بیماری‌هایی که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند

بیماری‌هایی که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند

فهرست مطالب

بیماری‌هایی که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند

تعدادی بیماری وجود دارد که روی استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند، ولی بیماری‌هایی که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند کدامند؟ پوکی استخوان، استئوپتروز و چندین بیماری بعدی، برای آشنایی با این بیماری‌های با ما کنار شوید.

 

پوکی استخوان

این وضعیت هنگامی می باشد که استخوان‌های شما به‌خصوص در مفصل ران، ستون فقرات و مچ دست، به‌طور خطرناکی ضعیف می‌شوند و احتمال شکستن آنان وجود دارد. پزشک با استفاده از آزمایشی مقدار تراکم استخوان شما را تشخیص می‌دهد تا از وجود پوکی استخوان در شما آگاه گردد. احتمال ابتلا به این بیماری با فزونی سن زیادتر می‌گردد. دگرگونی در رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی شاید هم یاری کند و بعضی از داروها هم سرعت بررسی و ازدست‌دادن استخوان را کند می‌کنند. ضمناً برای پیشگیری از زمین خوردن و شکستن استخوان‌ها، تقویت تعادل و قدرت بدنی هم عاقلانه می باشد.

 

استئوپتروز

این مورد شاید طرفِ معادلِ پوکی استخوان باشد به علت به این معناست که استخوان‌های شما زیاد‌ازحد متراکم می‌شوند. در این وضعیت استخوان‌ها استوار‌تر نیستند. در اصل، ضعیف می‌شوند و شاید ساده‌تر شکسته شوند. این حالت ضمناً مغز داخل استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که این مورد مبارزه با عفونت، حمل اکسیژن و کنترل خونریزی را برای بدن دشوار می‌کند. درمان‌های آن حاوی مصرف دارو، مکمل‌ها، هورمون‌ها و گاهی جراحی می باشد. فیزیوتراپی هم مؤثر می باشد.

 

استئونکروز (نکروز آواسکولار)

این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که استخوان، اکثراً در بخش ران، بازو، زانو یا شانه‌ها، خون کافی دریافت نکند. بدون خون، بافت استخوان می‌میرد و فرو می‌ریزد. در ثمرٔ آن، درد خلق شده و حرکت دشوار می‌گردد. پزشک دلیل بروز این وضعیت را که شاید جراحت، مصرف دارویی ناب و یا بیماری‌هایی همچون سرطان، لوپوس و یا HIV باشد، جست‌وجو و وارسی می‌کند. شاید احتیاج به مصرف دارو، اعمال عمل جراحی و یا بقیه چاره‌های درمانی باشد.

 

دیابت نوع یک

این نوع دیابت عموماًً از کودکی آغاز می‌گردد، هنگامی‌که استخوان‌های شما تا الان در اکنون رشداند. در این بیماری، بدن انسولین کمی طراحی می‌کند و یا هیچ انسولینی طراحی نمی‌کند، هورمونی که به کنترل قند خون هم یاری می‌کند. ضمناً شاید استخوان‌های شما را ضعیف کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا، بدون انسولین کافی، استخوان‌های شما شاید به نیکی رشد نکنند و یا به حداکثر تودهٔ استخوانی نرسند. پزشک با هم یاری دارو، رژیم غذایی، آزمایش قند خون و دگرگونی سبک زندگی به شما در مدیریت شرایط هم یاری می‌کند.

 

لوپوس

در بیماری‌های خودایمنی همچون لوپوس، سامانه دفاعی به خویش بدن حمله می‌کند. درد عضلانی، تب، خستگی، بثورات و ریزش مو از علائم متداول آن می باشد. مفاصل متورم و دردناک می‌شوند. ضمناً احتمال پوکی استخوان و شکستن استخوان‌ها زیادتر می‌گردد. کورتیکواستروئید‌هایی که برای درمان لوپوس تجویز و مصرف می‌شوند هم شاید موجب از دست دادن استخوان‌ها شوند. پزشک موقع تجویز برنامهٔ درمانی این عنوان را مد نظر قرار خواهد داد.

 

اُستئوآرتریت (آرتروز)

این نوعی ساییدگی و پارگی می باشد که به بافت لغزنده‌ای که انتهای استخوان‌های شما را می‌پوشاند و این قابلیت را برای استخوان خلق می‌کند که با نیز مواجه کنند، آسیب می‌رساند. در این وضعیت، قابلیت از بین رفتن استخوان و غضروف وجود دارد و موجب تورم و درد می‌گردد. با گذشت وقت، ضمناً شاید صورت مفصل هم دگرگونی یابد. ورزش و کم شدن وزن اضافی به مهار درد و سفتی ایجادشده هم یاری می‌کند. پزشک ضمناً شاید دارو و بقیه چاره‌های درمانی همچون تحریک الکتریکی و گاهی جراحی را به شما پیشنهاد کند.

 

روماتیسم مفصلی

این بیماری همچون لوپوس، یک بیماری خودایمنی می باشد. سامانه دفاعی بدن شما به مفاصل و استخوان‌های شما، اکثراً در دست و پاها حمله می‌کند. افزون بر درد و تورم در مفاصل، شاید حالت خستگی و تب هم داشته شوید. پزشک با دارو و در برخی مورد های با جراحی به شما در مدیریت این بیماری هم یاری می‌کند. ضمناً خوردن غذاهای ضدالتهابی و ورزش شاید به تقویت قلب و عضلات بعدی و در ثمر بهبود دامنهٔ حرکتی مفاصل هم یاری کند.

 

بیماری سلیاک

این بدان معادل می باشد که بدن شما نمی‌تواند گلوتن را، پروتئینی که در گندم و بقیه غلات وجود دارد، تحمل کند. وقتی که این مادهٔ غذایی را می‌خورید، سامانه ایمنی بدن به رودهٔ کوچک حمله می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. این مورد جذب مواد مغذی از عبارت کلسیم مورد احتیاج استخوان‌ها را برای بدن دشوارتر می‌کند. هنگامی که به این بیماری مبتلا هستید ولی نمی‌دانید، داشتن استخوان‌های ضعیف شایع‌ می باشد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما به بیماری سلیاک مبتلا هستید، احتیاج به یک رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن دارید تا بدن بتواند بهبود یابد.

 

استئوژنز ایمپرفکتا

در بیماری استخوان شکننده یا استئوژنز ایمپرفکتا، شما ژن‌هایی را از والدین خویش به ارث می‌برید که می‌تواند استخوان‌هایتان را ضعیف و بدحالت کند. شاید مفاصل شما بسیاری ساده از نیز جدا شوند و ستون فقرات منحنی گردد. ضمناً شاید دچار کم‌شنوایی، مشکل های تنفسی و رنگ تیره در سفیدی چشم شوید. اگرچه درمانی برای آن وجود ندارد، ولی می‌توان بعضی علائم این بیماری را با گزینش سبک زندگی سالم، مصرف دارو و اعمال بعضی انجام جراحی، کنترل کرد.

 

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید هنگامی می باشد که غدهٔ تیروئید میزان اضافه هورمون طراحی می‌کند که در وضعیت معمول به بدن شما در استفاده از انرژی هم یاری می‌کند. این وضعیت شاید شما را خسته، بی‌خواب و لرزان کند، ضمناً موجب فزونی سرعت از دست رفتن استخوان گردد و گاهی بدن نمی‌تواند به‌سرعت و در وقت مطلوب جایگزینی آن را اعمال دهد. در صورتی که پرکاری تیروئید و بررسی استخوان برای مدت وقت دراز اتفاق بیفتد و درمان نشود، شاید منتهی به پوکی استخوان گردد. پزشک با هم یاری دارو، جراحی و یا هر دوی این مورد های به شما هم یاری می‌کند تا میزان هورمون‌تان به مقدار طبیعی برسد.

 

سیگار کشیدن

تنباکو گردش خون را از عبارت در استخوان‌ها به نیز می‌ریزد و مختل می‌کند. این اختلال منتهی به ضعیف شدن استخوان‌ها می‌گردد و شاید مشکل های خاصی را در ستون فقرات که در اکنون حاضر خون اضافه دریافت نمی‌کند، خلق کند. سیگار کشیدن ضمناً موجب بدتر شدن درد مفاصل و کمر ناشی از بیماری‌های بعدی می‌گردد و شاید بعضی درمان‌های درد برایتان مؤثر و سودمند نباشند. در نتیجه برای ترک این عادت با پزشک خویش راهنمایی نمایید.

 

جراحی کم شدن وزن

در صورتی که افزوده‌ وزن اضافه برای از دست دادن و کم شدن دارید، گزینش‌های مختلفی برای کوچک کردن سایز معده و درنتیجه کمتر غذا خوردن وجود دارد که شما و پزشکتان می‌توانید وارسی نمایید. ولی احتمال شکسته شدن استخوان مدتی بعد از اعمال عمل جراحی، دوبرابر می‌گردد. پزشکان دلیل این مورد را نمی‌دانند. قسمتی از آن شاید به دلیل مصرف کم کلسیم و ویتامین دی (D) باشد.

 

عفونت

هنگامی‌که درد مفصل یا استخوان به‌سرعت اتفاق می‌افتد، و ضمناً بیمار هستید و تب دارید، شاید باکتری‌ها عفونت خلق نموده باشند یا بیماری یا آسیب بعدی دلیل آن باشد. پزشک شاید آن را «آرتریت سپتیک» بنامد و از یک سوزن برای تخلیهٔ مایعات و تجویز آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری استفاده کند. اگر چه این وضعیت عفونت بیشتر اتفاق نمی‌افتد، ولی ویروس‌ها یا قارچ‌ها هم شاید مفاصل شما را آلوده کنند. در این مورد های، آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی نمی‌کنند.

 

بیماری پاژه استخوان

در شکل ابتلا به این بیماری، استخوان‌های شما بسیاری غول پیکر و ضعیف می‌شوند. این مورد اکثراً استخوان‌های پا، جمجمه، لگن یا ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید در اول صدمه‌ای خلق نکند، مگر اینکه استخوانی بشکند و یا دچار آرتروز شوید. در صورتی که روی جمجمهٔ شما تأثیر بگذارد، شاید شنوایی خویش را از دست بدهید. پزشکان دلیل این اتفاق را نمی‌دانند، ولی ژن‌های شما شاید در این مورد نقش داشته باشند. برای بر طرف شکستگی استخوان شاید احتیاج به دارو و یا عمل جراحی باشد.

 

دیسپلازی بافتی

در این بیماری، ژن‌ها به بدن شما دستور می‌دهند که استخوان‌های سالم را با اشکال بعدی بافت تبدیل کنند. استخوان‌ها شاید ضعیف شوند، صورت‌های عجیب و غریب داشته باشند و به‌آسانی بشکنند. زیادی از کودکانِ بین سنین 6 تا 10 سال که به این بیماری مبتلا می باشند، استخوان‌هایشان می‌شکند. این بیماری اکثراً در یک طرف بدن، عموماًً در بازو، لگن، شکل، پا و یا دنده‌ها خلق می‌گردد. برای مهار علائم این بیماری شاید احتیاج به دارو و یا عمل جراحی باشد. از پزشک درباره رژیم غذایی و تغییراتی که به کنترل علائم هم یاری می‌کنند، راهنمایی بگیرید.

 


منبع:

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *