آیا کرونا باعث سکته مغزی می‌شود؟

آیا کرونا باعث سکته مغزی می‌شود؟

فهرست مطالب

آیا کرونا موجب سکته مغزی می‌گردد؟

هنگام مطالعه: 2 دقیقه

1399-07-16

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها شخص را آلوده نموده و جان هزاران شخص را گرفته هست، یکی از موضوعات در این مورد، تأثیر این ویروس بر روی مغز و اعصاب هست. در این عرصه سؤالی که مطرح شده هست این هست که ” آیا کرونا موجب سکته مغزی می‌گردد؟ ” برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با خانم دکتر شادی شکوه یار، حرفه ای بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب، این سؤال را مطرح نمود، ایشان توضیحاتی ابراز نمودند که می‌توانید در این ویدیو شاهد آن شوید.

دکتر شادی شکوه یار، حرفه ای بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب، در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب که با عنوان علائم و عوارض عصبی در کرونا تکمیل گرفت، در جواب به سؤالی با این محتوای که “آیا کرونا موجب سکته مغزی می‌گردد” گفتند:

بله. واقعیت اینجا هست که یکی از مکانیسم‌هایی که کووید19 با آن شخص را درگیر می‌کند، استعداد انعقاد‌پذیری در بدن هست، به این معنا که زمانی شخص مبتلا به بیماری می‌گردد، شانس بروز لخته در تمام‌ٔ نقاط بدن بیشتر خواهد شد که مکانیسم آن هم یک مکانیسمِ پیچیده‌ٔ پزشکی هست.

زمانی در بدن ما یک واکنشِ ایمنیِ شدید اتفاق می‌افتد، بدن به شکلِ تدافعی، وضعیتی ساخت می‌کند که بر طبق آن، تکاپو پلاکت‌ها و ارگان‌هایی را که می‌خواهند جلوی خونریزی را بگیرند، بیشتر می‌کند. زمانی این مکانیسم از کنترلِ بدن خارج گردد، در اصل بدن از آن طرف بوم سقوط می‌کند و موجب ساخت لخته خواهد شد. با ساخت این لخته، شخص سکته می‌کند، در‌حالی‌که شاید وی هیچ بیماریِ عرصه‌ای هم نداشته باشد و با یک سکته‌ٔ حاد مراجعه کند.

ایشان در باقی مطلبٔ شرح هاِ خویش در خصوص جواب این سؤال گفتند:

در بیشتر گایدلاین‌های (دستورالعمل‌ها) جدیدی که مربوط به بیماری کرونا هست به ما هشدار و آلارم داده شده که در صورتی که فردی جوان یا میانسال بدون هیچ بیماری عرصه‌ای دیدید که به خاطر سکته مغزی حاد مراجعه نموده، حتماًً در تاپ (رأس) تشخیص می بایست کووید باشد، هر تعدادی که درمان‌ها حدوداً مشتمل بر همان برخوردی هست که با یک سکتهٔ معمولی می‌کنیم، اما می بایست آن را در نظر داشته باشیم تا در اقدامات بعدی که برای بیمار تکمیل می‌دهیم، حواسمان به آن عفونت عرصه‌ای هم باشد.

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *