درمان گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات پا

فهرست مطالب

درمان گرفتگی عضلات پا

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1400-05-30

زیادتر گرفتگی‌ها در عرض تعدادی دقیقه خودبه‌خویش از بین می‌روند. ماساژ دادن یا کشش آرام عضله به شل شدن آن هم یاری می‌کند سپس برای درمان گرفتگی عضلات پا نیازی به درمان خاصی نیست جز در نکات نادر، با ما هم گام شوید.

عضلات پاهای شما از گروه فیبرهایی تشکیل شده می باشد که برای طراحی حرکت به‌طور متناوب منقبض و منبسط می‌شوند. گرفتگی عضله، انقباضِ (سفت شدن) ناگهانی و غیرارادی یکی از این عضلات، به‌طور معمول در ساق پا می باشد. گرفتگی عضلات امکان دارد از تعدادی ثانیه تا تعدادی دقیقه باقی مطلب داشته باشد. این گرفتگی امکان دارد ملایم و یا شدید باشد به طوری‌که شما را از خواب عمیق بیدار کند. اسپاسم عضلانی ناگهانی و دردناک در پا را “اسب چارلی” می‌نامند و به‌نظر می‌رسد نام آن را از نام “چارلی هاس رادبورن”، بازیکن بیس‌بال، برگرفته‌اند که اطلاق می‌گردد در دههٔ 1880 از گرفتگی‌های همیشه عضلات رنج می‌برده می باشد.

گاهی اوقات خاطر مشخصی برای گرفتگی عضله وجود ندارد. ورزش، به‌ویژه وقتی‌که برای مدتی بلند و یا در گرمای شدید تمام گردد، یک خاطر شایع این گرفتگی می باشد. ماهیچه‌هایی که خسته یا کم‌آب‌اند، تحریک شده و زیادتر دچار گرفتگی می‌شوند. کمبود الکترولیت‌ها همچون منیزیم یا پتاسیم در رژیم غذایی، امکان دارد با پیشگیری از شل شدن جامع عضلات، منتهی به گرفتگی‌های همیشه گردد. احتمال گرفتگی عضله در دوران بارداری تکثیر می‌یابد و خاطر آن شایدً به خاطر تغییرات گردش خون و تکثیر استرس و فشار بر روی عضلات، به خاطر شکم در اکنون رشد می باشد. سن یکی بعدی از عامل ها می باشد و در سنین میانسالی گرفتگی عضلات زیادتر اتفاق می‌افتد. عضلات مسن‌تر به‌آسانی خسته شده و در مقایسه با مقدار مایعات کمتر در بدن حساس می‌شوند. گرفتگی عضلات ضمناً امکان دارد عوارض جانبی داروهایی همچون استاتین باشد که برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌گردد.

 

علائم گرفتگی عضلات

این علائم امکان دارد در بر دارنده نکات زیر باشد:

  • درد و سفتی ناگهانی در عضله، اکثراً در عضلهٔ ساق پا
  • توده و یا دشواری موقت زیر پوست

 

تشخیص گرفتگی عضله

می‌توانید گرفتگی عضله را به‌تنهایی درمان نمایید، ولی در صورتی که گرفتگی عضلات شدید می باشد، یا اینکه اکثراً دچار آن می‌شوید و یا هم گام با آن علائم کسی دیگر همچون بی‌حسی و یا ضعف دارید، با پزشک راهنمایی کنید. در نکاتی نادر، گرفتگی عضلات امکان دارد لوگو‌ای از وجود ایراد در ستون فقرات، رگ‌های خونی و یا کبد باشد.

 

درمان گرفتگی عضلات

زیادتر گرفتگی‌ها در عرض تعدادی دقیقه خودبه‌خویش از بین می‌روند. ماساژ دادن یا کشش آرام عضله به شل شدن آن هم یاری می‌کند. گرما موجب آرامش عضلات می‌گردد. برای شل شدن عضله، از یک پد گرم و یا پارچهٔ گرم و مرطوب استفاده کنید.

برای پیشگیری از گرفتگی عضلهٔ پا در آینده، گذشته و زمان ورزش مایعات اضافه بنوشید. عضلات برای انقباض و آرامش مطلوب به مایعات احتیاج دارند. برای پیشگیری از گرفتگی عضله، گذشته از آغاز ورزش با طریق رفتن و یا در جا زدن آهسته، عضلات خویش را گرم نمایید. بعد از هر نشست تمرین و ورزش، حرکت‌های کششی تمام دهید و ماهیچه‌های پا را برای تعدادی دقیقه بکشید. در صورتی که سابقهٔ گرفتگی عضلات دارید، سعی نمایید گذشته از خواب حرکت‌های کششی تمام دهید.

 


منبع:

درمان گرفتگی عضلات پا / درمان گرفتگی عضلات پا

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *