کلاژن چیست؟

کلاژن چیست؟

کلاژن چیست؟ شاید شما کلاژن را به منزله جزئی از لوسیون بدن موردعلاقه تان و یا مکمل خوراکی بشناسید. ولی واقعا کلاژن چیست و شما

مشاهده مطلب
اثرات کووید 19 بر چشم

اثرات کووید 19 بر چشم

فهرست مطالب

اثرات کووید 19 بر چشم

اثرات کرونا روی چشم شبیه قرمزی ملتحمه یکی از عوارض نادر بیماری کووید 19 یا همان کرونای تازه هست.

کروناویروس تازه پشتِ پرده تمام‌گیری یا همان بیماری تنفسی کووید 19 قرار دارد. شایع‌ترین علائم این بیماری تب، سرفه و مشکل ها تنفسی هست. به‌ندرت هم می‌تواند موجب عفونت چشم (التهاب ملتحمه) گردد.

علائم

بر مبنای داده‌های در دسترس، پزشکان بر این باورند که ۱ تا ۳ درصد از مبتلایان به کووید 19 دچار التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم می‌شوند. این اتفاق هنگامی می‌افتد که ویروس بافتی به نام ملتحمه را که بخش سفید چشم یا بخش داخلی پلک شما را پوشانده هست، آلوده می‌کند.

علائم ملتحمه عبارتند از:

  • قرمزی
  • تورم
  • خارش

در صورتی که مبتلا به التهاب ملتحمه هستید، لزوماً به معنای اثرات کووید 19 بر چشم شما نیست. علل متداول‌تری هم وجود دارد، شبیه ویروس‌ها، باکتری‌ها، مواد شیمیایی و مواد حساسیت‌زا که می‌توانند چشم شما را تحریک کنند.

زیادی از نوع های التهاب ملتحمه در حدود 1 تا 2 هفته با درمانِ بدون نسخه از بین می‌روند.

لکن در صورتی که شما علاوه بر التهاب ملتحمه تب، سرفه یا تنگی نفس هم دارید، از پزشک خویش بپرسید که چه کاری می بایست تکمیل دهید.

در این مورد زیادتر بخوانید:

عفونت چطور توسعه می‌یابد؟

ویروس کرونای تازه، با نام SARS-CoV-2 شناخته می‌گردد. این ویروس در درجه نخست از روش قطرات سرفه یا عطسه منتقل می‌گردد. این ذرات زیادتر از روش بینی یا دهان و در کنار این چشم شما وارد بدن می‌شوند.

در شکل لمس کردن سطوح آلوده هم، احتمال ابتلا به ویروس وجود دارد. لکن به نظر نمی‌رسد که این اساسی‌ترین شیوه انتشار ویروس باشد.

در صورتی که مبتلا به التهاب ملتحمه در ردپا بیماری کووید 19 هستید، در شکل لمس کردن چشمان خویش شاید دیگران را به SARS-CoV-2 آلوده نموده و در آخر بدون شستن یا ضدعفونی کردن دستان خویش، اشخاص یا سطوح را لمس نمایید.

از دست زدن به شکل، به‌خصوص غشاهای مخاطی در دهان، بینی و چشم خودداری نمایید.

زیادی از پزشکان، از حرف چشم‌پزشکان و غیر از این متخصصان چشم، در طول تمام‌گیری این بیماری تنها ویزیت‌های اورژانسی و سریع را تکمیل می‌دهند. این اتفاق برای محافظت از شما و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هست.

در شکل دیدن علائم چشمی، خصوصاً در صورتی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستید:

  • دژنراسیون ماکولا
  • رتینوپاتی دیابتی
  • از دست دادن بینایی یا تغییرات در بینایی شبیه دیدن نقاط خالی یا چشمک زدن (اصطلاحاً شب‌پره یا جرقه زدن)
  • دردناک یا قرمز شدن چشم، سردرد، وضعیت تهوع و استفراغ

و در صورتی که علائم کووید 19 را دارید یا با شخصی که به این بیماری مبتلا بوده هست در ارتباط بوده‌اید، مسلماً با پزشک خویش ارتباط بگیرید. پزشک شما شاید ویزیت آنلاین از روش رایانه یا تلفن هوشمند را به شما پیشنهاد دهد.

 

چطور از چشمان خویش محافظت کنیم

شبیه تمام، مسلماًً دستان خویش را بشویید و هر وقت ممکن بود در خانه بمانید. در صورتی که تصمیم دارید از خانه خارج شوید فاصله مطلوب را با دیگران رعایت نمایید.

در کنار این شاید ایده نیکی باشد که:

عینک بزنید. در صورتی که از لنزهای چشمی استفاده می‌نمایید، از این به بعد از عینک بهره ببرید. این عمل موجب می‌گردد که چشمان شما از ارتباط دستتان در امان باشد و احتمال لمس چشم به دست دست کمتر گردد.

در کنار این عینک به محافظت از چشمان شما در مقابل قطرات تنفسی هم یاری می‌کند.

در صورتی که عینک ندارید، عینک آفتابی را امتحان نمایید، و در صورتی که مراقب یک بیمار هستید، از عینک ایمنی بهره ببرید.

چشمان خویش را نمالید. از بین بردن این عادت سخت هست. قطره‌های مرطوب‌کننده چشم شاید به بر طرف خارش یاری کنند.

پیش و بعد از ریختن قطره در چشم، دستان خویش را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. در صورتی که احتیاج هست که چشمان خویش را لمس نمایید، به جای استفاده از انگشتان از دستمال بهره ببرید.

منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *