندان‌های آسیابِ درآمده می باشد، و دندان‌های آسیاب پشتی، آخرین دندان‌هایی‌اند که می‌رویند.

در مجموع، 20 دندان شیری عموماًً تا 3 سالگی در جای خویش قرار می‌گیرند.

 

تسکین کودکی که در اکنون دندان درآوردن می باشد

آنچه برای آرامش کودک دوست شما مطلوب می باشد، امکان دارد برای کودک شما مطلوب نباشد. احتمالاً واجب باشد مورد ها متفاوتی را امتحان نمایید تا به کودک خویش هم یاری کنید حس خوب تری داشته باشد:

  • مورد سردی شبیه پستانک سرد، قاشق، پارچه و یا حولهٔ مرطوب خنک، و یا اسباب‌بازی یا دندانگیر خنک در دهان می‌تواند هم یاری نماید. بعضی از متخصصان می‌گویند دندانگیرهایی که از یخچال خارج می‌شوند و فوراً در دهان کودک گذاشته می‌شوند، امکان دارد به دهان کودک شما آسیب برساند. پس از استفادهٔ کودک از دندانگیرها و بقیه مورد ها، آنان را تماماًً تمیز کنید.
  • سعی نمایید از کراکر و یا بیسکوییت سفتی که شیرین‌کننده ندارد، استفاده کنید.
  • در صورتی که کودک شما بزرگتر از 6 و یا 9 ماه می باشد، می‌توانید از یک فنجان آب خنک که جرعه جرعه بنوشد هم استفاده کنید.
  • به آرامی انگشت تمیز خویش را روی لثه‌های کودک بمالید و ماساژ دهید. در صورتی که تا الان دندان‌ها درنیامده می باشد، می‌توانید به کودک اجازه دهید لثه‌های خویش را بر روی انگشت شما فشار دهد. در صورتی که به کودک خویش شیر می‌دهید، سعی نمایید گذشته از هر بار شیر دادن، انگشتان خویش را در آب خنک فرو ببرید و لثه‌های او را ماساژ دهید. این فعالیت امکان دارد موجب گردد در زمان شیر خوردن، سینهٔ شما را گاز نگیرد.

 

راهکار‌های درمانی

هیچ موقع شی ای را در دهان کودک خویش قرار ندهید که به‌طور مخصوص برای تسکین دندان درآوردن تأیید نشده باشد. ولو بعضی از محصولاتی که به موضوع تسکین و یا کمکی دندان درآوردن موضوع می‌شوند، گزینه‌های مطمئنی نیستند. از عبارت مورد ها زیر:

  • نکاتی که از مایعات پر شده‌اند و احتمال پاره شدن و ریخته شدن آنان در دهان کودک وجود دارد.
  • از مواد شکستنی شبیه پلاستیک ساخته شده‌اند و شایدً منتهی به خفگی می‌شوند.
  • از مواد جامد منجمد تشکیل شده‌اند و امکان دارد برای دندان مضر باشند.

خاطر به جز آن برای دقت و کنترل موادی که در تولید دندانگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این می باشد که بعضی از این مواد امکان دارد شبیه سرب مضر باشند. به جست و جوی دندانگیری شوید که از لاستیک طراحی شده باشد.

 

گردنبند دندانگیر

متخصصان بهداشت کودک گردنبندهای دندانگیر را توصیه نمی‌کنند، چرا که خطرناک‌اند و امکان دارد موجب خفگی نوزاد شوند. در شکل پاره شدن گردنبند و بلعیدن مهره‌ها به دست کودک، امکان دارد موجب خفگی کودک شوند.

در صورتی که استفاده از این‌گونه گردنبندها را گزینش می‌نمایید، مطمئن شوید:

  • آن را در اطراف مچ دست و یا مچ پای کودک قرار دهید، نه در اطراف گردن او.
  • مکرر زمان گذاشتن آن در دسترس کودک، مراقب او شوید.
  • ولو در صورتی که برای مدت کوتاهی قرار می باشد کنار کودک خویش نباشید، گردنبند را از او جدا نمایید.

احتمالاً گوش داده شوید گردنبندهای دندانگیر کهربایی با گرم شدن، مسکن درد آزاد می‌کنند. این مورد ثابت نشده می باشد و پزشکان می‌گویند استفاده از آنان ایدهٔ مناسبی نیست.

 

داروی تسکین دندان درآوردن

دارویی که برای پیشگیری و یا تسکین درد دندان درآوردن روی لثهٔ کودک می‌مالید، امکان دارد مؤثر نباشد. سریعاً با بزاق دهان شسته می‌گردد و امکان دارد پشت گلو را بی‌احساس نماید و بلع را برای کودک سخت کند.

از ژل‌های مسکن درد دندان درآوردن که بدون نسخه می‌توان تهیه نمود و یا مایعاتی که مادهٔ اساسی آن بنزوکائین می باشد، استفاده نکنید. این ماده نباید به کودکان زیر 2 سال داده گردد، چرا که عوارض جانبی نادر ولی جدی ساخت می‌نماید.

دوز کمی از مسکن کودک شبیه استامینوفن امکان دارد به کودک شما هم یاری کند. برای نوزادان زیر 6 ماه از ایبوپروفن استفاده نکنید و گذشته از دادن هرگونه دارو به کودک، از پزشک راهنمایی بگیرید و دقیقاً بر اساس دستورالعمل پزشک استفاده کنید.

دندان درآوردن در نخست می‌تواند برای شما و کودک شما سخت باشد. ولی وقتی‌که یاد بگیرید چطور درد آن را تسکین دهید و چطور کودک خویش را در این شرایط آرام کنید، ساده‌تر خواهد شد.

 

چطور از دندان‌های تازه کودک مراقبت نماییم

بهداشت دهان و دندان برجسته می باشد، ولو گذشته از اینکه کودک شما دندان درآورده باشد:

  • تا وقتی‌که کودک شما آغاز به دندان درآوردن نکرده می باشد، حداقل یک‌بار در روز لثهٔ کودک خویش را با یک دستمال مرطوب یا یک قطعه گاز استریل تمیز نمایید.
  • پس از دندان درآوردن، حداقل دو بار در روز دهان کودک خویش را تمیز کنید. بعد از تغذیه، وقت مناسبی برای این فعالیت می باشد.
  • بعد از نخستین سال تولد، به این معنا که بعد از یک‌سالگی، شما می‌توانید از مسواک کودک با موی نرم و کنار با آب و میزان کمی خمیر دندان که فلوراید در آن وجود ندارد، استفاده کنید. ضمناً می‌توانید از نخ دندان برای کودک خویش بهره ببرید.

 

حرفه ای اطفال، دندان‌های کودک شما را از لحاظ پوسیدگی کنترل می‌کند و در خصوص احتیاج به مراجعه به دندانپزشک گذشته از یکسالگی تصمیم می‌گیرد. برای اکثر کودکان، حرفه ای اطفال می‌تواند دندان‌های کودک را تا 3 سالگی وارسی نماید.

 


منبع:

دندان درآوردن نوزاد / دندان درآوردن نوزاد

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *