اخبار کرونا را از کجا دریافت می‌کنید؟

اخبار کرونا را از کجا دریافت می‌کنید؟

فهرست مطالب

خبرها کرونا را از کجا دریافت می‌نمایید؟

بیماری کووید 19 نگرانی وسیعی را در کل دنیا خلق نموده هست. اصلی ترین سوال این هست که خبرها کرونا را از کجا دریافت می‌نمایید؟ می بایست مراقب خبرها غلط باشیم و به هر منبعی اطمینان نکنیم.

خبرها مربوط به ویروس تازه و کشنده‌ای که در دسامبر سال 2019 در ووهانِ چین ظاهر شد، کل جا هست. این ویروس با موضوع سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (به اختصار SARS-CoV-2) نامیده شده و بیماری‌ای که خلق می‌کند کووید-19 نام دارد.

برای کسب آخرین داده های حول وضعیتی که سریعاً در اکنون تحول هست، می بایست به کجا مراجعه نمود؟ کنار قرار دادن و نادیده گرفتن اینترنت خیلی سخت هست چرا که می‌دانیم داده های سودمند و قابل اطمینان بسیاری به شکل تحت وب وجود دارد، لیکن هم زمان داده های غلط بسیاری هم در این مکان دیده می‌گردد. در این بین می‌بایست تشخیص دهیم کدام درست و کدام غلط هست.

 

 چرا می بایست حول این ویروس تازه بدانیم

نگرانی‌ها حول این ویروس که سریعاً در اکنون گستردگی هست، قابل فهم هست. تعدد شمار مبتلایان و مقدار مرگ و میر در کل دنیا واقعاً ترسناک هست.

متأسفانه کوشش‌ها برای پیشگیری از گستردگی فوری این ویروس ناموفق بوده و به همین خاطر احتمال فزونی تعدد وجود دارد. در نتیجه توسط آوردن داده های موثق در خصوص آنچه که در اکنون رخ دادن هست و آگاهی از طریق‌های محافظت از خویش برجسته و واجب هست.

 

در این مورد زیادتر بخوانید:

مراقب شوید: داده های غلط فراوان هست.

درست همان‌طور که شمار اشخاص و مرز و بوم‌هایی که تحت تأثیر این ویروس تازه قرار گرفته‌اند گستردگی یافته هست، شمار نظریه‌ها و ادعا‌های بی‌مبنا هم حول آن فزونی داشته هست. وب سایت‌های کانال پخش‌های اجتماعی از عبارت فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و تیک‌تاک هم شاهد شمار بسیاری ارسال پستی‌های کاذب و گمراه‌کننده بوده‌اند.

 

تعدادی مثال داده های و ارسال پستی‌های بی‌مبنا

  • ” روغن اورگانو در معادل کروناویروس مؤثر هست” : که یک ادعای بی‌مبنا هست.
  • مطلبی مبنی بر اینکه دولت آمریکا سال‌ها پیش واکسنی را برای بیماری کرونا‌ویروس خلق و طراحی نموده هست، با حدوداً 5000 یوزر فیسبوک به اشتراک گذاشته شده هست.
  • ادعایی بی‌مبنا مبنی بر اینکه ” کرونا‌ویروس یک ویروس ساختهٔ دست بشر در آزمایشگاه هست.”
  • فروش ” تقویت‌کنندهٔ سامانه ایمنی غیر‌پزشکی ” برای هم یاری به اشخاص در برای جلوگیری از ابتلای به کووید-19
  • توصیه‌های بی‌مبنا حول پیشگیری از مبتلا شدن با مصرف ویتامین C و پرهیز از خوردن غذا‌های تند
  • توصیه‌های خطرناک مبنی بر اینکه نوشیدن مایع سفیدکننده (وایتکس) و مصرف کوکائین عفونت ناشی از کروناویروس را درمان می‌کند.
  • ویدئویی شامل توصیه‌های بی‌فایده حول پیشگیری از آلوده شدن به کرونا‌ویروس با اصلاح رژیم غذایی، به موضوع نمونه، با پرهیز از نوشیدنی‌های سرد و یا بستنی. این ویدیو که صحنه‌های از بین بردن کرم انگلی از لب فردی را نشان می‌دهد، مربوط به سالیان گذشته بوده و ارتباطی به کرونا‌ویروس و شرایط فعلی ندارد.

فیس‌بوک در کوشش هست تا ارسال پستی‌ها را وارسی کرده و ارسال پستی‌های حقیقی و درست را معین نماید و نکاتی را که به وضوح غلط هست را برچسب‌گذاری کرده و از رتبهٔ آن بکاهد تا کمتر مورد بازدید قرار‌گرفته و به اشتراک گذاشته گردد. توییتر، یوتیوب و تیک‌تاک نیز اقداماتی را برای محدود کردن و برچسب‌گذاری داده های نادرست سامان داده‌اند. لیکن وارسی همه ی این ارسال پستی‌ها حدوداً غیرممکن هست، به‌ویژه که بعضی از این ارسال پستی‌ها در دسته‌های خصوصی کانال پخش‌های اجتماعی قرار دارند و پیدا کردن آنان سخت هست.

 

آنفلوآنزا را فراموش نکنید

در حالی‌ که خبرها مربوط به ویروس تازه و مرگبار در کل دنیا می‌تواند وحشتناک باشد، تشخیص این واقعیت که ویروسِ آشناتر بعدی وجود دارد که می‌بایست نگران آن نیز بود: ویروس آنفلوآنزا.

طبق تعدد مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا، تاکنون 51 میلیون مورد آنفلوآنزا در این فصل اعلام شده هست که این مقدار، حدود صدها هزار مورد بستری در بیمارستان و 55000 مورد مرگ و میر در پی داشته هست.

دریافت واکسن آنفلوآنزا نخستین عمل عالی در برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری هست.

اقدامات بعدی در برای محافظت از ابتلا به آنفلوآنزا سان دوری از اشخاص بیمار و یا در شکل بیمار بودن، مراقبت از آلوده نکردن دیگران، طریق‌عمل‌هایی اصلی می باشند که می‌توان از آنان در برای محافظت در معادل کروناویروس تازه هم استفاده نمود.

 

منابع تحت وب قابل اطمینان حول کروناویروس تازه و بیماری کووید-19

در حالی ‌که هیچ منبع اطلاعاتی تمام نیست، لیکن بعضی از منابع به شکل غیرقابل انکاری نیکوتر از دیگران می باشند. نیکوتر هست به پیوست وب سایت‌هایی شوید که :

  • به متخصصانی که از تجزیه و بررسی‌های علمیِ پذیرفته‌شده استفاده می‌کنند و نتایج تحقیق‌های خویش را در مجله ها معتبر پزشکی منتشر می‌کنند، اطمینان می‌کنند.
  • سان مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت بین المللی (WHO)، مأموریت آنان آگاهی‌رسانی و محافظت از عموم اشخاص جامعه هست.
  • در اکنون انتشار برای عرضه خدمت ها و یا فروش محصولی مرتبط با داده های عرضه‌شده نیستند.

در حالی‌ که جمع‌آوری داده های به شکل تحت وب امکان دارد آسان‌ترین و نخستین گزینهٔ در دسترس شما باشد، لیکن در شکل بروز علائم عفونت سان تب، سرفه یا تنگی نفس، با پزشک خویش ارتباط بگیرید. در صورتی که پزشک ندارید، برای راهنمایی با نزدیک‌ترین درمانگاه ارتباط بگیرید. در شکل لزوم، پزشک امکان دارد توصیه کند شما در یک مرکز پزشکی دانشگاهی (سان بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه) تحت ویزیت پزشک حرفه ای قرار بگیرید که به احتمال بیشتر تازه‌ترین داده های را حول بیماری عفونی‌ای که قبلاً ناشناخته بوده هست، دارد.

 

سخن پایانی

موقع رویارویی با بیماری عفونی جدیدی که تا اینجای کار زیادی نکات حول آن ناشناخته هست، جستجوی داده های موثق و عمل کردن طبق آنان برجسته هست. در مقایسه با نظریه‌های بی‌پایه و داده های و خبرها‌های جعلی که توصیه‌های مقامات بهداشت عمومی را رد می‌کند، تردید نمایید. پرداختن به نگرانی‌های مربوط به کرونا‌ویروس تازه، به اطلاعاتی قابل دسترس، قابل اطمینان و اکثراً به‌روز احتیاج دارد. بر این مبنا، عالی ترین کاری که می‌توانیم سامان دهیم این هست که به متخصصانی اطمینان کنیم که مأموریتشان حمایت از سلامت عمومی هست.

 


 

منبع:

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *